to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:42 | 04.03.2021

Πολιτική

Πού πάσχει το νομοσχέδιο για δημόσιες συμβάσεις: Τι επισημαίνουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ

Θεσμοθετείται η εκχώρηση μέρους της παρακολούθησης και της εκτέλεσης των δημοσίων έργων στον ιδιωτικό τομέα, ο κατακερματισμός αυτών των περιοχών NATURA με την απομόνωση τμημάτων τους δεν γίνεται προς το συμφέρον της προστασίας του περιβάλλοντος: Σε αυτά και πολλά ακόμα σημεία του προς ψήφιση νομοσχεδίο του υπ. Ανάπτυξης επικεντρώνονται οι τοποθετήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στην Ολομέλεια της Βουλής


Ενδεικτικά τι τόνισαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επί του ν/σ για τις δημόσιες συμβάσεις που συζητείται αυτή την ώρα στη Βουλή:

Γιώργος Παπαηλιού: Σοβαρή σύγκρουση συμφερόντων με την εκχώρηση μέρους της παρακολούθησης των δημοσίων έργων στον ιδιωτικό τομέα

Ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Γιώργος Παπαηλιού, κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής για τις δημόσιες συμβάσεις, επισήμανε: Με το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις επιχειρείται η αναθεώρηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για την ανάθεση και υλοποίηση των δημοσίων έργων προς την κατεύθυνση της απλοποίησης των σχετικών διαδικασιών. Όμως, με αυτό,  ενισχύεται η συγκεντροποίηση των σχετικών δράσεων, με συνέπεια οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και η τοπική επιχειρηματικότητα να κινδυνεύουν να τεθούν εκποδών, και μάλιστα  με εκπτώσεις στο πεδίο της διαφάνειας, της προστασίας του δημοσίου χρήματος, της διασφάλισης της καλής εκτέλεσης των έργων και της ισονομίας μεταξύ των τεχνικών εταιριών.

Το  νομοσχέδιο συζητείται σε χρόνο που ο δημόσιος τομέας λειτουργεί υπό ένα κατά παρέκκλιση καθεστώς συνεχούς σύναψης συμβάσεων με απευθείας αναθέσεις, λόγω του πραγματικού ή μη κατεπείγοντος και  με πρόσχημα την πανδημία.

Επιπλέον στο προβλεπτό (;) επόμενο χρονικό διάστημα θα χρειαστεί να επιταχυνθούν οι προκηρύξεις νέων διαγωνισμών για δημόσια έργα, στο πλαίσιο του «Ταμείου Ανάκαμψης».

Η έλλειψη ωριμότητας των περιλαμβανομένων στο νομοσχέδιο διατάξεων,  αποδεικνύεται με το πλήθος των εξουσιοδοτικών διατάξεων για την έκδοση δευτερογενούς νομοθεσίας, καθώς και με την  τμηματική έναρξη εφαρμογής των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου η οποία εκτείνεται από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως μέχρι την 1.9.2021.

Αυτά θα επιφέρουν καθυστερήσεις, ακριβώς την περίοδο που θα έπρεπε να υπάρχει ταχύτητα και η μέγιστη αποτελεσματικότητα στην προκήρυξη και υλοποίηση νέων έργων.

Η απλοποίηση των διαγωνιστικών διαδικασιών του συστήματος δημοσίων συμβάσεων (έργων, υπηρεσιών και προμηθειών) πρέπει να αξιολογείται θετικά, όχι μόνον με γνώμονα  την ταχύτητα, αλλά  και με τα κριτήρια της ενίσχυσης της διαφάνειας και της συμμετοχής των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και της τοπικής επιχειρηματικότητας που για την ελληνική περιφέρεια είναι αιμοδότης και πυλώνας. Στο νομοσχέδιο ως επί το πλείστον περιλαμβάνονται κοινές προβλέψεις για την συμμετοχή των εταιριών σε δημόσιους διαγωνισμούς, ανεξαρτήτως του ύψους του αντικειμένου τους, γεγονός που αντικειμενικά ευνοεί τις μεγάλες επιχειρήσεις. Ένα εγχείρημα απλοποίησης του συστήματος δημόσιων προμηθειών και δημοσίων έργων θα έπρεπε να προβλέπει διαφοροποίηση των γραφειοκρατικών υποχρεώσεων των αναδόχων ανάλογα με το μέγεθος των συμβάσεων.

