to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

16:45 | 18.10.2017

Οικονομία

Υπερψηφίστηκε το ν/σ για το δομημένο περιβάλλον: Οριοθετείται η διαδικασία αδειοδότητησης και ελέγχου των ακινήτων

«Μέρος της στρατηγικής που θα δημιουργήσει τις συνθήκες για πολεοδομική πολιτική για βιώσιμη ανάπτυξη» χαρακτήρισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, το νομοσχέδιο σχετικά με τον έλεγχο και την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος, το οποίο υπερψηφίστηκε σήμερα


Ευρεία πλειοψηφία εξασφάλισε η ψήφιση του νομοσχεδίου "Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος" δεδομένου ότι "υπέρ" της αρχής τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ αλλά και ΝΔ, Δημοκρατική Συμπαράταξη και Ποτάμι. "Κατά" του νομοσχεδίου τάχθηκαν το ΚΚΕ και η ΧΑ και "παρών" δήλωσε η Ένωση Κεντρώων. 

«Έγιναν αρκετές αλλαγές, όχι μόνο στο πλαίσιο της Ολομέλειας, αλλά και τις προηγούμενες εβδομάδες στη συζήτηση του νομοσχεδίου στην κοινοβουλευτική επιτροπή με τους φορείς, όπως και στη διαβούλευση που προηγήθηκε τους προηγούμενους μήνες. Θεωρώ ότι μπορεί να αποτελέσει ένα νομοσχέδιο μεγάλης σύγκλισης και αυτό θα είναι ένα ισχυρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση, ότι μαζί θέλουμε να δουλέψουμε τα μεγάλα θέματα του νομοσχεδίου και να υπάρξει η καλύτερη δυνατή λύση», είπε λίγο πριν την έναρξη της ψηφοφορίας ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης. 

Ο υπουργός ανέφερε ότι με το νομοσχέδιο απλοποιείται η διαδικασία της αδειοδότησης και άρα διευκολύνεται η κατασκευή κτιρίων, η οποία υπόκειται πλέον στην ευθύνη του μηχανικού και των επιθεωρητών. Ο κ. Σταθάκης υπογράμμισε επίσης ότι δημιουργείται πλέον ένας μηχανισμός ελέγχου που μπορεί να λειτουργήσει και να κάνει τη δουλειά του σε περιφερειακό και αποκεντρωμένο επίπεδο. 

Επίσης, αναφέρθηκε στα δρακόντεια μέτρα για την αποτροπή νέας γενιάς αυθαιρέτων και επισήμανε ότι μαζί με τα μέτρα για δάση, κτηματολόγιο, χωρικός σχεδιασμός στους δήμους, τα τοπικά χωρικά σχέδια για κατοικία τουρισμό κλπ, αλλάζει η νοοτροπία στο θέμα της αδειοδότησης και του ελέγχου. Ταυτόχρονα, επισήμανε πως στο σκέλος των προστίμων, εισάγονται δύο καινούργιες κοινωνικές ομάδες, με πολύ ελαφρύτερα πρόστιμα για ανέργους και εκείνους που λαμβάνουν κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης, ενώ διευκολύνεται και η ιδέα της τακτοποίησης. 

Ο κ. Σταθάκης έκανε ειδική αναφορά στο ζήτημα της μεταφοράς του συντελεστή, για να υπογραμμίσει πως οι αποφάσεις του ΣτΕ είναι απόλυτα σαφείς και απαγορεύουν την εμπορευματική μεταφορά. Ταυτόχρονα, όπως σημείωσε, με το σχέδιο και την πρόκληση να προχωρήσουν οι δήμοι στα τοπικά χωρικά σχέδια, είναι διαφορετική η κλίμακα πάνω στην οποία θα σχεδιάζουν ώστε να αποκτήσουν χώρους υποδοχής και να αποκτήσει νόημα η μεταφορά συντελεστή στη δόμηση χωρίς εμπορευματική χρήση, τηρώντας απόλυτα την απόφαση και νομολογία του ΣτΕ.

Ο υπουργός Γιώργος Σταθάκη τόνισε πως το νομοσχέδιο καινοτομεί σε θέματα φιλοσοφίας όσο και στόχευσης, καθώς εισάγει σημαντικές τομές για την συνολική αντιμετώπιση του προβλήματος των αυθαιρέτων και της δόμησης, ενώ η αντιπολίτευση αμφισβήτησε ότι θα υλοποιηθούν οι ρυθμίσεις του. 

