to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

18:44 | 11.10.2017

Πολιτική

Π. Σκουρλέτης: Τιμάει το ελληνικό κοινοβούλιο η νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου (βίντεο)

Σημαντική μέρα χαρακτήρισε ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης την ψήφιση στη Βουλή της νομικής κατοχύρωσης της ταυτότητας φύλου. Μιλώντας στην ΕΡΤ τόνισε ότι δεν πρόκειται περί κανενός είδους αντιπερισπασμού αλλά η κατοχύρωση των ατομικών δικαιωμάτων έχει άμεση σχέση με την πολιτική ταυτότητα του ΣΥΡΙΖΑ.


Για την ψήφιση του νομοσχεδίου για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου, ο Πάνος Σκουρλέτης είπε πως η ψήφιση του τιμά το ελληνικό Κοινοβούλιο. «Οι νόμοι δεν φτάνουν αλλά συμβάλλουν καθοριστικά» συμπλήρωσε.  «Τα δικαιώματα δοκιμάζονται στις μειοψηφίες» δήλωσε ο υπουργός Εσωτερικών αφήνοντας αιχμές για τη στάση της ΝΔ, τονίζοντας πως ενώ καταρχήν πήρε θετική θέση απέναντι στο θέμα, τελικώς κρύφτηκε. «Εκεί υπάρχει σκοπιμότητα», ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών, για να προσθέσει πως εκεινο που αποτυπώθηκε ήταν η πανσπερμία στα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης. 

«Ο Ντ. Τραμπ θα αναγνωρίσει τον ιδιαίτερο ρόλο της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή»

Στην εκτίμηση ότι η αξιολόγηση θα κλείσει στην ώρα της προχώρησε ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης μιλώντας στην ΕΡΤ, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα πως τα δύσκολα τα έχουμε αφήσει πίσω. Ο κ. Σκουρλέτης αναφέρθηκε και στο επικείμενο ταξίδι του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, τονίζοντας πως αναδεικνύεται ο ιδιαίτερος γεωστρατηγικός ρόλος  της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή. 

Ειδικά για την επικείμενη επίσκεψη του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, ο Πάνος Σκουρλέτης εκτίμησε πως η Ελλάδα λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης αποτελεί έναν ενδιαφέροντα συνομιλητή. Ερωτηθείς για τις σχέσεις κυβέρνησης- ΗΠΑ , ο υπουργός Εσωτερικών τόνισε πως ένας αριστερός Ευρωπαίος ηγέτης μπορεί να συνομιλεί με οποιονδήποτε επιβάλλει η θέση του. «Η χώρα μας αποτελεί παράγοντα σταθερότητας για την ευρύτερη περιοχή», σημείωσε ο κ. Σκουρλέτης υπογραμμίζοντας την «κρίση» στις σχέσεις Τουρκίας -ΗΠΑ. Όπως σημείωσε, άλλωστε, η γείτονα έχει μεταβάλλει την εξωτερική της πολιτική  πολλαπλώς τα τελευταία τρία χρόνια. Ερωτηθείς για το τι περιμένουμε από τη συνάντηση του πρωθυπουργού  Αλέξη Τσίπρα με τον Αμερικανό Πρόεδρο, ο κ. Σκουρλέτης εκτίμησε πως «θα υπάρξει αναγνώριση από τον Ντόναλντ Τραμπ, του ιδιαίτερου ρόλου της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή». Και πρόσθεσε πως το ζήτημα των επενδύσεων, με δεδομένη τη βελτίωση των οικονομικών δεικτών της Ελλάδας, θα συζητηθεί.

Για το κλείσιμο της αξιολόγησης δήλωσε πως «υπάρχουν  όλες οι αντικειμενικές προϋποθέσεις να κλείσει η γ´ αξιολόγηση στην ώρα της» υπογράμμισε ο κ. Σκουρλέτης υπενθυμίζοντας  «πως οι οποίες καθυστερήσεις των προηγούμενων αξιολογήσεων δεν προέρχονταν από την ελληνική πλευρά». Αναφορικά με τα 95 προαπαιτούμενα ο υπουργός Εσωτερικών είπε, «μην σας τρομάζει ο αριθμός τα δύσκολα τα έχουμε αφήσει πίσω μας». Ερωτηθείς για το ποιες είναι οι εγγυήσεις ότι τον Αύγουστο του 2018 η χώρα βγαίνει από το μνημόνιο ο κ. Σκουρλέτης αναφέρθηκε στα θετικά οικονομικά στοιχεία υπογραμμίζοντας,  μεταξύ άλλων, τη σταθεροποίηση της οικονομίας  και τους βελτιωμένους δείκτες. Η έξοδος της χώρας από το μνημόνιο, συμπλήρωσε, σημαίνει και τη δυνατότητα της κυβέρνησης να επαδιαπραγματευτεί  κάποιες από τις υποχρεώσεις της, «θα έχουμε τα κότσια να επανεκτιμήσουμε τις υποχρεώσεις μας» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Για τους ΟΤΑ

Για το νομοσχέδιο που αφορά στους ΟΤΑ και την ανακατανομή των πόρων ο υπουργός Εσωτερικών επεσήμανε ότι ο προϋπολογισμός του 2017 προβλέπει αύξηση 5% στους πόρους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά η κατανομή θα γίνεται σύμφωνα με τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και όχι σύμφωνα με τον πληθυσμό των Δήμων. Ερωτηθείς για τα δημοτικά τέλη ο κ. Σκουρλέτης δήλωσε: «Τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού είναι απολύτως ανταποδοτικά», προσθέτοντας πως χωρίς αυτά τα τέλη δεν θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν οι 5000 προσλήψεις. Υπενθύμισε δε, πως εν μέσω κρίσης οι Δήμοι της χώρας προχώρησαν σε σημαντικές μειώσεις των τελών. 


