to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Ποιος τους πιστεύει;

«Τώρα, κατόπιν εορτής, οι διαβεβαιώσεις έγιναν υποσχέσεις. Υπόσχονται ότι θα συγκρουστούν, λέει, με τον αναχρονισμό. Στον οποίο όμως οι ίδιοι μας βύθισαν».


ΖΗΤΗΜΑ 1ον:

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, εν μέσω πανδημίας, διαβεβαίωνε τη Βουλή και τους Έλληνες από τη Βουλή ότι δεν υπάρχει μελέτη που να αποδεικνύει ότι οι πιθανότητες θανάτου εκτός ΜΕΘ είναι περισσότερες από ό,τι εντός.

Την ίδια εποχή οι υπουργοί Πέτσας, Γεραπετρίτης και Σκέρτσος, προσπαθώντας να πείσουν για την ορθότητα της απόφασης της κυβέρνησης να μην ενισχύσει το ΕΣΥ, δήλωναν ότι η επένδυση σε ΜΕΘ θα ήταν χαμένα λεφτά ο πρώτος, ότι οι περισσότερες ΜΕΘ θα σήμαιναν περισσότερους θανάτους ο δεύτερος και ότι η χώρα δεν χρειάζεται ένα ΕΣΥ πολυτελείας ο τρίτος.

Λίγο καιρό αργότερα, έγινε γνωστό ότι σύμβουλοι του πρωθυπουργού σε θέματα υγειονομικής κρίσης είχαν υποβάλει στον πρωθυπουργό, 6 μήνες πριν τη δήλωσή του στη Βουλή, μελέτη που αποδείκνυε και προειδοποιούσε γι' αυτό που ο επιστημονικός κόσμος γνώριζε εξ αρχής.

Ότι δηλαδή σε πείσμα των δηλώσεων του πρωθυπουργού, οι ΜΕΘ σώζουν ζωές.

Η συνέχεια είναι γνωστή.

Εκτός ΜΕΘ πέθαναν στη χώρα μας περισσότεροι από 18.000 ασθενείς που δεν βρήκαν διαθέσιμο κρεβάτι εντατικής θεραπείας στα δημόσια νοσοκομεία. Αν υπήρχαν διαθέσιμες κλίνες, σύμφωνα με τη μελέτη που υποβλήθηκε στην κυβέρνηση, πολλές από αυτές τις απώλειες θα είχαν αποφευχθεί.

Συνέπεια αυτής της εξέλιξης ήταν η Ελλάδα, επειδή δεν ενίσχυσε το σύστημα Υγείας της, να βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες με τους περισσότερους θανάτους ανά πληθυσμό από την πανδημία στην Ευρώπη.

ΖΗΤΗΜΑ 2ον:

Τον Αύγουστο του 2021, όταν ιδιωτικοποιήθηκε η ΔΕΗ και όταν ξεκινούσε η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, ο τότε υπουργός Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης υποστήριζε ότι η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ δεν θα επηρέαζε καθόλου την τιμή του ρεύματος.

Η εξήγηση που έδινε ήταν ότι η ενεργειακή αγορά θα… αυτορυθμιζόταν.

Η συνέχεια είναι γνωστή. Ενώ εμείς περιμέναμε την αυτορρύθμιση των αγορών, η τιμή του ρεύματος ανέβαινε στα ύψη. Κι αυτό γιατί δεν υπήρξε από πλευράς κυβέρνησης καμία ρύθμιση που να περιορίζει τις ανατιμήσεις που προκαλούσαν οι κερδοσκόποι της ενεργειακής αγοράς.

Σε αντίθεση με τα ευρωπαϊκά κράτη, τα οποία, επειδή επανακρατικοποίησαν τις κάποτε δημόσιες επιχειρήσεις ηλεκτρισμού τους, επειδή περιόρισαν τις ανατιμήσεις του ρεύματος θέτοντας πλαφόν και επειδή φορολόγησαν τα υπερκέρδη των κερδοσκόπων, κατάφεραν και περιόρισαν σημαντικά την ακρίβεια.

Το αποτέλεσμα ήταν η Ελλάδα, για όλο το 2022, να είναι σταθερά ανάμεσα στις 2-3 χώρες με το ακριβότερο ρεύμα στην Ευρώπη. Και επιπλέον ανάμεσα στις χώρες με τη μεγαλύτερη φτώχεια και με τη μικρότερη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Όταν μάλιστα ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία, τον Φεβρουάριο 2022, το αφήγημα της αυτορρύθμισης άλλαξε. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης άρχισε να υποστηρίζει ότι η ενεργειακή κρίση, που είχε αρχίσει ήδη 6 μήνες νωρίτερα εξαιτίας της αύξησης της ζήτησης του φυσικού αερίου, οφείλονταν στον πόλεμο και ήταν δήθεν… εισαγόμενη στη χώρα μας.

Το περίεργο του πράγματος, ότι η… εισαγόμενη ακρίβεια προκάλεσε ειδικά στην Ελλάδα ακριβότερες τιμές ρεύματος από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, δεν εξηγήθηκε ποτέ.

Με την κυβέρνηση να μοιράζει πανηγυρικά επιδόματα για την ακρίβεια, τα οποία κατέληγαν και αυτά στα ταμεία των κερδοσκόπων που είχαν προκαλέσει τις ανατιμήσεις στις τιμές.

