to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

11:00 | 23.08.2021

Πολιτική

Σ. Φάμελλος: Το «επιτελικό κράτος» αφήνει εκτεθειμένη τη χώρα σε απειλητικές κρίσεις

Συνέντευξη για την ευθύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη για τις δασικές πυρκαγιές και τις επιπτώσεις τους αλλά και για το σχέδιο αποκατάστασης και αναγέννησης μετά από αυτές παραχώρησε χθες, Κυριακή 22 Αυγούστου, στην εφημερίδα Αυγή και στον δημοσιογράφο Σπύρο Ραπανάκη, ο Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος.


Η ανυπαρξία του επιτελικού κράτους Μητσοτάκη αφήνει εκτεθειμένη τη χώρα σε απειλητικές κρίσεις, όπως η υγειονομική και η κλιματική.

Ο Σ. Φάμελλος αναφέρθηκε στην επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη να μην υλοποιήσει πολιτικές πρόληψης πυρκαγιών και προστασίας του περιβάλλοντος και στα σοβαρά ελλείμματα συντονισμού και αποτελεσματικότητας της δασοπυρόσβεσης των καταστροφικών πυρκαγιών των τελευταίων εβδομάδων. Αντίθετα, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, αναγνωρίζοντας τη σοβαρότητα της κλιματικής κρίσης και των δασικών πυρκαγιών είχε ήδη ετοιμάσει και παραδώσει στην τωρινή κυβέρνηση εργαλεία πολιτικής με διασφαλισμένους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους, όπως πρότεινε και το πόρισμα της ανεξάρτητης επιτροπής Γκολντάμερ, τα οποία η κυβέρνηση Μητσοτάκη συνεχίζει να αγνοεί επιδεικτικά. Τα ελληνικά δάση κινδυνεύουν καθημερινά από τις επιλογές Μητσοτάκη, οι δασικοί χάρτες έχουν παγώσει ή ακυρωθεί σε πολλές περιπτώσεις, το Κτηματολόγιο κλείνει χωρίς να ολοκληρωθεί και να ξεκαθαριστούν οι ιδιοκτησίες, με αποτέλεσμα να μη γνωρίζει σήμερα κανείς τι είναι δάσος, σχολίασε δηκτικά ο Σ. Φάμελλος.

Αναφορικά με την επόμενη μέρα και τους κινδύνους για τις καμένες περιοχές, ο Σ. Φάμελλος σχολίασε πως «απαιτείται ένα ενιαίο σχέδιο αποκατάστασης και αναγέννησης στο σύνολο των ΟΤΑ που επλήγησαν από την πυρκαγιά, με ενιαίο πολεοδομικό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό σχέδιο, κατά προτεραιότητα ενταγμένο στο ταμείο ανάκαμψης». Στο ίδιο πλαίσιο, ο Σ. Φάμελλος υποστήριξε πως είναι ύποπτο και προφανέστατα αναποτελεσματικό οι χορηγοί να αναλάβουν τις πληγείσες από τις πυρκαγιές περιοχές, εφαρμόζοντας κατά τόπους διαφορετική αντιπλημμυρική προστασία ή αναδάσωση, η οποία θα υλοποιείται μόνο όπου υπάρχουν χορηγοί. Η πολιτεία οφείλει να αναλάβει την ευθύνη του συνόλου της αποκατάστασης, περιβάλλοντος και οικονομίας, και οι κάτοικοι και επαγγελματίες των περιοχών που επλήγησαν πρέπει να έχουν συγκεκριμένο ρόλο και απασχόληση το σχέδιο αποκατάστασης.

