to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

9:29 | 03.12.2018

Χρύσα Βαϊνανίδη

πηγή: Αυγή

Πολιτική

Το σχέδιο της Ν.Δ. για τη μετατροπή της Παιδείας σε μια... καλοπληρωμένη υπηρεσία

Η "μεταρρύθμιση" της Ν.Δ. εξυπηρετεί τα ιδιωτικά συμφέροντα εις βάρος εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων, που θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη


Σε μια... καλοπληρωμένη υπηρεσία θέλει να μετατρέψει τη μόρφωση στη χώρα μας η Ν.Δ. όπως προκύπτει από τις βασικές θέσεις του προγράμματός της για την Παιδεία. Παρά τις προσπάθειές της να πείσει ότι ενδιαφέρεται για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, είναι φανερό πως οι παρεμβάσεις που προτείνει θα αποδυναμώσουν τον δημόσιο χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος ώστε να λειτουργεί υπό ένα ιδιόμορφο ημι-ιδιωτικό καθεστώς και να μειωθεί η κρατική χρηματοδότηση.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η επιμονή της αξιωματικής αντιπολίτευσης να τροποποιηθεί το άρθρο 16 και να ιδρυθούν μη κρατικά και ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων με τη διεξαγωγή πανελλαδικού τύπου εξετάσεων σε όλες τις τάξεις του Λυκείου για την απόκτηση απολυτηρίου και η κατώτατη βάση εισαγωγής και τον καθορισμό του αριθμού των εισακτέων από τα πανεπιστήμια θα οδηγήσουν στον αποκλεισμό χιλιάδων υποψηφίων από τη δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Με αυτόν τον τρόπο η Ν.Δ. κατασκευάζει εντέχνως την “πελατεία” των ιδιωτικών πανεπιστημίων εις βάρος των παιδιών και των οικογενειών τους.

“Για τους πραγματικούς πελάτες της Παιδείας”

Το πρόγραμμά της για την Παιδεία -όπως πολύ σωστά επισημαίνει η Ν.Δ.- δεν αφορά ορισμένες αποσπασματικές παρεμβάσεις. Αντίθετα, αποτελεί “μια συνολική και σε βάθος μεταρρύθμιση”... αλλά προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, με τη μόρφωση να μετατρέπεται σε εμπόρευμα που θα εξυπηρετεί μόνο την αγορά εργασίας.

Τον πυρήνα της μεταρρύθμισης είχε δώσει, άλλωστε, από το 10ο Συνέδριο του κόμματος ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Στόχος της Ν.Δ. είναι «μια Παιδεία βασισμένη στον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ πολλαπλών επιλογών με γνώμονα πάντα την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών σκεπτόμενοι πρώτα από όλα τους μαθητές, τους πραγματικούς πελάτες της Παιδείας».

Η βασική κατεύθυνση του προγράμματος είναι η επιβολή του δόγματος της ελεύθερης αγοράς σε όλο το εκπαιδευτικό σύστημα: οι διευθυντές θα αναζητούν πόρους και χορηγίες για να εξασφαλίσουν τη λειτουργία των σχολείων τους, ο μισθός των εκπαιδευτικών θα εξαρτάται από την αξιολόγησή τους, οι μικροί μαθητές θα κάνουν πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις, ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός θα μετατραπεί σε επαγγελματικό προσανατολισμό της επιχειρηματικότητας που θα ξεκινά από το Γυμνάσιο, οι γονείς με κουπόνια (vouchers) θα μπορούν να εξαγοράζουν τη μόρφωση των παιδιών τους, ενώ τα πανεπιστήμια θα διοικούνται από τα εκτός ακαδημαϊκού πλαισίου Συμβούλια Ιδρύματος σαν ιδιωτικές επιχειρήσεις και θα μπορούν να ιδρύουν ακόμα και εταιρείες.

Βαφτίζοντας τον έλεγχο της νομιμότητας “ανελευθερία” η Ν.Δ. επιδιώκει παράλληλα να επαναφέρει την ασυδοσία και την ανομία που επικρατούσε τόσα χρόνια στην ιδιωτική εκπαίδευση καταργώντας τους νόμους Φίλη - Γαβρόγλου. Τα παράνομα φροντιστήρια εντός των εκπαιδευτηρίων, το μαύρο χρήμα και η φοροδιαφυγή εις βάρος της Πολιτείας, οι απλήρωτες υπερωρίες και η υποδηλωμένη εργασία σε βάρος των εκπαιδευτικών είναι “η κανονικότητα” που επιθυμεί να επαναφέρει στην ιδιωτική εκπαίδευση η αξιωματική αντιπολίτευση. Σε αντίθετη περίπτωση, μιλά για “σοβιετοποίηση” και “ιδεοληψίες”.