Ο κ. Σταθάκης ανέφερε ότι το νομοσχέδιο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου με συγκροτημένα βήματα, στοιχεία και νομοθετήματα για τον χωροταξικό σχεδιασμό, υπογραμμίζοντας πως συναρτάται με την νομοθεσία και την ανάρτηση των δασικών χαρτών και τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που συντόμως θα αναληφθούν, για την οριοθέτηση του αιγιαλού, των παραλιών κλπ. καθώς και το κτηματολόγιο.

Όπως προανήγγειλε ο υπουργός, το επόμενο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή θα αφορά τον ενιαίο φορέα κτηματολογίου, ο οποίος και θα ενσωματώσει τους σημερινούς θεσμούς του κτηματολογίου και των υποθηκοφυλακείων και θα δημιουργήσει ένα νέο πεδίο για την ολοκλήρωση του έργου, με τον φιλόδοξο στόχο το 2020 να καλύπτεται το 70% της επικράτειας. 

Με το παρόν νομοσχέδιο, αφενός οριοθετείται η διαδικασία αδειοδότητησης και ελέγχου των ακινήτων, αφετέρου τακτοποιείται το θέμα των αυθαιρέτων, με ορισμένες διατάξεις του προηγούμενου νόμου να εξακολουθούν να ισχύουν. 

Ως προς το πρώτο μέρος, το νομοσχέδιο εισάγει την καινοτομία διαχωρισμού της αρχής που εκδίδει την άδεια (η πολεοδομία) από εκείνη που ελέγχει την εφαρμογή και τη διαδικασία αυτή, αρμοδιότητα η οποία μεταφέρεται στα παρατηρητήρια. Σχολιάζοντας ο υπουργός την κριτική από την πλευρά της αντιπολίτευσης περί δημιουργίας νέων γραφειοκρατικών δομών, επισήμανε πως το βήμα του διαχωρισμού ανάμεσα στην αδειοδότηση και στον έλεγχο, δημιουργεί έναν πολύ πιο αξιόπιστο τρόπο λειτουργίας της πολεοδομικής νομοθεσίας, ενώ ειδικά για το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος, ο κ. Σταθάκης τόνισε ότι πρόκειται για έναν νέο θεσμό-μηχανισμό παρακολούθησης, καταγραφής, ελέγχου, λήψης μέτρων για τη προστασία του δομημένου περιβάλλοντος σε τρία επίπεδα (στο επίπεδο της πάλαι ποτέ νομαρχίας, στο επίπεδο της Περιφέρειας και στο υπουργείο ΥΠΕΝ). «Η απάντηση λοιπόν στην κριτική αυτή, είναι ότι η αποκέντρωση έρχεται να λύσει το πρόβλημα της πολύχρονης γραφειοκρατίας και όχι να προσθέσει θεσμούς, υπαλλήλους ή δαπάνες. Ο τρόπος που θα καλυφθούν οι ανάγκες σε προσωπικό, θα προκύψει από αποδυνάμωση της αποκεντρωμένης διοίκησης, από μεταφορά προσωπικού και πόρων: Μια μεγάλη εισροή πόρων θα προέλθει από τα πρόστιμα στις αυθαίρετες κατασκευές, για τα οποία προβλέπεται πως οι πόροι θα πάνε στη Περιφέρεια και στο δήμο και το υπόλοιπο θα πάει στο Πράσινο Ταμείο». 

Ως προς το δεύτερο μέρος του, το νομοσχέδιο απλοποιεί την διαδικασία έκδοσης και ελέγχου των αδειών δόμησης και ειδικότερα: Αφότου υποβάλλονται στην Πολεοδομία τα σχετικά έγγραφα, δημιουργούνται εντός μηνός οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να ξεκινήσει η διαδικασία κατασκευής, στη συνέχεια ο έλεγχος της διαδικασίας κατασκευής όσον αφορά την συμβατότητα του κτηρίου με αυτό που υποσχέθηκε στην πολεοδομία αυτός που το κατασκευάζει (γίνεται από ιδιώτες μηχανικούς που είναι όμως στο Μητρώο των ελεγκτών δομημένου περιβάλλοντος) σε διάφορα στάδια, και από κει και πέρα, η αρχή που εξέδωσε την άδεια, χρησιμοποιεί την πάγια τακτική του δειγματοληπτικού ελέγχου.