Αναλυτικά η συνέντευξη του υπουργού Εσωτερικών, Πάνου Σκουρλέτη, στην εκπομπή «δέκα στην Ενημέρωση» της ΕΡΤ και τους δημοσιογράφους Βαγγέλη Παπαδημητρίου και Χρήστο Παγώνη:

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Η χθεσινή ψηφοφορία στην Βουλή προκάλεσε πολλές πολιτικές συγκρούσεις, αλλά διαμόρφωσε κυρίως και ένα πλαίσιο και ενδοκυβερνητικό θα έλεγα αν μου επιτρέπετε κύριε Σκουρλέτη;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Πέρα από αυτή την πλευρά την αμιγώς πολιτική, νομίζω ότι είναι μία σημαντική μέρα για το ελληνικό κοινοβούλιο…

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Έχετε δίκιο, όχι όμως με τον τρόπο με τον οποίο συζητήθηκε αν μου επιτρέπετε, γιατί πολλές φορές…

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Η ψήφιση αυτή καθεαυτή ενός νέου θεσμικού πλαισίου που κατοχυρώνει το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό της ταυτότητας φύλου θεωρώ ότι τιμά το ελληνικό κοινοβούλιο. Ωστόσο δεν αρκεί, οι νόμοι δεν λύνουν ως δια μαγείας και από μόνοι τους τα προβλήματα, αλλά σίγουρα συμβάλλουν αποφασιστικά στην επίλυση. Άλλοτε έρχονται αφού έχουν προηγηθεί τα ζητήματα και πολλές φορές ανοίγουν δρόμους. Σε αυτή την περίπτωση νομίζω ότι συνυπάρχουν και τα δύο. Ήταν, λοιπόν, μία σημαντική νομίζω ημέρα στη σωστή κατεύθυνση.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Κατηγορηθήκατε ότι φέρνετε τέτοιου είδους  νομοσχέδια με κοινωνικές ευαισθησίες και κοινωνικά θέματα, γιατί θέλετε να κρύψετε άλλα προβλήματα.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: θα μπορούσε κανείς να ακούσει αυτή την κριτική εάν δε γνώριζε την ταυτότητα του ΣΥΡΙΖΑ. Σας θυμίζω ότι έχουμε φέρει κι άλλου είδους τέτοια ζητήματα, όπως για παράδειγμα το νόμο για το Σύμφωνο Συμβίωσης, το νόμο για την καύση των νεκρών, ουσιαστικά για την αλλαγή και τη διευκόλυνση του πλαισίου ώστε να γίνει πραγματικότητα, γιατί προϋπήρχε ο νόμος. Συνεπώς, αυτά τα οποία κατοχυρώνουν διάφορα ατομικά δικαιώματα, είναι στοιχεία της δικής  μας ταυτότητας. Δεν πρόκειται, λοιπόν, για έναν αντιπερισπασμό. Αυτό είναι μία εύκολη κριτική που κάνουν αυτοί οι οποίοι δεν μπορούν να αντιπαρατεθούν στο πεδίο ακριβώς της υπεράσπισης των ατομικών δικαιωμάτων. Τα δικαιώματα δοκιμάζονται στις μειοψηφίες, διότι το εύκολο είναι, όταν οι περισσότεροι κατοχυρώνουν το δικαίωμά τους. Μια Δημοκρατία κρίνεται από την ικανότητά της να υπερασπίζεται και το δικαίωμα της μειοψηφίας. Η Νέα Δημοκρατία πήρε θέση, όπως είπατε, αλλά κρύφτηκε ταυτόχρονα. Προφανώς εκεί πέρα υπάρχει πολιτική σκοπιμότητα. Ενώ, λοιπόν, διακηρυκτικά -και αυτό εγώ το καταγράφω ως θετικό- μίλησε υπέρ του δικαιώματος του αυτοπροσδιορισμού, δεν μπόρεσε, δεν έχει το σθένος να πράξει ανάλογα, ώστε αυτό να κατοχυρωθεί θεσμικά σαν ένα πρώτο βήμα, όπως είπαμε, γιατί προφανώς έχει τις δικές της αγκυλώσεις. Είδατε και αυτή την πανσπερμία τοποθετήσεων που υπήρξε από τα διάφορα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας. Βεβαίως τέτοια ζητήματα, ξέρετε, δεν αντανακλώνται στενά με βάση τα όρια των κομμάτων, διαπερνούν τα κόμματα οριζόντια και είναι θετικό ότι είδαμε -πλην της μισαλλόδοξης και ρατσιστικής Χρυσής Αυγής- φωνές από όλο το πολιτικό φάσμα που τάχθηκαν υπέρ της συγκεκριμένης ρύθμισης.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Είχατε όμως αντιδράσεις και εσωτερικές.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Μα αυτό επιβεβαιώνει αυτό που σας είπα πριν από λίγο, ότι σε όλα τα κόμματα υπήρχαν διαφορετικές προσεγγίσεις. Εύλογο, αυτονόητο, ίσως φυσιολογικό να υπάρχουν και μικρές αντιδράσεις.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Κύριε υπουργέ πολλοί λένε ότι τέτοιου είδους πρωτοβουλίες, οι οποίες ακριβώς διασχίζουν οριζόντια τα κόμματα μπορεί να προκαλέσουν νέου τύπου συμμαχίες πολιτικές, υπάρχει κάτι τέτοιο σαν στρατηγική ας πούμε στόχευση από την παράταξή σας;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Νομίζω ότι αν μιλάμε για προγραμματικές συμμαχίες, προφανώς δεν αρκούν τέτοιου είδους συμπτώσεις και επειδή η μεγάλη συζήτηση που γίνεται τελευταία είναι για τις σχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ με το χώρο της λεγόμενης Κεντροαριστεράς, αν μιλάμε για μία προγραμματική συμφωνία, αυτό προϋποθέτει πάρα πολλά πράγματα και προφανώς όχι τη σύμπτωση σε ένα, δύο, τρία τέτοια σοβαρά ζητήματα που να μπορούν να θεμελιώσουν μία τέτοια προγραμματική συμφωνία. Ο χώρος, λοιπόν, της εγχώριας Σοσιαλδημοκρατίας, της αυτοπροσδιοριζόμενης Κεντροαριστεράς στην Ελλάδα έχει ένα μεγάλο ζήτημα: Το θέμα της στρατηγικής οριοθέτησής της, έναντι του νεοφιλελευθερισμού. Όσο αυτό δεν το κάνει, νομίζω ότι δεν μπορεί να απαγκιστρωθεί, δεν μπορεί να αποκτήσει μια διαφορετική διακριτή πορεία έναντι της Νέας Δημοκρατίας. Αυτό νομίζω είναι που χαρακτηρίζει αυτόν τον χώρο, όχι τώρα, αλλά τις τελευταίες δεκαετίες. Και αυτό πληρώνει με την κρίση της ταυτότητας που διακατέχεται. Θα μπορέσει να το κάνει μέσα από αυτές τις διαδικασίες που μόλις ξεκίνησε;  Εδώ επιτρέψτε μου να πω ότι βλέπουμε κάτι πρωτόγνωρο για τα πολιτικά δεδομένα. Γίνεται μία διαδικασία εκλογής ενός νέου αρχηγού, χωρίς να έχει προϋπάρξει κόμμα και χωρίς πολιτικό πλαίσιο. Είναι η αποθέωση της μεταπολιτικής, της μεταδημοκρατίας. Μία τέτοια διαδικασία ουσιαστικά τι κάνει; Απαξιώνει την έννοια του πολιτικού συλλογικού υποκειμένου. Ελάτε να διαλέξουμε τον αρχηγό, μετά θα βρούμε και τις θέσεις. Κι αν ο αρχηγός δεν αντιστοιχεί σε αυτό το πλαίσιο που θα προκύψει μέσα από αυτές τις διαδικασίες, που θα διαμορφώσουν το κάδρο των θέσεων και την ταυτότητα του νέου κόμματος; Αυτά νομίζω ότι είναι πολύ βασικά στην πολιτική και δυστυχώς θλίβομαι όταν βλέπω αυτόν το χώρο να αντιμετωπίζει αυτά τα θέματα με τέτοιο τρόπο.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Στην Αριστερά είναι σαφές ότι δεν ισχύει κάτι τέτοιο υπό την έννοια ότι δίνεται πολύ μεγαλύτερο βάρος σε ένα ιδεολογικό πολιτικό πλαίσιο και μετά την εκλογή του προέδρου.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Μα νομίζω ότι το έχει ανάγκη κάθε κόμμα. Αλλιώς είναι κόμμα οπαδών, κόμμα μηχανισμών, κόμμα ρουσφετιών, δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο. Αλλά από όλα αυτά δεν πρέπει να απαλλαγούμε; Έτσι δεν είναι;