Εξεταστικός μαραθώνιος και φροντιστήρια

Το επιχείρημα που προβάλλουν πολλά στελέχη της Ν.Δ. είναι ότι δωρεάν δημόσια εκπαίδευση δεν υπήρξε ποτέ τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα εξαιτίας των φροντιστηρίων και της “ιδιωτικής παραπαιδείας”. Γι’ αυτό ισχυρίζονται πως ένας από τους στόχους του “ρηξικέλευθου προγράμματος” είναι να απαλλαγούν οι μαθητές από φροντιστήρια και ιδιαίτερα.

Στην πράξη οι προτάσεις αυτές οδηγούν στην επέκταση και νομιμοποίηση της “επί πληρωμή εκπαίδευσης”. Η διεξαγωγή πανελλαδικού τύπου εξετάσεων και στις τρεις τάξεις του Λυκείου για την απόκτηση του απολυτηρίου θα οδηγήσουν με μαθηματική ακρίβεια περισσότερους μαθητές στα φροντιστήρια, στην εξουθένωση και στο άγχος.

Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, πέρα από την εξάντληση των μαθητών υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να αυξηθεί η μαθητική διαρροή με δεδομένο ότι οι οικονομικά ασθενέστεροι μαθητές θα είναι πολύ δύσκολο να αντεπεξέλθουν.

Σχολεία επιχειρήσεις

Η Ν.Δ. θεωρεί ότι το δημόσιο σχολείο είναι “ανελεύθερο” εξαιτίας του “ασφυκτικού εναγκαλισμού” του με το υπ. Παιδείας. Πίσω από αυτή τη διατύπωση κρύβεται η προσπάθεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης να αποσυρθεί πλήρως η κρατική εποπτεία από το παρεχόμενο αγαθό της εκπαίδευσης ώστε να μειωθεί η κρατική χρηματοδότηση και να μετατραπούν τα σχολεία σε ανεξάρτητες οικονομικές μονάδες.

«Η Παιδεία έχει ανάγκη από πιο αυτόνομα και δημιουργικά σχολεία. Με μεγαλύτερη ελευθερία στην οργάνωση, στη διαχείριση πόρων, στην επιλογή διδακτικού προσωπικού, στην κατάρτιση προγράμματος σπουδών. Να ξεφύγουμε από την τυραννία του ωρολογίου προγράμματος» είχε δηλώσει από το βήμα της 83ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Τι σημαίνει αυτό; Σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων χωρίς καμία συνοχή στο περιεχόμενο ή το προσωπικό, τα οποία θα καλούνται να εξασφαλίζουν κονδύλια και μαθητές για να επιβιώσουν. Η ιδέα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ολοκληρώνεται με τη δημιουργία ενός “υποστηρικτικού οργάνου” αποτελούμενου από τον διευθυντή, τους υποδιευθυντές, έναν εκπρόσωπο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και παρατηρητές από μαθητές για τη λειτουργία του σχολείου και τη διαχείριση των πόρων.

Η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων θα γίνεται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς με τη χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων, ενώ η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα συνδέεται με τον μισθό τους.

Το σχολείο - επιχείρηση θα πρέπει επίσης “να βοηθά” τους μαθητές να “εξοικειωθούν με την πραγματική οικονομία”. Γι’ αυτό προτείνεται η καθιέρωση πρακτικής άσκησης των μικρών μαθητών σε επιχειρήσεις, ενώ εισάγεται ο επαγγελματικός προσανατολισμός της επιχειρηματικότητας από το Γυμνάσιο.

Αντίστοιχα στην επαγγελματική εκπαίδευση επανέρχεται η μεταγυμνασιακή πρόωρη στενή κατάρτιση και γενικεύεται η μαθητεία των ανήλικων μαθητών, ενώ προβλέπεται η δημιουργία πρότυπων, και όχι πειραματικών, ΕΠΑ.Λ. Στα πρότυπα ΕΠΑ.Λ. θα υπάρχει μάλιστα ένα συμβούλιο σύνδεσης με την αγορά εργασίας αποτελούμενο από διευθυντές των σχολείων, εκπροσώπους εργοδοτών και εργαζομένων.

