to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

20:33 | 07.12.2020

Οικονομία

Προκλητική η σιωπή της Κυβέρνησης στο ζήτημα των εργαζομένων των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ

Σημεία από την συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης του Δημήτρη Βίτσα, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, προς τον Υπουργό Οικονομικών


Διαβάστε τα βασικά σημεία από την συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης  του Δημήτρη Βίτσα, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, προς τον Υπουργό Οικονομικών με θέμα: «Προκλητική η σιωπή της Κυβέρνησης στο ζήτημα των εργαζομένων των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ ( ΕΝΑΕ)»:

«ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟΣ ΕΝ ΤΗ ΕΡΗΜΩ. ΚΑΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΑ ΕΝΑΕ»

«Καταθέτω στα πρακτικά τρία έγγραφα:

Την Ανακοίνωση 2019/C-247/01 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την ανάκτηση παράνομων και ασυμβίβαστων κρατικών ενισχύσεων.

Την υπ’ αριθμ. 725/2018 Απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών για την υπαγωγή των ΕΝΑΕ στη διαδικασία ειδικής διαχείρισης του ν. 4307/2014.

Και την Πρόσκληση για τη διενέργεια ανεξάρτητου πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκποίηση ενιαίου λειτουργικού συνόλου περιουσιακών στοιχείων των ΕΝΑΕ.

Κύριε υπουργέ, πριν τρεις μήνες ο πρωθυπουργός έλεγε επί λέξει από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης: «στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μπαίνει στρατηγικός επενδυτής με διασφάλιση των θέσεων εργασίας».

Και θέλω να σας ρωτήσω ευθέως: ο κ. Μητσοτάκης έλεγε, ως συνήθως, ψέματα;

Γιατί άλλη εξήγηση δεν υπάρχει, αφού είναι ξεκάθαρο ότι δεν γίνεται αυτό που είπε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, αλλά το αντίθετο.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όταν ανέλαβε, βρήκε Ναυπηγεία που ήταν στην ουσία σε εγκατάλειψη.

Το πρόγραμμα των υπερσύγχρονων υποβρυχίων είχε βαλτώσει.

Οι εργαζόμενοι ήταν απλήρωτοι για χρόνια. Και μέσα στο σύντομο χρονικό διάστημα των 4,5 χρόνων, με συνεργασία του Υπουργείου Άμυνας, του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, κατορθώσαμε να φέρουμε τα Ναυπηγεία από το σημείο μηδέν ξανά στη ζωή και στη λειτουργία.

Με τα υποβρύχια να παραδίνονται - και φάνηκε πόσο πολύτιμα ήταν για το Ναυτικό.

Με τους εργαζόμενους να έχουν πάλι δουλειά και να παίρνουν έστω το 65% των αποδοχών τους από το Ναυτικό, εκεί που η προηγούμενη ιδιοκτησία δεν τους πλήρωνε καθόλου.

Και με πλήρη δικαιώματα να διεκδικήσουν τα δεδουλευμένα τους, αλλά και να έχουν την εξασφάλιση του εργασιακού τους μέλλοντος την επόμενη μέρα των Ναυπηγείων.

Με τους εργαζόμενους του πρώην τροχαίου υλικού να προσλαμβάνονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας.

Μέσα από μια εξαιρετικά περίπλοκη δοκιμασία, φέραμε σε πέρας ένα φαινομενικά ακατόρθωτο σχέδιο τριών σημείων.

Πρώτον, να απαλλάξουμε τα Ναυπηγεία από τον βραχνά των κρατικών ενισχύσεων που είχε κρίνει παράνομες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δεύτερον, να απαλλαγούμε από την προηγούμενη ιδιοκτησία των Ναυπηγείων, παίρνοντας από τα χέρια της τη διαχείριση των Ναυπηγείων, τα οποία στην ουσία είχε ήδη εγκαταλείψει.

Και τρίτον να φέρουμε τα Ναυπηγεία ξανά σε μια τροχιά βιωσιμότητας και ανάπτυξης.

Αυτά τα καταφέραμε με πολύ δύσκολες διαπραγματεύσεις με την Επιτροπή - σας θυμίζω ότι ήμασταν ακόμα υπό καθεστώς μνημονίων- και με δύο δικαστικές επιτυχίες: στην πρώτη δίκη στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο όπου είχε σύρει την Ελλάδα η προηγούμενη ιδιοκτησία και στη δίκη για την υπαγωγή των Ναυπηγείων στη διαδικασία της ειδικής διαχείρισης σε λειτουργία.

Αυτά κανείς δεν τα αρνείται, ελπίζω ούτε εσείς.

Κι από δω και πέρα πήρατε εσείς το νήμα με μόνη ουσιαστική αποστολή ολοκληρώσετε τη διαδικασία ειδικής διαχείρισης πάνω στις βάσεις που είχαμε βάλει εμείς.

Όμως εσείς επιλέγετε έναν άλλον δρόμο.

Από την προκήρυξη του διαγωνισμού για την εκποίηση του ενεργητικού των Ναυπηγείων προκύπτουν τρία πράγματα: πρώτον, δεν υπάρχει καμία μέριμνα για το εργασιακό μέλλον των εργαζομένων.

Δεύτερον, δεν υπάρχει πρόβλεψη για το πώς θα καταβληθούν στους εργαζομένους τα χρωστούμενα σε αυτούς σε δεδουλευμένα και αποζημιώσεις.

Και τρίτον, καμία δέσμευση του όποιου επενδυτή ότι αυτό που παίρνει ως Ναυπηγείο θα συνεχίσει να το δουλεύει ως Ναυπηγείο.