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: θα ήθελα να μείνουμε λίγο στην ουρά των χθεσινών και θα ήθελα ο υπουργός να κάνει ένα σχόλιο σε αυτά που είπε ο κύριος  Μαυρωτάς χθες στην Βουλή ότι οι διαδικασίες και οι διεργασίες ενόψει της ψήφισης του χθεσινού νόμου είχαν προκαλέσει και περιλάβει και πιέσεις, θα ήθελα ένα σχόλιο, τι ακριβώς συνέβη;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Νομίζω ότι είναι ενδεικτικό, τελικά, το να υποτάσεις την πολιτική αρχών στην πολιτική σκοπιμότητα, την μικροπολιτική σκοπιμότητα, διότι αυτό που μας είπε ο κύριος Μαυρωτάς είναι ότι κύριοι, παρά τη σαφή μας θέση να υποστηρίξουμε, με βάση τις αρχές μας και τις απόψεις μας, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, πιεστήκαμε να βάλουμε αυτές τις αρχές στην άκρη απλά και μόνο για να δημιουργήσουμε την εικόνα μιας πολιτικής κρίσης. Αυτό είναι η αποθέωση της μικροπολιτικής, του τακτικισμού. Και προφανώς διαψεύστηκαν όσοι το επιχειρούσαν και δεν πέρασε κάτι τέτοιο, διότι δεν υπάρχει, όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι, κανένα πολιτικό ζήτημα μετά τη χθεσινή ψηφοφορία.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Μου έχει κάνει εντύπωση πάντως η αντίδραση της εκκλησίας, έφτασε μέχρι το σημείο των ποινικών απειλών, δηλαδή ότι θα ασκήσει αγωγές και μηνύσεις. Αυτό έχει συμβεί, είπατε πριν,  ότι έχει προωθήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και αληθές είναι αυτό και άλλα νομοσχέδια όπως η συμβίωση, τα είπαμε προηγουμένως. Σε όλα αυτά τα νομοσχέδια, όμως, υπάρχει η αντίδραση της Εκκλησίας.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Ναι, αλήθεια είναι και όταν λέμε Εκκλησία, εννοούμε την Ιεραρχία κατά κύριο λόγο, γιατί στην Εκκλησία φαντάζομαι ότι συνανήκουν όλοι όσοι αυτοπροσδιορίζονται ως Χριστιανοί, η μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού. Άρα μιλάμε για την κεντρική της έκφραση κι εκεί δεν είναι ενιαία πάντοτε, γιατί βλέπετε ότι υπάρχουν ακραίες φωνές, διχαστικές φωνές, οι οποίες υπερβαίνουν και τα όρια του ρόλου της Εκκλησίας, μπαίνουν καμιά φορά και στο χώρο των αρμοδιοτήτων της πολιτικής και δεν διευκολύνουν αυτά τα ζητήματα. Εμείς πάντοτε προσεγγίζουμε αυτά τα ζητήματα στη βάση της διακριτότητας των ρόλων και αυτό νομίζω είναι το ζητούμενο για την Δημοκρατία μας και για το συγκεκριμένο μας πολίτευμα.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Ήρθε η ώρα του διαχωρισμού;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Σε ορισμένα πράγματα υπάρχει ο διαχωρισμός. Σημασία έχει να  επιβεβαιώνεται και θα έλεγα και να  αποσαφηνίζονται πολλά πράγματα που δεν έχουν αποσαφηνιστεί. Είναι διαρκής αυτή η συζήτηση και με διάφορες εντάσεις κατά καιρούς. Νομίζω ότι κάθε πράγμα στον καιρό του. Κάποια ζητήματα θα πρέπει να τα επιλύουμε και να τα επιλύουμε στη βάση της κατεύθυνσης αυτής, της διακριτότητας των ρόλων. Σημασία έχει κάποια πράγματα να ωριμάζουν μέσα στην ελληνική κοινωνία, ο διάλογος πάντοτε να μην τραυματίζει ένθεν κακείθεν, να μην χωρίζει τον κόσμο και έτσι θα επιλέγουμε τις άριστες λύσεις. Σε αυτό νομίζω ότι μπορεί να ανταποκριθεί και η εκκλησία, σε τέτοιου είδους διάλογο.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Να πάμε λίγο κύριε υπουργέ στα της αξιολόγησης και τα δημοσιεύματα που έρχονται σήμερα στο φως και αναδεικνύουν πάλι νέα προβλήματα από την έκθεση που έκανε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για την ελληνική οικονομία και την πιθανή ανάγκη λήψης νέων μέτρων. Η αξιολόγηση ξεκινά. Πόσο συμμέτοχος θα είναι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αν η έκθεση αυτή που εξέδωσε για την οικονομία θα προκαλέσει προβλήματα για το 2018 και 2019, γιατί ακούγονται τέτοια, από τη στιγμή που αμφισβητεί το πλεόνασμα,  βέβαια έχει και καλά στοιχεία, λέει ας πούμε ότι η κυβέρνηση έχει σημειώσει μια θετική ανάπτυξη κατά 2,6%...