Στη συνέχεια, είναι θέμα του παρατηρητηρίου που ασκεί τον έλεγχο, να εντοπίσει τη συμβατότητα ή μη με την κείμενη νομοθεσία, να εντοπίσει τα αυθαίρετα, να τα χαρακτηρίσει, να επιβάλει τα πρόστιμα και ούτω καθ' εξής.

«Άρα ο διαχωρισμός αυτός είναι ουσιαστικός» τόνισε ο υπουργός, ο οποίος απάντησε και στην κριτική που ασκήθηκε για το κατά πόσο αυτή η απλοποίηση της διαδικασίας θα παραγάγει νέα γενιά αυθαιρέτων.

Όπως εξήγησε ο κ. Σταθάκης:

- Πρώτον, ο μηχανικός φέρει την ευθύνη ότι θα τηρήσει αυτό για το οποίο έχει αδειοδοτηθεί.

- Δεύτερον, αν τίθεται ζήτημα ασάφειας η ανασφάλειας για τις προδιαγραφές του κτηρίου, υπάρχει ο μηχανισμός προέγκρισης. Μπορεί δηλαδή ο ενδιαφερόμενος να απευθυνθεί στην πολεοδομία και να προεγκρίνει αυτό το οποίο θεωρείται ότι πρέπει να κατασκευαστεί. 

- Τρίτον, υπάρχουν ασφαλιστικές δικλίδες, όπως οι διαδοχικοί έλεγχοι, δειγματοληπτικοί και άλλοι, οι οποίοι αποτρέπουν την ιδέα ότι η απλοποίηση ταυτίζεται με την παραγωγή αυθαιρέτων. «Ίσα-ίσα, το αντίθετο: Θεωρούμε ότι η απλοποίηση θα αποδυναμώσει την δυνατότητα αυτή, ενεργοποιώντας πολύ περισσότερους θεσμούς και μηχανισμούς, οι οποίοι θα αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα» είπε ο υπουργός. 

Η επόμενη καινοτομία του νομοσχεδίου κατά τον κ. Σταθάκη, αφορά τα νέα θεσμικά εργαλεία που εισάγει με την τράπεζα δικαιωμάτων δόμησης και κοινοχρήστων χώρων: «Την τράπεζα πρέπει να την δούμε στο διευρυμένο πλαίσιο που δίνουν οι δυνατότητες των δήμων. Αναγνωρίζουμε το πρόβλημα που υπάρχει και επισημάνθηκε για την Αττική και την Θεσσαλονίκη, καθώς η τράπεζα δικαιωμάτων οφείλει να αναζητά χώρους και ταυτόχρονα να κατανέμει δικαιώματα εντός του δήμου» παρατήρησε επ' αυτού ο υπουργός. 

Επίσης, ο κ. Σταθάκης αναφέρθηκε στην ρύθμιση με την οποία θεσμοθετείται η ηλεκτρονική ταυτότητα του κτηρίου και η ηλεκτρονική καταγραφή των αυθαιρέτων που έχουν κατασκευαστεί μετά την 28η Ιουλίου του 2011, ημερομηνία-τομή με την οποία οριοθετείται το πριν και το μετά.

Η ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίου δεν είναι υποχρεωτική και θα κτίζεται κατά τη μεταβίβαση ενός κτηρίου, την κληρονομιά κοκ. Προηγούνται τα δημόσια κτήρια, για τα οποία η ηλεκτρονική ταυτότητα καθίσταται υποχρεωτική και όπου υπάρχει συνάθροιση προσώπων.

Αυθαίρετα 

Οι διατάξεις για τα αυθαίρετα αφορούν: 

- Την μείωση των προστίμων σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο: «Απέναντι στο πρόβλημα της ίσης μεταχείρισης, μεγιστοποιούμε με τις μεταβατικές διατάξεις, τη μεταφορά αυτών που δεν έχουν ολοκληρώσει την αποπληρωμή με τις ρυθμίσεις στον προηγούμενο νόμο, στο νέο νόμο με τις ευνοϊκότερες ρυθμίσεις» εξήγησε ο υπουργός.

