to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

22:44 | 28.03.2017

Πολιτική

Φυγομαχία Μητσοτάκη - Γεννηματά, υπέρ της σύστασης Προανακριτικής για τα εξοπλιστικά τα κόμματα

Υπερψηφίστηκε από όλα τα κόμματα η πρόταση ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ για τη συγκρότηση ειδικής επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης για τα εξοπλιστικά επί ημερών Γιάννου Παπαντωνίου - Από τη συζήτηση απουσιάσαν οι επικεφαλής ΝΔ και ΠΑΣΟΚ (παρ' ότι η Φ. Γεννηματά είχε ζητήσει την προηγούμενη φορά να αναβληθεί η συζήτηση) ενώ η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ εμφανίστηκε στην ψηφοφορία! - «Παρά το γεγονός ότι εξαναγκάστηκαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ να ψηφίσουν υπέρ της προανακριτικής, οι αρχηγοί τους επέλεξαν να φυγομαχήσουν», η αποστροφή του Αλ. Τσίπρα που συμπυκνώνει το νόημα της συζήτησης που ολοκληρώθηκε το βράδυ της Τρίτης


Την σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής για τον Γιάννο Παπαντωνίου, αποφάσισε με 252 ψήφους η Ολομέλεια της Βουλής. Κατά τη μυστική ψηφοφορία, ψήφισαν 268 βουλευτές από τους οποίους: 251 ψήφισαν υπέρ, τρεις κατά της σύστασης Προανακριτικής, τέσσερις ψήφισαν «παρών», ενώ βρέθηκαν στην κάλπη ένα λευκό ψηφοδέλτιο και οκτώ άκυρα. Ο προεδρεύων, Τάσος Κουράκης, ενημέρωσε το Σώμα ότι η Επιτροπή, θα συγκροτείται από 21 μέλη και θα παραδώσει το πόρισμά της σε τρεις μήνες από την έναρξη των εργασιών της.

«Παρά το γεγονός ότι εξαναγκάστηκαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ να ψηφίσουν υπέρ της προανακριτικής, οι αρχηγοί τους επέλεξαν να φυγομαχήσουν», η αποστροφή του Αλ. Τσίπρα που συμπυκνώνει το νόημα της συζήτησης στη Βουλή. «Οι πολίτες ξέρουν ότι αν δεν υπήρχε πολιτική αλλαγή τον Γενάρη του 2015 αυτή η συζήτηση δεν θα γινόταν ποτέ,» υποστήριξε ο Αλ. Τσίπρας, σημειώνοντας πως οι πολίτες περιμένουν καθαρή απάντηση από τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ, «που οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία και σήμερα ζητάνε και τα ρέστα». «Δεν πρόκειται όμως να λάβει μια τέτοια απάντηση» ανέφερε ο πρωθυπουργός, «γιατί ακόμη και στη σημερινή συζήτηση και παρά το ότι εξαναγκάστηκαν να τοποθετηθούν θετικά στο αίτημα για τη διενέργεια προανακριτικής οι αρχηγοί τους επέλεξαν να φυγομαχήσουν, να απουσιάζουν από τη συνεδρίαση». 

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο πρωθυπουργός βρήκε την ευκαιρία να απευθυνθεί στους πολιτικούς του αντιπάλους και να τους στείλει το εξής μήνυμα: «Όσο θα έχουμε εμείς πλειοψηφία -και θα την έχουμε για πολλά ακόμη χρόνια-, τίποτε δεν θα αφήσουμε να πέσει κάτω. Όλες οι υποθέσεις διαφθοράς θα φθάσουν μέχρι το τέλος», δεσμεύτηκε ο Αλ. Τσίπρας.

Μίλησε όμως και για την υπόθεση της Novartis, ενώ προέβλεψε ότι όταν γίνει η συζήτηση στη Βουλή για την ενδεχόμενη ανάμιξη πρώην υπουργών της ΝΔ σε αυτήν, «δεν θα είστε τόσο ανέμελοι όσο είστε σήμερα, ούτε τόσο τζάμπα υπερασπιστές της διαφάνειας». Εξάλλου ο Αλ. Τσίπρας έκανε γνωστό ότι, με βάση την αίσθηση που έχει, δεν θα αργήσει η συζήτηση για την Novartis, ότι «θα γίνει την επόμενη εβδομάδα», όπως είπε. Ακολούθως, στη σύντομη παρέμβαση -απάντηση προς τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο της ΝΔ, Νίκο Δένδια, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι οι εκλογές θα γίνουν το 2019 και θα τις κερδίσει η σημερινή κυβερνώσα παράταξη -«και μέχρι τότε δεν θα πέσει τίποτε κάτω».

(παλινωδίες: ενώ απουσίαζε από τη συζήτηση, η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ήρθε να ψηφίσει!)
 

Υπέρ από όλα τα κόμματα

Η πρόταση κατατέθηκε μετά από τις ποινικές δικογραφίες που διαβιβάστηκαν στη Βουλή και αφορούν στον πρώην υπουργό Εθνικής Άμυνας Γιάννο Παπαντωνίου, σχετικά με την ενδεχόμενη τέλεση των αδικημάτων της απιστίας στρεφόμενης κατά του Δημοσίου και της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα, κατά την άσκηση των καθηκόντων του, στο πλαίσιο σύναψης συμβάσεων εξοπλιστικών προγραμμάτων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην πρόταση. Μετά την ολοκλήρωση της συζήτησης, η πρόταση θα τεθεί σε μυστική ψηφοφορία. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης ψήφισαν υπέρ της συγκρότησης προανακριτικής επιτροπής.

«Με την πρόταση συγκρότησης προανακριτικής επιτροπής, η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ εκπληρώνει μια υπόσχεση που έδωσε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας για μια προσπάθεια καταπολέμησης της διαφθοράς, για ταυτόχρονη εξυγίανση της οικονομίας και της πολιτικής», εξήγησε ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παρασκευόπουλος για την απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ να καταθέσει πρόταση συγκρότησης προανακριτικής επιτροπής για τον πρώην υπουργό Γιάννο Παπαντωνίου (αναλυτικά παρακάτω).

Υπέρ ΝΔ και ΚΚΕ

Υπέρ της πρότασης για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής που θα διερευνήσει τυχόν ποινικές ευθύνες, του πρώην υπουργού Άμυνας, επί ΠΑΣΟΚ, Γιάννου Παπαντωνίου για έξι υποθέσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων τάχθηκε ο εισηγητής της ΝΔ, Αθανάσιος Δαβάκης, τονίζοντας ταυτόχρονα ότι το κόμμα του δεν θα επιτρέψει να μετατραπεί σε αρένα η όλη διαδικασία. «Η ΝΔ, στοχεύοντας στην ανοικοδόμηση της αλήθειας με τους πολίτες και στη διασφάλιση του κύρους των Ενόπλων Δυνάμεων, θα υπερψηφίσει την πρόταση. Προειδοποιεί όμως την κυβέρνηση ότι δεν θα της επιτρέψει να μετατρέψει σε αρένα την Επιτροπή», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Δαβάκης. Παράλληλα, άφησε αιχμές τόσο για τη «πολύμηνη καθυστέρηση εξέτασης της υπόθεσης αυτής» όσο και για τη χρονική συγκυρία που επιλέγει να φέρει η κυβέρνηση την πρότασή της, την ίδια στιγμή που είναι σε εξέλιξη η συζήτηση για το κλείσιμο της αξιολόγησης.

