to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

19:35 | 05.09.2022

Πολιτισμός

Σ. Αναγνωστοπούλου για ν/σ υπ. Πολιτισμού: Η Μενδώνη να καταθέσει όλα τα έγγραφα μέχρι την Ολομέλεια

«Η συμφωνία έκθεσης που υπογράφεται, διαβάστε τη, πρέπει να βγει σε φέιγ βολάν στον ελληνικό λαό, είναι η επιτομή της αποικιοκρατίας, της αποικιοκρατικής αντίληψης», τόνισε η Σία Αναγνωστοπούλου, τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής


Η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, Σ. Αναγνωστοπούλου, τόνισε στην τοποθέτησή της στην Επιτροπή Μορωωτικών Υποθέσεων:

Άκουσα την εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας την κα Πιπιλή και ξεκίνησε με την εχεμύθεια, το απόρρητο, με τον τρόπο δηλαδή που λειτούργησε το Υπ. Πολιτισμού και σε αυτή την υπόθεση στο όνομα του εθνικού συμφέροντος. Πολλή εχεμύθεια και απόρρητο πέφτει τον τελευταίο καιρό σε αυτή τη χώρα στο όνομα της εθνικής ασφάλειας, του εθνικού συμφέροντος. Υπάρχουν νόμοι σε αυτό κράτος, υπάρχει Σύνταγμα, υπάρχουν διεθνείς κανονισμοί που ορίζουν με ποιο τρόπο, με διαύγεια, με διαφάνεια γίνονται όλες αυτές οι διαδικασίες. Τίποτα από όλα αυτά δεν τηρήθηκε, απολύτως τίποτα.

Το δεύτερο σημείο: Εμφανίζεται η κυβέρνηση, το είπε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ανακοινώθηκε στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο ότι επαναπατρίζονται κυκλαδικές αρχαιότητες, ειδώλια, στη χώρα τους. Ο ελληνικός λαός έχει τη κατοχή, είναι κυριαρχικό του δικαίωμα η κατοχή των πολιτιστικών αγαθών.

Και εδώ θέλω να δείξω ότι εκτός από αυτή τη σύμβαση που συζητούμε τώρα και παρανομεί η βουλή γιατί παραβιάζει τον αρχαιολογικό νόμο, τον μετατρέπει και δεν είχαμε από τον Πρόεδρο της Βουλής κ. Τασούλα μία απάντηση σε αυτό το θέμα, θα δείξουμε ότι και η κατοχή και ο επαναπατρισμός είναι αυτά τα καλολογικά στοιχεία με τα οποία μας έχει συνηθίσει η κυβέρνηση, πολύ περισσότερο δε η υπουργός πολιτισμού.

Ως επαρχιώτες, σαν να μην έχουμε ένα τεράστιο πολιτιστικό ιστορικό θησαυρό που είμαστε τυχεροί και υποχρεωμένοι εκ του Συντάγματος να προστατέψουμε και να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές, εμείς ως Ελλάδα που είχαμε τη τύχη να είμαστε εδώ, σαν να μην έχουμε αυτή την υποχρέωση και την αρμοδιότητα ως επαρχιώτες λέμε ότι στο ΜΕΤ θα εκτίθενται αυτές οι κυκλαδικές αρχαιότητες. Δηλαδή εδώ είναι να αναφωνεί κανείς αν αυτό είναι οι ελίτ της χώρας, οι αστικές και έχουν αυτή την αντίληψη για το τι σημαίνουν πολιτιστικά αγαθά και αρχαιότητες πού στο καλό πάει αυτή η χώρα με αυτούς που έχει.