Τέλος, σχετικά με την κλιματική κρίση, ο Σ. Φάμελλος αναφέρθηκεστην Εθνική Στρατηγική Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή και στην20ετή Δασική Στρατηγική που θέσπισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τα έτη 2016 και 2018 αντίστοιχα, που όμως δεν υλοποιούνται σήμερα από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, αποδεικνύοντας ότι η περιβαλλοντική πολιτική της ΝΔ είναι μόνο για επικοινωνιακή κατανάλωση εφόσον το μόνο σχέδιο της είναι η εξυπηρέτηση οικονομικών και κομματικών συμφερόντων.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:

Το πόρισμα Γκόλνταμερ εστίαζε στις αδυναμίες, στην πρόληψη και την έλλειψη ενιαίου και κοινού σχεδιασμού αντιπυρικής προστασίας. Γιατί δύο χρόνια μετά βρεθήκαμε μπροστά σε νέα καταστροφή που οφείλεται στις ίδιες αιτίες;

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επέλεξε να μην ακολουθήσει τις προτάσεις τού πορίσματος Γκόλνταμερ και να μην ασκήσει πολιτικές πρόληψης πυρκαγιών, ενώ όλη η Ελλάδα διαπίστωσε τα σοβαρότατα ελλείμματα στον συντονισμό και στη δασοπυρόσβεση. Οι προβλέψεις των επιστημόνων για τον φετινό καύσωνα δεν ελήφθησαν υπόψη και η κυβέρνηση αναλώθηκε σε επικοινωνιακές εξαγγελίες κενές περιεχομένου, ενώ δεκάδες εκατομμύρια ξοδεύτηκαν.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αναγνωρίζοντας την κρισιμότητα των δασικών πυρκαγιών και την επερχόμενη κλιματική κρίση, ετοίμασε εργαλεία πολιτικής με διασφαλισμένους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους, όπως πρότεινε το πόρισμα Γκόλνταμερ:

- Σχεδιάστηκε και θεσμοθετήθηκε Δημόσια Πολιτική Πρόληψης Δασικών Πυρκαγιών (ΦΕΚ 2863/Β/2019) με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 140 εκατ. ευρώ για έργα αντιπυρικών ζωνών, δασικών δρόμων, διαχείρισης / καθαρισμού δασών και, κυρίως, πιλοτικά έργα για τις μεικτές περιοχές δάσους κατοικίας.

- Εγκρίθηκε στελέχωση των Δασικών Υπηρεσιών για την πρόληψη πυρκαγιών με 550 στελέχη.

- Επιταχύνθηκε το έργο των δασικών χαρτών για όλη την Ελλάδα.

- Υλοποιήθηκε (2018 - 2019) πρόγραμμα δασοπροστασίας 5.066 εργαζομένων.

- Θεσμοθετήθηκε η αποτελεσματική συνεργασία Πυροσβεστικών - Δασικών Υπηρεσιών στην πυρόσβεση (ΦΕΚ 1525/Β/2019).

Αυτά τα εργαλεία «πάγωσαν» από την κυβέρνηση Μητσοτάκη με τραγικά αποτελέσματα στο πλήθος, στην επικινδυνότητα και την έκταση των δασικών πυρκαγιών του 2021.

Ο Κ. Μητσοτάκης υποστήριξε πως στον ΣΥΡΙΖΑ δεν έχετε διαβάσει το πόρισμα της επιτροπής και πως η κυβέρνησή του αξιοποιεί πολλά από όσα αναφέρονται σ’ αυτό...

Το μόνο που ξέρει να κάνει ο κ. Μητσοτάκης είναι αντιπολίτευση στην αντιπολίτευση γιατί δεν μπορεί να υπερασπιστεί τη δική του πολιτική. Τι έκανε ως κυβέρνηση για την πρόληψη πυρκαγιών; Πού είναι -εδώ και δύο χρόνια- οι εργαζόμενοι στη δασοπροστασία; Γιατί «πάγωσαν» προσλήψεις και χρηματοδοτήσεις στις δασικές υπηρεσίες και στα πιλοτικά έργα για τις μεικτές περιοχές δάσους - κατοικίας;

Η πολιτική Μητσοτάκη οδήγησε σε συγκέντρωση καύσιμης ύλης στα δάση, ακόμα και πολύ κοντά σε κατοικίες, μετατρέποντάς τα σε πυριτιδαποθήκη. Τα υπολείμματα της «Μήδειας» στη βόρεια Αττική ή στο Σέιχ Σου δεν έχουν ακόμα καθαριστεί!