Ιδιωτικά πανεπιστήμια

Μέσω της σταδιακής αποδόμησης του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος, η ίδρυση μη κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων έρχεται να ολοκληρώσει το όραμα της Ν.Δ. για την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Σε ό,τι αφορά τη διοίκηση και τη λειτουργία των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων προκρίνεται η ενίσχυση της αυτονομίας και του αυτοδιοίκητου ώστε να λειτουργούν με όρους επιχειρήσεων.

Η αξιολόγηση θα συνδέεται με την κρατική χρηματοδότηση και θα γίνεται με βάση “αντικειμενικά κριτήρια και δείκτες” όπως το κόστος ανά φοιτητή και η διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών, ενώ ο βασικός μηχανισμός αξιολόγησης θα είναι η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π).

Το πλαίσιο για την έρευνα θα απλοποιηθεί προκειμένου πανεπιστήμια και καθηγητές να μπορούν να ιδρύουν εταιρίες και να αναζητούν ιδιωτικούς πόρους, ενώ επανέρχεται ο αποτυχημένος θεσμός των Συμβουλίων Διοίκησης. Ταυτόχρονα καθιερώνεται το ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών ν+2 έτη παρά το γεγονός ότι οι “αιώνιοι φοιτητές” δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.

Άσυλο

Το πανεπιστημιακό άσυλο σήμερα προβλέπει την επέμβαση αστυνομικών δυνάμεων όταν εντός των ιδρυμάτων διαπράττονται αξιόποινες πράξεις. Ωστόσο η Ν.Δ. επιμένει στην κατάργηση του ασύλου με το επιχείρημα ότι με αυτόν τον τρόπο θα αντιμετωπιστούν φαινόμενα ανομίας και παραβατικότητας, διασκεδάζοντας τις εντυπώσεις. Επομένως πρόκειται για μια δέσμευση κενή περιεχομένου, την ώρα μάλιστα που χλεύασε τον σχετικό διάλογο μεταξύ ΑΕΙ και υπ. Παιδείας.

Υπ. Παιδείας: Νεοφιλελεύθερο σενάριο με ακροδεξιό λόγο

Σκληρή ήταν η κριτική που άσκησε το υπ. Παιδείας στο πρόγραμμα της Ν.Δ. για την Παιδεία. Κάνοντας λόγο για ένα νεοφιλελεύθερο σενάριο εμποτισμένο με ακροδεξιό λόγο, το υπ. Παιδείας κατηγορεί την αξιωματική αντιπολίτευση για προσπάθεια μείωσης της κρατικής χρηματοδότησης που θα αφήσει τα σχολεία στη τύχη τους, αλλά και για απόπειρα επιβολής της αστυνομοκρατίας στα ιδρύματα.

Όπως αναφέρει, για τους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου επιφυλάσσει έναν μαραθώνιο εξετάσεων και για τους καθηγητές σύνδεση της αξιολόγησης με τη μισθοδοσία, ενώ τονίζει ότι με διάφορα μέτρα προωθεί τη μείωση του αριθμού των εισακτέων.

«Από τις νεοφιλελεύθερες εμμονές του κ. Μητσοτάκη δεν γλιτώνουν πια ούτε οι μαθητές του σχολείου, αφού μέχρι κι αυτοί θα πρέπει να διδάσκονται την... επιχειρηματικότητα και να ‘ασκούνται’ σε επιχειρήσεις. Θα διδάσκονται, άραγε, και βασικές αρχές ίδρυσης off shore εταιρειών, ή αυτό θα είναι προσφερόμενο μάθημα μόνο για ‘«άριστους’;” σχολίασε καυστικά ο ΣΥΡΙΖΑ προσθέτοντας ότι ο πρόεδρος της Ν.Δ. θα μπορούσε να τα πει όλα με μία φράση: Θα καταργήσει τη δημόσια δωρεάν Παιδεία, θα απολύσει εκπαιδευτικούς, θα τα δώσει όλα στους ιδιώτες.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η ανακοίνωση του τομέα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, που κάλεσε την εκπαιδευτική κοινότητα να υπερασπιστεί τις κατακτήσεις που έγιναν πράξη τα τελευταία τέσσερα χρόνια, όπως τη δίχρονη προσχολική αγωγή, τη μείωση των εξετάσεων σε Γυμνάσιο και Λύκειο, τις μεταρρυθμίσεις αναβάθμισης των ΕΠΑ.Λ., τη δημιουργία των νέων πανεπιστημίων, την κατάργηση της αξιολόγησης που τιμωρεί εκπαιδευτικούς και κατηγοριοποιεί σχολεία και την υλοποίηση των εξαγγελιών για 15.000 προσλήψεις εκπαιδευτικών.

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)