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Πιο θετική και από αυτή που αναφέρει το σχέδιο τους προϋπολογισμού που κατατέθηκε.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Ένα σχόλιο σας παρακαλώ, τι πρέπει να περιμένουμε και πόσο πάλι θα αποτελέσει αυτό παράγοντα για την αξιολόγηση..

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Σας θυμίζω ότι σε πάρα πολλές εκτιμήσεις μέχρι τώρα, το ΔΝΤ δεν έχει επιβεβαιωθεί σε σχέση με την πορεία της ελληνικής οικονομίας, φαντάζομαι γιατί το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ακολουθεί με έναν απόλυτο τρόπο κάποια μοντέλα, τα οποία πολλές φορές δεν μπορούν να συμπεριλάβουν και τις ιδιομορφίες της κάθε οικονομίας. Και η ελληνική οικονομία έχει πολλά κρυφά σημεία, πολλές αν θέλετε αντοχές, πολλά σκοτεινά σημεία και πολλές ιδιομορφίες, για αυτό και έχει εκπλήξει και πολλούς. Εδώ λοιπόν όμως βλέπουμε ότι σε όλες τις προηγούμενες περιόδους και να αναφερθούμε και στην πρόσφατη και στις δύο προηγούμενες αξιολογήσεις, το ΔΝΤ έχει πέσει έξω στις προβλέψεις του. Νομίζω ότι θα συμβεί και τώρα. Παρόλα αυτά επειδή συμμετέχει με τον τρόπο που συμμετέχει, με αυτόν το ιδιότυπο τρόπο που συμμετέχει στο πρόγραμμα, δεν συμμετέχει ως οργανικό μέλος, αλλά ως τεχνικός σύμβουλος αλλά με έναν αυξημένο τελικά ρόλο που επηρεάζει αρνητικά τα πράγματα, αποτελεί έναν παράγοντα που από τη μέχρι τώρα εμπειρία έχει δείξει ότι δεν λειτουργεί προωθητικά.  Προσωπικά αυτό είναι το συμπέρασμα μου, από τότε που ξεκινήσαμε την υπόθεση της διαπραγμάτευσης επί ΣΥΡΙΖΑ, από τον Σεπτέμβριο δηλαδή του 2015 και μετά. Και ειλικρινά επειδή το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο είναι αυτό που είναι, αυτός ο άκαμπτος τεχνοκρατικός μηχανισμός, ο οποίος έστω έμμεσα δεν ελέγχεται από κάποιο πολιτικό κέντρο, θεωρώ ότι η παρουσία του στο Πρόγραμμα καλύτερα θα ήταν να τελειώσει εδώ. Αυτή είναι η άποψή μου, σας το λέω ορθά, κοφτά. Διότι έχουμε παρατηρήσει και το άλλο: Καμιά φορά ο μέσος όρος των απόψεων ανάμεσα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και στους Ευρωπαϊκούς θεσμούς είναι αυτός που λειτουργεί εις βάρος των συμφερόντων της χώρας μας. Όταν τα βρήκαν αυτοί οι δύο πόλοι, έγιναν πολλές φορές πιο απαιτητικοί, πιο επιθετικοί απέναντι στη χώρα μας. Είναι αδιευκρίνιστο αν θα παραμείνει ή όχι, νομίζω ότι περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Θεωρείτε ότι το Σάββατο η συνάντηση Χουλιαράκη, Τσακαλώτου, Λαγκάρντ θα βγάλει λευκό καπνό ή τουλάχιστον κάποια είδηση;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Θα φωτίσει περισσότερο αυτό που συζητάμε τώρα ή ακόμη περισσότερο.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στον Λευκό Οίκο έχουμε τον «κόκκινο» Πρωθυπουργό που ξεκίνησε το 2015, θυμάμαι χαρακτηριστικά δημοσιεύματα ξένων εφημερίδων να τον αποκαλούν ο Γκεβάρα της Ευρώπης, να υποδέχεται τον Μπάρακ Ομπάμα και τώρα να αποδέχεται επίσημη πρόσκληση από τον Ντόναλντ Τραμπ. Συμβολικά νομίζω ότι ξεπερνά…

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Εσείς οι δημοσιογράφοι νομίζω ότι θέλετε να παίζετε με τους τίτλους. Ο Γκεβάρα ήταν στην εποχή του και ο σημερινός Πρωθυπουργός είναι  γέννημα των σημερινών συνθηκών. Νομίζω ότι ένας Αριστερός Ευρωπαίος ηγέτης, αυτού του χώρου, του χώρου του ΣΥΡΙΖΑ, μιας κατά βάση ευρωπαϊκής Αριστερής δύναμης, προφανώς μπορεί πολύ άνετα να συνομιλεί με τον οποιοδήποτε και αυτό επιβάλλεται και από τη θέση του, αυτό είναι νομίζω απόλυτα σαφές και κατανοητό. Είναι ένα μεγάλο ερώτημα, το οποίο δεν έχει απαντηθεί και σιγά σιγά βλέπουμε τις επιπτώσεις του, τι σημαίνει η Προεδρία Τραμπ όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για τον κόσμο συνολικά. Έχουμε μπει σε μία περίοδο μετάβασης, θα έλεγα, υπάρχουν νέες ισορροπίες που τείνουν να διαμορφωθούν στο παγκόσμιο στερέωμα και μέσα εκεί αντιλαμβάνεστε ότι η δική μας φωνή είναι πολύ μικρή και παίζει τον μικρό ρόλο της στο πλαίσιο, πια, της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εμείς ως χώρα λόγω της γεωγραφικής μας θέσης, λόγω των γεωστρατηγικών χαρακτηριστικών μας, προφανώς αποτελούμε πάντοτε έναν ενδιαφέροντα συνομιλητή και έχει αποδειχθεί ότι η Ελλάδα παρά τη μεγάλη οικονομική κρίση των τελευταίων ετών κατόρθωσε και κατορθώνει να είναι ένας παράγοντας σταθερότητας για την ευρύτερη περιοχή και αυτό το αναγνωρίζουν όλοι και από την Ανατολή και από τη Δύση.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Πολύ δε περισσότερο τώρα, αν μου επιτρέπετε την διακοπή,  που οι σχέσεις Ερντογάν με Τραμπ είναι στο χειρότερό τους σημείο.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Βλέπετε ότι ο γειτονικός λαός και κυρίως η ηγεσία του πώς τα τελευταία δύο, τρία χρόνια, πόσες στροφές έχει πάρει στην εξωτερική της πολιτική, η οποία χαρακτηρίζεται από μια νευρικότητα.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Επομένως τι πρέπει να περιμένουμε από το ταξίδι Τσίπρα στο Λευκό Οίκο, την επίσκεψη του Πρωθυπουργού;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Θα έλεγα μια αναγνώριση πια και από τον σημερινό Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών αυτού του ιδιαίτερου ρόλου που παίζει η χώρα μας στην ευρύτερη περιοχή. Αυτό νομίζω ότι είναι το πρώτο, αλλά και στον τομέα πια της οικονομίας με δεδομένο ότι η Ελλάδα πλέον χαρακτηρίζεται ως μία οικονομία που έχει σταθεροποιηθεί με αισιόδοξες και ευοίωνες προοπτικές. Προφανώς και το θέμα των επενδύσεων είναι κάτι που υπάρχει πάντοτε στην ατζέντα.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Το θέμα των επενδύσεων τώρα, και είναι μια καλή αφορμή να σας ρωτήσω, οι επενδύσεις έρχονται και βλέποντας συνεχώς δυσκολίες και θα συζητήσουμε αν θέλετε και για το Ελληνικό, γιατί πήρατε μία ενδιαφέρουσα θέσει προ ημερών, όταν έγινε εκεί η εμπλοκή με το ΚΑΣ, αλλά οι επενδύσεις θέλουν κι ένα θεσμικό περιβάλλον, το οποίο να είναι φιλόξενο όχι με την έννοια της δουλικότητας από πλευράς πολιτείας, όσο με την έννοια της πάταξης της γραφειοκρατίας, της πολυνομίας, όλες αυτές οι παθογένειες που υπάρχουν θεσμικά και τις βλέπουμε συνεχώς μπροστά μας. Εκεί;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Θέσατε πολλά θέματα, θα σας πως ότι η επενδυτική πολιτική δεν αρχίζει και τελειώνει στην περίπτωση του Ελληνικού, έτσι δεν είναι;

