to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Προσδεθείτε! Αναταράξεις λόγω κλιματικής αλλαγής

Οι μελλοντικές πτήσεις των αεροπλάνων πάνω από τον Ατλαντικό θα απαιτούν από τους επιβάτες πιο γερά νεύρα, επειδή οι αναταράξεις θα αυξηθούν αισθητά εξαιτίας των κλιματικών αλλαγών λόγω ανόδου της παγκόσμιας θερμοκρασίας, σύμφωνα με μια επιστημονική έρευνα, η οποία για πρώτη φορά φέρνει στο προσκήνιο μια τέτοια προοπτική.


Ήδη τα αεροσκάφη αντιμετωπίζουν πιο δυνατούς ανέμους και στο μέλλον η κατάσταση θα χειροτερεύσει. Από το 1958 έως σήμερα, εκτιμάται ότι οι αναταράξεις πάνω από τον Ατλαντικό έχουν αυξηθεί κατά 40% έως 90%, αλλά η περαιτέρω αύξησή τους θα πρέπει να αναμένεται μέσα στις επόμενες δεκαετίες.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρ Πολ Γουίλιαμς του Εθνικού Κέντρου Ατμοσφαιρικής Επιστήμης του πανεπιστημίου του Ρίντινγκ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο κορυφαίο περιοδικό για θέματα κλιματικής αλλαγής "Nature Climate Change", εκτιμούν ότι έως τα μέσα του τρέχοντος αιώνα τα «σκαμπανεβάσματα» των επιβατών θα έχουν γίνει πιο συχνά και πιο έντονα, ιδίως στη διάρκεια του χειμώνα. Παράλληλα, θα αυξηθεί σε σχέση με σήμερα η έκταση της ζώνης πάνω από τον Ατλαντικό, όπου θα λαμβάνουν χώρα οι αναταράξεις.

Περίπου 600 πτήσεις διασχίζουν κάθε μέρα τον αεροδιάδρομο του Βορείου Ατλαντικού που ενώνει την Ευρώπη με τις ΗΠΑ. Οι ερευνητές, με τη βοήθεια ενός υπερ-υπολογιστή, προσομοίωσαν τις αναμενόμενες αλλαγές στα αέρια ρεύματα σε ύψος άνω των δέκα χιλιομέτρων.

Η μελέτη δείχνει ότι η μέση ένταση των υπερατλαντικών αναταράξεων μπορεί να αυξηθεί από 10% έως 40% και η ζώνη των αναταράξεων κατά 40% έως 170%, με πιο πιθανή μια επέκταση κατά 100% (δηλαδή θα υπάρξει διπλασιασμός της). Το πρόβλημα θα είναι πιο έντονο πάνω από το γεωγραφικό πλάτος των 50 μοιρών βόρεια (κατά προσέγγιση πάνω από τη γραμμή ανάμεσα στη νότια Αγγλία και τον Καναδά).

Όπως είπε ο δρ Γουίλιαμς, μια αύξηση των αναταράξεων έστω και κατά 10% θα σήμαινε «αρκετά δυνατές αναταράξεις, ώστε να ανάψει το σχετικό προειδοποιητικό φωτάκι πάνω από τους επιβάτες, οι οποίοι θα δυσκολεύονται να περπατήσουν στο διάδρομο του αεροσκάφους, ενώ τα ποτά θα αναποδογυρίζονται. Αναγκαστικά, θα μένει κανείς καθιστός φορώντας τη ζώνη του» (σ.σ. με το φυλλοκάρδι του να τρέμει...).

Η έγκαιρη ανίχνευση των επερχόμενων αναταράξεων από τους αισθητήρες του αεροσκάφους δεν είναι εύκολη υπόθεση, όταν ο ουρανός είναι καθαρός. Πρόκειται για αναταράξεις που συμβαίνουν παρόλο που ούτε σύννεφα υπάρχουν, ούτε πάνω από ψηλά βουνά πετά το αεροπλάνο.

Σε αυτή την περίπτωση, που αφορά περίπου το 1% της διάρκειας ενός ταξιδιού, μεγάλα ρεύματα αέρα πλάτους ενός έως δύο χιλιομέτρων με διαφορετικές ταχύτητες, τα οποία προκαλούνται από τις διαφορετικές θερμοκρασίες μεταξύ των πόλων και των τροπικών, συγκρούονται στην ατμόσφαιρα, αόρατες όχι μόνο για το γυμνό μάτι, αλλά συνήθως και για τα ραντάρ. Τότε, ο πιλότος πρέπει αναγκαστικά να βασιστεί μόνο σε αναφορές άλλων πιλότων, που έχουν ήδη κάνει τη διαδρομή και ταρακουνήθηκαν.

Πηγή: ΕΡΤ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)