to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:56 | 12.09.2019

Πολιτική

Σε παράλληλο σύμπαν η κυβέρνηση για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Με την αδιανόητη η απόφαση της απόσπασης αρχαιοτήτων, η οποία πηρετεί ένα είδος κρατικοκατευθυνόμενης επιχειρηματικότητας που άνθισε σε λατινοαμερικάνικα καθεστώτα και ακολουθήθηκε και στη χώρα μας για δεκαετίες με τα γνωστά αποτελέσματα.


Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για την σκανδαλώδη κυβερνητική πρόταση για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου.

Η κόντρα μεταξύ της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης συνεχίστηκε, με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών να σημειώνει ότι τα έργα στο Μετρό της Θεσσαλονίκης μέχρι στιγμής έχουν στοιχίσει στον ελληνικό λαό περίπου 800 εκατ. ευρώ. Ο κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής, μιλώντας στα Parapolitika FM ανέφερε ότι «μόνο για την ανασκαφή για τα αρχαιολογικά ευρήματα στη Θεσσαλονίκη, έχουν ξοδευτεί 130 με 135 εκατ. ευρώ και οι ανασκαφές ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί!».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κατηγόρησε τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν μπορούν να καταλάβουν ότι πρέπει να συνυπάρχουν αρχαία και Μετρό και τόνισε: «Δυστυχώς βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορούν να καταλάβουν ότι σε μια σοβαρή χώρα μπορούμε να συνδυάσουμε και τα δύο πράγματα. Δηλαδή να αναδείξουμε τον αρχαιολογικό πλούτο και να έχουμε ένα σύγχρονο μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης, η οποία θέλουμε να είναι το κέντρο των Βαλκανίων». Και πρόσθεσε: «Όλοι θέλουμε τα αρχαία αλλά θέλουμε και Μετρό. Και πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι δεν μπορεί μια ανασκαφή να κρατάει για πάντα. Και κάτι ακόμα: Δεν μπορούμε να μη βλέπουμε και το κόστος και να θεωρούμε ότι είναι κάτι το οποίο δεν έχει και τόσο πολύ μεγάλη σημασία».

Όσον αφορά τις μελέτες που υποστηρίζουν από την προηγούμενη κυβέρνηση, ότι υπήρχαν ο Κ. Αχ. Καραμανλής είπε:

«Αντιμετώπισαν το ζήτημα με προχειρότητα. Οι μελέτες ήταν πραγματικά “στο γόνατο”. Στο ΚΑΣ πήγαν μελέτες ανυπόγραφες. Για να καταλάβουμε όλοι, στον κεντρικό σταθμό της Θεσσαλονίκης δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα για 4,5 χρόνια γιατί τσακωνόμαστε πώς να διαφυλάξουμε τα αρχαία. Το ζήτημα πολιτικοποιήθηκε και πρέπει να το απολιτικοποιήσουμε. Αυτό είπα και εγώ στην Επιτροπή και η νέα διοίκηση της “Αττικό Μετρό”. Και πρέπει να βγούμε από αυτήν την αντιπαράθεση γιατί δεν έχει κανένα νόημα».

«Το πρόβλημα είναι ο σταθμός Βενιζέλου, που προκρίθηκε η λύση In situ το 2015, όταν ήλθε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Στην ουσία άλλαξε την απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης που έλεγε για αποκοπή των αρχαίων, όπως έγινε στο σταθμό στην Αγία Σοφία και όπως έχει γίνει και στην Αθήνα».

Σε δήλωση - απάντηση του τομεάρχη Υποδομών – Μεταφορών και βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργου Βαρεμένου για το Μετρό Θεσσαλονίκης τονίζονται τα εξής:

«Μετά το σάλο που προκλήθηκε με την αδιανόητη παλινδρόμηση στο θέμα του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο αρμόδιος Υπουργός κ. Κ. Καραμανλής, επανήλθε ακολουθώντας το κυβερνητικό προπαγανδιστικό δόγμα της δημιουργίας ενός παράλληλου σύμπαντος, χρησιμοποιώντας κατά το δοκούν στοιχεία και νούμερα προκειμένου να στηριχθούν τα αστήριχτα.