Tο ΚΚΕ θα ψηφίσει «υπέρ» της συγκρότησης προανακριτικής επιτροπής ανέφερε ο Σάκης Βαρδαλής, ωστόσο υπογράμμισε ότι λαμβάνονται υπόψη τα αποτελέσματα από παρόμοιες επιτροπές στο πρόσφατο παρελθόν. Ο βουλευτής του ΚΚΕ κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι επιλέγει να καταθέσει αυτή την πρόταση τώρα γιατί θα λειτουργήσει αποπροσανατολιστικά στη λαίλαπα των νέων μέτρων και για να καλύψει τα πραγματικά αίτια της καπιταλιστικής κρίσης. Στόχος είναι, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «να πιστέψουν οι πολίτες ότι η οικονομική κρίση είναι συνέπεια κάποιων που τα φάγανε, που κάνανε ρεμούλες, που λαδώθηκαν και όχι ως αποτέλεσμα του καπιταλιστικού συστήματος και της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης».

Υπέρ και από Δημοκρατική Συμπαράταξη-Ένωση Κεντρώων

Το κόμμα του «θα υπερψηφίσει την πρόταση» είπε ο εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Θόδωρος Παπαθεοδώρου αλλά ταυτόχρονα κατηγόρησε την κυβέρνηση για «σκοπιμότητες και επιχείρηση αντιπερισπασμού μπροστά στα αδιέξοδα της διαπραγμάτευσης». Ο κ. Παπαθεοδώρου μίλησε για ανύπαρκτη στοιχειοθέτηση της πρότασης της συγκυβέρνησης με ασύνδετα, όπως είπε, μεταξύ τους δεδομένα, σημειώνοντας ότι «παράδειγμα είναι το καταπίστευμα στο εξωτερικό για την περίοδο που δεν ήταν υπουργός ο κ. Παπαντωνίου και δεν ασχολούνταν με τα εξοπλιστικά».

Τη θετική τοποθέτηση της Ένωσης Κεντρώων στη σύσταση ειδικής επιτροπής για τη διερεύνηση ευθυνών του πρώην υπουργού του ΠΑΣΟΚ Γιάννου Παπαντωνίου, εξέφρασε εκ μέρους του κόμματος ο Ιωάννης Σαρίδης, ο οποίος, ωστόσο, επισήμανε ότι «όσο υπάρχει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών, η παραγραφή των αληθινών ευθυνών γίνεται εύκολα και γρήγορα». Ο κ. Σαρίδης εξέφρασε την εκτίμηση ότι με αυτήν την πρόταση η κυβέρνηση επιχειρεί να στρέψει το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης μακριά από το εθνικά κρίσιμο ζήτημα της δεύτερης αξιολόγησης.

Ποτάμι: Συμφωνούμε και επιδιώκουμε διαχρονικά τη διαφάνεια με κάθε τρόπο

«Συμφωνούμε, όχι μόνο ψηφίζοντας θετικά για τη σύσταση της Ειδικής Επιτροπής, αλλά, επειδή επιδιώκουμε διαχρονικά τη διαφάνεια με κάθε τρόπο.». Αυτό ανέφερε ο βουλευτής Σπύρος Δανέλης, δίνοντας το στίγμα του Ποταμιού κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια. Ωστόσο, ο κ. Δανέλης έθεσε το ερώτημα εάν επιζητείται, με τη σύσταση της Ειδικής Επιτροπής, η διαλεύκανση ενός επαναλαμβανόμενου εγκλήματος, η απόδοση ευθυνών και η θωράκιση για το μέλλον, ή επιζητείται ο αποπροσανατολισμός της δημόσιας συζήτησης από τα αδιέξοδα που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση. Εκτίμησε ότι η Επιτροπή θα έχει δύσκολο έργο λέγοντας πως για να τελεσφορήσουν οι εργασίες της πρέπει να υπάρξει καταγεγραμμένη με αδιάσειστο τρόπο η ολοκληρωμένη διαδρομή του προϊόντος του εγκλήματος, ώστε να μην απορριφθεί η υπόθεση από το Ειδικό Δικαστήριο, εφόσον φτάσει εκεί. «Στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι πολιτικές ευθύνες είναι αδιαμφισβήτητες, εδώ πρέπει να ξεκαθαρίσουμε αν υπάρχει ποινικό σκέλος», είπε ο κ. Δανέλης. Εξάλλου, πρόσθεσε ότι δεν είναι δυνατόν να γίνει ανεκτή η εδραίωση της οσμής διαπλοκής που μόνο θύμα έχει τον κοινοβουλευτισμό και ξεκαθάρισε: «Δεν είμαστε όλοι το ίδιο, ούτε έχουμε όλοι τις ίδιες ευθύνες».

«Το πολιτικό σύστημα οφείλει να προστατευθεί από την κοινή πεποίθηση που επικρέμαται σαν σκιά και θέλει την πολιτική ελίτ να επιδίδεται σε ένα ατέλειωτο πάρτι διαφθοράς», σημείωσε και επανέλαβε την πρόταση του κόμματός του να αλλάξει, τόσο τον ρόλο, όσο και τη λειτουργία της Ειδικής Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων, «να πάψουμε να λειτουργούμε νομιμοποιητικά στις αποφάσεις των υπουργών και του ΚΥΣΕΑ», κατέληξε ο κ. Δανέλης.

 

Ν. Παρασκευόπουλος: Εκπληρώνεται η υπόσχεση για προσπάθεια καταπολέμησης της διαφθοράς και εξυγίανση της οικονομίας και της πολιτικής

«Με την πρόταση συγκρότησης προανακριτικής επιτροπής, η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ εκπληρώνει μια υπόσχεση που έδωσε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας για μια προσπάθεια καταπολέμησης της διαφθοράς, για ταυτόχρονη εξυγίανση της οικονομίας και της πολιτικής», εξήγησε ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παρασκευόπουλος. (αναλυτικά)

................................................................

Ενόψει της σημερινής συζήτησης ο Γιάννος Παπαντωνίου απέστειλε υπόμνημα. «Επί 14 χρόνια όλες οι συμβάσεις του υπουργείου Άμυνας έχουν υποστεί εξονυχιστικό έλεγχο από διοικητικές και δικαστικές αρχές, χωρίς να έχει βρεθεί καμία απολύτως ένδειξη- ή υποψία ένδειξης- παράνομων ή παράτυπων ενεργειών ή παραλείψεων μου. Δεν προέκυψε κανένα απολύτως στοιχείο», αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο Γιάννος Παπαντωνίου και προσθέτει ότι «η πρωτοβουλία της κυβερνητικής πλειοψηφίας να ζητήσει τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για έξι δικογραφίες που έχουν διαβιβαστεί στη Βουλή επιχειρεί να ανατρέψει την εικόνα. Όχι μόνο δεν το επιτυγχάνει, αλλά επιβεβαιώνει ότι μοναδικός στόχος είναι η συκοφάντηση».

Θυμίζουμε την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την πρόταση σύστασης ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής και το άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί της «Ποινικής Ευθύνης Υπουργών»:

Οι κοινοβουλευτικές ομάδες του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ κατέθεσαν πρόταση σύστασης ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης  σχετικά με τις ποινικές δικογραφίες που διαβιβάστηκαν στη Βουλή και αφορούν όλες τον τ. Υπουργό Άμυνας Ιωάννη Παπαντωνίου, στον οποίο αποδίδονται με τα σχετικά βουλεύματα πράξεις απιστίας, από τις οποίες προήλθε πολύ μεγάλη οικονομική ζημία του ελληνικού δημοσίου.