Ακούσαμε ότι θα εκτίθενται στο ΜΕΤ και εκεί θα πηγαίνει ο κόσμος και θα βλέπει. Το ΜΕΤ, όπως και άλλα μουσεία, το οποίο έχει κάνει το γύρο του διεθνούς Τύπου για τις κατασχέσεις οι οποίες έγιναν τώρα τελευταία και όπου έχει βρεθεί πάλι στο επίκεντρο κλεμμένων αρχαιοτήτων, αρχαιοτήτων που έχουν έρθει από διακίνηση παράνομη που έχουν έρθει από λαθρανασκαφές κλπ. Ξέρουμε μεγάλες περιπτώσεις θα τις καταθέσουμε στα πρακτικά της βουλής στην ολομέλεια.

Εγώ δεν θα πάρω αυτό το ιστορικό της εισηγήτριας της ΝΔ, αυτόν τον δισεκατομμυριούχο συλλέκτη 84 χρόνων, ο οποίος ζει στη 5η λεωφόρο και είναι γείτονας του ΜΕΤ και συλλέγει και τα έχει σε ένα υπόγειο κρυμμένα. Δεν τίθεται το ερώτημα: πώς συλλέγει; Από που συλλέγει; Όταν όλη ανθρωπότητα γνωρίζει ένα πράγμα: κυκλαδικής τέχνης αρχαιότητες δεν μπορούν να βρεθούν παρά μόνο στον ελληνικό χώρο και μάλιστα σε συγκεκριμένους χώρους του ελληνικού χώρου.

Και πάει το Υπουργείο, γιατί ο συλλέκτης ο οποίος τώρα αναγορεύεται και σε ευεργέτης μας μεγάλος, ειδοποιημένο από το ΜΕΤ που θέλει ο συλλέκτης να εκθέσει -ίδια περίπτωση είναι και ο κ. Στάινχαρτ, 81 ετών κι αυτός, στη 5η λεωφόρο κι αυτός, γείτονας του ΜΕΤ και ξέρουμε πώς τον κυνηγούν τώρα οι εισαγγελικές αρχές της Ν.  Υόρκης.

Ειδοποιεί το ΜΕΤ το υπουργείο πολιτισμού. Τι κάνει το Υπουργείο σε αυτή τη περίπτωση; Εμείς ζητάμε όλα τα έγγραφα ανάμεσα στην υπουργό πολιτισμού και πώς φτάσαμε μέχρι αυτή τη συμφωνία. Ποιες υπηρεσίες του υπουργείο γνωρίζουν, τι γνωρίζουν και τι διαδικασία ακολουθήθηκε.

Γιατί και ο αρχαιολογικός νόμος και η διεθνείς συμβάσεις έχουν ορισμένη διαδικασία την οποία το ελληνικό κράτος και μάλιστα η κυβέρνηση της ΝΔ το 2008 είχε ενισχύσει πάρα πολύ με την διεύθυνση τεκμηρίωσης και προστασίας πολιτιστικών αγαθών και με εισαγγελία για την αρχαιοκαπηλία. Το πρώτο που κάνει το υπουργείο πολιτισμού αυτής της χώρας είναι να κινεί διαδικαστική διαδικασία. Πού τα βρήκατε; Πώς έφτασαν μέχρι εσάς; Και ζητάμε επαναπατρισμό άμεσα στη χώρα. Έγινε αυτή η διαδικασία βάσει των νόμων; Βάσει νόμων που η Ελλάδα είχε πολύ μεγάλες επιτυχίες και θα τις καταθέσω στην ολομέλεια; Δεν την ακολούθησε αυτή τη διαδικασία.

