to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

17:57 | 13.09.2022

Πολιτισμός

Πέθανε ο μεγάλος Γαλλοελβετός σκηνοθέτης Ζαν-Λυκ Γκοντάρ

Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ο εμβληματικός σκηνοθέτης με τις χίλιες ζωές και το πλούσιο και πρωτεϊκό έργο, η ενσάρκωση των αντιφάσεων μιας τέχνης που βρίσκεται σε συνεχή αναζήτηση, πέθανε την Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου σε ηλικία 91 ετών. Αφήνει πίσω του μια καριέρα γεμάτη αριστουργήματα και παρεξηγήσεις που τον έκαναν θρύλο κατά τη διάρκεια της ζωής του. Την είδησή του θανάτου του έκανε γνωστή η Liberation.


Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ο εμβληματικός σκηνοθέτης με τις χίλιες ζωές και το πλούσιο και πρωτεϊκό έργο, η ενσάρκωση των αντιφάσεων μιας τέχνης που βρίσκεται σε συνεχή αναζήτηση, πέθανε την Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου σε ηλικία 91 ετών. Αφήνει πίσω του μια καριέρα γεμάτη αριστουργήματα και παρεξηγήσεις που τον έκαναν θρύλο κατά τη διάρκεια της ζωής του.

Το 1950, μαζί με τους Τρυφώ και Ριβέτ εκδίδει το περιοδικό Gazette du Cinema, γράφει για το σινεμά και παράλληλα παίζει σε ταινίες των Ριβέτ και Ρομέρ. Το 1952 ξεκινά η συνεργασία του με το θρυλικό περιοδικό Cahiers du Cinema του Αντρέ Μπαζέν. Με τα χρήματα που συγκεντρώνει, θα γυρίσει την πρώτη του μικρού μήκους ταινία, το ντοκιμαντέρ «Επιχείρηση Μπετόν» (1954). Μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’50 θα ολοκληρώσει ακόμη τέσσερις ταινίες μικρού μήκους.

Ο σκηνοθέτης του «Με κομμένη την ανάσα» και της «Περιφρόνησης», αν θέλουμε να αναφέρουμε τις πιο διάσημες ίσως ταινίες του, σκηνοθέτησε συνολικά πάνω από 100 ταινίες. Αιρετικός για την εποχή του αμφισβήτησε έντονα τις κινηματογραφικές φόρμες του Χόλιγουντ αλλά και του γαλλικού κινηματογράφου.

Απόλυτα συνδεδεμένος υπήρξε εξάλλου με τα πολιτικά κινήματα που οδήγησαν στον Μάη του '68, ενώ η πολιτική υπήρξε μέχρι την τελευταία στιγμή της ζωής του ένα πεδίο στο οποίο επίσης άσκησε με πάθος την εικονοκλαστική και αιρετική αντίληψή του για την τέχνη και τον κόσμο. 

Η βουλεύτρια Αχαΐας και Τομεάρχης Πολιτισμού της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σίας Αναγνωστοπούλου δήλωσε για τον θάνατο του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ:

«Μόνο με κομμένη την ανάσα ακούει κανείς την είδηση θανάτου του Γκοντάρ. Του κινηματογραφιστή , που άλλαξε τη ρότα της αφήγησης και των εικόνων. Εμπνευσμένα αντιφατικός και συνδεδεμένος με το κίνημα της αμφισβήτησης της δεκαετίας του ’60, τα "δυο τρία πράγματα που ξέρουμε γι’ αυτόν" είναι ότι  κατέστησε τον πειραματισμό διαρκή κανόνα της ζωής του, έχτισε ένα Νέο Κύμα στη ροή του 20ου αιώνα. Αντίο μετρ. Σ’ ευχαριστούμε για όλα».

Τμήμα Πολιτισμού ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία: Άλλαξε τον τρόπο που βλέπουμε και κάνουμε κινηματογράφο, που βλέπουμε τον κόσμο»

«Ο θάνατος του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ κλείνει συμβολικά μια εποχή, την εποχή της Νουβέλ Βαγκ, του κινηματογραφικού μοντερνισμού, της αμφισβήτησης ‒πολιτικής κοινωνικής και αισθητικής‒, όπως αυτή εκφράστηκε στη Γαλλία κατά τη δεκαετία του 1960 κυρίως.

Ο Γκοντάρ, αυτός ο εμβληματικός εκπρόσωπος της Νουβέλ Βαγκ, του Μάη του ’68, του πολιτικού και μαζί αυτοβιογραφικού κινηματογράφου, ο φιλόσοφος-σκηνοθέτης, ο αντιφατικός, ο αμφισβητίας, ο πρωτεϊκός δημιουργός που συνέχισε μέχρι τα τέλη της ζωής του να δοκιμάζει, να πειραματίζεται, να αυτοϋπονομεύεται, να σχολιάζει τα πάντα με τρόπο τολμηρό και αιρετικό, έφυγε από τη ζωή αφήνοντας πίσω το έργο και τον μύθο του.

Οι ταινίες του, ξεκινώντας από το αλησμόνητο «Με κομμένη την ανάσα», αλλά και με την «Περιφρόνηση», το «Ζούσε τη ζωή της», τον «Τρελό Πιερό», το «Αλφαβίλ», την «Ελεγεία του έρωτα» και τόσες άλλες, άλλαξαν τον τρόπο που βλέπουμε και κάνουμε κινηματογράφο, αλλά και τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο.

Τον αποχαιρετούμε πάντα μαγεμένοι από το σύμπαν των εικόνων και των αφηγήσεών του».

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)