Η Ν.Δ. επιχειρεί να κρύψει ότι οι κύριοι Μητσοτάκης, Χρυσοχοΐδης, Χαρδαλιάς τον Μάιο και τον Ιούνιο παρουσίαζαν «την καλύτερη δυνατή προετοιμασία», «επάρκεια και ετοιμότητα επίγειων και εναέριων μέσων δασοπυρόσβεσης, περισσότερων από κάθε άλλη χρονιά», «μία εξαιρετικά πρότυπη δουλειά για την αντιπυρική προστασία, μια πραγματική τομή, νέα προσέγγιση με επίκεντρο την πρόληψη, για να παρέμβουμε πριν εκδηλωθεί το κακό».

Ακόμα και στις 3 Αυγούστου -έναρξη πυρκαγιάς στη Βαρυμπόμπη- δήλωσαν ότι ήταν έτοιμοι και οι υπηρεσίες λειτούργησαν υποδειγματικά, ενώ την επόμενη ημέρα η αναζωπύρωση κόντεψε να κάψει όλη τη βόρεια Αττική!

Βλέποντας τα αποκαΐδια όλη η Ελλάδα κατάλαβε την υποκρισία και τις ψεύτικες δηλώσεις. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη καθημερινά μειώνει την επάρκεια της Πολιτείας, αφήνει εκτεθειμένους πολίτες και επαγγελματίες μπροστά σε μεγάλες απειλητικές κρίσεις, όπως η υγειονομική και η κλιματική.

Τον Μάιο του 2020 το υπουργείο Περιβάλλοντος ακύρωσε το 45% των δασικών χαρτών που είχαν κυρωθεί έως τότε από τη δική σας κυβέρνηση. Γιατί συνέβη αυτό; Πού βρίσκεται σήμερα αυτή η διαδικασία;

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, αναγνωρίζοντας την αξία των δασικών χαρτών, του Κτηματολογίου, των γεωχωρικών δεδομένων, των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων για τη βιώσιμη ανάπτυξη και το κράτος δικαίου, είχε προωθήσει μεγάλες μεταρρυθμίσεις για όλη την Ελλάδα, χωρίς εξαιρέσεις. Σήμερα όλα αυτά τα εργαλεία έχουν «παγώσει».

Οι δασικοί χάρτες είχαν κυρωθεί στο 45% και είχαν ολοκληρωθεί οι μελέτες για όλη την υπόλοιπη Ελλάδα έως το τέλος του 2019. Με τον αντιπεριβαλλοντικό νόμο Χατζηδάκη τον Μάιο του 2020 ακυρώθηκαν παντού οι χάρτες και αλλάζουν, χωρίς να είναι γνωστό τι θα εξαιρεθεί, ενώ περιμένουμε αποφάσεις του ΣτΕ και νέες νομοθετικές αλλαγές.

Ακόμα και το Κτηματολόγιο, με τον νόμο Πιερρακάκη, αποφασίστηκε να κλείσει με προχειρότητα και εκκρεμότητες, ενώ τα γεωχωρικά δεδομένα και τα Χωρικά Πολεοδομικά Σχέδια των ΟΤΑ καθυστερούν δύο χρόνια, μολονότι είχαν από τον ΣΥΡΙΖΑ θεσμικό πλαίσιο και χρηματοδότηση.

Η πραγματική επιδίωξη της Ν.Δ. είναι να αποδομήσει το κράτος δικαίου που δημιουργούν Δασικοί Χάρτες και Κτηματολόγιο. Χωρίς δασικούς χάρτες κανείς και καμία δεν ξέρει τι είναι δάσος, οπότε οι κομματάρχες τής Ν.Δ. και το σύστημα εξουσίας είναι ελεύθεροι να κάνουν «παιχνίδια».  Έτσι λειτουργούσε πάντα η Δεξιά στην Ελλάδα.

Σήμερα, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές, αν είχαμε δασικούς χάρτες, οι δασικές εκτάσεις σε Εύβοια, Ηλεία, Αττική κ.λπ. θα ήταν ξεκάθαρες και η κήρυξή τους ως αναδασωτέες θα ήταν υπόθεση λίγων ωρών. Με την κατάργηση όμως των δασικών χαρτών αυτή η κήρυξη δεν είναι απλή και θέλει προσοχή, ώστε να μην ανοίξει την όρεξη σε όσους επιδιώκουν αλλαγές χρήσεων και καταπατήσεις, και σίγουρα θέλει περιφρούρηση και επιτήρηση στην εφαρμογή της.