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Έχει όμως μία εμβληματική διάσταση.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Έχει μία εμβληματική διάσταση και θα έλεγα και μία πολιτική βαρύτητα αλλά πολλές φορές για πολύ συγκεκριμένους λόγους, έστω και λόγους πολιτικής σκοπιμότητας. Εμείς νομίζω ότι πρέπει να αντιμετωπίζουμε το θέμα των επενδύσεων με τον ίδιο τρόπο στη βάση κάποιων κοινών παραδοχών και αρχών. Δηλαδή, ναι στις επενδύσεις με όρους και προϋποθέσεις, με σεβασμό στο περιβάλλον, με σεβασμό στην κείμενη νομοθεσία, με σεβασμό την πολιτιστική κληρονομιά αυτού του τόπου. Αυτά νομίζω ότι πρέπει να ισχύουν για τον οποιονδήποτε χωρίς εξαιρέσεις είτε λέγεται Ελληνικό είτε λέγεται μη Ελληνικό.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ:  Είτε λέγεται Σκουριές, θα έλεγα εγώ.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Βεβαίως, ακριβώς το ίδιο ισχύει και σε αυτή την περίπτωση. Είδατε στην περίπτωση του Ελληνικού ευτυχώς επιβεβαιώθηκε ότι σε αυτή την Ευρωπαϊκή χώρα υπάρχουν κανόνες που πρέπει να γίνονται σεβαστοί. Ειπώθηκαν πάρα πολλά πράγματα, ψευδή τα περισσότερα, επιχειρήθηκε κυρίως από την Αξιωματική Αντιπολίτευση να δημιουργηθεί μια εικόνα ότι η επένδυση κινδυνεύει, επειδή θα γινόταν το αυτονόητο -που συμβαίνει εδώ και δεκάδες χρόνια στην Ελλάδα- δηλαδή να ισχύει ο αρχαιολογικός νόμος. Όλο το κέντρο της Αθήνας, το έχουμε πει, είναι κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος. Είναι όμως σχεδόν απόλυτα δομημένο, το τελευταίο παράδειγμα είναι σταθμοί του μετρό στην Αθήνα ή την Θεσσαλονικη. Κοσμήματα πολλοί σταθμοί, επειδή ακριβώς διαφύλαξαν και ανέδειξαν τα αρχαιολογικά ευρήματα που βρέθηκαν κατά τις ανασκαφές. Δεν θεωρώ λοιπόν ότι απειλείται αυτή η επένδυση όταν σεβόμαστε τον αρχαιολογικό νόμο, όταν σεβόμαστε μία υπηρεσία, η οποία πολλές φορές το έχω πει, είναι από αυτές που λειτουργούν περισσότερο από οποιοδήποτε άλλη στο ελληνικό Δημόσιο, να είστε βέβαιοι για αυτό, γεγονός που ίσως να ενοχλεί κάποιους επιχειρηματίες. Ο επιχειρηματίας θέλει να μειώνει το κόστος του -τη δουλειά του κάνει- αλλά και η πολιτεία πρέπει να κάνει τη δική της δουλειά. Έτσι δεν είναι;

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Μάλιστα, να περάσουμε στα δύσκολα. Εννοώ  δύσκολα τα δικά σας…

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Υπάρχουν δύσκολα ή μήπως υπάρχουν μόνο δύσκολα;

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Τα δικά σας εννοώ, που αφορούν στα καθαρά ζητήματα του υπουργείου, αλλά  συγκεκριμένα και όσον αφορά το νέο νομοσχέδιο που ετοιμάζετε, θα πάμε μετά στην υπόθεση της τοπικής αυτοδιοίκησης, αναφέρομαι κυρίως στις προσλήψεις, αναφέρομαι στην υπόθεση των δαπανών…