Αγνοεί ο Υπουργός ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης περνάει από την αρχαιολογική καρδιά της πόλης; Αν όχι, τότε γιατί εκπλήσσεται με το κόστος των ανασκαφών; Ήθελαν να έχει άλλη χάραξη το Μετρό και το έκρυβαν απ’ τον εαυτό τους;

Ανησυχούν άραγε για το κόστος και γι’ αυτό το επιβαρύνουν δυσθεώρητα και με τις τεράστιες αποζημιώσεις, που θα ζητηθούν μετά την ομολογία Μητσοτάκη ότι το έργο πάει πίσω. Ή μήπως πρόκειται για συνειδητό δώρο ή αντίδωρο;

Ας είμαστε ειλικρινείς. Τη Ν.Δ., απ’ ότι φαίνεται, δεν την απασχολεί το επιπλέον κόστος, αλλά το πού θα κατευθυνθούν αυτά τα λεφτά.

Πρόκειται για ένα είδος κρατικοκατευθυνόμενης επιχειρηματικότητας που άνθισε σε λατινοαμερικάνικα καθεστώτα και ακολουθήθηκε και στη χώρα μας για δεκαετίες με τα γνωστά αποτελέσματα. Περί αυτού πρόκειται, διότι, αν ήταν μόνο ιδεοληψία ή ρεβανσισμός, υπήρχε ίσως πιθανότητα να ξαναδούν το όλο θέμα».

*ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τ. Κουράκης: Ολέθρια αλλαγή πλεύσης η απόσπαση των αρχαιοτήτων του μετρό (ηχητικό)

Καμία καθυστέρηση δεν βλέπει στο Μετρό Θεσσαλονίκης ο Ν. Ταχιάος

Στο μεταξύ, ο νέος πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος επιχείρησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για την καθυστέρηση στο Μετρό Θεσσαλονίκης.

*ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Χρ. Γιαννούλης: Πότε έλεγε αλήθεια για το Μετρό ο Α. Τζιτζικώστας; (βίντεο)

Κ. Στρατής: Αδιανόητη η απόφαση της απόσπασης αρχαιοτήτων

Παράλληλα, απάντηση στον Κώστα Καραμανλή εξέδωσε και ο πρώην υφυπουργός Πολιτισμού. ο κ. Κώστας Στρατής ανέφερε ότι είναι "αδιανόητη η απόφαση" για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων.

Με σημερινή του ανακοίνωση δηλώνει συμπαράσταση «στους πολίτες της Θεσσαλονίκης που ήδη κινητοποιούνται για την αποτροπή υλοποίησης αυτής της αποτρόπαιας -από κάθε πλευρά- απόφασης». Ο Κ. Στρατής αναφέρει μεταξύ άλλων ότι η επαναφορά του θέματος «θέτει ζητήματα διχασμού της πόλης της Θεσσαλονίκης πάνω στο ψεύτικο και ξεπερασμένο δίλημμα "ή αρχαία ή μετρό", που κάποιοι το επαναφέρουν», ότι «οι καινοτόμες τεχνικές λύσεις για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση τους έχουν ήδη δρομολογηθεί και υλοποιούνται, ενώ «οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έχουν αγκαλιάσει τη λύση "και αρχαία και Μετρό". «Το συνολικό έργο εξελίσσεται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και η έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης τοποθετείται στα τέλη του 2020 (και όχι το 2022, όπως ισχυρίστηκε ψευδώς ο Κ. Μητσοτάκης)», σημειώνει και προσθέτει: «Ο ρεβανσισμός, οι ιδεοληπτικές εμμονές και η εξυπηρέτηση συμφερόντων σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, επιχειρούν να οδηγήσουν την πόλη της Θεσσαλονίκης σε οπισθοδρόμηση, το έργο σε μεγάλες καθυστερήσεις και τους κατοίκους της πόλης σε πολύχρονη ταλαιπωρία».

Για το θέμα και σε σχετική του ανάρτηση ο πρώην υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης, παρουσιάζει την αποκάλυψη της Εφημερίδας των Συντακτών όπου φαίνεται η μελέτη για τον επανασχεδιασμό του σταθμού Βενιζέλου.

«Τεράστιο έγκλημα»

Την Τετάρτη 11/9, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, χαρακτήρισε ως τεράστιο έγκλημα την απόφαση για απομάκρυνση των αρχαίων από τον σταθμό Βενιζέλου.

Οι δηλώσεις Μπουτάρη έγιναν στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου που δόθηκε από την Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στην οποία πρωτοστατεί ο πρώην δήμαρχος, μαζί με αρχαιολόγους, νομικούς, αυτοδιοικητικούς κ.ά. Η Κίνηση καλεί τους πολίτες να υπογράψουν για την παραμονή των αρχαίων κατά χώραν και μέχρι στιγμής, μέσω διαδικτύου, έχουν συγκεντρωθεί 6.000 υπογραφές.

Ο κ. Μπουτάρης εκτίμησε πως ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ενημερώθηκε «πονηρά και άσχημα από μια ομάδα ανθρώπων που έχουν κάποιο συμφέρον» και πρόσθεσε πως θα επιδιωχθεί συνάντηση μαζί του.