- Την ειδική μεταχείριση δυο επιπρόσθετων ευπαθών κοινωνικών ομάδων, σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο: «Η πρώτη είναι οι μακροχρόνια άνεργοι και η δεύτερη είναι οι οικογένειες και τα άτομα που λαμβάνουν εισόδημα κοινωνικής αλληλεγγύης. Άρα, δυο ιδιαίτερα ευπαθείς ομάδες, όπου εκεί, τα πρόστιμα που επιβάλλονται είναι εξαιρετικά μικρά» εξήγησε ο υπουργός. 

Ο τρόπος, με τον οποίο αντιμετωπίζεται η αυθαίρετη δόμηση διαφοροποιείται για τα παλιά αυθαίρετα και για τα νέα αυθαίρετα (μέχρι το 2011). 

Για τα παλιά αυθαίρετα, προβλέπεται μια σειρά ρυθμίσεων, με τις οποίες ουσιαστικά δίνεται παράταση υπαγωγής για δυο χρόνια και αυξάνονται οι δόσεις καταβολής του προστίμου από 80 σε 100. Μειώνονται τα πρόστιμα για αυθαίρετες κατοικίες που έχουν κατασκευαστεί μεταξύ 1983 - 1993, αυθαίρετα σε περιοχές εκτός σχεδίου όπου εκκρεμεί η έγκριση πολεοδομικής μελέτης, αυθαίρετα υπόγεια, εσωτερικούς χώρους.  

Eξακολουθούν να ισχύουν οι απαγορεύσεις υπαγωγής των αυθαιρέτων που βρίσκονται σε αιγιαλούς, δάση, ρέματα κοινόχρηστους χώρους, αρχαιολογικούς χώρου κλπ.. Αυξάνονται τα πρόστιμα σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές, περιοχές natura, παραδοσιακούς οικισμούς κλπ.. 

Στα νεότερα αυθαίρετα (μετά τις 28.7.2011) υπάρχει - όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο υπουργός - μια δρακόντεια αντιμετώπιση από την πλευρά του προτεινόμενου νόμου. Ειδικότερα, για αυθαίρετα που εντοπίζονται από το παρατηρητήριο κατά τη φάση της κατασκευής, προβλέπεται άμεση κατεδάφιση, με πόρους που προέρχονται από τα ίδια τα πρόστιμα. Για κτήρια που εντοπίζονται αφού έχουν ανεγερθεί, το πρόστιμο ανέγερσης από 30% που είναι σήμερα αυξάνεται στο 100% της αντικειμενικής αξίας του κτηρίου, και στις περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές στο 110%. 

Τα πρόστιμα διατήρησης του αυθαιρέτου για όσο καιρό διατηρείται, αυξάνονται με πολύ μεγάλα ποσοστά από 5% ως και 50% και ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα απομείωσης όλων των προστίμων για αυτούς που θα αποφασίζουν, υπό το βάρος των προστίμων αυτών, να κατεδαφίσουν τα κτήριά τους, οπότε δεν θα πληρώσουν πρόστιμα. Εξαιρούνται οι κατασκευές που έχουν προσωρινό χαρακτήρα. 

Επίσης, ενσωματώνονται για πρώτη φορά και με διάθεση στήριξης και τακτοποίησης, τα υφιστάμενα βιομηχανικά κτήρια που είναι σύμφωνα με τις κείμενες πολεοδομικές διατάξεις αλλά δεν έχουν τακτοποιηθεί, και θα καταβάλουν το 10% από το 20% που ισχύει για τα υπόλοιπα κτήρια του προστίμου ανέγερσης και διατήρησης, προκειμένου να τονωθεί η ενσωμάτωση και η βιομηχανική παραγωγή και να υπάρχει ένα επιπρόσθετο κίνητρο ως προς αυτό.

  

Οι εισηγητές  

«Ευελπιστούμε ότι με αυτό το νομοσχέδιο και πέρα από αυτό, θα διαμορφωθεί μια κοινωνία πολιτών συνειδητοποιημένη αναφορικά με κανόνες εφαρμογής κανόνων δικαίου για το περιβάλλον», υποστήριξε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Ευαγγελία Καρακώστα. Η κα Καρακώστα χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «πρωτοπόρο και ιδιαίτερα σημαντικό», αφού διαχωρίζονται οι υπηρεσίες ελέγχου από τις υπηρεσίες αδειοδότησης, με στόχο την ελαχιστοποίηση του χρόνου και του κόστους έκδοσης των αδειών. 