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Να πάμε λέω πρώτα Βαγγέλη στην καθαριότητα και στις 5.000 προσλήψεις που έχετε πει και να πάμε μετά στο νομοσχέδιο για να δούμε τι ετοιμάζεται και ποιος θα είναι ο πυρήνας της λογικής του νέου νόμου για τους ΟΤΑ.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Καταρχήν είναι δρομολογημένη από πέρσι τον Ιούλιο αυτή η νομοθετική ρύθμιση που προέκυψε μετά από τις κινητοποιήσεις εκείνη την εποχή των εργαζομένων στην καθαριότητα, των συμβασιούχων κατά κύριο λόγο και θεωρώ ότι μπορέσαμε τελικά μέσα από αυτή την πρόσκαιρη τότε κρίση και επιλέξαμε έναν σωστό δρόμο οποίος λύνει, αποσαφηνίζει το τοπίο στον τομέα της καθαριότητας στους Δήμους, προωθώντας μέσω του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, ο οποίος θα δημοσιευτεί τις επόμενες μέρες, αυτές τις μόνιμες θέσεις εργασίας. Μετά από το 2010, προκηρύσσονται για πρώτη φορά τόσες χιλιάδες μόνιμες θέσεις εργασίας, λέω τόσες διότι εκκρεμεί ένα θέμα αυτή τη στιγμή ελέγχου των αιτημάτων που έχουν κατατεθεί από όλους τους 325 δήμους της χώρας, για να δούμε τον τελικό αριθμό. Περίπου θα κυμαίνονται σε αυτόν τον αριθμό, που είναι 5.000 μόνιμες θέσεις εργασίας στον τομέα της καθαριότητας, οι οποίες σε αυτό το βαθμό θα αντικαταστήσουν τους συμβασιούχους. Προφανώς θα υπάρχουν, στο πλάι αυτών και εποχιακοί συμβασιούχοι, γιατί υπάρχουν και εποχιακές ανάγκες.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ:  Θα κατηγορηθείτε ότι κάνετε μια εκλογική πελατεία.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Ενώ το καθεστώς των εργαζομένων επί δεκαετίες, επί δύο, επί τρία χρόνια, μέσω των ανανεωμένων συμβάσεων δεν είναι μία ομηρία; Αυτό είναι μια ομηρία.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Και με τους συμβασιούχους που θα συνεχίσουν να υπάρχουν, θα υπάρχει κάθε φορά το πρόβλημα με τους Επιτρόπους και θα πρέπει κάθε φορά να υπερβληθεί η αντίδραση των Επιτρόπων για να πληρωθούν οι άνθρωποι και θα έχουμε αυτό το κουβάρι συνεχώς;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Ευτυχώς, τα προβλήματα αυτά εντοπίζονται σε πολύ λίγες περιπτώσεις και πολλά λύθηκαν μέσα από τις διευκρινίσεις που δόθηκαν από το υπουργείο Εσωτερικών. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή καμία νόμιμη δικαιολογία να μένουν απλήρωτοι άνθρωποι, θεωρώ ότι όποιες περιπτώσεις, επαναλαμβάνω πολύ λίγες αυτή τη στιγμή, θα λυθούν.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Να πάμε στον νόμο. Έχετε κατηγορηθεί ότι αυτό το οποίο ετοιμάζετε όσον αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι επίσης ένα νομοσχέδιο εκλογικό για να μπορέσετε να περάσετε στο δεύτερο γύρο των δημοτικών εκλογών δικούς σας υποψηφίους κι αν δεν τα καταφέρετε, να ελέγξετε το σύνολο του δημοτικού συμβουλίου του κάθε δήμου. Είναι πολύ χαρακτηριστικές οι συγκρούσεις που έχετε με τον κύριο Πατούλη, νομίζω θα συνεχιστούν μέχρι τις δημοτικές εκλογές, είναι η πρώτη φορά που αλλάζει όμως αυτός ο νόμος, μέχρι στιγμής  αυτός ο οποίος έμπαινε στο δεύτερο γύρο και κέρδιζε τις δημοτικές εκλογές στους δήμους έπαιρνε το 50 + 1 δημοτικού συμβουλίου. Αυτό  γιατί αλλάζει τώρα κύριε Υπουργέ;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Θα μπορούσαμε να κατηγορηθούμε, αν λέγαμε ότι φτιάχνουμε ένα νόμο ο οποίος θα προβλέπει ότι όποιος υποστηρίζει ΣΥΡΙΖΑ θα παίρνει ένα μπόνους, εμείς λέμε το αντίθετο. Όσες ψήφους παίρνεις από τον κόσμο, τόσες έδρες σου αναλογούν στο δημοτικό ή το περιφερειακό συμβούλιο. Αυτή νομίζω είναι η απόλυτα Δημοκρατική προσέγγιση. Είναι αυτή η οποία αποτυπώνει τους πραγματικούς συσχετισμούς. Kαι σκεφτείτε: Το έχουμε ως νόμο του κράτους για τις κοινοβουλευτικές εκλογές και δεν θα το έχουμε για τις τοπικές, εκεί που ο χαρακτήρας των προβλημάτων που αντιμετωπίζει μία τοπική κοινωνία, διευκολύνει πρώτα από όλα την συνεννόηση, για να λυθούν αυτά τα προβλήματα; Η τοπικότητα, δηλαδή, δεν μπορεί να οδηγήσει σε εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις. Άρα πάνω στη βάση αυτής της πραγματικότητας, λέμε θα πρέπει να αποτυπωθούν πρώτα από όλα με έναν αυθεντικό τρόπο όλοι οι τοπικοί  συσχετισμοί, και από εκεί κι έπειτα να διαμορφωθούν συμμαχίες ευρύτερες πλειοψηφίες που θα οδηγήσουν στην επίλυση των τοπικών προβλημάτων. Αυτό είναι η πεμπτουσία της απλής αναλογικής.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Για να καταλάβει και ο  κόσμος τώρα: Ο δήμαρχος, θα εκλέγεται πώς; Αλλιώς στο δημοτικό συμβούλιο…

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Εάν τελικά ισχύσει και λέω «εάν» επειδή πάντοτε είμαστε σε μια διαδικασία διαβούλευσης και θα ελέγξουμε κάποια πράγματα…

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Πότε θα κατέβει το νομοσχέδιο πριν…

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Ελπίζουμε μέσα στην τρέχουσα χρονιά, αν δεν τα καταφέρουμε, γιατί δεν είναι μόνο ο εκλογικός νόμος, ο εκλογικός νόμος είναι ένα από τα 10-15 πράγματα που θέλουμε να κάνουμε. Θα έλεγα τα υπόλοιπα που αφορούν την λειτουργία των δήμων και είναι εξ ίσου σοβαρά, θέλουν μια δουλειά του μυρμηγκιού, αυτό κάνουμε αυτήν την στιγμή, για αυτό βάζω και την αίρεση την χρονική, το εάν προλάβουμε μέσα στην τρέχουσα χρονιά, αλλιώς αμέσως στις αρχές της επόμενης. Άρα λοιπόν στον πρώτο γύρο κατεβαίνει ο κάθε συνδυασμός με τους υποψηφίους του παίρνει  τα ποσοστά του, βγαίνει η σύνθεση του δημοτικού συμβουλίου. Από κει και ύστερα οι δύο πρώτοι συνδυασμοί, οι επικεφαλής τους, πηγαίνουν στον δεύτερο γύρο όπου ο κόσμος επιλέγει τον δήμαρχό του. Αυτός ο δήμαρχος είναι υποχρεωμένος με βάση τους συσχετισμούς  της πρώτης Κυριακής να διαμορφώσει την πλειοψηφία με την οποία θα κυβερνήσει τον Δήμο.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Θα έχει κι άλλες αλλαγές ο νόμος; Δηλαδή θα έχει γεωγραφικές αλλαγές στον Καλλικράτη… Θα έχει…

