to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

21:30 | 17.01.2022

Πολιτική

Πιέσεις βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ σε Καραμανλή με το τμήμα του ΒΟΑΚ στα Χανιά έτοιμο να τιναχτεί στον αέρα

41 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με πρωτοβουλία του Βουλευτή Χανίων και αναπληρωτή Τομεάρχη Διαφάνειας της Διοικητικής Δράσης Παύλου Πολάκη, ζητούν εξηγήσεις για τον διαγωνισμό τμήματος του ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα στο κομμάτι Χανιά/Χερσόνησος.


Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Σημαντικά προβλήματα προκύπτουν από την εκ νέου ενεργοποίηση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τον νέο Β.Ο.Α.Κ. όσον αφορά στο τμήμα Χανιά/Χερσόνησος», κατέθεσαν σήμερα 41 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με πρωτοβουλία του Βουλευτή Χανίων και αναπληρωτή Τομεάρχη Διαφάνειας της Διοικητικής Δράσης Παύλου Πολάκη.

Στην ερώτησή τους οι Βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επισημαίνουν ότι…:

Τον Μάιο του 2021, δηλαδή με καθυστέρηση περίπου 24 μηνών, η κυβέρνηση αποφάσισε να συνεχίσει και να ενεργοποιήσει εκ νέου τη διαγωνιστική διαδικασία που είχε παραλάβει για την υλοποίηση του νέου Β.Ο.Α.Κ. Δυστυχώς, όμως, μετά την ολοκλήρωση της περίπου εξάμηνης διαβούλευσης κατά την οποία κατατέθηκαν τεκμηριωμένες προτάσεις από το Τεχνικό Επιμελητήριο, τους Δήμους αλλά και από φορείς πολιτών, με στόχο την βελτίωση της χάραξης του έργου, καμία από αυτές δεν φαίνεται να έχει μέχρι στιγμής ληφθεί υπόψη. Είναι χαρακτηριστικό ότι, η κατατεθείσα προς αδειοδότηση Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του τμήματος Χανιά/Χερσόνησος, από τα συνολικά 157,5 χλμ  αφορά μόνο στα 107χλμ περίπου, ενώ δεν συμπεριλαμβάνει τις παρακάμψεις των πόλεων Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων.

Στις 26 Οκτωβρίου 2021 έγινε η 1η επίσημη υποβολή του Προγρ/τος ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027, σύμφωνα με την οποία το τμήμα Χανιά/Χερσόνησος αποτελεί στρατηγικής σημασίας έργο, μήκους 154 χλμ, το οποίο θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης και με συνολικό προϋπολογισμό 1,605 δις. € (προ ΦΠΑ), εκ των οποίων η ιδιωτική συμμετοχή εκτιμάται σε 650 εκ. ευρώ. Από τα 2,2 δις € του προγράμματος, προβλέπονται περίπου 367εκ. € αποκλειστικά για το έργο παραχώρησης του ΒΟΑΚ που αφορά στο τμήμα Χανιά/ Χερσόνησος (85% ευρωπαϊκή και 15% εθνική), ποσό που υπολείπεται σαφώς από τα 600 εκ. € που είχαν ανακοινωθεί από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών κατά την παρουσίαση του έργου στα Χανιά, τον Μάιο 2021.

Επιπλέον, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έχει δεσμευτεί το ποσό των 427 εκ € για ολόκληρο τον ΒΟΑΚ (Κίσσαμος/Σητεία) εκ των οποίων τα 186 εκ € έχουν ήδη δεσμευτεί για το δημόσιο έργο που αφορά στο τμήμα Νεάπολη/Άγιος Νικόλαος ενώ περίπου 100 εκ € αναμένεται να δεσμευτούν για το τμήμα Χερσόνησος/Νεάπολη. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι, για το τμήμα Χανιά/χερσόνησος αναμένεται ότι δεν θα απομείνουν περισσότερα από 140 εκ €.