Για «προχειρότητα» κατηγόρησε την κυβέρνηση ο εισηγητής της ΝΔ, Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, λέγοντας πως «η κυβέρνηση επιβεβαιώνει την προχειρότητα και τον ιδιότυπο τρόπο με τον οποίο νομοθετεί. Ούτε εσείς οι ίδιοι δεν έχετε πειστικά επιχειρήματα για την κατάθεσή του. Το νομοθετικό έργο απαιτεί σοβαρότητα, αυτά τα στοιχεία συνεχίζετε να μην τα έχετε». Ο κ. Κατσαφάδος κάλεσε ακόμα τον υπουργό και την κυβέρνηση, να ενημερώσουν επίσημα την Βουλή για την διαθεσιμότητα των πόρων του Πράσινου Ταμείου; «Επιλέγετε να περάσετε πόρους από το Πράσινο Ταμείο στο υπουργείο. Θα είναι διαθέσιμα τα 4,5 δισ. του ταμείου για δράσεις περιβαλλοντικού ισοζυγίου, ή θα είναι δεσμευμένα για τις δανειακές υποχρεώσεις της χώρας;». Ο εισηγητής της ΝΔ υποστήριξε ακόμα, ότι οι διαδικασίες περιπλέκονται αντί να απλοποιούνται, ενώ είπε πως το νομοσχέδιο δημιουργεί ένα ζήτημα άνισης και άδικης αντιμετώπισης για αυτούς που εντάχθηκαν στις ρυθμίσεις του παλιού νόμου. 

«Η αγωνία σας δεν είναι να ετοιμάσετε κάτι νέο, αλλά να αφορίσετε το παρελθόν. Υπάρχουν πολλές προβληματικές διατάξεις που δημιουργούν αντί να επιλύουν προβλήματα», υποστήριξε ο ειδικός αγορητής της ΔΗΣΥ, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος.

«Θεσμοθετούνται μηχανισμοί συνεχούς αφαίμαξης του λαϊκού εισοδήματος», τόνισε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμαντώ Μανωλάκου. «Αντιμετωπίζετε το περιβάλλον σαν εμπόρευμα που μπορεί να το καταπατάει και να το εμπορεύεται όποιος μπορεί να πληρώνει» υποστήριξε η κ. Μανωλάκου λέγοντας ακόμα, πως βασικό κριτήριο αυτού του νομοσχεδίου είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους και όχι η ποιότητα του δομημένου περιβάλλοντος.

«Το νομοσχέδιο καινοτομεί για να διορθώσει παθογένειες» είπε ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ, Γιώργος Λαζαρίδης. «Δίνει ισχυρό μήνυμα, ότι κάθε αυθαίρετο διατρέχει ισχυρό κίνδυνο επιβολής προστίμων μεγαλύτερης αξίας από την αξία του ακινήτου, ενώ έχει ως στόχο την αναβάθμιση και την προστασία μικρών ή μεγάλων πόλεων» υποστήριξε ο κ Λαζαρίδης, ο οποίος ακόμα προέβλεψε πως «με το παρόν νομοσχέδιο θα προστρέξουν όλοι οι πολίτες να τακτοποιήσουν τα ακίνητα τους».

«Δεν μπορέσατε να παρουσιάσετε ισχυρά επιχειρήματα που να μας πείσουν πως αυτά που προτείνετε θα γίνουν πραγματικότητα. Ήδη υπάρχουν αντιρρήσεις από μια σειρά φορέων» επισήμανε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Γιάννης Σαρίδης

«Ένα βηματάκι μπροστά, μισό πίσω, κάνει αυτό το νομοσχέδιο. Ναι στην ηλεκτρονική διαδικασία - όχι στη σύσταση νέων αρχών και διευθύνσεων» είπε εκ μέρους του Ποταμιού, ο Γιώργος Αμυράς. Ο ειδικός αγορητής από το Ποτάμι, υποστήριξε πως το πρόβλημα των αυθαιρέτων δεν μπορεί να το λύσει ένα νομοσχέδιο. «Θα το λύσει η νοοτροπία των πολιτών που είναι διαβρωμένη σε μεγάλο βαθμό ως αυθαιρετολάτρικη αντίληψη ζωής», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αμυράς.

