to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

14:16 | 16.11.2012

Κοινωνία

Προϋπολογισμός διάλυσης για την παιδεία

του Χρήστου Πιλάλη*


Ο προϋπολογισμός που ψηφίστηκε την Κυριακή το βράδυ στη Βουλή, αποτελεί  τον χειρότερο προϋπολογισμό  για την Παιδεία σε όλη την Ευρώπη. Οι δαπάνες για την παιδεία αποτελούν λιγότερο από το 2,8% του ΑΕΠ, όταν ο μέσος όρος των αντίστοιχων δαπανών  στην Ευρώπη βρίσκεται στο 5% του μέσου ΑΕΠ.

Εξωθείται σε πλήρη διάλυση  η ανέκαθεν υποχρηματοδοτούμενη  εκπαίδευση, όταν από  το  απαράδεκτο 3,2%  επί του ΑΕΠ  που δινόταν ως δημόσια δαπάνη την τελευταία δεκαετία, πέρυσι και φέτος συνεχίζει σε ελεύθερη πτώση  κάτω απ΄το 2,8%. 

Η Α’βάθμια Εκπαίδευση θα υποστεί συνολική μείωση περίπου 12% σε σχέση με τον περυσινό προϋπολογισμό δηλαδή περίπου 215 εκατ. ευρώ. Η Β’θμια Εκπαίδευση θα υποστεί συνολική μείωση περίπου 14% σε σχέση με πέρυσι, δηλαδή περίπου 295 εκατ. ευρώ.  Η Γ’θμια Εκπαίδευση θα μειωθεί περίπου κατά 17% σε σχέση με πέρυσι στον Τεχνολογικό Τομέα και σε απόλυτους αριθμούς 48 εκατ. ευρώ, ενώ ο Πανεπιστημιακός Τομέας θα υποστεί μείωση 19%, περίπου 163 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, στα κονδύλια της  Γενικής  Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας θα υπάρξει μείωση περίπου 20% και σε απόλυτους αριθμούς 19 εκατ. ευρώ.

Και όλα αυτά με τα ήδη μεγάλα οργανικά κενά σε εκπαιδευτικούς, με το μεγάλο στεγαστικό πρόβλημα, με τις κτιριακές υποδομές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης να δυσκολεύουν ή να απαγορεύουν την πρόσβαση των ατόμων με ειδικές ανάγκες σε αυτά. 

Ενώ έχουν ήδη καταργηθεί όλες οι υποστηρικτικές - αντισταθμιστικές δομές που χρειάζονται  για την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων.

Στα σχολεία που θα μείνουν μετά τις συγχωνεύσεις που προβλέπονται από το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα από την ισχνή πλειοψηφία των 153 βουλευτών, θα στοιβάζονται κατά δεκάδες οι μαθητές σε κάθε τμήμα. 

Οι μαθητές και οι μαθήτριες που θα πρέπει να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις αφού δεν θα υπάρχει πια η έννοια του σχολείου της γειτονιάς. Ήδη οι μαθητές σε περιοχές που αναγκάζονται να μετακινούνται βιώνουν φέτος τραγικές καταστάσεις, αφού η δωρεάν μετακίνησή τους δεν υφίσταται! Οι εκπαιδευτικοί θα γίνονται στην κυριολεξία λάστιχο με την επερχόμενη αύξηση του ωραρίου τους, τα σχολεία θα στενάζουν από την έλλειψη εκπαιδευτικών γιατί οι διορισμοί μονίμων και αναπληρωτών θα είναι μηδενικοί με βάση το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, με προ των πυλών τη μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού που υπάρχει μέσω της διαθεσιμότητας και των απολύσεων! Η έννοια της οργανικής θέσης μετατρέπεται σε αναχρονισμό του παρελθόντος και εκατοντάδες εκπαιδευτικοί θα αναγκαστούν να μετακομίσουν μακριά από τον τόπο τους με μισθούς πείνας.

Για την ένταξη παιδοψυχολόγων στη δημόσια εκπαίδευση δεν γίνεται ούτε λόγος, άλλωστε ποτέ δεν υπήρχαν στα σχολεία,  με αποτέλεσμα βασικά προβλήματα που λόγω της κατάστασης μεγαλώνουν, να μην μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο από τους εκπαιδευτικούς, να παραμερίζονται και να μένουν άλυτα! 

Δεκάδες  χιλιάδες παιδιά μένουν ήδη εκτός της προσχολικής αγωγής και αυτό το πρόβλημα με τον  νέο προϋπολογισμό  θα επιδεινωθεί. 

Τα σχολεία, τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ τα οποία θα μπορούσαν να είναι το αντίβαρο στην δύσκολη καθημερινότητα, αλλά και στην προοπτική που έχουν επιβάλλει και επιβάλλουν στους πολίτες αυτής της χώρας οι νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις και ιδιαίτερα η σημερινή τρικομματική κυβέρνηση του μνημονίου, με προϋπολογισμούς σαν και αυτόν δεν μπορεί να είναι προσιτά στους μαθητές και στους φοιτητές τους. Η λειτουργία τους οδηγείται διαρκώς σε χαμηλά επίπεδα, η σχολική και η φοιτητική μέριμνα είναι μηδενικές, τα σχολικά αναλυτικά προγράμματα είναι παρωχημένα.

Όλες οι ελλείψεις του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι αποτέλεσμα των πολιτικών επιλογών της κυβέρνησης και οδηγούν τη δημόσια εκπαίδευση στο χείλος του γκρεμού. Οδηγούν  στον περιορισμό του μορφωτικού ορίζοντα των μαθητών των μέσων και λαϊκών στρωμάτων, αυτών  που στηρίζουν την ικανοποίηση των εκπαιδευτικών τους προσδοκιών στη δημόσια εκπαίδευση, γιατί οι διαρκώς μειούμενες ή μηδενιζόμενες οικονομικές τους δυνατότητες δεν τους επιτρέπουν να χρησιμοποιήσουν  ακριβές ΄΄συμπληρωματικές΄΄ εκπαιδευτικές παροχές. Είναι προφανές ότι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του Προϋπολογισμού του 2013 επιθυμούν να εισάγουν ολοένα και μεγαλύτερους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση. 

* Ο Χρήστος Πιλάλης είναι μέλος της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής του ΣΥΝ 
και της ΕΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)