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Όχι. Το λέω κατηγορηματικά: Δεν θα πιάσουμε το χωροταξικό ζήτημα. Όχι γιατί θεωρούμε ότι η σημερινή χωροταξία των δήμων είναι η άριστη. Αν θα μπορούσαμε να γυρίσουμε το ρολόι του χρόνου πίσω, είναι βέβαιο ότι θα πηγαίναμε σ’ έναν πολύ πιο μεγάλο αριθμό δήμων. Οι 325 δήμοι για την ελληνική πραγματικότητα και με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία είναι ένας μικρός αριθμός δήμων. Αλλά δεν υπάρχουν οι οικονομικές προϋποθέσεις, αλλά και η δυνατότητα στελέχωσης ενός μεγαλύτερου αριθμού δήμων. Όσο η χώρα είναι λοιπόν μέσα σε αυτό το ασφυκτικό δημοσιονομικό πλαίσιο, δεν μπορούμε εμείς να τάζουμε πράγματα που δεν μπορούμε να τα κάνουμε. Ας πούμε ότι το κρατάμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας αυτό, και σε κάποια άλλη μεταρρυθμιστική φάση, θα μπορούμε να ξαναδούμε τον αυτοδιοικητικό χάρτη.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: …Και με βάση τις τότε δημογραφικές πραγματικότητες φαντάζομαι έτσι;…

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Προφανώς. Προφανώς.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Οι τοπικές κοινότητες μένουν ως έχουν;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Οι τοπικές κοινότητες, ναι, μένουν ως έχουν και προφανώς και ο θεσμός του προέδρου των τοπικών κοινοτήτων παρα τα όσα κατά καιρούς γράφτηκαν ότι πάμε να τα διαλύσουμε, να τα ισοπεδώσουμε όλα κ.λπ.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Για τα κονδύλια του προϋπολογισμού: Είναι αυξημένα 5%.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Ναι. Νομίζω ότι αυτό μας βοηθάει. Πρώτα απ’ όλα αυτό επιβεβαιώνει μια στάση πολιτικής συνέπειας, ας το πούμε κι έτσι, την οποία είχαμε διακηρύξει στον περσινό προϋπολογισμό που είχαμε πει ότι ο προϋπολογισμός του 2017, θα είναι ο τελευταίος που προέβλεπε μια μικρή έστω, αλλά μείωση των πόρων προς την αυτοδιοίκηση. Φέτος, με βάση το κατατεθειμένο προσχέδιο έχουμε μια αύξηση 5%. Αυτό μας δίνει την δυνατότητα να πάμε πλέον κα σε μια διαφορετική λογική κατανομής των ΚΑΠ, των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων,  προς τους δήμους. Δηλαδή, μέχρι τώρα τι γινόταν; Το πληθυσμιακό κριτήριο ήταν το μοναδικό στην βάση του οποίου δίνονταν οι πόροι προς την αυτοδιοίκηση. Αυτό όμως είναι άδικο, διότι σκεφτείτε ένας δήμος της Αθήνας, δεν έχει δαπάνες για την  ΔΕΥΑ, για την Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης, δεν έχει αγροτικό δίκτυο, δεν έχει άλλο δίκτυο ευρύτερο, δεν έχει ένα δάσος δίπλα. Όλα αυτά τα οποία είναι στην ευθύνη πληθυσμιακά μικρότερων δήμων, αλλά είναι πραγματικότητα για τους περιφερειακούς δήμους. Άρα αυτά πρέπει να συνυπολογιστούν ως κριτήρια σε σχέση με το ύψος των δαπανών. Άρα θα πάμε σε μία νέα κατανομή όπου θα έχουμε έναν ισόρροπο επιμερισμό των πόρων.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Θ΄ αλλάξει η αρχιτεκτονική της κατανομής με άλλα κριτήρια έτσι;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Ακριβώς. Στη βάση μια κατηγοριοποίησης  δήμων. Άλλες είναι οι ανάγκες ενός δήμου της Β’ Αθήνας, άλλες του αγροτικού δήμου, του νησιωτικού ή του ορεινού.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Κύριε υπουργέ, οι μηχανισμοί και τα μηχανογραφικά και οι υπηρεσίες των δήμων, τα ληξιαρχεία κτλ είναι έτοιμα να υπηρετήσουν τον νόμο που ψηφίστηκε χθές, δηλαδή…

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Ναι. Πολλούς μήνες πριν. Πολλούς μήνες πριν έχουμε απαντήσει και σε αυτό το επίπεδο. Δεν θα φέρναμε έναν νόμο που δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί την επομένη.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Να μου επιτρέψετε όμως, σας άκουγα με πολλή προσοχή που λέγατε  για τις χρηματοδοτήσεις των δήμων και τα κριτήρια. Τα τελευταία είκοσι χρόνια, μην πω και, πάντα βλέπουμε στους λογαριασμούς της ΔΕΗ, ένα πολύ μικρό ποσοστό που καίμε ρεύμα, κι ένα πάρα πολύ μεγάλο ποσοστό που έρχεται ένας φουσκωμένος λογαριασμός επειδή πληρώνω ένα τεράστιο νούμερο, και για τα καθίσματα και για τις ανάγκες…

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Μισό λεπτό. Δεν είναι έτσι. Είναι ένα πολύ μικρό ποσοστό είναι αυτό που πηγαίνει στα δημοτικά τέλη

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Ε, όχι , δα…

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Μισό λεπτό, μισό λεπτό. Μην μπερδεύετε τις λοιπές χρεώσεις που δίνουμε για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για τη  μεταφορά του δικτύου, αυτό είναι το μεγαλύτερο κομμάτι, για την ΕΡΤ…