Συμπερασματικά, από τα δυο χρηματοδοτικά εργαλεία έχουν εξασφαλιστεί το πολύ 510 εκ € (367 εκ + 140 εκ=507 εκ €), ποσό το οποίο (ακόμη και αν ληφθούν υπόψη τυχόν εκπτώσεις που θα δοθούν), υπολείπεται σημαντικά από αυτό που έχει προϋπολογιστεί για το έργο. 

Και συνεχίζοντας τονίζεται στην ερώτηση ότι πέρα από τα παραπάνω, προκύπτει ότι αναγκαία οδικά έργα όπως η σύνδεση του ΒΟΑΚ με το διεθνές αεροδρόμιο Χανίων και το λιμένα της Σούδας (έργο που έχει χαρακτηριστεί ως Εθνικού Επιπέδου, Ειδικού και Σημαντικού και έχει ενταχθεί στον προγραμματικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών) δεν έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, δεδομένου ότι μέχρι στιγμής στο ΕΣΠΑ προβλέπεται η ένταξη μόνο του τμήματος Χανιά/Χερσόνησος. Καθώς επίσης ότι…, από την κατατεθείσα ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά/Χερσόνησος απουσιάζουν τα σημεία στα οποία ενδεχομένως θα τοποθετηθούν σταθμοί διοδίων, οι οποίοι σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης θα αφορούν στο σύνολο των μετακινούμενων οχημάτων. Τα προσδοκώμενα έσοδα από τα διόδια του έργου, όπως αποκαλύφτηκε πρόσφατα σε ΜΜΕ, αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 δις €, μεγάλο μέρος των οποίων αναμένεται, βάσει των κυκλοφοριακών φόρτων, ότι θα πληρωθεί από τους κατοίκους των μεγάλων πόλεων που θα κινούνται καθημερινά χρησιμοποιώντας το δρόμο για μικρές αποστάσεις.

Τέλος, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1. Προτίθεστε να δεχτείτε και ποιες από τις τεκμηριωμένες προτάσεις που έχουν κατατεθεί για τη βελτίωση της χάραξης στις περιοχές Καλυβών, Αρμένων, Ανατολικού και Δυτικού Αποκόρωνα, η υιοθέτηση των οποίων αποτελεί άλλωστε και προϋπόθεση για την θετική γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου και των εμπλεκόμενων Δήμων;

2. Πότε σκοπεύετε να καταθέσετε προς διαβούλευση την ΜΠΕ της παράκαμψης Χανίων;

3. Πώς σκοπεύετε να καλύψετε το χρηματοδοτικό κενό που προκύπτει για την υλοποίηση του έργου Χανιά/Χερσόνησος;

4. Πότε και σε ποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα σκοπεύετε να εντάξετε το σημαντικό έργο της σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το διεθνές αεροδρόμιο Χανίων και το λιμένα της Σούδας;

5. Σε ποια σημεία του τμήματος Χανιά/Χερσόνησος έχετε προβλέψει διόδια; Υπάρχει κάποιο σχέδιο ελάφρυνσης του τοπικού πληθυσμού από την πληρωμή αυτών;

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Πολάκης Παύλος

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αλεξιάδης Τρύφωνας

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σια)

Αραχωβίτης Σταύρος

Αυγέρη Θεοδώρα

Βαγενά Κηλαηδόνη Άννα

Βαρδάκης Σωκράτης

Βερναρδάκης Χριστόφορος

Γιαννούλης Χρήστος

Γκιόλας Ιωάννης

Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιώτης Εμμανουήλ

Καλαματιανός Διονύσιος-Χαράλαμπος

Κασιμάτη Νίνα

Κάτσης Μάριος

Καφαντάρη Χαρά

Κόκκαλης Βασίλειος

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μεικόπουλος Αλέξανδρος

Μουζάλας Γιάννης

Μπάρκας Κώνσταντίνος

Μπουρνούς Ιωάννης

Μωραίτης Θάνος

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)

Παπανάτσιου Αικατερίνη

Πούλου Παναγιού

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέτυ)

Σπίρτζης Χρήστος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τζάκρη Θεοδώρα

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Τσίπρας Γιώργος

Φάμελος Σωκράτης

Χρηστίδου Ραλλία

tags: BOAK

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)