Πρόκειται για αδικήματα που σχετίζονται με εξοπλιστικά προγράμματα, ζήτημα που έχει απασχολήσει την κοινή γνώμη και τον πολιτικό κόσμο και στο παρελθόν, με διάχυτη την αίσθηση της συγκάλυψης των ευθυνών.  Η υπόθεση αυτή, όπως και άλλες, αφορά στα χρήματα του ελληνικού λαού, που λεηλατήθηκαν τα χρόνια της «ανάπτυξης», στερώντας από τη χώρα πολύτιμους πόρους. Ο ΣΥΡΙΖΑ, κάνοντας πράξη τη δέσμευσή του για εξέταση όλων των υποθέσεων διαφθοράς που οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία, θα απαντήσει στο αίτημα της ελληνικής κοινωνίας για δικαιοσύνη, διαφάνεια και απόδοση ευθυνών.


Τα κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν απαντήσει ότι θα πουν «ναι» στη συγκρότηση της προανακριτικής επιτροπής.

Αναλυτικά:

 

Πώς απομακρύνεται το ενδεχόμενο να θεωρηθούν παραγεγραμμένες οι υποθέσεις του Γ. Παπαντωνίου

«Υπάρχουν ενδείξεις ότι τελέστηκε το αδίκημα της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική ενέργεια με πλείονες τρόπους και οι οποίες πρέπει να διερευνηθούν», αναφέρει η κοινή πρόταση ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ για τη συγκρότηση της ειδικής επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης για τον πρώην υπουργό Άμυνας, Γιάννο Παπαντωνίου. Αυτό το ζήτημα θεωρείται «κλειδί» που απομακρύνει το ενδεχόμενο οι υποθέσεις να έχουν παραγραφεί.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι υπογράφοντες την πρόταση συγκρότησης της προανακριτικής επιτροπής σημειώνουν πως «οι πλείστοι τρόποι τέλεσης του εγκλήματος της νομιμοποίησης εσόδων, όπως είναι η κατοχή περιουσίας και η διακίνησή της στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, συνιστούν εγκλήματα διαρκή, των οποίων η τέλεση συνεχίζεται και ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα παραγραφής, πριν τη λήξη της διάρκειάς τους».

Άλλωστε, με βάση αυτό το σκεπτικό, ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ υπογραμμίζουν ότι το όνομα του πρώην υπουργού, Ι. Παπαντωνίου, αναγράφεται σε λίστα καταθετών εξωτερικού μεγάλων χρηματικών ποσών (1,3 εκατομμυρίων ευρώ στην τράπεζα HSBC, στο όνομα της συζύγου του), αλλά και ότι έχει καταδικαστεί με αμετάκλητη απόφαση για ανακριβή δήλωση πόθεν έσχες του οικονομικού έτους 2009, ενώ φαίνονται να υπάρχουν εις βάρος του και άλλες ποινικές καταδίκες για ανακριβείς δηλώσεις πόθεν έσχες προηγουμένων ετών.

Το Σύνταγμα (άρθρο 86) ορίζει ότι η Βουλή, με απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, συγκροτεί ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, διαφορετικά, η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη. Στη συνέχεια, το πόρισμα της επιτροπής θα εισαχθεί στην Oλομέλεια της Βουλής, η οποία αποφασίζει για την άσκηση ή μη δίωξης. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.

Η Βουλή μπορεί να ασκήσει την αρμοδιότητά της (σσ να ασκεί δίωξη κατά όσων διατελούν ή διετέλεσαν μέλη της κυβέρνησης ή υφυπουργοί για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους) μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου, που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος (σσ οι υπογράφοντες, όμως, την πρόταση ζητούν έρευνα για το αδίκημα της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές ενέργειες που είναι διαρκές).

Γιάννος Παπαντωνίου: «Κανένα απολύτως στοιχείο παράνομων ενεργειών μου για συμβάσεις εξοπλιστικών»

Για πολιτικές σκοπιμότητες προκειμένου η κυβέρνηση να καλύψει το πολιτικό της αδιέξοδο στην εξέλιξη της οικονομίας και στη διαπραγμάτευση, κάνει λόγο σε τετρασέλιδο υπόμνημά του που απέστειλε σε όλους τους βουλευτές, ο πρώην υπουργός Άμυνας Γιάννος Παπαντωνίου, ενόψει της αυριανής συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής για τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής που θα διερευνήσει τις έξι δικογραφίες, που έχουν διαβιβαστεί στη Βουλή, για τα εξοπλιστικά επί υπουργίας του.

 

Ο κ. Παπαντωνίου υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, ότι «επί 14 χρόνια όλες οι συμβάσεις του υπουργείου Άμυνας έχουν υποστεί εξονυχιστικό έλεγχο από διοικητικές και δικαστικές αρχές, χωρίς να έχει βρεθεί καμία απολύτως ένδειξη ή υποψία ένδειξης παράνομων ή παράτυπων ενεργειών ή παραλείψεων μου ούτε προέκυψε κανένα απολύτως στοιχείο».

 

«Η πρωτοβουλία της κυβερνητικής πλειοψηφίας να ζητήσει την σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για τις έξι δικογραφίες επιχειρεί να ανατρέψει αυτή την εικόνα. Όχι μόνο δεν το επιτυγχάνει αλλά επιβεβαιώνει ότι μοναδικός στόχος είναι η συκοφάντηση», υποστηρίζει ο κ. Παπαντωνίου και συνεχίζει:

 

«Οι ενδείξεις που επικαλείται στην πρόταση συγκρότησης της Επιτροπής ως ύλη για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης αναφέρονται σε δήθεν "ζημιές", σε βάρος του Δημοσίου που προέκυψαν κατά τη διάρκεια υλοποίησης ορισμένων αντισταθμιστικών ωφελημάτων. Δεν υπάρχει όμως, και δεν επιχειρείται καν να επισημανθεί, καμία απολύτως σύνδεση με ενέργειες ή παραλείψεις για τις οποίες μπορώ, άμεσα ή έμμεσα να θεωρηθώ υπεύθυνος σε ό,τι αφορά την πρόκληση τον δήθεν ζημιών».

 

Σε άλλο σημείο του υπομνήματος του, ο κ. Παπαντωνίου ισχυρίζεται ότι «η απόλυτη έλλειψη ενδείξεων άμεσης ή έμμεσης συμμετοχής μου στην τέλεση αδικημάτων, καθιστά το συμπέρασμα της Πρότασης, εξώφθαλμα ανυπόστατο, αυθαίρετο και συκοφαντικό».

 

Ακόμα, ο πρώην υπουργός Άμυνας υποστηρίζει ότι «όλες οι συμβάσεις συνήφθησαν μέσα στο πλαίσιο και με ακριβή τήρηση των όρων των Εθνικών Μεσοπρόθεσμων Προγραμμάτων Αμυντικών Εξοπλισμών, που είχαν εγκριθεί από την κυβέρνηση για την αναβάθμιση της αμυντικής ικανότητας της χώρας», καθώς και ότι «η δαπάνη για τα εξοπλιστικά προγράμματα υπήρξε απολύτως συνεπής με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού».

