to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Ράπερ μοι έννεπε ρίμα πολύτροπον...

Η «επίσημη χρονολογία γέννησης» του ελληνικού hip-hop πρέπει μάλλον να θεωρηθεί το 1993, όταν ο B. D. Foxmoor σχηματίζει τους εμβληματικούς Active Member του ενώ την επόμενη χρονιά ιδρύει τη δική του εταιρεία παραγωγής, την Freestyle Productions.


Η «επίσημη χρονολογία γέννησης» του ελληνικού hip-hop πρέπει μάλλον να θεωρηθεί το 1993, όταν ο B. D. Foxmoor σχηματίζει τους εμβληματικούς Active Member του ενώ την επόμενη χρονιά ιδρύει τη δική του εταιρεία παραγωγής, την Freestyle Productions. Αποκαλεί το είδος του hip-hop (με κυριότερο χαρακτηριστικό του τον «βαρύ» και έντονο ρυθμό) που κάνει low bap και σύντομα συγκεντρώνεται γύρω του και με επίκεντρο το Πέραμα, την περιοχή στην οποία γεννήθηκε και συνεχίζει να κατοικεί μέχρι σήμερα, ένας πυρήνας ομοϊδεατών του, αρχικά μελών των Active Member και στη συνέχεια όχι μόνον. Αρκετοί από τους βασικούς ή και πιο «περιφερειακούς» της τότε ομάδας της Freestyle Productions υπήρξαν και «μαθητές» του B. D. Foxmoor ως προς το hip-hop γίγνεσθαι, γεγονός που δεν απέκρυψαν ποτέ και οι ίδιοι και του εξασφάλισε τη μόνιμη ηγετική θέση ανάμεσά τους.

Ανάμεσα στους πρώτους αυτού του κύκλου ήταν ο Νίκος Βουρλιώτης που στη συνέχεια σχημάτισε τους Goin' Through και ο Δημήτρης Μετζέλος (αν και, καθότι συνομήλικος του B. D. Foxmoor, δηλαδή αρκετά μεγαλύτερος από τους υπόλοιπους, ασχολείτο από πολύ νωρίτερα με το rap) που σχημάτισε τους Ημισκούμπρια, ενώ ολοένα και περισσότερα νέα σχήματα άρχισαν να προστίθενται στο ενεργητικό της Freestyle Productions, Sidarta, 843, Γέρμα, Στοιχειά, Κακά Μαντάτα, Ρέλικα, Στίχοιμα και οι πολυσυζητημένοι και πολυμελείς Βαβυλώνα, ουσιαστικά ένα project του B. D. Foxmoor, αφού αυτός έγραφε όλους τους στίχους.

Καθώς όμως η ακμάζουσα ακόμα ελληνική δισκογραφική βιομηχανία των μέσων της δεκαετίας του '90 ανακάλυπτε το εγχώριο hip-hop και τα σχήματα της Freestyle Productions -με πρώτους τους ίδιους τους Active Member- άρχισαν να υπoγράφουν συμβόλαια με μεγαλύτερες ή μικρότερες εταιρείες, άρχισαν και οι πρώτες διαφωνίες, με ορισμένες από αυτές να εξελίσσονται ακόμα και σε διχόνοιες Με το χιουμοριστικό, συχνά ακόμα και κωμικό ύφος που προσέδωσε στα Ημισκούμπρια ο Δ. Μετζέλος διαφοροποίησε τη θέση του από όλων των υπολοίπων διατηρώντας κάποιες, όχι πολλές και πάλι, διασυνδέσεις μόνο με τους Goin' Through, ενώ παράλληλα συγκέντρωνε γύρω του έναν κύκλο αναλόγων του, όπως ο Dr. Dreez, που όμως κανείς τους δεν ξεχώρισε τόσο ώστε να έχει διάρκεια. Υπήρχαν όμως και κάποιες αξιόλογες «ανεξάρτητες» περιπτώσεις, όπως οι FFC και Razastarr.

Λίγο αργότερα, η κυριολεκτικά εκρηκτική πρώτη εμφάνιση των Terror X Crew με το «Ο Έλληνας που έχεις συνηθίσει» προσθέτει τον τρίτο βασικό «πυλώνα» του ελληνικού hip-hop, καθώς το τρίτο μέλος τους - μαζί με τους ράπερ Αρτέμη και Ευθύμη - DJ Alx (ή Ηχοκράτορας) ίδρυσε την δική του εταιρεία παραγωγής, την Ηχοκρατορία, στην οποία θα βρουν στέγη πολλά νεότερα ονόματα. Πρώτο από όλα το κουιντέτο Ζωντανοί Νεκροί ή ΖΝ, που όλα τα μέλη του (όπως ο Τάκη Τσαν ή Παιδί Θαύμα, αδελφός του DJ Alx) ακολούθησαν προσωπική διαδρομή στη συνέχεια.

Από τις αρχές της δεκαετίας του '00, ακολουθώντας ετεροχρονισμένα, όπως είναι φυσικό, τις αλλαγές που είχαν συμβεί στο αμερικανικό hip-hop περισσότερα από δέκα χρόνια πριν και με την είσοδο σε αυτή νέων ονομάτων, οι υποδιαιρέσεις στην ανθρωπογεωγραφία της σκηνής γίνονται σαφέστερες και παγιώνονται. Από τους νεότερους ξεχωρίζει καταρχήν η πληθωρική από κάθε πλευρά παρουσία του Εισβολέα, που ξεκίνησε συμπράττοντας με τον Τάκη Τσαν στους Τιγρέ Σποράκια, και οι πολύ ενδιαφέροντες Ρόδες και μετέπειτα Ρόδες United του Νικήτα Κλιντ (που για μεγάλο διάστημα ως X-Ray ήταν ο βασικός συνεργάτης του B. D. Foxmoor στους Active Member) και στη συνέχεια οι Βήτα Πεις, Flowjob, Ταφ Λάθος και αρκετοί ακόμα που στην πλειοψηφία τους λειτουργούν σε ένα underground πλαίσιο, διατηρώντας αρκετές διασυνδέσεις με τον ευρύτερο κύκλο των ΖΝ και απευθυνόμενοι στο πιο σκληροπυρηνικό κοινό του ιδιώματος.

Μετά από πολλές συνεργασίες με κάποια εκ των εμπορικότερων ονομάτων της σημερινής ελληνικής μουσικής οι Goin' Through (με τον Ν. Βουρλιώτη πλέον ως NiVo) εκπροσωπούν σαφέστατα την πιο mainstream πλευρά του είδους, οι Ημισκούμπρια απλώς συνεχίζουν τυπικά τη μοναχική πορεία τους και ο B. D. Foxmoor την όλο και πιο πολιτικοποιημένη αλλά συχνά και αμφιλεγόμενη και σταδιακά όλο και περισσότερο εσωστρεφή διαδρομή του που οδήγησε τον εαυτό του και τους Active Member σχεδόν σε απομόνωση. Σύμφωνα με ανακοίνωσή τους, οι τελευταίοι θα διαλυθούν στο τέλος της χρονιάς, αναμένονται οι επόμενες κινήσεις του...

Με αφορμή τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα ή Killah P έγινε μια προσπάθεια αποκατάστασης της ομόνοιας όλων αυτών των όχι αντιμαχομένων πλέον αλλά πολύ διαφορετικών μεταξύ τους τμημάτων της ελληνικής hip-hop σκηνής, που όμως δεν είχε συνέχεια.

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)