Το δίδαγμα της ενεργειακής κρίσης, ότι δηλαδή αν σε συνθήκες κρίσης δεν ρυθμίσει την αγορά το κράτος, θα τη ρυθμίσουν οι κερδοσκόποι σε βάρος των καταναλωτών, δεν ακούστηκε ποτέ και από κανέναν στην Ελλάδα.

ΖΗΤΗΜΑ 3ον:

Δέκα μέρες πριν το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής διερρήγνυε τα ιμάτιά του στη Βουλή, ότι η κυβέρνηση «διασφαλίζει την ασφάλεια των τρένων», όπως χαρακτηριστικά είπε.

Κατακεραυνώνοντας συγχρόνως όλους εκείνους που ανησυχούσαν για τη σιδηροδρομική  ασφάλεια, επειδή «διάβαζαν» τα προμηνύματα και τις προειδοποιήσεις που έρχονταν σωρηδόν για το τραγικό δυστύχημα, ότι έπρεπε να ντρέπονται που τον αμφισβητούν.

Αλλεπάλληλοι εκτροχιασμοί, παραιτήσεις στελεχών με αιχμές κατά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, εξώδικες διαμαρτυρίες εργαζομένων και μηχανοδηγών για προβλήματα ασφάλειας στα τρένα, αγωγή της Hellenic Train κατά του ελληνικού δημοσίου και παραπομπή της χώρας στο ευρωπαϊκό δικαστήριο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μη συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς στον σιδηρόδρομο, πέρασαν απαρατήρητα από τον υπουργό Μεταφορών και από την κυβέρνηση, που σε πείσμα της πραγματικότητας επέμεναν να διαβεβαιώνουν ότι «διασφαλίζουν την ασφάλεια στα τρένα».

Δέκα μέρες μετά, όταν συνέβη το πολύνεκρο δυστύχημα, ο ίδιος υπουργός, συντετριμμένος στον τόπο του δυστυχήματος, άλλαξε τελείως το μέχρι τότε κυβερνητικό αφήγημα.
Έπαψε να «διασφαλίζει την ασφάλεια» και επέρριψε τις ευθύνες για την τραγωδία που συνέβη στη δική του κυβερνητική βάρδια, στην… προηγούμενη κυβέρνηση. Που όπως διαπίστωσε στο τέλος της κυβερνητικής του θητείας, του είχε παραδώσει 4 σχεδόν χρόνια πριν χάος.

Όσο για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, εκείνος επέρριψε την ευθύνη πρώτα σε ανθρώπινο λάθος ενός ακατάλληλου σταθμάρχη. Τον οποίον όμως η δική του κυβέρνηση τοποθέτησε αναξιοκρατικά και με ρουσφέτι. Παραβιάζοντας τους κανονισμούς ασφαλείας και αλλάζοντας με νομοθετική πράξη του υπουργού Κώστα Καραμανλή το όριο ηλικίας, για να τοποθετηθεί ο συγκεκριμένος που ήταν 10 χρόνια μεγαλύτερος από όσο επέτρεπαν οι οδηγίες και οι κανονισμοί.

Κι ακόμη ο πρωθυπουργός, στην κυβερνητική βάρδια του οποίου συνέβη το τραγικό δυστύχημα, μετά από 4 σχεδόν χρόνια στην κυβέρνηση, μοίρασε ευθύνες διαχρονικά σε όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Ασχέτως αν στο παρελθόν διατηρούσαν δικλείδες ασφαλείας και γι’ αυτό απέτρεπαν παρόμοια δυστυχήματα.

Και σαν να μην έφταναν αυτά, ο νέος υπουργός μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, αυτός που στην πανδημία υποστήριζε ότι αύξηση των ΜΕΘ σήμαινε αύξηση θανάτων, επιβεβαίωνε ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε, λέει, αλλά δεν το χρησιμοποίησε ο μοιραίος σταθμάρχης.

Για να διαψευστεί κατά τρόπο κατηγορηματικό από την εικόνα του εγκαταλελειμμένου από το 2019 συστήματος τηλεδιοίκησης. Διαψεύστηκε όμως και από τους σταθμάρχες και τους μηχανοδηγούς που κατ’ επανάληψη δήλωναν ότι αυτό που η κυβέρνηση «βάφτισε» σύστημα τηλεδιοίκησης, δεν ήταν παρά ένα τοπικό σύστημα χειρισμών με εμβέλεια μέχρι την είσοδο και την έξοδο από τον σταθμό. Η κανονική τηλεδιοίκηση, έπαψε να λειτουργεί από το καλοκαίρι του 2019.

Τώρα, κατόπιν εορτής, οι διαβεβαιώσεις έγιναν υποσχέσεις. Υπόσχονται ότι θα συγκρουστούν, λέει, με τον αναχρονισμό. Στον οποίο όμως οι ίδιοι μας βύθισαν.

Υπόσχονται και δίνουν όρκους ότι στους επόμενους δύο μήνες μέχρι τις εκλογές, θα κάνουν ό,τι δεν μπόρεσαν ή δεν θέλησαν να κάνουν 4 χρόνια μέχρι σήμερα.

Το ζήτημα όμως πλέον δεν είναι ούτε τι λένε, ούτε τι διαβεβαιώνουν, ούτε και τι υπόσχονται.

Το ζήτημα σήμερα είναι αν υπάρχει σήμερα κανείς που να τους πιστεύει…

* Ο Γιάννης Μυλόπουλος είναι Καθηγητής και πρώην Πρύτανης ΑΠΘ, πρώην πρόεδρος Αττικό Μετρό ΑΕ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)