 

Απαντήσεις 

Ως προς τις παρατηρήσεις που έγιναν επί ιδοκτησιακών ζητημάτων, ο κ. Σταθάκης επανέλαβε ότι το νομοσχέδιο απέχει από οποιαδήποτε προσπάθεια να παρέμβει στα ιδιοκτησιακά δικαιώματα, καθώς η κυβέρνηση θεωρεί ότι αυτή είναι μια επικίνδυνη ατραπός και θα εγείρει συνταγματικά θέματα. 

Σχετικώς με τις επισημάνεις για την δυνατότητα υλοποίησης του νομοσχεδίου, ο αρμόδιος υπουργός απαρίθμησε τις υπουργικές αποφάσεις οι οποίες θα πρέπει να έχουν εκδοθεί εντός εξαμήνου.

Για το θέμα των πόρων του Πράσινου Ταμείου, ο κ. Σταθάκης ανέφερε ότι πρόθεση του υπουργείου είναι να επανέλθει, μετά την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος τον Ιούλιο του 2018, με διευρυμένη δυνατότητα «προκειμένου το Πράσινο Ταμείο να παίξει το ταμείο το ρόλο που όλοι θέλουμε».

«Μέρος της στρατηγικής που θα δημιουργήσει τις συνθήκες για πολεοδομική πολιτική για βιώσιμη ανάπτυξη» χαρακτήρισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, το νομοσχέδιο σχετικά με τον έλεγχο και την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος, του οποίου η συζήτηση ξεκίνησε στην Ολομέλεια της Βουλής χτες Τρίτη και αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα, Τετάρτη.

Τι προβλέπει:

Μειώσεις στα παράβολα

Μειώνονται στο μισό τα παράβολα για όλες τις περιπτώσεις εκτός από την τελευταία που το παράβολο παραμένει σταθερό:

α) 250 ευρώ για αυθαίρετη κατασκευή/χρήση μέχρι 100 τ.μ.

β) 500 ευρώ για κτίριο/χρήση άνω των 100 τ.μ. και μέχρι 500 τ.μ.

γ) 1.000 ευρώ για κτίριο/χρήση άνω των 500 τ.μ. και μέχρι 2.000 τ.μ.

δ)4. 000 ευρώ για κτίριο/χρήση άνω των 2.000 τ.μ. και μέχρι 5.000 τ.μ.

στ) 10.000 ευρώ για κτίριο/χρήση μεγαλύτερα των 5000 τ.μ.

Μειώσεις στα πρόστιμα

Μείωση του ενιαίου ειδικού προστίμου σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού

α) Εξακολουθούν να ισχύουν οι μειώσεις:

1. για ΑΜΕΑ που καταβάλλουν το 15%-20% του προστίμου ανάλογα με το ποσοστό αναπηρίας (για 80% και 67%) και το εισόδημα (με ατομικό εισόδημα έως 40.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 60.000 ευρώ για την πρώτη περίπτωση και 18.000 ή 24.000 ευρώ αντίστοιχα για τη δεύτερη περίπτωση).

2. για παλιννοστούντες ομογενείς και πολύτεκνους που καταβάλουν το 20% του προστίμου οι πρώτοι και το 20%-50% οι δεύτεροι, ανάλογα με τις περιπτώσεις, π.χ.:

- Τρίτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 25.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 40.000 ευρώ, καταβάλλουν ποσοστό 30% του προστίμου. Οι διατάξεις αυτές εφαρμόζονται και για τις μονογονεϊκές οικογένειες.

- Πολύτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 40.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 80.000 ευρώ, καταβάλλουν ποσοστό 20% του ενιαίου ειδικού προστίμου.  Πολύτεκνοι με δευτερεύουσα κατοικία (επιφάνεια  μικρότερη των 80 τ.μ.), καταβάλλουν 50% του προστίμου.

β) Διευρύνονται τα κοινωνικά κριτήρια:

- σε μακροχρόνια ανέργους που καταβάλουν το 30% του προστίμου

- σε δικαιούχους επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης που καταβάλουν το 20% του προστίμου

Σημαντική και για τις δύο ομάδες είναι η απόφαση για διετή αναστολή καταβολής των δόσεων.

Το ενιαίο ειδικό πρόστιμο μειώνεται, επίσης,  στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) επιπλέον κατά 20% εάν η αυθαίρετη κατασκευή ή χρήση υπαχθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο από τη ψήφιση του νομοσχεδίου,

β) επιπλέον κατά 10% εάν υπαχθεί μέσα στο δεύτερο εξάμηνο από τη ψήφιση του νομοσχεδίου,

γ) επιπλέον κατά 10% εφόσον υποβληθεί η μελέτη στατικής επάρκειας ταυτόχρονα με τη δήλωση υπαγωγής.