 

Αναφερόμενος στον επίμαχο λογαριασμό της συζύγου του ύψους 1,3 εκατ. ευρώ, ο κ. Παπαντώνιου τονίζει ότι καμία απολύτως σχέση δεν υπάρχει ανάμεσα σε αυτόν τον λογαριασμό που δημιουργήθηκε το 2000, και τη θητεία του στο υπουργείο Άμυνας το διάστημα Οκτώβριος 2001-Μάρτιος 2004 .

 

«Η απουσία οποιασδήποτε ένδειξης για την εκ μέρους μου συμμετοχή σε αξιόποινες πράξεις, οδηγεί τους συντάκτες της Πρότασης στην επίκληση λογαριασμού που δημιούργησε η σύζυγος μου το έτος 2000 (Μάιο-Αύγουστο) και στη συνέχεια μετέτρεψε σε καταπίστευμα στη τράπεζα HSBC για τα παιδιά της από τον πρώτο γάμο. Πρόκειται για κίνηση απόγνωσης γιατί το άνοιγμα του λογαριασμού από την σύζυγο μου απέδειξε ότι μετά το 2000 ούτε ένα ευρώ δεν προστέθηκε στο αρχικό ποσό», σημειώνει ο πρώην υπουργός Άμυνας.

 

«Η Πρόταση δεν έχει καμία σχέση με την εύλογη επιθυμία όλων να χυθεί παντού άπλετο φως. Εξυπηρετεί αποκλειστικά πολιτικές σκοπιμότητες... Επιδιώκεται κάλυψη του αδιεξόδου της πολιτικής της κυβέρνησης, στοχοποίηση του ΠΑΣΟΚ και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης που βρίσκονται σε τροχιά ανάκαμψης και η τιμωρία της κυβέρνησης Σημίτη και ειδικότερα η δική μου, για την επιτυχή διαδρομή της ελληνικής οικονομίας εκείνη την περίοδο», υποστηρίζει ο κ. Παπαντωνίου.

Πρώτος υπογράφων ο Αλέξης Τσίπρας

Τη συγκρότηση ειδικής επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης για όλες τις δικογραφίες που έχουν διαβιβαστεί στη Βουλή και αφορούν τα εξοπλιστικά προγράμματα την περίοδο υπουργίας του Γιάννου Παπαντωνίου ζητούν με κοινή πρότασή τους ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, με πρώτον υπογράφοντα τον Αλέξη Τσίπρα.

   «Συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας σχετικής με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου, εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, η οποία υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ» αναφέρει, μεταξύ άλλων, η πρόταση και ακόμη ότι το ίδιο πρόσωπο και συγκεκριμένα ο πρώην Υπουργός Εθνικής 'Αμυνας Ιωάννης Παπαντωνίου φαίνεται να έχει συμμετοχή σε αριθμό αξιόποινων πράξεων (απιστίας κατά του δημοσίου πιθανώς και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα).

   Η πρόταση συγκρότησης ειδικής επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης κατατίθεται μετά από σειρά δικογραφιών που είχαν διαβιβαστεί στη Βουλή και επισημαίνεται από τους υπογράφοντες ότι υπάρχουν ενδείξεις για την τέλεση του εγκλήματος της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα.

   «Ανεξαρτήτως του αξιοποίνου ή μη (λόγω παρελεύσεως της τασσόμενης προθεσμίας) των εγκλημάτων απιστίας, από τις παραπάνω δικογραφίες που έχουν διαβιβαστεί, προκύπτει ότι σε μια περίπτωση ερευνάται τέλεση εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα. Πρέπει να σημειωθεί όμως ότι σε όλες τις περιπτώσεις έχουν γίνει γνωστές περιστάσεις από τις οποίες θα μπορούσαν να συναχθούν ενδείξεις παραγωγής περιουσιακού οφέλους από την πράξη της απιστίας και στη συνέχεια νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα» σημειώνεται χαρακτηριστικά.

   Στη βάση αυτή επισημαίνεται ακόμη ότι το όνομα του πρώην υπουργού Ι. Παπαντωνίου αναγράφεται σε λίστα καταθετών εξωτερικού μεγάλων χρηματικών ποσών (1,3 εκατομμυρίων ευρώ στην τράπεζα HSBC , στο όνομα της συζύγου του) και ακόμη ότι ο ίδιος ο πρώην υπουργός καταδικάστηκε με αμετάκλητη απόφαση για ανακριβή δήλωση «πόθεν έσχες» του οικονομικού έτους 2009, ενώ φαίνονται να υπάρχουν εις βάρος του και άλλες ποινικές καταδίκες για ανακριβείς δηλώσεις «πόθεν έσχες» προηγούμενων ετών.

   «Τα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας αποτελούσαν ανέκαθεν πηγή κινδύνων για διαφθορά δομών και προσώπων. Τα παρακάτω αναφερόμενα εξοπλιστικά προγράμματα ανάγονται σε μία συνολικότερη περίοδο, κατά την οποία κορυφώθηκαν πράξεις και παραλείψεις του παλαιού πολιτικού συστήματος που οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία. Χρηματιστήριο, εξοπλιστικά, δομημένα ομόλογα, υπερβάσεις ολυμπιακών έργων, δανειοδότηση μέσων μαζικής ενημέρωσης και κομμάτων κτλ. συνέθεταν την εικόνα διαπλοκής και διαφθοράς» αναφέρουν εκ προοιμίου ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ και τονίζουν ότι οι ευθύνες είναι πολιτικές και ποινικές.

   «Οι πολιτικές ευθύνες αποδίδονται από τον λαό-το εκλογικό σώμα. Οι ποινικές ευθύνες αποδίδονται από τη δικαιοσύνη. Όμως το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο βρέθηκε να θωρακίζει τα πολιτικά πρόσωπα που «έβαλαν το δάκτυλο στο μέλι», με το ίδιο το Σύνταγμα, με νόμο περί ευθύνης υπουργών, αλλά και με την καθυστερημένη προώθηση σχετικών υποθέσεων στη δικαιοσύνη» αναφέρουν οι υπογράφοντες και τονίζουν: «η απονομή στη Βουλή του αποκλειστικού δικαιώματος για τη άσκηση δίωξης όσων διατελούν ή έχουν διατελέσει μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί για τα ποινικά αδικήματα που διαπράττουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους (άρθρο 86 παρ. 1 Συντάγματος και άρθρα 4 παρ. 1, 4 και 5 Ν. 3126/2003 «περί ποινικής ευθύνης Υπουργών») έχει όντως συγκεντρώσει πολλά επικριτικά σχόλια, εξαιτίας της ιδιαίτερης μεταχείρισης που επιφυλάσσεται στη συγκεκριμένη κατηγορία πολιτών. Αποδείχθηκε στην πράξη ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις αποτυγχάνουν να αποδώσουν δικαιοσύνη, κυρίως λόγω της σκανδαλωδώς ταχείας παραγραφής που προβλέπεται».

   «Η Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για τη ριζική μεταβολή της νομοθεσίας για την ευθύνη των υπουργών. Με την επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση, που είναι και ο μόνος δυνατός τρόπος αλλαγής του, το ειδικό αυτό καθεστώς πρέπει να καταργηθεί» σημειώνουν και τονίζουν ότι «χαρακτηριστική περίπτωση των ευνοϊκών συνεπειών που έχουν οι ισχύουσες διατάξεις για όσους βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον φαίνονται να αποτελούν οι έξι (6) συναφείς μεταξύ των ποινικές δικογραφίες που διαβιβάστηκαν στη Βουλή και αφορούν όλες τον τ. Υπουργό 'Αμυνας Ιωάννη Παπαντωνίου, στον οποίο αποδίδονται με τα σχετικά βουλεύματα πράξεις απιστίας, από τις οποίες προήλθε πολύ μεγάλη οικονομική ζημία του ελληνικού δημοσίου».

