to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

21:12 | 25.10.2018

πηγή: Αυγή

Οικονομία

«Ποιος υπονομεύει την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής;»

Σοβαρά ερωτήματα προκαλεί η στάση της Κομισιόν


Ρεπορτάζ:  - ΑΥΓΗ

Σοβαρά ερωτηματικά εγείρει πλέον η τακτική της Κομισιόν, σχετικά με την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής, στο πλαίσιο του έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της Ε.Ε., EuroAsia Interconnector, καθώς με νέες παρεμβάσεις επιχειρείται η αλλαγή βασικών αρχών των συμφωνηθέντων στις 8 Οκτωβρίου, στις Βρυξέλλες.

Κύκλοι κοντά στον ΑΔΜΗΕ διερωτώνται πια «ποιος υπονομεύει την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής». Η αρμόδια υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φαίνεται πως “κάνει πίσω”, έναντι των όσων συμφωνήθηκαν με όλες τις πλευρές, πριν από δύο περίπου εβδομάδες, σε δύο κρίσιμα για την εξέλιξη του έργου, ζητήματα:

α) Προτάσσει τη θέση ότι το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού Ariadne Interconnection (φορέας υλοποίησης του έργου, θυγατρική του ΑΔΜΗΕ) θα μπορούσε, αρχικά, να είναι όσο μικρό βολεύει όποιον δεν διαθέτει τα απαραίτητα κεφάλαια και στη συνέχεια να αυξάνεται σταδιακά... αν οι συμμετέχοντες βρίσκουν τα αντίστοιχα κεφάλαια... Η θέση ταυτίζεται με την αντίστοιχη της εταιρείας του EuroAsia, που έχει προτείνει ως αρχικό, μετοχικό κεφάλαιο το αστείο ποσό των 24.000 ευρώ (ίσο με τις ανάγκες ανοίγματος περιπτέρου) για να συμμετέχει στην Ariadne με 39%, όταν ο ΑΔΜΗΕ, που κατέχει το 51%, εισφέρει με 200 εκατ. Η εξαρχής διασφάλιση κεφαλαίων συνδέεται με τη φερεγγυότητα των μετόχων της εταιρείας, ώστε να καταστεί δυνατή και η εξεύρεση τραπεζικού δανεισμού με ρεαλιστικούς όρους για την απρόσκοπτη υλοποίηση ενός έργου αυτού του μεγέθους. Σημειωτέον ότι ο προϋπολογισμός του έργου είναι 1 δισ.

β) Ζητείται ενοποίηση των προμηθειών για τα τρία υποέργα του PCI. Πρόκειται για στροφή 180 μοιρών της αρμόδιας υπηρεσίας της Κομισιόν έναντι των προσφάτως συμφωνηθέντων. Στην πρώτη επιστολή της ανέφερε ρητά ότι κάθε έργο θα δημοπρατηθεί ξεχωριστά, αν αυτό επιθυμεί η Ariadne, ενώ στη νέα επιστολή της υπαναχωρεί και προτείνει ενοποίηση προμηθειών για όλο το project, που... συμπτωματικά αποτελεί και θέση της εταιρείας EuroAsia.

Αντιφατική απαίτηση

Οι ανωτέρω κύκλοι αναφέρονται στην αντιφατική αυτή απαίτηση, τονίζοντας ότι ενώ το “ελληνικό” τμήμα είναι ώριμο προς δημοπράτηση το πρώτο τρίμηνο 2019, και μάλιστα η Ελλάδα “καίγεται”, καθώς τίθεται το εθνικής σημασίας θέμα ασφάλειας εφοδιασμού του μεγαλύτερου νησιού της χώρας, το δεύτερο έργο, η διασύνδεση Κρήτης - Κύπρου, θα είναι τεχνολογικά ώριμο να δημοπρατηθεί το 2021 και το τρίτο, η διασύνδεση Κύπρου - Ισραήλ, δεν υπάρχει καν, αφού δεν έχουν συναντηθεί οι ρυθμιστικές αρχές των εμπλεκόμενων κρατών.

Η "άγνωστη" εταιρεία

Συγχρόνως, αντιπαραθέτουν στη σοβαρή, υπεύθυνη και αξιόπιστη σε όλα τα επίπεδα ισχυρή υπόσταση του ΑΔΜΗΕ (μόνο τους τελευταίους 16 μήνες έχει δρομολογήσει επενδύσεις άνω του μισού δισ.) την ιδιαίτερα ανησυχητική έλλειψη πληροφοριών για την εταιρεία EuroAsia Interconnector Ltd, που διεκδικεί τόσο μεγάλα έργα ενώ δεν φαίνεται να διαθέτει την παραμικρή σοβαρή ένδειξη ότι έχει τις οικονομικές ή τεχνικές ικανότητες να τα υλοποιήσει και είναι άγνωστα βασικά στοιχεία (μετοχική σύνθεση, οικονομική κατάσταση, μετοχικό κεφάλαιο, περιουσιακά στοιχεία, πρόσωπα - διευθυντές, προσωπικό έδρα κ.λπ.) - και βέβαια δεν τίθεται θέμα σύγκρισης μεταξύ τους.

Ερωτούν, τέλος: “Οι διαδικασίες προμηθειών για έργα που πληρώνουν οι πολίτες πρέπει να είναι διαφανείς και βάσει νόμων περί δημοσίων προμηθειών που ακολουθούν τους ευρωπαϊκούς κανόνες ή όχι; Μπορεί να γίνει η διασύνδεση Αττικής - Κρήτης χωρίς χρηματοοικονομική αξιοπιστία και επάρκεια; Η διασύνδεση είναι θέμα μικροπολιτικής ή εθνικό θέμα πρώτης ανάγκης;”.

Είναι προφανές πια ότι επιδιώκεται πάση θυσία η είσοδος της εταιρείας του EuroAsia στο έργο, με τους δικούς της όρους, καθώς φαίνεται πως επιχειρείται η δημιουργία “ειδικών” προϋποθέσεων συμμετοχής ενός εταίρου τουλάχιστον αμφιλεγόμενου.

Πάντως, η ελληνική κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές ότι η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής θα γίνει - και σε σχέση με το PCI, στη βάση της σχετικής απόφασης της ΡΑΕ, αλλά και της τήρησης της συμφωνίας (MoU) που έχουν συνυπογράψει ΑΔΜΗΕ και εταιρεία EuroAsia από τον περασμένο Οκτώβριο.

tags: ΑΔΜΗΕ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)