to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

15:51 | 18.01.2023

Οικονομία

Πετρέλαιο: Η Κίνα έχει τον τελευταίο λόγο στην αγορά - Αναμένεται να οδηγήσει σε νέα υψηλά τη ζήτηση

Οι ρωσικές προμήθειες και οι πολιτικές του Πεκίνου αντιπροσωπεύουν τους «δύο μπαλαντέρ» για την αγορά το 2023.


Σε νέο ιστορικό υψηλό αναμένεται ότι θα «σκαρφαλώσει» το 2023 η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, με φόρα από την Κίνα, κάτι που με τη σειρά του θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση τις τιμές.  Αυτό εκτιμάει η Διεθνής Οργάνωση Ενέργειας (ΔΟΕ), σύμφωνα με την οποία, η χαλάρωση των περιορισμών για τον κορωνοϊό στον ασιατικό γίγαντα θα μπορούσε να κινήσει υψηλότερα τις τιμές το δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Ήδη πάντως η αυξανόμενη αισιοδοξία ότι η κινεζική ζήτηση θα ανακάμψει φέτος βοήθησε τις τιμές του πετρελαίου να κινηθούν ανοδικά κατά περίπου 10% την περασμένη εβδομάδα. Την Τετάρτη οι τιμές ενισχύθηκαν και έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές Δεκεμβρίου. Ειδικότερα, οι τιμές του μπρντς ενισχύονταν 1,41% το μεσημέρι της Τετάρτης, και είχαν διαμορφωθεί στα 87,13 δολ. το βαρέλι. Ενισχυμένες ήταν επίσης οι τιμές του αμερικανικού αργού κατά 1,7%, και διαμορφώθηκαν στα 81,54 δολ.

Σύμφωνα με την ΔΟΕ, σχεδόν η μισή από την προβλεπόμενη αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου φέτος θα προέλθει από την Κίνα, παρόλο που «η μορφή και η ταχύτητα» της επαναλειτουργίας της οικονομίας της χώρας παραμένουν αβέβαιες.

Οι περιορισμοί του κορωνοϊού στην Κίνα οδήγησαν σε μείωση της ζήτησης πετρελαίου το 2022 για πρώτη φορά από το 1990. Πέρυσι η κινεζική ζήτηση κατέγραψε τη μεγαλύτερη ετήσια πτώση της, και μειώθηκε κατά μέσο όρο 390.000 βαρέλια την ημέρα.

Η εγκατάλειψη όμως την πολιτικών μηδενικών κρουσμάτων κορωνοϊού και το άνοιγμα της χώρας έχουν ήδη ενισχύσει την κινεζική κατανάλωση, διαπιστώνει η ΔΟΕ σημειώνοντας πως τον Νοέμβριο αυξήθηκε η ζήτηση πετρελαίου κατά 470.000 βαρέλια την ημέρα σε σύγκριση με τον Οκτώβριο.

«Ο βασικός οδηγός για την αύξηση του ΑΕΠ και τη ζήτησης πετρελαίου το 2023 θα είναι ο χρόνος και ο ρυθμός της ανάκαμψης της Κίνας μετά το lockdown», λέει χαρακτηριστικά.

Σημαντική για την πορεία της αγοράς θεωρείται επίσης η Ρωσία, με την ΔΟΕ να χαρακτηρίζει τις δύο χώρες «μπαλαντέρ» για τις προοπτικές της αγοράς πετρελαίου για το 2023.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την πρώτη για το 2023 μηνιαία έκθεση της ΔΟΕ για το πετρέλαιο:

  • Η ζήτηση για αργό πετρέλαιο θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 1,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα για να φτάσει τα 101,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
  • Ο αντίκτυπος των δυτικών κυρώσεων στη Ρωσία απειλεί να περιορίσει την προσφορά.

Η ισχυρή αύξηση της ζήτησης θα επηρεάσει «τις ισορροπίες καθώς η ρωσική προσφορά επιβραδύνεται υπό τον πλήρη αντίκτυπο των κυρώσεων», σημειώνει.

Πάντως- σημειώνει- οι ροές από τη Ρωσία «διατηρήθηκαν σταθερές» τον Δεκέμβριο, στα 11,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα, παρά την επιβολή κυρώσεων της ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικού αργού.

Ωστόσο, προβλέπει ότι η «καλά εφοδιασμένη» παγκόσμια αγορά πετρελαίου στην αρχή του έτους θα μπορούσε να «σφίξει γρήγορα» όταν θα τεθεί σε ισχύ, στις 5 Φεβρουαρίου, η απαγόρευση της ΕΕ για την εισαγωγή ρωσικών προϊόντων διύλισης πετρελαίου.

Να σημειωθεί ότι ο Οργανισμός Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών (ΟΠΕΚ) και οι σύμμαχοί του αύξησαν την παραγωγή πετρελαίου τους κατά 4,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2022. Τον Οκτώβριο, ωστόσο, μείωσαν τον στόχο παραγωγής σε μια προσπάθεια να ενισχύσουν τις τιμές.

Ως αποτέλεσμα, η παγκόσμια αύξηση της προσφοράς πετρελαίου το 2023 προβλέπεται να σημειώσει «δραματική επιβράδυνση», σημειώνει η ΔΟΕ.  Η παραγωγή πετρελαίου προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα φέτος, ανέφερε, καθώς η αυξημένη παραγωγή από τις ΗΠΑ, τη Βραζιλία, τη Νορβηγία, τον Καναδά και τη Γουιάνα αντισταθμίζεται από μια πτώση της παραγωγής κατά 870.000 βαρέλια την ημέρα από τον ΟΠΕΚ+.

naftemporiki.gr

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)