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Μην μας προκαλέσετε τώρα, είναι το μικρότερο ποσοστό μην πω παγκοσμίως, πανευρωπαϊκά τουλάχιστον για την ΕΡΤ.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Συμφωνώ , κι ευτυχώς που υπάρχει και είναι θεωρώ ένα από τα καλά χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας και πρέπει να υπάρχει. Και πρέπει βέβαια αυτόν τον πόρο,  τελικά,  η ΕΡΤ να  τον τιμά η ΕΡΤ με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, μέσα από ένα ποιοτικό, πολιτιστικό και ψυχαγωγικό πρόγραμμα. Κλείνει η παρένθεση. Λοιπόν, δεν είναι έτσι, είναι ένα μικρό κομμάτι. Εμείς δηλαδή για τους δήμους τι δίνουμε; Το τέλος ακίνητης περιουσίας, τα δημοτικά τέλη και τα τέλη φωτισμού. Τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και τα τέλη φωτισμού είναι πλήρως ανταποδοτικά, δηλαδή από αυτούς τους πόρους, πληρώνονται και οι εργαζόμενοι στις αντίστοιχες υπηρεσίες. Μιλήσαμε πριν για τους 5000 μόνιμους που θα προσληφθούν αυτήν την στιγμή. Αυτοί πληρώνονται από όλους εμάς. Είναι μια ανταποδοτική υπηρεσία και δεν θα μπορούσαν να προληφθούν εάν δεν υπήρχε αυτό το τέλος καθαριότητας για είναι καθαρά τα πεζοδρόμια, για να υπάρχουν οι κάδοι, να μαζεύονται να πλένονται, κι εκεί πρέπει να εγκαλούμε και τους αιρετούς άρχοντες αν κάνουν καλά την δουλειά τους.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Γίνεται πάρτυ. Όπως και με τα τραπεζάκια στις πλατείες, γίνεται πάρτυ πια. Δηλαδή, δεν μπορεί να περπατήσει άνθρωπος… Ευτυχώς στον αγαπημένο μου Δήμο στην Ν. Σμύρνη ή τέλος πάντων αυτό είναι άλλο θέμα.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Πάντως δεν είναι μεγάλα τα ποσά. Και θα σας έλεγα μάλιστα η τοπική αυτοδιοίκηση τα τελευταία χρόνια της κρίσης, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, μπορεί και σε όλες, έχει μειώσει σε ποσοστό 10 ,15,20 %  τα δημοτικά τέλη.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Κύριε υπουργέ, αν δεν έχετε αντίρρηση να πούμε και λίγο για την αξιολόγηση και να σας ρωτήσω ευθέως αν πιστεύετε ότι θα βγούμε τον Αύγουστο του 2018 από το πρόγραμμα…

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Ακούγονται πολλά πάντως και για νέα μέτρα.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Για την αξιολόγηση θέλετε να πούμε ή για τον Αύγουστο του 2018 ή και για τα δύο;

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Η αξιολόγηση είναι  απαραίτητη προϋπόθεση για τον οδικό χάρτη της εξόδου, γι’ αυτό τα συνδυάζω.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Αντικειμενικά, υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις, έτσι ώστε η αξιολόγηση να κλείσει μέχρι τον Δεκέμβριο. Υπάρχουν αυτές οι προϋποθέσεις.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: 95 προαπαιτούμενα κύριε υπουργέ. 95 προαπαιτούμενα.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Καλά μην σας τρομάζουν αυτά είναι μερικά κουτάκια, τα οποία είναι πολλές φορές απλά και δεν είναι κάτι φοβερό. Αλλά να σκεφτείτε αυτά που έχουν γίνει. Τα δυσκολότερα είναι αυτά που έχουμε αφήσει πίσω μας. Είναι πολύ πιο εύκολη η προσέγγισή και η επίλυση αυτών των ζητημάτων που απομένουν. Επαναλαμβάνω αντικειμενικά ότι υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις. Εάν δεν κλείσει στην ώρα της η αξιολόγηση –δεν εκτιμώ ότι δεν θα κλείσει, να το διευκρινίσω για να μην αρχίσουν οι πηχυαίοι τίτλοι ότι ο υπουργός Εσωτερικών λέει ότι ενδεχομένως δεν θα κλείσει, το αντίθετο λέω πως θα κλείσει στην ώρα της– η ευθύνη δεν θα είναι από εδώ. Το συμπέρασμα που έχουμε βγάλει είναι ότι οι δύο προηγούμενες αξιολογήσεις καθυστέρησαν με κύρια ευθύνη των συνομιλητών μας.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Και ποιός εγγυάται ότι δεν θα γίνει το ίδιο και τώρα: Υπάρχει μια βούληση στην Ευρώπη που να σας κάνει πιο αισιόδοξους; Υπάρχει ένα άλλο κλίμα…

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Κανείς δεν το εγγυάται πέρα από την πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί στο πεδίο της οικονομίας που είναι μαζί μας. Σήμερα λοιπόν προσερχόμαστε στην τρίτη αξιολόγηση με σταθεροποιημένη την ελληνική οικονομία, με θετικές εκτιμήσεις για τη πορεία της, την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας με κάποιους δείκτες που έχουν βελτιωθεί, -θα μου πείτε αρκεί να βελτιώνονται οι δείκτες για να το καταλαβαίνει ο καθένας στην ζωή του: Σας λέω ευθέως, όχι. Δεν εξατομικεύονται σε σένα, σε μένα η βελτίωση αυτή στην ζωή μας, προϋπόθεση όμως για να δούμε κάποια στιγμή αλλαγές στην καθημερινότητά μας είναι να βελτιωθούν οι δείκτες. Έτσι δεν είναι;

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Αυτό θα είναι και το  αποτύπωμα.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Έχουμε λοιπόν όλες τις προϋποθέσεις και θέλουμε να κλείσει  στην ώρα της η αξιολόγηση. Με ρωτάτε για τον Αύγουστο του 2018. Εάν λοιπόν κινηθούμε στη βάση των σημερινών προβλέψεων, δηλαδή μια οικονομία η οποία θα έχει πατήσει  γερά στα πόδια της και θα έχουν επιτευχθεί οι αναπτυξιακοί στόχοι, τότε με διαφορετικό αέρα θα γίνει αυτή η έξοδος, και με πιο σταθερό και βιώσιμο τρόπο και θα σας έλεγα ότι θα πρέπει να επανασχεδιάσουμε και τις όποιες δεσμεύσεις μας τότε. Θα έχουμε τα κότσια να τα επανασχεδιάσουμε. Αυτή είναι η δυναμική των πραγμάτων.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Να μείνουμε  σε αυτό το τελευταίο;  Να κλείσουμε με αυτό τότε που θα έχουμε τα κότσια;

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Ναι.

Β.ΠΑΠΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Ευχαριστούμε πολύ.

Χ.ΠΑΓΩΝΗΣ: Σας ευχαριστούμε πολύ.

Π.ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ: Να είστε καλά.

 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)