«Θα είναι τεράστιο έγκλημα η απομάκρυνση των αρχαίων της Βενιζέλου. Ούτε πού θα πάνε μας λένε ούτε πώς θα αποθηκευτούν ούτε σε τι κατάσταση θα ξαναγυρίσουν», είπε χαρακτηριστικά ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, προσθέτοντας πως «ο αγώνας θα συνεχιστεί μέχρι να γυρίσει πίσω η απόφαση και να μείνουν οι αρχαιότητες επιτόπου».

Σχετικά με τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες (Τρίτη) στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ο κ.Μπουτάρης υπογράμμισε πως η ενημέρωση ήταν «μονομερής», καθώς δεν κλήθηκε ούτε η αρχαιολογική υπηρεσία ούτε εκπρόσωπος από την Αττικό Μετρό. Ερωτηθείς για δηλώσεις του περιφερειάρχη υποστήριξε πως ο κ. Τζιτζικώστας «δεν έχει ασχοληθεί ποτέ με το Μετρό».

Μυλόπουλος κατά Σιμόπουλου, Ζέρβα

Επίθεση εξαπέλυσε ο απερχόμενος πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Γιάννης Μυλόπουλος, σε βάρος του βουλευτή της Ν.Δ., Στράτου Σιμόπουλου και του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα.

«Δεν τιμά τη Θεσσαλονίκη με ψέματα και κουτοπονηριές να προσπαθούν να επιβάλουν μια λύση», είπε και πρόσθεσε: «Λέει ψέματα ο κ. Σιμόπουλος και συνηγορεί ο νυν δήμαρχος ότι δεν υπάρχουν μελέτες και πως δεν έχει γίνει τίποτα».

«Η λύση για παραμονή των αρχαίων είναι τεχνικά δύσκολη, αλλά εφικτή και διεθνώς αναγνωρισμένη», σημείωσε επίσης, υπερασπιζόμενος την in situ παραμονή των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου.

Τόνισε, τέλος, ότι η εξαγγελία για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων του Μετρό είναι «κακή για τέσσερις λόγους». Διότι, σύμφωνα με τον ίδιο, θα καθυστερήσει χρονικά η ολοκλήρωση του Μετρό για το 2024-2025, το έργο θα κοστίσει περισσότερο, θέτει σε κίνδυνο τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα του μνημειακού συνόλου και δίχασε τη Θεσσαλονίκη.

Θα ασκηθούν όλα τα ένδικα μέσα

Η αρχαιολόγος, τέως διευθύντρια της Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, Δέσποινα Μακροπούλου, και μέλος της Κίνησης Πολιτών λαμβάνοντας τον λόγο είπε πως είναι «επιεικώς ηλίθιο να γυρίσουμε πίσω. Είναι το μόνο πράγμα που δεν πρέπει να κάνουμε».

Παράλληλα, αποκάλυψε πως «αρκετά από τα αρχαία που έφυγαν από το σταθμό Αγίας Σοφίας, με απόσπαση, δεν χωράνε να επιστρέψουν και δεν ξέρουν που είναι. Δεν πρέπει να έχουμε καμία εμπιστοσύνη».

Ο αρχιτέκτων-μηχανικός, Βασίλης Κονιόρδος, πρόσθεσε πως το μεγαλύτερο μέρος των αρχαίων στον σταθμό Βενιζέλου είναι «από ευπαθείς τοιχοποιίες, αποτελούμενες από φθαρτά οικοδομικά υλικά που δεν αντέχουν στη διάλυση και επανασύσταση τους, λαμβάνοντας υπόψη και τη γήρανση των υλικών. Έτσι, οποιαδήποτε διάσπαση και μετατόπιση τους, στην περίπτωση της απόσπασης και μεταφοράς τους, θα αποτελέσει εργασία με μεγάλο ρίσκο. Η προσπάθεια επανασύστασης in situ, μετά την απόσπαση τους, θα έχει ως αποτέλεσμα αισθητικά τη δημιουργία μιας εικόνας σκηνικού».

Στο νομικό πλαίσιο στάθηκε ο δικηγόρος, Φωκίων Δεληγιάννης, λέγοντας πως από την πλευρά της Κίνησης Πολιτών θα ασκηθούν όλα τα ένδικα μέσα, προκειμένου να μην φύγουν τα αρχαία από τη Βενιζέλου, καθώς -όπως είπε χαρακτηριστικά- η απόφαση για απόσπαση και επανατοποθέτηση αποτελεί «επιστροφή στο παρελθόν».

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)