Αντ’ αυτού τι έχουμε, για να σας πω εγώ ένα άλλο αστυνομικό μυθιστόρημα, γιατί εδώ γράφουμε αστυνομικό μυθιστόρημα: 11/07/2022 εκδόθηκε ένταλμα της εισαγγελίας της Αμερικής για κατάσχεση αρχαιοτήτων τη μεγαλύτερη που έχει γίνει στο ΜΕΤ. Το ένταλμα της εισαγγελίας εκδόθηκε με ισχύ ως 21/07. Σε αυτή τη συμφωνία βλέπουμε ότι μαζεύονται κάποιοι οι οποίοι υπογράφουν συμφωνία στις 21/07/2022. Και ποιοι είναι αυτοί; Στερν, το ινστιτούτο Ντέλαγουερ, ΜΕΤ και το υπουργείο Πολιτισμού. Ποιοι ντιλάρουν με τις αρχαιότητες και τα κυριαρχικά δικαιώματα αυτού του λαού και πώς ντιλάρουν είναι το θέμα. Και τίθεται σε αυτή τη συμφωνία ένας εκβιαστικός όρος. Ιδιώτες εκβιάζουν το ελληνικό κράτος που λένε ότι πρέπει να έχει δημοσιευθεί η συμφωνία και τα παραρτήματά της, πρέπει να έχουν εγκριθεί από το ελληνικό κράτος μέχρι 10/09. Και ρωτάω την κα Μενδώνη: Ποιον ρώτησε; Θέλω εσωτερική αλληλογραφία του υπουργείου, της υπηρεσίας, τεκμηρίωση τι έγινε αυτό το διάστημα.

Και μάλιστα η συμφωνία προβλέπει ότι θα έχει αναδρομική ισχύ από τις 21 Ιουλίου. Όχι από την ώρα που θα περάσει από τη βουλή -παρανόμως περνάει από τη βουλή- αλλά από 21 Ιουλίου. Εκβιαστικός όρος. Υπάρχουν και μπορείτε να τα δείτε και στα συμφωνητικά που έχουν γίνει ανάμεσα στους ιδιώτες.

Παράνομη συμφωνία εν κρυπτώ χωρίς καμία νομοθετική εξουσιοδότηση από κανένα νόμο της χώρας προκειμένου να ξεπλυθούν παράνομες συναλλαγές λέμε εμείς. Και έχουμε κάθε δικαίωμα να το λέμε. Με ποιον; Με το υπουργείο μέσα.

Η υπουργός είναι υποχρεωμένη να καταθέσει όλα τα έγγραφα μέχρι τη Πέμπτη που θα φτάσει στην Ολομέλεια η υπόθεση.

Εδώ έχουμε να κάνουμε με υπέρβαση καθήκοντος και κατάχρηση εξουσίας και το λέω ευθαρσώς. Και λέω ευθαρσώς τουλάχιστον σε ό,τι με αφορά, θα το συζητήσω και με το κόμμα μου, ότι υπάρχουν και αρχές σε αυτή τη χώρα που μπορεί να προσφύγει ένας πολίτης όταν πλήττονται τα κυριαρχικά δικαιώματα αυτού του λαού. Γι΄ αυτό είμαστε βουλευτές σε αυτή τη Βουλή και το λέω σε όλους τους βουλευτές σε όλες τις πτέρυγες.

Υπογράφεται αυτή η τετραμερής συμφωνία όπου στη συμφωνία εισφοράς το ιδιωτικό συμβόλαιο του συλλέκτη του περίφημου Στερν και του Ινστιτούτου αρχαίου ελληνικού πολιτισμού του Ντελαγουερ για το οποίο δε ξέρουμε τίποτα. Ποιοι είναι στο διοικητικό συμβούλιο, τι είναι αυτό το ινστιτούτο, ξαφνικά εμφανίζεται ένα ινστιτούτο.

Ο Στερν δίνει 161 κυκλαδικές αρχαιότητες σε αυτό το ινστιτούτο. Με ποιους όρους; Το ινστιτούτο να τις δανείσει για έκθεση στο ΜΕΤ αφού πρώτα υπογράψει με αυτό συμφωνία έκθεσης. Τα δίνει ο Στερν στο ινστιτούτο και πρέπει αυτό να υπογράψει συμφωνία με το ΜΕΤ. 2ος όρος το ελληνικό κράτος να έχει εκχωρήσει δικαίωμα κατοχής των αρχαιοτήτων στο ινστιτούτο ως τις 10/09/2022. Δηλαδή μας βάζουν όρους εκβιαστικούς.