Το μεγάλο στοίχημα πλέον στις καμένες περιοχές είναι η επόμενη μέρα. Από τα αντιδιαβρωτικά και τα αντιπλημμυρικά έως την αναγέννηση των δασών. Ποιο είναι το σχέδιο που πρέπει να ακολουθηθεί;

Έχουμε πάνω από 1.200.000 στρέμματα καμένα σε όλη την Ελλάδα, μια βιβλική καταστροφή. Η ζημιά στα οικοσυστήματα και στην οικονομική και κοινωνική λειτουργία απαιτεί αλλαγή προτεραιοτήτων. Γι' αυτό προτείναμε ανασχεδιασμό και αξιοποίηση του ταμείου ανάκαμψης, που εξ ορισμού στοχεύει σε έργα κλιματικής ανθεκτικότητας.

Όπως έχουν προτείνει ο Αλέξης Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ - Π.Σ. απαιτείται ένα ενιαίο σχέδιο αποκατάστασης και αναγέννησης στο σύνολο των ΟΤΑ που επλήγησαν από την πυρκαγιά, με ενιαίο πολεοδομικό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό σχέδιο, κατά προτεραιότητα ενταγμένο στο ταμείο ανάκαμψης.

Η Πολιτεία να αναλάβει και να εγγυηθεί την αποκατάσταση του περιβάλλοντος και του εισοδήματος.

Όλες οι καμένες δασικές εκτάσεις να κηρυχτούν αναδασωτέες, όπως προβλέπει το άρθρο 117 του συντάγματος. Οι δράσεις προστασίας και αποκατάστασης να υλοποιηθούν πλήρως όπως προβλέπονται σε Οδηγό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2017 (160596/4511/30.8.2017).

Η αποκατάσταση των περιοχών πρέπει να γίνει με εμπλοκή του τοπικού πληθυσμού κι αυτό να αποτελέσει εργαλείο ανόρθωσης της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας.

Η οριοθέτηση των καμένων δασικών εκτάσεων και η κήρυξη αναδασωτέας οφείλει να αποτρέπει τις αλλαγές χρήσης, με εντατικοποίηση των ελέγχων και στελέχωση των δασικών υπηρεσιών.

Μέχρι το φθινόπωρο πρέπει να ξεκινήσει υλοποίηση αντιδιαβρωτικών και αντιπλημμυρικών έργων και να ολοκληρωθούν μέσα στο 2021.

Η αποκατάσταση του δασικού οικοσυστήματος πρέπει να σχεδιαστεί για το σύνολο της περιοχής, από τις δασικές υπηρεσίες, με σεβασμό στη φυσική αναγέννηση και να είναι χρηματοδοτούμενη από την Πολιτεία. Οι επιστήμονες και οι ΜΚΟ εισηγούνται αναγέννηση και προστασία των δασικών οικοσυστημάτων. Δεν είναι πανάκεια η τεχνητή αναδάσωση. Η φύση έχει τις δικές της δυνάμεις και προτεραιότητες.

Πώς σχολιάζετε την εξαγγελία Μητσοτάκη για ιδιώτες αναδόχους στην αναδάσωση;

Είναι τουλάχιστον περίεργες και ύποπτες οι εξαγγελίες Μητσοτάκη για αναδόχους και χορηγούς αναδασώσεων, που θα κάνουν οι ίδιοι και τις μελέτες. Δηλαδή δεν θα έχουν όλες οι καμένες περιοχές το ίδιο επίπεδο αντιπλημμυρικής - αντιδιαβρωτικής προστασίας; Θα αποκατασταθούν μόνο οι περιοχές με χορηγό, όπως αφήνει περιθώρια η ΠΝΠ;

Η Πολιτεία δεν μπορεί να λείπει από την αποκατάσταση των περιοχών, όπως έλειψε με ευθύνη Μητσοτάκη από την πρόληψη, την πυρόσβεση και την προστασία οικισμών. Η εμπλοκή τής τοπικής κοινωνίας στο σχέδιο αποκατάστασης είναι το μοναδικό εργαλείο ανόρθωσής της, ενώ παράλληλα απαιτείται ενίσχυση των δασικών υπηρεσιών, που αποψίλωσε η Ν.Δ., και ενεργοποίηση του προγράμματος δασοπροστασίας γιατί πρέπει να προετοιμαστούμε και για την επόμενη χρονιά.