Η ενίσχυση των μεγάλων και ισχυρών και η συγκεντροποίηση των σχετικών δράσεων λαμβάνει χώραν   και με την  επιβάρυνση με επιπλέον γραφειοκρατικές υποχρεώσεις και απαιτήσεις ως προς τις εγγυήσεις του ανάδοχου, επιβαρύνοντας δυσανάλογα τα μικρομεσαία μελετητικά και εργοληπτικά γραφεία και άρα συμβάλει σε τάσεις συγκεντροποίησης της αγοράς στους κλάδους των μηχανικών και των τεχνικών εταιριών.

Το νομοσχέδιο ιδιωτικοποιεί μέρος του πεδίου της διαχείρισης των δημόσιων έργων μέσω της μεταφοράς-της εκχώρησης  της επίβλεψης δημόσιων έργων στον ιδιωτικό τομέα.  Ουσιαστικά θεσμοθετείται η εκχώρηση μέρους της παρακολούθησης και της εκτέλεσης των δημοσίων έργων στον ιδιωτικό τομέα. Κυρίως μέσω της μεταφοράς της επίβλεψης των δημοσίων έργων σε ιδιώτες, οι οποίοι θα πιστοποιούν τις δαπάνες που θα πρέπει να πληρώσει το δημόσιο στον ανάδοχο του έργου. Αυτή η παραχώρηση σε ιδιωτικά συμφέροντα εμπεριέχει σοβαρή σύγκρουση συμφερόντων, αφού ο ελεγχόμενος θα επιλέγει και θα πληρώνει τον ελεγκτή του. Με άλλα λόγια, η επίβλεψη θα γίνεται για λογαριασμό του αναδόχου και όχι του Δημοσίου, αφού οι ανάδοχοι-εργολάβοι θα αυτοαξιολογούνται !!! Έτσι θεσμοθετούνται  αδιαφανείς διαδικασίες σύγκρουσης συμφερόντων και επιζήμιες για το δημόσιο συμφέρον.

Η εισαγωγή κατώτερου ορίου στο ύψος των εκπτώσεων είναι επί της αρχής ορθή, παρότι ο τρόπος με τον οποίο εισάγεται το σχετικό μέτρο δεν ενισχύει  την ασφάλεια δικαίου και θα οδηγήσει σε πλήθος  δικαστικών διενέξεων και αδιαφάνειας. Θετικές είναι οι διατάξεις για την επέκταση των ηλεκτρονικών αγορών και για την χρήση των ηλεκτρονικών καταλόγων προμηθευτών του δημοσίου.

6) Η πρόβλεψη για την αύξηση των ορίων για απευθείας αναθέσεις από 20.000 σε 30.000 ευρώ για τις προμήθειες και τις υπηρεσίες και από 40.000  σε 60.000 ευρώ για τα έργα είναι εντός του περιθωρίου που επιτρέπει η ευρωπαϊκή οδηγία. Ωστόσο θα έπρεπε να προβλεφθούν δικλείδες ασφαλείας για να αποφευχθεί η κατάχρηση του συγκεκριμένου μέτρου. Το ίδιο ισχύει και για την αύξηση του ορίου για τις συμβάσεις οι οποίες εξαιρούνται από την υποχρέωση δημοσιότητας, από το ποσό των 1.000 ευρώ σε αυτό των 2.500 ευρώ, δεδομένου ότι θα προκληθούν φαινόμενα διαφθοράς και κατασπατάλησης δημόσιων πόρων και αντίστοιχης μείωσης της διαφάνειας.

