to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Πώς γεννήθηκε η «Λούφα και Παραλλαγή» του Ν. Περάκη

Για το... Γιαπωνέζο που ενημέρωσε για τη Χούντα, το ιστορικό λάθος στο δίλημμα «το βασιλιά ή το πουλί;», αλλά και τη λεηλασία των αρχείων για να κρύψουν τα ίχνη τους όσοι έπαιξαν ρόλο στην επταετία, μίλησε μεταξύ άλλων ο Νίκος Περάκης, σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός της ιστορικής Λούφας και Παραλλαγής, Στο Κόκκινο και τους Προκόπη Αγγελόπουλο και Γιώργο Τραπεζιώτη.


Ο Νίκος Περάκης, σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός του «Λούφα και Παραλλαγή» (1984), που περισσότερο από κάθε άλλη συνδέθηκε μέχρι σήμερα με την φαιδρή πλευρά της επταετίας, μίλησε Στο Κόκκινο και τους Προκόπη Αγγελόπουλο και Γιώργο Τραπεζιώτη για τις δικές του μνήμες, που αποτέλεσαν τη μαγιά για την ταινία. Θυμηθείτε χαρακτηριστικά αποσπάσματα.
 
Ο κ.Περάκης σπούδασε σκηνογραφία και ενδυματολογία στην Σχολή Καλών Τεχνών του Μονάχου και έτσι βρέθηκε να υπηρετεί την στρατιωτική του θητεία στην ΤΕΔ (Τηλεόραση Ενόπλων Δυνάμεων) το διάστημα 1966-69, μαζί με το... «Φινέικο», μεγάλο μέρος δηλαδή των νεότερων στελεχών της κινηματογραφικής εταιρείας του Φίνου. Το γεγονός αυτό έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην δημιουργία της «Λούφας και Παραλλαγής», καθώς έζησε ο ίδιος στιγμές σαν αυτές που περιγράφει στην μεγάλη οθόνη...
 
Κάναμε επανάσταση!

 
«Ως γνωστόν εγώ λούφαρα», αλλά υπήρχαν πολλοί αντιστασιακοί εκείνη την περίοδο, δυστυχώς όμως «και πολλοί... πέτσινοι», είπε ο κ.Περάκης.

Ένας Γιαπωνέζος ενημέρωσε για τη Χούντα
 
«Εμείς λουφάραμε ... έτσι πέρασα και την 21η Απριλίου, δεν ήμουν καν στην Ελλάδα, αλλά στη Γερμανία ως φαντάρος, σε "μυστική αποστολή"», είπε γελώντας, «είναι ανέκδοτο, αλλά είναι Ιστορία», καθώς συνόδευε συνταγματάρχη του ελληνικού στρατού ως μεταφραστής.
 
Την πρώτη ημέρα την δικτατορίας, όπως είπε, «την έζησα σε ένα πρωί στη Γερμανία, στο μπαλκόνι του μεγαλύτερου τηλεοπτικού πομπού τηλεόρασης και ραδιοφώνου της Ευρώπης (κάλυπτε όλη τη Ρηνανία), συνοδεύοντας ως μεταφραστής ένα κλιμάκιο Ελλήνων αξιωματικών ... για να παραλάβουμε τον μεγάλο "ασπρόμαυρο" πομπό που "είχε φάει τα χρόνια του" εκεί και επρόκειτο να αντικατασταθεί από έγχρωμο μεγαλύτερης ισχύος. Το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο είχε φροντίσει να παραλάβει αυτόν τον πομπό για τις Ένοπλες Δυνάμεις, προκειμένου να... πουλήσει τηλεοράσεις φυσικά, όχι από πατριωτισμό».
 
«Βγήκε τότε ένας Γιαπωνέζος μαθητευόμενος και φώναζε "Coup d' etat, Greece, Coup d' etat, Greece!" ... μείναμε όλοι κάγκελο ... ακολούθησαν σπασμωδικές ενέργειες, πήγαμε στην πρεσβεία στη Βόννη ... και επιστρέψαμε ... Σε όλη τη διαδρομή σκεφτόμουν μήπως πάρω το αυτοκινητάκι μου και φύγω, μετά σκεφτόμουν φίλους, γονείς, ότι μπορεί να σκέφτεται κανείς για να βρει λόγο πειστικό να επιστρέψει... Δεν το μετάνοιωσα πάντως που επέστρεψα», όπως είπε.