Θέλω να σας ρωτήσω ευθέως, κύριε υπουργέ: τους εργαζόμενους των Ναυπηγείων τους θεωρείτε όφελος για το μέλλον της επιχείρησης ή βάρος;

Για να σας επαναλάβω το ερώτημα στη γλώσσα που ίσως καταλαβαίνετε καλύτερα, τους εντάσσετε στο ενεργητικό της επιχείρησης ή στο παθητικό;

Προφανώς ρητορικό το ερώτημα, αφού φροντίζετε να παραδώσετε την επιχείρηση «καθαρή» στον μελλοντικό αγοραστή, χωρίς το βάρος των συμβάσεων εργασίας.

Τα δεδουλευμένα και τις άλλες αποδοχές των εργαζομένων που τους έχουν επιδικάσει τα δικαστήρια κατά της προηγούμενης ιδιοκτησίας, πώς σκοπεύετε να τα εξασφαλίσετε;

Τί εγγυήσεις έχετε να μας παρουσιάσετε ότι ο όποιος αγοραστής του ενεργητικού των ναυπηγείων θα είναι αληθινός επενδυτής αυτή τη φορά και δεν αγοράζει απλώς ένα κατάλογο ακινήτων, εξοπλισμού και μηχανημάτων;

Και με το παρακείμενο ακίνητο του ΕΤΑΔ, ο διαγωνισμός για το οποίο επίκειται μετά την ολοκλήρωση της ανταλλαγής οικοπέδων με τα ΕΝΑΕ, με τη μεγάλη δεξαμενή των 500.000 τόνων και την έκταση όπου σήμερα βρίσκεται ο καταυλισμός των προσφύγων τι σκοπεύετε κάνετε;

Να σημειώσω ότι η ΕΕ δεν σας υποχρεώνει να απολύσετε τους εργαζόμενους.

Επιπλέον, σήμερα έχουμε ένα νέο δεδομένο: λόγω της πανδημίας, η Επιτροπή έχει εγκρίνει ένα ευρύτατο πεδίο κρατικών ενισχύσεων, ακριβώς για να δώσει στα κράτη μέλη την ευχέρεια να ασκήσουν πολιτική υπέρ των βασικών βιομηχανιών τους.

Αυτό το παράθυρο αξιοποίησε η κυβέρνηση για να δώσει οικονομική βοήθεια στην ιδιωτική Aegean.

Όμως, για τη σημαντικότερη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας δεν δείχνει την ίδια προθυμία, περιέργως.

Δεν σας λέμε να αναιρέσετε τη διαδικασία εκποίησης του ενεργητικού τους σύμφωνα με την δικαστική απόφαση.

Σας λέμε όμως ότι στο πλαίσιο της εκτέλεσης αυτής της απόφασης έχετε την ευχέρεια να βάλετε όρους στον μελλοντικό επενδυτή που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και το εργασιακό μέλλον των εργαζομένων.

Ζητάμε :

Πρώτον, να ανακληθεί αμέσως ο τρέχων διαγωνισμός για την εκποίηση του ενεργητικού και να επαναπροκηρυχθεί εκ νέου με όρους που θα δεσμεύουν τον επενδυτή ως προς τη βιωσιμότητα της βιομηχανικής μονάδας, θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και το εργασιακό μέλλον των εργαζομένων.

Δεύτερον, να εξεταστούν πάρα πολύ σοβαρά και προσεκτικά τα επιχειρήματα των εργαζομένων σχετικά με τη συμμετοχή του δημοσίου στον νέο φορέα των ναυπηγείων.

Τρίτον, πριν την ολοκλήρωση της διαδικασίας του νέου διαγωνισμού, να φέρει η κυβέρνηση νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή για το πώς θα εξασφαλιστεί το εργασιακό μέλλον των εργαζομένων στα ναυπηγεία και πώς θα καταβληθεί στους εργαζομένους το σύνολο των χρωστούμενων σε αυτούς σε δεδουλευμένα, αποζημιώσεις και λοιπές νόμιμες αποδοχές.

Μιλήστε με τους εργαζόμενους, συνεργαστείτε μαζί τους για να βρείτε λύσεις. Μην μιλάτε μόνο με εκείνους που θέλουν να έχουν τον μόνο λόγο για το ποιος θα έχει δουλειά στον Σκαραμαγκά και ποιος θα γίνει έρμαιο.

Θα αναλάβει η κυβέρνηση να φέρει νομοθετική ρύθμιση για εκ νέου παράταση του προγράμματος των υποβρυχίων, δεδομένου ότι αυτό λήγει στο τέλος του έτους και η όλη διαδικασία εκχώρησης έχει παραταθεί και δεν θα έχει ολοκληρωθεί ως την 31η Δεκεμβρίου;

Γενικότερα, χρειάζεται μια εθνική πολιτική, μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.

Σήμερα οι αρμοδιότητες σχετικά με τα ναυπηγεία της χώρας είναι διάσπαρτες σε 5 ξεχωριστά υπουργεία.

Το πρώτο βήμα: η δημιουργία μιας ειδικής γραμματείας ναυπηγικής βιομηχανίας που θα λειτουργεί είτε στο υπουργείο οικονομικών, είτε στο υπουργείο ανάπτυξης.

Το δεύτερο βήμα: η ενοποίηση, η κωδικοποίηση και ο εκσυγχρονισμός του συνόλου της νομοθεσίας σχετικά με τα ναυπηγία και τη βιομηχανική πολιτική γύρω από τα ναυπηγεία.

*Βλέπε βίντεο: https://www.facebook.com/vitsasd/videos/3545324235533596

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)