Αδιαφανείς και επιζήμιες για το δημόσιο συμφέρον διαδικασίες εισάγονται και με το άρθρο 219, του οποίου ζητείται η απόσυρση από το σύνολο των περιβαλλοντικών οργανώσεων και για το οποίο εγείρονται ισχυρότατες και τεκμηριωμένες αντιρρήσεις  από την αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή και από την Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής.  

Στο συγκεκριμένο άρθρο προβλέπεται,  ότι υπάρχει δυνατότητα να καθορίζεται, με προεδρικό διάταγμα υπο-περιοχή προστασίας στις περιπτώσεις ήπιων αναπτυξιακών έργων.

Αυτή η ρύθμιση, που στηρίζεται σε εμφανώς αόριστος όρους-κριτήρια, είναι  αντίθετη προς την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία, οδηγεί στην καταστροφή περιοχών NATURA, αφού ο κατακερματισμός αυτών των περιοχών με την απομόνωση τμημάτων τους δεν γίνεται προς το συμφέρον της προστασίας του περιβάλλοντος.  Αυτός ο κατακερματισμός γίνεται προς όφελος συγκεκριμένων  «επενδυτών» και πάντως θα γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης από αυτούς τους «επενδυτές» κατά το δοκούν. Σε αυτό το πλαίσιο,  αποδεικνύεται ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης της ΝΔ είναι η αποδόμηση και καταστρατήγηση και όχι η προστασία και η διαχείριση των περιοχών NATURA. Προς την ίδια αντιπεριβαλλοντική κατεύθυνση κινείται και η ρύθμιση για την προκήρυξη διαγωνισμών πριν την ολοκλήρωση των σχετικών περιβαλλοντικών μελετών.

Η ΝΔ θεωρεί το Δημόσιο και την πολιτική ως αγορά και αυτά υπηρέτες των κυρίαρχων αγορών».

Γ. Σαρακιώτης: «Υπονομεύετε τη διαφάνεια και την ανεξαρτησία θεσμών με αναγνωρισμένη επιτυχία»

Στη Βουλή και στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης  ο βουλευτής Φθιώτιδας ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΠΣ και Αναπληρωτής Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Γιάννης Σαρακιώτης  ανέδειξε ορισμένες από τις αρνητικές πτυχές του νομοσχεδίου επικαλούμενος τα όσα αναφέρει η ίδια η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.), λέγοντας μεταξύ άλλων, τα εξής:

«Τη μεγάλη και πολυδιαφημισμένη καινοτομία του νομοσχεδίου κριτικάρει η ίδια η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Αναφέρομαι βεβαίως στην περιβόητη ανάθεση σε ιδιώτες της εξουσίας επίβλεψης της μελέτης. Ας δούμε λοιπόν τι λέει για το σχετικό άρθρο: “Διαπιστώνεται ότι το άρθρο αυτό χρήζει επανεκτίμησης με κύριο γνώμονα να αποτελέσει ένα συνεκτικό και σαφές πλαίσιο με τις ρυθμίσεις του ν. 4412/2016, για την αποτελεσματική επίβλεψη της εκπόνησης της μελέτης, χωρίς να θίγονται οι αρχές της ίσης μεταχείρισης, της διαφάνειας και της προστασίας του ανταγωνισμού ως προς την ανάθεση των εν λόγω υπηρεσιών”», σχολιάζοντας παράλληλα, ότι:

«Μα υποτίθεται ότι για αυτό νομοθετείτε σήμερα! Για να κάνετε τον υφιστάμενο νόμο του 2016 καλύτερο και πιο αποτελεσματικό, όχι για να σας λέει το πλέον αρμόδιο όργανο στην επικράτεια ότι αυτά που εισάγετε προς ψήφιση χρήζουν επανεκτίμησης!»