   Πρόκειται για αδικήματα που σχετίζονται με τους εξοπλισμούς της χώρας (προμήθεια 170 αρμάτων μάχης Leopard, 12 επιθετικών ελικοπτέρων Apache, 6 φραγμάτων τύπου «S», συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου και 20 μεταφορικών ελικοπτέρων NH90). Κάτω από κανονικές συνθήκες, ήτοι εάν δεν είχε μεσολαβήσει η παραγραφή την οποία εισάγει το άρθρο 86 του Συντάγματος, οι πράξεις και παραλείψεις που αποδίδονται στο συγκεκριμένο πρόσωπο θα μπορούσαν να εξεταστούν από τον φυσικό δικαστή και να αποδοθούν, εφόσον συντρέχουν ευθύνες, ενώ τώρα αυτή η εξέταση φαίνεται να κωλύεται, με εξαίρεση συνοδευτικές πράξεις για την ύπαρξη των οποίων υφίστανται ισχυρές ενδείξεις, όπως αναλύεται διεξοδικά στη συνέχεια αυτής της πρότασης.

   Με τα υπ' αριθμ. πρωτοκόλλου 60518/3-8-2015, 92846/18-12-2015, 5687/21-1-2016, 56501/27.07.2016, 58095/11-8-2016, 98039/3-1-2017 έγγραφα των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων διαβιβάσθηκαν στη Βουλή αντίγραφα των με αριθμ. ΕΔ 2015/158, ΕΔ 2014/42, ΕΔ 2014/105, ΕΔ 2016/118, ΑΔ 2013/125, ΕΔ 2013/255 ποινικών δικογραφιών αντίστοιχα, προκειμένου να διερευνηθούν ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες προσώπου που κατείχε θέση Υπουργού, για αξιόποινες πράξεις που φέρεται να τέλεσε κατά την άσκηση των καθηκόντων του, στο πλαίσιο σύναψης συμβάσεων εξοπλιστικών προγραμμάτων του Υπουργείου Εθνικής 'Αμυνας.

Διαβάστε σχετικά:

Το κείμενο της πρότασης:

Προς

Τη Βουλή των Ελλήνων

ΠΡΟΤΑΣΗ

Σύστασης ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής και το άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί της «Ποινικής Ευθύνης Υπουργών».

Εισαγωγικά

Τα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας αποτελούσαν ανέκαθεν πηγή κινδύνων για διαφθορά δομών και προσώπων. Τα παρακάτω αναφερόμενα εξοπλιστικά προγράμματα ανάγονται σε μία συνολικότερη περίοδο, κατά την οποία κορυφώθηκαν πράξεις και παραλείψεις του παλαιού πολιτικού συστήματος που οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία. Χρηματιστήριο, εξοπλιστικά, δομημένα ομόλογα, υπερβάσεις ολυμπιακών έργων, δανειοδότηση μέσων μαζικής ενημέρωσης και κομμάτων κτλ. συνέθεταν την εικόνα διαπλοκής και διαφθοράς.

Οι ευθύνες είναι πολιτικές και ποινικές.

Οι πολιτικές ευθύνες αποδίδονται από τον λαό-το εκλογικό σώμα.

Οι ποινικές ευθύνες αποδίδονται από τη δικαιοσύνη. Όμως το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο βρέθηκε να θωρακίζει τα πολιτικά πρόσωπα που «έβαλαν το δάκτυλο στο μέλι», με το ίδιο το Σύνταγμα, με νόμο περί ευθύνης υπουργών, αλλά και με την καθυστερημένη προώθηση σχετικών υποθέσεων στη δικαιοσύνη. Η απονομή στη Βουλή του αποκλειστικού δικαιώματος για τη άσκηση δίωξης όσων διατελούν ή έχουν διατελέσει μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί για τα ποινικά αδικήματα που διαπράττουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους (άρθρο 86 παρ. 1 Συντάγματος και άρθρα 4 παρ. 1, 4 και 5 Ν. 3126/2003 «περί ποινικής ευθύνης Υπουργών») έχει όντως συγκεντρώσει πολλά επικριτικά σχόλια, εξαιτίας της ιδιαίτερης μεταχείρισης που επιφυλάσσεται στη συγκεκριμένη κατηγορία πολιτών. Αποδείχθηκε στην πράξη ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις αποτυγχάνουν να αποδώσουν δικαιοσύνη, κυρίως λόγω της σκανδαλωδώς ταχείας παραγραφής που προβλέπεται.

Η Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για τη ριζική μεταβολή της νομοθεσίας για την ευθύνη των Υπουργών. Με την επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση, που είναι και ο μόνος δυνατός τρόπος αλλαγής του, το ειδικό αυτό καθεστώς πρέπει να καταργηθεί.

Χαρακτηριστική περίπτωση των ευνοϊκών συνεπειών που έχουν οι ισχύουσες διατάξεις για όσους βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον φαίνονται να αποτελούν οι έξι (6) συναφείς μεταξύ των ποινικές δικογραφίες που διαβιβάστηκαν στη Βουλή και αφορούν όλες τον τ. Υπουργό Άμυνας Ιωάννη Παπαντωνίου, στον οποίο αποδίδονται με τα σχετικά βουλεύματα πράξεις απιστίας, από τις οποίες προήλθε πολύ μεγάλη οικονομική ζημία του ελληνικού δημοσίου.

Πρόκειται για αδικήματα που σχετίζονται με τους εξοπλισμούς της χώρας (προμήθεια 170 αρμάτων μάχης Leopard, 12 επιθετικών ελικοπτέρων Apache, 6 φραγμάτων τύπου «S», συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου και 20 μεταφορικών ελικοπτέρων NH90). Κάτω από κανονικές συνθήκες, ήτοι εάν δεν είχε μεσολαβήσει η παραγραφή την οποία εισάγει το άρθρο 86 του Συντάγματος, οι πράξεις και παραλείψεις που αποδίδονται στο συγκεκριμένο πρόσωπο θα μπορούσαν να εξεταστούν από τον φυσικό δικαστή και να αποδοθούν, εφόσον συντρέχουν ευθύνες, ενώ τώρα αυτή η εξέταση φαίνεται να κωλύεται, με εξαίρεση συνοδευτικές πράξεις για την ύπαρξη των οποίων υφίστανται ισχυρές ενδείξεις, όπως αναλύεται διεξοδικά στη συνέχεια αυτής της πρότασης.

Α. Με τα υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 60518/3-8-2015, 92846/18-12-2015, 5687/21-1-2016, 56501/27.07.2016, 58095/11-8-2016, 98039/3-1-2017 έγγραφα των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων διαβιβάσθηκαν στη Βουλή αντίγραφα των με αριθμ. ΕΔ 2015/158, ΕΔ 2014/42, ΕΔ 2014/105, ΕΔ 2016/118, ΑΔ 2013/125, ΕΔ 2013/255 ποινικών δικογραφιών αντίστοιχα, προκειμένου να διερευνηθούν ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες προσώπου που κατείχε θέση Υπουργού, για αξιόποινες πράξεις που φέρεται να τέλεσε κατά την άσκηση των καθηκόντων του, στο πλαίσιο σύναψης συμβάσεων εξοπλιστικών προγραμμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Ειδικότερα σύμφωνα με τα έγγραφα που διαβιβάσθηκαν στη Βουλή ο πρώην Υπουργός Ιωάννης Παπαντωνίου φέρεται να εμπλέκεται στα κάτωθι περιγραφόμενα πραγματικά περιστατικά που στοιχειοθετούν αδικήματα που προβλέπονται και τιμωρούνται από τον Ποινικό Κώδικα.