Και θέλω να ρωτήσω κάτι κα Υπουργέ και όλους τους βουλευτές του ελληνικού κοινοβουλίου. Μας δίνεται η κατοχή λοιπόν. Έχουμε τη κυριότητα και τη κατοχή. Μέχρι να την πάρουμε εμείς ποιος την είχε τη κατοχή; Παράνομη ήταν η κατοχή. Γιατί ο μόνος νόμιμος κάτοχος, νομέας και ιδιοκτήτης είναι ο ελληνικός λαός που εκπροσωπείται από το Υπ. Πολιτισμού και η ελληνική βουλή είναι για να προστατεύει τα κυριαρχικά δικαιώματα. Πώς, λοιπόν, κάποιος που είναι παράνομος, κάνει εκ των προτέρων συμφωνία με το ΜΕΤ; Το ινστιτούτο αυτό πριν του παραχωρηθεί η κατοχή από το ελληνικό κράτος, πριν του εκχωρηθούν τα κυριαρχικά δικαιώματα του ελληνικού λαού, πώς κάνει συμφωνία με το ΜΕΤ; Και πώς ερχόμαστε εμείς ως βουλευτές που ψηφιζόμαστε για αυτό τον λόγο στο ελληνικό κοινοβούλιο να εκχωρήσουμε αναδρομικά τα δικαιώματα του ελληνικού λαού; Γιατί εμείς τα εκχωρούμε από 21/07, από τότε που έκαναν τη συναλλαγή αυτοί οι δύο. Γιατί πριν δεν έχουν κατοχή. Εμείς τώρα θα τους τη δώσουμε τη κατοχή με τη ψήφο μας. Και αυτή η ψήφος μας θα αναγνωριστεί αναδρομικά.

Η συμφωνία έκθεσης που υπογράφεται, διαβάστε τη, πρέπει να βγει σε φέιγ βολάν στον ελληνικό λαό, είναι η επιτομή της αποικιοκρατίας, της αποικιοκρατικής αντίληψης. Έχουμε μια νοοτροπία την οποία συνέχεια κάνουν κριτική, γράφουν μεγάλοι επιστήμονες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό,  μεγάλα μουσεία έχουν συρθεί να επιστρέφουν συλλογές στα κράτη έτσι όπως τις αποδεκάτισαν επί δεκαετίες ολόκληρες. Τι έχουμε εδώ; Κατοχή μεν το ελληνικό κράτος, αλλά στην ουσία δεν την έχει τη κατοχή, την εκχωρεί. Παίρνει το ΜΕΤ τις 161 αρχαιότητες, μας κάνει τη μεγάλη χάρη εμάς, να μας δώσει για ένα χρόνο από Οκτώβριο μέχρι του χρόνου 15 από τις δικές μας, θα έρθει φαντάζομαι και ο μέγας ευεργέτης της Ελλάδας εδώ με τυμπανοκρουσίες, θα φωτογραφηθούν όλοι, πού δίνονται για ένα χρόνο; Στο ιδιωτικό μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Γουλανδρή. Δεν δίνονται, δεν εκτίθενται σε ένα μουσείο δημόσιο, δεν εκτίθενται, δε σταματά η περιπέτεια αυτών των αρχαιοτήτων να επαναπατριστούν επιτέλους στον τόπο τους, στο σπίτι τους, στο μουσείο Νάξου, όχι. Δανείζονται οι 15 για ένα χρόνο.