Υπάρχουν δεκάδες ιστορίες σαν αυτές των ηρώων της ταινίας
 
«Στην ταινία ... όλοι οι χαρακτήρες είναι σύμπτυξη πολλών χαρακτήρων ... ο Παπαδόπουλος, ο πρωταγωνιστής, π.χ., έχει δημιουργηθεί από πολλούς ... εκείνη την ημέρα ήταν η επιστροφή στο στρατόπεδο των φαντάρων που την είχαν κοπανήσει από τη μάντρα για να κοιμηθούν σπίτι τους. Από τη μάντρα επέστρεφαν ... υπάρχουν δεκάδες ιστορίες το ίδιο σπαρτατιστές», συνέχισε ο κ.Περάκης.
 
Τα αρχεία τα εξαφάνισαν για να κρύψουν την παρουσία τους στη Χούντα

«Χρησιμοποίησα το υλικό, τις ομιλίες, τις εκπομπές, τη γλώσσα, κείμενα που διαβάσαμε, υλικό στα αρχεία ... το υλικό αυτό ήταν ωστόσο λεηλατημένο ... όλοι είχαν αρχίσει να φροντίζουν να εξαλείψουν την παρουσία τους σε επίκαιρα, την εικόνα» τους, όπως είπε.

Θυμήθηκε χαρακτηριστικά ότι «είχαμε ένα πλάνο που όλοι οι πρυτάνεις χειροκροτούσαν τον δικτάτορα Παπαδόπουλο στην ομιλία του, αυτά τα υλικά, μερικά χρόνια μετά όταν θελήσαμε να κάνουμε το σίριαλ της ΕΡΤ δεν υπήρχαν ... στα κρατικά αρχεία του υπουργείου, είχαν εξαφανιστεί».

Το βασιλιά ή το πουλί;


Η σκηνή με το μείζον ερώτημα «το βασιλιά ή το πουλί;» όπως είπε ο κ.Περάκης, «συνέβη πραγματικά. Το μόνο λάθος (σ.τ.σ. στο πλάνο) είναι ότι το νόμισμα με το Φοίνικα βγήκε το Καλοκαίρι της επόμενης χρονιάς», δηλαδή ήταν πράγματι «κορώνα-γράμματα» και όχι «φοίνικας-γράμματα» η διαδικασία με το κέρμα που έκρινε την επιλογή.

«Τον ήξεραν όλοι οι αξιωματικοί τον Παπαδόπουλο»

Ο κ.Περάκης εξάλλου, σχολιάζοντας την πληροφορία ότι όταν ο μετέπειτα δικτάτορας Παπαδόπουλος ήταν διοικητής του 508ΤΠ στα Ρίζια Έβρου και προκάλεσε ο ίδιος δολιοφθορά στα οχήματα της μονάδας με ζαχαρόνερο, επιβεβαίωσε ότι και ο ίδιος γνώριζε αυτές τις πληροφορίες από τους αξιωματικούς με τους οποίους βρέθηκε στη Γερμανία.

«Τον ήξεραν όλοι οι αξιωματικοί τον Παπαδόπουλο, και οι τέσσερις. Ο ένας χαμογέλασε, ο άλλος παθιάστηκε, ο τρίτος ενθουσιάστηκε ... ο συνταγματάρχης μου ήταν δηλωμένος βασιλικός. Φυσικά ήταν και ο πρώτος που καθαιρέθηκε».

Αυτή η σύγχυση, με πολλούς που δηλώνουν και φιλοχουντικοί και φιλοβασιλικοί ταυτόχρονα, «υπάρχει και σε άλλους» πολιτικούς και λοιπούς χώρους, σχολίασε γελώντας ο κ. Περάκης.
 

Παπαδόπουλε, είσαι πολύ καλλιτέχνης!

 
 

 

Ακούστε στο Κόκκινο

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)