Ειδικότερα:

1. [ΑΒΜ ΕΔ 2015/158]

  • Στις 20 Μαρτίου 2003, στο πλαίσιο του Προγράμματος Νέου Άρματος Σύγχρονης Τεχνολογίας(ΝΑΣΤ) του Ελληνικού Στρατού, υπογράφηκε, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τον Γενικό Γραμματέα της τότε Γενικής Γραμματείας Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων (ΓΓΟΣΑΕ) του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των νόμιμων εκπροσώπων της γερμανικής εταιρίας Krauss Maffei Wegmann (KMW), η υπ' αριθμ. 016A/03 σύμβαση, με αντικείμενο, την προμήθεια 170 Κύριων Αρμάτων Μάχης (Main.Battle Tanks: ΜΒΤ), Leopard 2HEL, 12 θωρακισμένων αρμάτων περισυλλογής (Armoured Recovery Vehicles: ARV) Leopard 2HEL Buffel, οκτώ θωρακισμένων γεφυροφόρων αρμάτων (Armoured Vehicles Launched Bridge: AVLB) Leopard 1 Leguan, εξομοιωτών και εκπαιδευτικού υλικού, καθώς και ανταλλακτικών, εργαλείων, βιβλιογραφίας και εξοπλισμού υποστήριξης που τα συνοδεύουν, για τη λειτουργία και τη συντήρησή τους, με δικαίωμα προαίρεσης (option) για την προμήθεια επιπρόσθετων υλικών και υπηρεσιών. Το κόστος της προμήθειας αυτής ανήλθε σε ένα δισεκατομμύριο εξακόσια πενήντα εννέα εκατομμύρια (1.659.000.000) ευρώ. Παράλληλα, την ίδια ημέρα, υπογράφηκε μεταξύ του ΥΠΕΘΑ/ΓΓΟΣΑΕ και της εταιρίας KMW η υπ' αριθμ.:13/2003 Σύμβαση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων που απορρέουν από την – προμήθεια του άρματος μάχης Leopard 2HEL, σύμφωνα με τη–Σύμβαση 016Α/03, κατά το άρθρ. 3.1 της οποίας –η εταιρία KMW ανέλαβε την ανέκκλητη υποχρέωση να υλοποιήσει, η ίδια ή να προσκαλέσει άλλα – αποδεκτά μέρη να υλοποιήσουν Αντισταθμιστικά Ωφελήματα συνολικής πιστωτικής αξίας ίσης με το 250% του συμβατικού τιμήματος της κύριας προμήθειας. Πιο συγκεκριμένα, την 20-3-2003 υπεγράφη μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας/Γενική Γραμματεία Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων, και της εταιρίας Krauss Maffei Wegmann GmbH n' Co KG η υπ' αριθ. 13/2003 Σύμβαση Α.Ω., σε εκτέλεση της Κύριας Σύμβασης υπ' αριθ. 16Α/2003 που αφορούσε στην προμήθεια του Νέου Άρματος Μάχης τύπου Leopard 2HEL. Ως ημερομηνία ενεργοποίησης της Σύμβασης καθορίστηκε η 2-6-2003. Η Σύμβαση Α.Ω. περιλαμβάνει δύο λίστες, τη λίστα «Α» (Προγράμματα 1-16) και τη λίστα «Β» (Προγράμματα 17-22). Επιπλέον περιλαμβάνει πρόσθετα Προγράμματα (23-28), τα οποία δόθηκαν ως δωρεάν παροχή στο ΓΕΣ (χωρίς ονομαστική και πιστωτική αξία), με το αρχικό κόστος αυτών να εκτιμάται ότι θα ανήρχετο στα 12.000.000 ευρώ.

  • Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για Α) τέλεση απιστίας σχετική με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων ευρώ (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου, εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, η οποία υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ, τελεσθείσας από κοινού και κατ΄ εξακολούθηση κατά το χρονικό διάστημα 2001- 2004, και Β) Νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες τελεσθείσας κατ’ επάγγελμα και κατ’ εξακολούθηση, με φερόμενο χρόνο τέλεσης από το 1999 κ.ε. ( ήτοι για παράβαση των άρθρων 1,13, στοιχ. α’, 14,26 παρ. 1, 27, 45, 46 παρ. 1 α’, 98, 256 περ. γ’ υποπερ. ββ’, 263 Α Π.Κ. σε συνδ. με άρθρα1 παρ. 1 εδ. β’ Ν. 1608/1950 και άρθρα 1, 6, 8, 9, 16, 19, 21, 29, 36 παρ. 1. και 6, 43, 44, 45, 46, 47, 60, 61, 62, 65 π.δ. 284/1989 άρθρων 1 α’ ii, β’, 2 παρ. 1 εδ. β’ – α’ Ν. 2331/1995, ως ίσχυαν πριν από την τροποποίηση τους με το Ν. 3424/2005 έως την κατάργησή τους με το Ν. 3691/ 2008, άρθρα 2 παρ. 1,2 παρ. 2 α’, γ’ και δ’, 3 περ. κ, ως η τελευταία περίπτωση προστέθηκε με το άρθρο 8 παρ.2 του Ν. 4042/13-2-2012 και η περ. ιθ’ αναριθμήθηκε σε κ’, 45 παρ. 1 γ’-α’, ε’, 2,4, Ν. 3691/2008 και άρθρα 1, 2 Ν. 4022/2011).


 

  1. [ΕΔ 2014/42]

  • Υπογραφή ΦΕΕ στις 31 Ιουλίου 2003, 27 Αυγούστου 2003 και 28 Αυγούστου 2003, καθώς και τις εγκρίσεις του σχεδίου της ΣΑΩ 22/2003 στις 27 Αυγούστου 2003 και της 1ης τροποποίησης αυτής, στις 9 Δεκεμβρίου 2003 (Σύναψη Σύμβασης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΣΑΩ) 22/2003 ως προϋπόθεση σύναψης της κύριας σύμβασης 35Α/03 που προέβλεπε την προμήθεια δώδεκα (12) επιθετικών ελικοπτέρων τύπου AH-64 D APACHE έναντι συμβατικού τιμήματος πεντακοσίων ενενήντα τριών εκατομμυρίων πεντακοσίων σαράντα έξι χιλιάδων οκτακοσίων ογδόντα δύο δολαρίων ΗΠΑ ($593.546.882) με ημερομηνία ενεργοποίησης της 1η Οκτωβρίου 2003).

  • Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας σχετικής με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου, εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, η οποία υπερβαίνει το ποσό των εκατόv πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ.


 

  1. [ΕΔ 2014/105]

  • Σύναψη Σύμβασης 09/03 με αντικείμενο την υλοποίηση αντισταθμιστικών ωφελημάτων που απορρέουν από τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής έξι φρεγατών τύπου “s” του Πολεμικού Ναυτικού. (Προσυπογραφή της Εισήγησης στο ΦΕΕ Φ.604.8/Οκτ. 01 υπέρ της αποδοχής των προτάσεων της εταιρίας THALES NEDERLAND B.V. περί μείωσης της της κάλυψης ποσοστού προγραμμάτων υποκατασκευής 11 αγοράς από 50% σε 40',1/ι, της πιστωτικής αξίας της ΣΑΩ 09/03).

  • Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας σχετική με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου, εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, η οποία υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ.


 

  1. [ΕΔ 2016/118]

  • Σύναψη και υλοποίηση της Σύμβασης 010Β/03 -με ημερομηνία ενεργοποίησης την 21-3-2003 και συνολικό συμβατικό τίμημα το ποσό των 381.578.580 ευρώ, εκ των οποίων ποσό 123.810.380 ευρώ θα καταβαλλόταν στα ΕΝΑΕ και ποσό 257.768.200 ευρώ στον κύριο υποκατασκευαστή, δυνάμει της Σύμβασης Α.3694 που υπογράφηκε αυθημερόν μεταξύ των ΕΝΑΕ και της TNNL- μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των Ελληνικών Ναυπηγείων, με αντικείμενο τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής έξι (6) φρεγατών τύπου “S” του πολεμικού ναυτικού. Υπογραφή υπ’ αριθμ. Φ. 604.2/550881/Σ.185/06-02-03/ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΕ/ΔΙΚΕ Απόφαση Κατακύρωσης του προγράμματος στην ΕΝΑΕ ως κύρια ανάδοχο και την TNNL ως υποκατασκευαστή.

  • Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας κατά του Δημοσίου (άρθρο 256β’ ΠΚ) κατά το έτος 2003 ως εκ της υπογραφής αυτού της υπ’ αριθ. Φ 604.2/550881/Σ.185/06-02-03/ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΕ/ΔΙΚΕ Απόφασης κατακύρωσης του προγράμματος στην ΕΝΑΕ ως κύριο ανάδοχο και την TNNL, ως υποκατασκευαστή.

  1. [ΑΔ 2013/125]

  • Υπογραφή των ΦΕΕ υπ' αριθμ. Φ.095.100/55862/Σ.11381/ΓΓΟΣΑΕ/ΓΔΑΕ/ΔΙΚΕ από 31-7-2003 και Φ.095.1/556466/ΣΛ233/ΥΠΕΘΑ/ΓΓΟΣΑΕ από 29-8-2003. Οι παραπάνω αξιόποινες πράξεις αφορούν την προ­μήθεια εξοπλιστικών συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου από τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών του Υπουργείου Ε­θνικής Άμυνας, για τον Ελληνικό Στρατό και την, για το λόγο αυτό, σύναψη της υπ' αριθμ. 027Α/2001 σύμβασης προμήθειας δεκαοκτώ (18] παρεμβολέων και έντεκα (11]. συστημάτων ακρόασης, μεταξύ της εταιρίας SONAK ΑΕ και του ΥΠΕΘΑ, συνολικής αξίας 71.979.490,90 ευρώ, η οποία δεν εκτελέστηκε και δεν παραδόθηκαν ποτέ τα ανωτέρω εξοπλιστικά συστήματα στο Δημόσιο (ΥΠΕΘΑ), εξαιτίας του ότι εκείνα τα συστήματα που η προμηθεύτρια εταιρία προ­σκόμισε για τις δοκιμές πεδίου, η διενέργεια των οποίων είχε κρίθηκε αναγκαία για τη σύναψη της σύμβασης και για την παράδοση και παραλαβή αυτών, αξιολογήθηκαν κατώ­τερα των προσφερόμενων και (συμφωνημένων) ως προς τα χαρακτηριστικά και ως προς τις δυνατότητες και επιπλέον παρουσίασαν και βλάβες. Τα γεγονότα αυτά γνώριζαν και τα μέλη της Επιτροπής Διενέργειας του Διαγωνισμού και τα μέλη της Επιτροπής Διαπραγματεύσεων, που αποφάνθηκαν θετικά υπέρ της κατάρτισης και υπογραφής της επίμαχης συμβάσεως.


 

  • Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας σχετικής με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων ευρώ (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας και υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ, πράξη η οποία προβλέπεται και τιμωρείται από τις διατάξεις των αρ. 1, 2, 13 στοιχ. α, 14, 26 παρ. 1, 27, 256 περ. γ’ υποπερίπτωση ββ’ ΠΚ (263Α ΠΚ) σε συνδυασμό με το άρθρο 1 παρ. 1. εδάφιο α’ και β΄ του Ν. 1608/1950.


 

  1. [ΕΔ 2013/255]

  • Σύναψη Σύμβασης 21/2003 με αντικείμενο την υλοποίηση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων που απορρέουν από την προμήθεια είκοσι (20)μεταφορικών ελικοπτέρων NH 90. Στις 29 Αυγούστου 2003, με το υπ' αριθμ. Φ.095.1/556466/Σ.1233/ΥΠΕΘΑ/ΓΓΟΣΑΕ, υπογράφεται το υποβληθέν Σχέδιο Σύμβασης Α,Ω. και εξουσιοδοτήθηκε ο Γενικός γραμματέας του ΥΠΕΘΑ/ΓΓΟΣΑΕ για την υπογραφή του. Την ίδια ημέρα υπογράφηκε η Σύμβαση ΑΩ 21/2003, η οποία ενεργοποιήθηκε κατά την ημερομηνία ενεργοποίησης της Κύριας Σύμβασης και η διάρκεια της ήταν τα 10 έτη. Η τιμή της Σύμβασης Κύριας Προμήθειας τη στιγμή της υπογραφής ήταν 657.523.069 €. Η εν λόγω ΣΑΩ τροποποιήθηκε την 11 Δεκεμβρίου 2010 με την πρώτη τροποποίηση και την 1 Οκτωβρίου 2013 με τη δεύτερη τροποποίηση.


 

  • Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας σχετικής με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου, εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, η οποία υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ.

Β. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το ίδιο πρόσωπο και συγκεκριμένα ο τότε Υπουργός Εθνικής Άμυνας Ιωάννης Παπαντωνίου φαίνεται να έχει συμμετοχή σε αριθμό αξιόποινων πράξεων (απιστίας κατά του δημοσίου πιθανώς και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα).

Ως εκ τούτου συντρέχει λόγος για διερεύνηση επί τη βάσει των σχετικών εισαγγελικών παραγγελιών και μάλιστα από κοινού, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 129 Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, σύμφωνα με το οποίο:

Συναφή θεωρούνται μόνο τα εγκλήματα:

α) όσα γίνονται από το ίδιο πρόσωπο είτε συγχρόνως, είτε σε διαφορετικούς τόπους και χρόνους, ή από πολλούς όχι συναίτιους στον ίδιο τόπο και χρόνο,

β) όσα γίνονται από πολλούς εναντίον αλλήλων, είτε συγχρόνως είτε σε διαφορετικούς τόπους και χρόνους, και

γ) όσα γίνονται με σκοπό να διευκολύνουν ή να κάνουν πιο εύστοχη την εκτέλεση ή να αποκρύψουν ένα από αυτά.

Με βάση τον χρόνο τέλεσης του εγκλήματος της απιστίας κατά του δημοσίου, λεκτέα είναι τα ακόλουθα:

Κατά το άρθρο 86 παρ.3. του Συντάγματος: Πρόταση άσκησης δίωξης υποβάλλεται από τριάντα τουλάχιστον βουλευτές. Η Βουλή, με απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, συγκροτεί ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, διαφορετικά, η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη. Το πόρισμα της επιτροπής του προηγούμενου εδαφίου εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής η οποία αποφασίζει για την άσκηση ή μη δίωξης. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.
Η Βουλή μπορεί να ασκήσει την κατά την παράγραφο 1 αρμοδιότητά της μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος.