Η κλιματική κρίση είναι πια γεγονός σε εξέλιξη. Ακραία καιρικά φαινόμενα ήρθαν για να μείνουν. Μπορούν η Πολιτική Προστασία, οι δασικές υπηρεσίες, η δασοπυρόσβεση κ.λπ. να συνεχίσουν στο ίδιο μοτίβο;

Δεν έχουμε αντιληφθεί το μέγεθος του κινδύνου και των αλλαγών που χρειάζονται στην παραγωγή και κατανάλωση, αλλά και στην ασφάλεια και ανθεκτικότητα των κοινωνιών μας. Ακούμε πολλά λόγια για το κλίμα, αλλά λίγες μεταρρυθμίσεις προχωράνε.

Οι κατευθύνσεις της Συμφωνίας των Παρισίων για την Κλιματική Αλλαγή το 2015 είχαν ενσωματωθεί στις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Το 2016 εγκρίναμε τη Συμφωνία για το Κλίμα στη Βουλή, θεσμοθετήθηκε η Εθνική Στρατηγική Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή και ξεκίνησαν όλα τα Περιφερειακά Σχέδια Προσαρμογής.

Θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα εικοσαετής Εθνική Στρατηγική για τα Δάση (2018), ενώ με βάση και το πόρισμα Γκόλνταμερ συντάχθηκε και κατατέθηκε το 2019 σχέδιο νόμου για την Αρχή Πολιτικής Προστασίας, μια αναβαθμισμένη υπηρεσία, πολιτικά και επιχειρησιακά.

Παρά τα μεγάλα «πράσινα», αλλά ψεύτικα λόγια Μητσοτάκη για το κλίμα και το περιβάλλον, στην πράξη γίνονται μόνο οικονομικά και κομματικά παιχνίδια και η ανθεκτικότητα και η προσαρμογή στην κλιματική κρίση δεν είναι προαπαιτούμενα σε ΕΣΠΑ και ταμείο ανάκαμψης. Αγνοείται η τύχη των Περιφερειακών Σχεδίων Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή και των αντιπυρικών σχεδίων για τις κρίσιμες περιοχές μείξης δάσους - οικισμών.

Η υποκρισία της Ν.Δ. γίνεται εύκολα αντιληπτή εφόσον έχει αναστείλει την εφαρμογή ακόμα και του δικού της νόμου για την Πολιτική Προστασία του 2020!

Η κλιματική κρίση αναδεικνύει μέσα από ένα άλλο πρίσμα την ανάγκη τής πολιτικής αλλαγής για τη χώρα μας.  Όπως ξεκαθάρισε ο ΣΥΡΙΖΑ - Π.Σ. στο πρόγραμμα της «Πράσινης Επανάστασης» τον περασμένο Ιούνιο, η Πολιτεία οφείλει να σχεδιάσει, να διοικήσει και να εγγυηθεί τη μετάβαση στην περίοδο της κλιματικής ουδετερότητας χωρίς να μείνει κανείς πίσω.

Όμως για τον κ. Μητσοτάκη και τη Ν.Δ. προτεραιότητα δεν είναι η ενίσχυση της Πολιτείας και της κοινωνίας, αλλά η εξυπηρέτηση ημετέρων και η ιδιωτικοποίηση περιβαλλοντικών και ενεργειακών υποδομών και λειτουργιών.

Η κλιματική κρίση και οι πυρκαγιές των τελευταίων εβδομάδων αναδεικνύουν την ανυπαρξία του επιτελικού κράτους Μητσοτάκη, αλλά και την ανάγκη μιας προοδευτικής κυβέρνησης στην Ελλάδα που θα ικανοποιεί και θα προστατεύει τα συμφέροντα της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)