Και μετά τι έχουμε; Ο κάτοχος, αυτός στον οποίο έχουμε εκχωρήσει τη κατοχή κάνει συμφωνίες και με το ελληνικό κράτος, κυρίως όμως με το μουσείο Γουλανδρή και το ΜΕΤ και, όχι κάθε χρόνο είναι πολύ πιο αραιό το διάστημα, θα μας δίνονται 15 αρχαιότητες, σύνολο 45 για 3 χρόνια θα γίνει αυτή η δουλειά. Στα 25 χρόνια που σταματάει η εξαγωγή από κανένα νόμο, δεν ήρθαν εδώ να περάσει από ΚΑΣ αν εμείς τα δανείζουμε για 25 χρόνια με την κατάπτυστη διάταξη που ξέρουμε τώρα γιατί την έφερε η κα Μενδώνη, γιατί ετοίμαζε το έδαφος, για 25 χρόνια δεν ήρθαν εδώ. Δεν εξάγουμε κα Πιπιλή τίποτα, γιατί δεν μας ήρθε εδώ, οι ίδιοι τα συμφωνήσανε, πότε τα κανονίσατε, πότε τα συμφωνήσατε, που έλεγε ο Σταυρίδης, εδώ ακριβώς πηγαίνει. Για 25 χρόνια και μετά τα 25 χρόνια αν τολμήσουμε να πούμε «φέρτε τα πίσω»  -και κάθε φορά με τα 15 εμείς θα πρέπει να δίνουμε στο ΜΕΤ ανάλογης αξίας αρχαιότητες πάντα, διαφορετικά θα μας δείξουν. Δεν έρχονται οι αρχαιότητες, δεν επαναπατρίζονται. Τα επόμενα 25 χρόνια, αν τυχόν δεν ανανεώσουμε, θα πρέπει να στείλουμε αντίστοιχης μεγάλης αξίας κυκλαδικές αρχαιότητες στο ΜΕΤ. Τον μύθο του Μινώταυρου τον θυμάστε;

Και ένα τελευταίο σημείο: λέει ότι θα δίνει υποτροφίες στο ΜΕΤ σε αρχαιολόγους. Εδώ είναι όχι καθρεφτάκια για ιθαγενείς, εγώ αισθάνομαι ντροπή κα Μενδώνη, να δέχεστε να υπογράφετε τέτοια πράγματα.

Γιατί το ΜΕΤ θα έχει όλη τη χρήση, όλα τα έσοδα από ψηφιακό υλικό, από φωτογραφικό, από οτιδήποτε. Αν αυτά τα είχε το μουσείο της Νάξου, αν το μουσείο της Νάξου έδινε υποτροφίες σε ξένους αρχαιολόγους να έρχονται εδώ και να γίνεται η Ελλάδα όπως της αξίζει και όπως έρχονται βέβαια οι αρχαιολόγοι, εμείς εδώ ερχόμαστε και λέμε «Πω πω το ΜΕΤ, μας βλέπει, και αφού μας βλέπει, είμαστε κάτι κι εμείς».

Λυπάμαι πάρα πολύ, σε όλα αυτά που υφιστάμεθα τα τελευταία 3 χρόνια και στον πολιτισμό ειδικά και γενικά, να πρέπει να έχουμε στη Βουλή αυτή τη κύρωση σύμβασης που μας υποχρεώνει εμάς, αν αυτά είναι προϊόν εγκληματικής δραστηριότητας, δηλαδή παράνομη διακίνηση, λαθρανασκαφή και όλα αυτά, εμείς να γινόμαστε συνεργοί με την υπογραφή μας, ποιοι βουλευτές θα τολμήσουν να σηκώσουν το χέρι τους, χωρίς πιστοποιητικά ή να μην είναι αυθεντικά κάποια από αυτά, να είναι αντίγραφα. Και πάλι ποια η χώρα η οποία στην Ουνέσκο το 2017 ήταν υπερήφανη που έφτιαξε αυτή την επικουρική διεύθυνση για την αρχαιοκαπηλία, η χώρα μας και με τη ΝΔ κα Πιπιλή, ούτε ΣΥΡΙΖΑ, ούτε ΠΑΣΟΚ, όλα τα κόμματα ήταν αυτοί που συνέβαλαν να επιβληθεί μια ηθική για την αρχαιοκαπηλία. Και έρχεστε εδώ, επειδή το θέλει η κα Μενδώνη και ασφαλώς και ο κ. Μητσοτάκης κάτι ξέρει ο ίδιος, όλη αυτή την ηθική να την κάνετε ανήθικη.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)