Με τη διαδικασία και την πλειοψηφία του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής η Βουλή μπορεί οποτεδήποτε να ανακαλεί την απόφασή της ή να αναστέλλει τη δίωξη, την προδικασία ή την κύρια διαδικασία.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση τα εγκλήματα της απιστίας φέρεται να έχουν τελεστεί κατά το 2001 με 2004, ενώ η δεύτερη τακτική σύνοδος της ΙΑ βουλευτικής περιόδου (07.03.2004 -18.08.2007), περατώθηκε την 28.09.2006 (Σύνοδος Β’ :03.10.2005 – 28.09.2006).

Ανεξαρτήτως του αξιοποίνου ή μη (λόγω παρελεύσεως της τασσόμενης προθεσμίας) των εγκλημάτων απιστίας, από τις παραπάνω δικογραφίες που έχουν διαβιβαστεί, προκύπτει ότι σε μια περίπτωση ερευνάται τέλεση εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα. Πρέπει να σημειωθεί όμως ότι σε όλες τις περιπτώσεις έχουν γίνει γνωστές περιστάσεις από τις οποίες θα μπορούσαν να συναχθούν ενδείξεις παραγωγής περιουσιακού οφέλους από την πράξη της απιστίας και στη συνέχεια νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν. 3691/2008:

  • Νομιμοποίηση εσόδων από τις εγκληματικές δραστηριότητες (ξέπλυμα χρήματος), που προβλέπονται στο άρθρο 3, αποτελούν οι ακόλουθες πράξεις:

α) Η μετατροπή ή η μεταβίβαση περιουσίας εν γνώσει του γεγονότος ότι προέρχεται από εγκληματικές δραστηριότητες ή από πράξη συμμετοχής σε τέτοιες δραστηριότητες, με σκοπό την απόκρυψη ή τη συγκάλυψη της παράνομης προέλευσής της ή την παροχή συνδρομής σε οποιονδήποτε εμπλέκεται στις δραστηριότητες αυτές, προκειμένου να αποφύγει τις έννομες συνέπειες των πράξεών του.

β) Η απόκρυψη ή η συγκάλυψη της αλήθειας με οποιοδήποτε μέσο ή τρόπο, όσον αφορά στη φύση, προέλευση, διάθεση, διακίνηση ή χρήση περιουσίας ή στον τόπο όπου αυτή αποκτήθηκε ή ευρίσκεται ή την κυριότητα επί περιουσίας ή σχετικών με αυτή δικαιωμάτων, εν γνώσει του γεγονότος ότι η περιουσία αυτή προέρχεται από εγκληματικές δραστηριότητες ή από πράξη συμμετοχής σε τέτοιες δραστηριότητες.

γ) Η απόκτηση, κατοχή, διαχείριση ή χρήση περιουσίας, εν γνώσει κατά το χρόνο της κτήσης ή της διαχείρισης, του γεγονότος ότι η περιουσία προέρχεται από εγκληματικές δραστηριότητες ή από πράξη συμμετοχής σε τέτοιες δραστηριότητες.

δ) Η χρησιμοποίηση του χρηματοπιστωτικού τομέα με την τοποθέτηση σε αυτόν ή τη διακίνηση μέσω αυτού εσόδων που προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες, με σκοπό να προσδοθεί νομιμοφάνεια στα εν λόγω έσοδα.

ε) Η σύσταση οργάνωσης ή ομάδας δύο τουλάχιστον ατόμων για τη διάπραξη μιας ή περισσότερων από τις πράξεις που αναφέρονται στα παραπάνω στοιχεία α' έως δ' και η συμμετοχή σε τέτοια οργάνωση ή ομάδα.

Εν τω μεταξύ, έχουν γίνει γνωστά τα εξής:

  • Το όνομα του πρώην Υπουργού Ι. Παπαντωνίου αναγράφεται σε λίστα καταθετών εξωτερικού μεγάλων χρηματικών ποσών (1,3 εκατομμυρίων ευρώ στην τράπεζα HSBC , στο όνομα της συζύγου του).

  • Ο ίδιος ο πρώην Υπουργός καταδικάστηκε με αμετάκλητη απόφαση για ανακριβή δήλωση πόθεν έσχες του οικονομικού έτους 2009, ενώ φαίνονται να υπάρχουν εις βάρος του και άλλες ποινικές καταδίκες για ανακριβείς δηλώσεις πόθεν έσχες προηγούμενων ετών.

Ας σημειωθεί, ότι όπως ορίζεται στη διάταξη του άρθρου 2 παρ. 1 εδ. δ’ του Ν. 2331/1995, όπως την αντικατέστησε το άρθρο 3 παρ. 1 του Ν. 3424/2005, «η ποινική ευθύνη για το βασικό έγκλημα δεν αποκλείει την τιμωρία του υπαιτίου και για τις πράξεις των ανωτέρω στοιχείων α’, β΄ και γ’ της παραγράφου αυτής» (δηλαδή τις πράξεις νομιμοποίησης εσόδων τα οποία προέκυψαν από τη βασική πράξη).Υπάρχει μάλιστα ήδη σημαντικό νομολογιακό προηγούμενο του Ακυρωτικού Δικαστηρίου (ΣυμβΑΠ 1231/2004 ΠοινΧρον ΝΕ/2005,527 =ΠοινΔικ 2005,33επ. =ΠοινΛογ 2004) βάσει του οποίου γίνεται δεκτό, ότι η ταύτιση του ενεργητικού υποκειμένου του βασικού εγκλήματος, από το οποίο προήλθαν τα παράνομα έσοδα, με τον δράστη της νομιμοποίησης, αποκλείεται μόνο σε μια περίπτωση: εκεί όπου συντρέχει σκοπός παροχής συνδρομής σε τρίτο πρόσωπο ενεχόμενο σε εγκληματική δραστηριότητα. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις, εφόσον ο νόμος δεν διακρίνει και δεδομένου ότι χρησιμοποιεί την έκφραση «όποιος», συνάγεται ότι ενεργητικό υποκείμενο του εγκλήματος του άρθρου 2 παρ. 1 του Ν. 2331/1995 μπορεί να είναι και οποιοσδήποτε, ακόμη και ο υπαίτιος ενός από τα βασικά εγκλήματα.

Από τα παραπάνω επίσης προκύπτουν ενδείξεις τέλεσης εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική ενέργεια με πλείονες τρόπους (περιπτώσεις α, β, γ, δ, ε,) που περιγράφονται στα αντίστοιχα ως άνω εδάφια της διάταξης, οι οποίες θα πρέπει να διερευνηθούν.

Ας σημειωθεί ότι οι πλείστοι τρόποι τέλεσης τους εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων, όπως είναι η κατοχή περιουσίας και η διακίνησή της στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, συνιστούν εγκλήματα διαρκή, των οποίων η τέλεση συνεχίζεται και ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα παραγραφής, πριν από τη λήξη της διάρκειάς τους.

Ως εκ τούτου

Προτείνουμε τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής που θα διενεργήσει προκαταρκτική εξέταση κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος και τα άρθρα 153 επόμενα του Κανονισμού της Βουλής, για την ενδεχόμενη τέλεση των παραπάνω αδικημάτων από τον αναφερόμενο στα έγγραφα των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων, πρώην Υπουργό.

 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)