- Εάν για την υπαγωγή αυθαίρετων ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες εργασίες προσαρμογής: α)  με βάση  την απόφαση της Επιτροπής Ελέγχου Αυθαίρετων Κατασκευών ή β) με βάση  την απόφαση του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής ή του Περιφερειακού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής ή του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής για τις αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις σε διατηρητέα κτίρια, τότε το ενιαίο ειδικό πρόστιμο μειώνεται κατά το κόστος των εργασιών προσαρμογής και μέχρι 50% αυτού, εξαιρούμενου του παραβόλου  εφόσον προσκομιστεί  βεβαίωση της Επιτροπής ή των Συμβουλίων ότι οι εργασίες προσαρμογής υλοποιήθηκαν προσηκόντως.

- Εάν για την υπαγωγή αυθαίρετων ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες εργασίες στατικής ενίσχυσης με την εκπόνηση στατικής μελέτης, το ενιαίο ειδικό πρόστιμο μειώνεται κατά:

α) 60% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 3, 

β) 50% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 2,

γ) 30% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 1.

- Μείωση 30% με 50% (ανάλογα με τα τετραγωνικά) θα ισχύσει για κτίσματα που ολοκλήρωσαν την ενεργειακή αναβάθμιση.

- Έκπτωση 20% προβλέπεται για όσους πληρώσουν εφάπαξ και 10% για όσους καταβάλουν το 30% του προστίμου.

Επίσης, μειώνονται, τα πρόστιμα για:

- τα κτίσματα που δεν έχουν οικοδομική άδεια, αλλά έχουν υπερβάσεις δόμησης μικρότερες από 100 έως 500 τ.μ.

- αυθαίρετες κατοικίες που έχουν κατασκευασθεί μεταξύ 1983-1993

- αυθαίρετα σε περιοχές εκτός σχεδίου και στις οποίες εκκρεμεί η έγκριση πολεοδομικής μελέτης

- αυθαίρετα υπόγεια – εσωτερικούς εξώστες (πατάρια) – σοφίτες

- στάσιμους οικισμούς κάτω των 500 κατοίκων που δεν είναι παραλιακοί και κοντά σε χιονοδρομικά κέντρα και που έχουν κατασκευασθεί πριν από το 1993

- Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα να μειωθεί κατά 20% η οφειλόμενη εισφορά ενός ιδιοκτήτη ακινήτου - για ακίνητα που μπαίνουν στο σχέδιο πόλης.

(*) Μείωση προστίμου δεν ισχύει εφόσον, πριν από την ημερομηνία υπαγωγής, εντοπιστούν οι αυθαίρετες κατασκευές ή οι αλλαγές χρήσης από το αρμόδιο Παρατηρητήριο. Στην περίπτωση αυτή, το ενιαίο ειδικό πρόστιμο αυξάνεται σε κάθε περίπτωση κατά 20%.

Το ενιαίο ειδικό πρόστιμο αυξάνεται:

α) κατά 10%, αν η αυθαίρετη κατασκευή ή  χρήση υπαχθεί στις διατάξεις του παρόντος το τρίτο εξάμηνο από τη ψήφιση του παρόντος

β) κατά 20%, αν η αυθαίρετη κατασκευή ή  χρήση υπαχθεί στις διατάξεις του παρόντος το τέταρτο εξάμηνο από τη ψήφιση του παρόντος

γ) κατά 10%, αν η αυθαίρετη κατασκευή ή χρήση ευρίσκεται σε περιοχές προστασίας για τις οποίες έχουν εκδοθεί και ισχύουν προεδρικά διατάγματα καθορισμού όρων δόμησης.

Περιβάλλον

- εξακολουθούν να ισχύουν οι απαγορεύσεις υπαγωγής των αυθαιρέτων που βρίσκονται σε αιγιαλούς, δάση, ρέματα, κοινόχρηστους χώρους, αρχαιολογικούς χώρους κ.λπ.,

- αυξάνονται τα πρόστιμα σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές που καλύπτονται από ειδικά διατάγματα προστασίας (περιοχές NATURA κ.λπ.)

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)