Διερωτώμενος για τον τρόπο που νομοθετεί η Κυβέρνηση, ο κ. Σαρακιώτης έκλεισε την πρώτη του τοποθέτηση αναφέροντας:

«Συνιστούν αυτά καλή νομοθέτηση; Είναι αυτό δουλεμένο νομοσχέδιο σε ένα εξαιρετικά τεχνικό πεδίο; Είναι αυτή καλή εφαρμογή του ευρωπαϊκού δικαίου; Εξασφαλίζεται η ίση μεταχείριση, η διαφάνεια και η προστασία του ανταγωνισμού; Έχει η ανάμειξη των ιδιωτών στην επίβλεψη της μελέτης τα αναγκαία εχέγγυα αμεροληψίας;  Δυστυχώς για όλους μας, δυστυχώς για το κράτος δικαίου, δυστυχώς για τους υποψήφιους αναδόχους, η απάντηση σε όλα τα παραπάνω είναι: Όχι.»

Συνεχίζοντας, ο Βουλευτής Φθιώτιδας αναφέρθηκε και στην τροπολογία που έφερε την τελευταία στιγμή και χωρίς καμία διαβούλευση, όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε, το αρμόδιο Υπουργείο, η οποία αφορά το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.), λέγοντας:

«Το 2016, επί Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. δημιουργήθηκε το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας με συγχρηματοδότηση από το Ελληνικό Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Δημιουργήθηκε ένας αυτόνομος θεσμός, η επιτυχία του οποίου αναγνωρίζεται από όλους. Κι έρχεστε πάλι σήμερα, εντελώς ξαφνικά και χωρίς καμία διαβούλευση και υποβιβάζετε την ανεξαρτησία του. Υποβιβάζετε την ανεξαρτησία ενός φορέα για την αξία του οποίου μιλούν οι νέοι επιστήμονες, οι νέοι ερευνητές, οι οποίοι είτε ζούσαν στη χώρα μας, είτε επέστρεψαν από το εξωτερικό, είτε δεν έφυγαν προς αυτό, χάρη στη δημιουργία του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.»

Ενώ αναφερόμενος στις ανακατατάξεις ως προς τη διοικητική διάρθρωση του φορέα, τις οποίες εισάγει η εν λόγω τροπολογία, δήλωσε:

«Την ώρα που έχετε ξεπεράσει κάθε ρεκόρ στους μετακλητούς υπαλλήλους, σας πειράζουν οι δύο θέσεις των Αναπληρωτών Διευθυντών, τις οποίες έρχεστε να καταργήσετε. Ενός ιδρύματος, που για να σας το θυμίσω, και θα επικαλεστώ το Special Report του Φεβρουαρίου του 2020, του Σ.Ε.Β. για το brain – drain, το οποίο και αναφέρει ότι: “στην αντιμετώπιση του brain – drain, τόσο για την ανάσχεση των εκροών του επιστημονικού δυναμικού, όσο και για την επιστροφή των επιστημόνων του εξωτερικού συμβάλλει το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας”

Καταλήγοντας, ο κ. Σαρακιώτης, επεσήμανε τον προβληματικό χαρακτήρα της τροπολογίας, υπογραμμίζοντας ότι:

«Έρχεστε να βάλετε χέρι και σε αυτόν τον επιτυχημένο φορέα, καταργώντας την αυτονομία του και θέλετε και να το βαφτίσετε εξορθολογισμό. Και ήθελα να σας κάνω και μία ερώτηση. Όπως θα γνωρίζετε η σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων αναφέρει ότι, για οποιαδήποτε θεσμική αλλαγή στο ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. απαιτείται προηγουμένως η σύμφωνη γνώμη της. Υπάρχει αυτή η σύμφωνη γνώμη κε Υπουργέ;»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: K. Ζαχαριάδης για «Μήδεια»: «Αυτό δεν είναι επιτελικό κράτος, είναι επιτελικό ναυάγιο, είναι Τιτανικός»

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)