to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

17:40 | 30.07.2021

Πολιτική

Ραλλία Χρηστίδου: Η εργαλειοποίηση των ΜΜΕ από συμφέροντα ευθύνεται για τα fake news

Η Ραλλία Χρηστίδου τόνισε στην Επιτροπή Μορφωτικών και στη συζήτηση για τα Fake News και το ρόλο της Παιδείας πως η εργαλειοποίηση των ΜΜΕ από οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τα fake news και για τη δυσπιστία των πολιτών


Η Βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ Ραλλία Χρηστίδου μιλώντας στην Επιτροπή Μορφωτικών της Βουλής σε συζήτηση για τα Fake News, & τον ρόλο της Παιδείας, σημείωσε ότι το πρόβλημα των fake news είναι πολυπαραγοντικό, και, καθώς ενισχύεται από τις ειδικές συνθήκες της πανδημίας έχει εξελιχθεί σε παράλληλη «πανδημία». Στην Ελλάδα ωστόσο έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις λόγω και της εξάρτησης των παραδοσιακών ΜΜΕ από συμφέροντα οικονομικά και πολιτικά.

Όπως επεσήμανε η Βουλεύτρια:

  • Η ετήσια έκθεση του Ινστιτούτου του Reuters για την Ψηφιακή Ενημέρωση, που καλύπτει 46 χώρες, διαπίστωσε πρόσφατα ότι το πεδίο των ψηφιακών μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται από κατακερματισμό, έλλειψη αξιοπιστίας στις ειδήσεις, πολιτική πόλωση στα μέσα, ενώ παράλληλα κατέγραψε και ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά στη χρήση ΜΚΔ (Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης) στο κομμάτι της ενημέρωσης και της ειδησεογραφίας.
  • Οι ενισχύσεις των παραδοσιακών ΜΜΕ με λίστες Πέτσα μεγάλωσαν την ήδη υφιστάμενη πεποίθηση των πολιτών ότι είναι εν πολλοίς αναξιόπιστα, υπό κυβερνητική επιρροή και δέσμια μεγάλων συμφερόντων, οπότε και προτίμησαν την ενημέρωση από πιο «ανεξάρτητες» πηγές, παρά το γεγονός ότι και εκεί εντοπίζουν σημαντικό έλλειμα αξιοπιστίας
  • Από αυτή τη μονομέρεια της ενημέρωσης δεν εξαιρέθηκε και η υγειονομική αντιμετώπιση της πανδημίας. Και ακολουθώντας σε ένα βαθμό την παγκόσμια τάση αλλά πάντα με τα ελληνικά ειδικά γνωρίσματα, η προσπάθεια για το γενικό εμβολιασμό των πολιτών προσέκρουσε στη γενικευμένη δυσπιστία του κοινού απέναντι στα ΜΜΕ και στον τεράστιο και αμφίβολης ποιότητας όγκο πληροφορίας στα ΜΚΔ.
  • Γι’ αυτό πριν από οτιδήποτε άλλο, χρειάζεται μια ειλικρινής συζήτηση με τους πολίτες προκειμένου να ανακτήσουν τη χαμένη τους εμπιστοσύνη. Η συναίνεση επιτυγχάνεται με πλουραλισμό στην ενημέρωση και σεβασμό στον πολίτη – δέκτη της πληροφορίας, και αυτό τα ελληνικά ΜΜΕ θα πρέπει να αγωνιστούν να το κατακτήσουν εκ νέου αν θέλουν να ανακτήσουν την αξιοπιστία τους.
  • Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο σωστός τρόπος περιήγησης μέσα στο διαδίκτυο, είναι κάτι που μαθαίνεται. Για τα νέα παιδιά είναι απαραίτητο να ενταχθεί συστηματικά στα μαθήματα του σχολείου προκειμένου να αποκτήσουν τις δεξιότητες ενός υποψιασμένου και προσεκτικού χρήστη από νωρίς, ώστε να αποφεύγουν όχι μόνο τις ψευδείς ειδήσεις αλλά και άλλες παγίδες μέσα στο διαδίκτυο.

Ολοκληρώνοντας την ομιλία της η Ρ.Χρηστίδου, απευθύνθηκε με ερωτήσεις στους καλεσμένους της Επιτροπής, ρωτώντας καταρχάς το κ Παύλο Τσίμα, πώς θεωρεί ότι μπορεί να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών στα ΜΜΕ και πως θα επιτελέσουν τον ελεγκτικό τους ρόλο αν εξακολουθήσουν να είναι δέσμια συμφερόντων, με το δημοσιογράφο να θεωρεί ότι το φαινόμενο είναι γενικότερο και ξεπερνά τα εθνικά σύνορα αλλά να αποδέχεται και τον προβληματισμό της ερώτησης.

Ρώτησε επίσης για το θέμα της ευαισθητοποίησης των παιδιών σε θέματα κατανόησης και σεβασμού της διαφορετικότητας, (ο ΣΥΡΙΖΑ είχε θεσπίσει επ’ αυτού τη «θεματική εβδομάδα» με την οποία γινόταν ενημέρωση των παιδιών σε μια σειρά από ευαίσθητα θέματα) και αν αυτή θα μπορούσε να συνδυαστεί με την εκπαίδευση των Η/Υ και του Ίντερνετ, ώστε τα παιδιά να αντιμετωπίσουν συνολικά το θέμα των στερεοτύπων και της προπαγάνδας στο διαδίκτυο. Ο Νίκος Παναγιώτου  (Αναπληρωτής Καθηγητής Διεθνούς Δημοσιογραφίας στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης) συμφώνησε και αναφέρθηκε σε εκπαίδευση που θα πρέπει να ξεκινήσει από τη νηπιακή ηλικία και να συνεχίσει έως και το Λύκειο.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)