to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:54 | 02.03.2021

Πολιτική

Π. Πέρκα: Το ν/σ για τις δημόσιες συμβάσεις θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις στην υλοποίηση δημοσίων έργων

«Είναι οξύμωρο να συζητάμε σήμερα για διαγωνισμούς και δημόσιες συμβάσεις, μετά από ένα σωρό απευθείας αναθέσεις που είδαμε όλο το προηγούμενο διάστημα, με το χαρακτηρισμό του «κατεπείγοντος»», σχολίασε η Π. Πέρκα, αν. Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, χθες (1/3) στην Βουλή


Η ομιλία της Π. Πέρκα, αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, χθες 1/3 στην Βουλή κατά την τρίτη συνεδρίαση των αρμόδιων Επιτροπών της Βουλής στο Σ/Ν για τις δημόσιες συμβάσεις: 

«Κύριε Υπουργέ,

Το ν/σ που τροποποιεί το βασικό Νόμο της χώρας για τις δημόσιες συμβάσεις (Ν4412/2016), λέω ότι είναι ‘μια από τα ίδια’. Έτσι λοιπόν, διαβάζουμε για «εκσυγχρονισμό» και «απλοποίηση» - πάντα έχει ωραίους τίτλους στα νομοσχέδια της ΝΔ - αλλά στην πραγματικότητα δεν επιτυγχάνεται τελικά τίποτα από τα δύο. Αντίθετα, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις θα οδηγήσουν σε μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των δημοσίων έργων, αλλά κυρίως – κι αυτό είναι μια συνήθεια και μια ιδεοληψία της ΝΔ -  υποβαθμίζεται για μια ακόμα φορά ο ρόλος του Δημοσίου, επανέρχεται το  πελατειακό κράτος και η εξυπηρέτηση των ‘δικών μας’, με το εύρος των τελευταίων να γίνεται όλο και πιο στενό.

Είναι επίσης οξύμωρο να συζητάμε σήμερα για διαγωνισμούς και δημόσιες συμβάσεις, μετά από ένα σωρό απευθείας αναθέσεις που είδαμε όλο το προηγούμενο διάστημα, με το χαρακτηρισμό του «κατεπείγοντος».

Για να μη σχολιάσω το πλήθος των εξουσιοδοτικών διατάξεων και την τμηματική εφαρμογή του Νόμου που όλα αυτά δείχνουν έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδιασμού, αλλά κυρίως προχειρότητα. Άλλωστε ακούσαμε και τους φορείς.

Θα αναφερθώ σε  κάποια λίγα Άρθρα, όσα προλάβω, τα οποία κατά τη γνώμη μου είναι και ιδιαίτερα σοβαρά.

Με το Άρθρο 15 είναι πλέον δυνατή η προκήρυξη μελετοκατασκευής, χωρίς να έχουν ελεγχθεί οι προϋποθέσεις, δηλαδή χωρίς έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Με αυτήν τη διάταξη είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθούν καθυστερήσεις, αφού πλέον δεν ισχύει η διασφάλιση της ωριμότητας του φακέλου για την έκδοση των απαραίτητων διοικητικών πράξεων για την κατασκευή του έργου και υποτιμάται η αξία των προκαταρκτικών μελετών. Είναι χαρακτηριστικό ότι πλήθος εμπλεκόμενων φορέων, όπως το Εθνικό Συμβούλιο Βιομηχανίας Υποδομών & Κατασκευών (ΕΣΒΥΚ), θεωρούν προβληματική την εν λόγω διάταξη και ζητούν την τροποποίησή της.

Με το Άρθρο 21 η κατάσταση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) του χώρου γίνεται ιδιαίτερα δύσκολη. Με την επιβάρυνσή τους με επιπλέον υποχρεώσεις και με τη δημιουργία μεγάλων χρηματοοικονομικών απαιτήσεων (πχ αύξηση των απαιτούμενων εγγυητικών επιστολών, απαίτηση αυξημένων τζίρων, κατάργηση της ρύθμισης συμψηφισμού εγγυητικής / προκαταβολής), ειδικά κατά την τρέχουσα συγκυρία όπου ξέρουμε ότι όλα τα τραπεζικά ιδρύματα είναι στην ουσία ‘κλειστά’ για τις ΜμΕ, τελικά δημιουργείται μια συγκέντρωση στους κλάδους των μηχανικών και τεχνικών εταιριών, προς όφελος των μεγάλων εταιριών. Μάλιστα, τολμώ να πω ότι πλέον μιλάμε για ‘μεγάλους’ και ‘μεσαίους’, οι ‘μικροί’ εξαφανίζονται από το κάδρο. Κι εδώ θα ήθελα να πω ότι ήταν πολύ ατυχής η έκφραση του εισηγητή της ΝΔ περί αεριτζήδων…

Με το Άρθρο 50 οι απευθείας αναθέσεις αυξάνονται στο ανώτατο ποσό, από 20.000 σε 30.000 ευρώ, χωρίς – κι αυτό είναι το σημαντικό - τις απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας για να μη γίνει κατάχρηση αυτού του μέτρου, κάτι που επίσης αποτυπώθηκε στη δημόσια διαβούλευση. Το χειρότερο είναιότι δεν ορίζεται μέγιστος αριθμός απευθείας αναθέσεων το έτος, γεγονός που ευνοεί τις πελατειακές σχέσεις. Και βεβαίως, διαφωνούμε με την αύξηση του ορίου από 1000 ευρώ σε 2500 ευρώ για τις συμβάσεις που εξαιρούνται της υποχρέωσης δημοσιότητας, ένα γεγονός που κάνει αδύνατο τον έλεγχο για κατατμήσεις, ενώ είναι δεδομένο ότι θα οδηγήσει σε αδιαφάνεια και κατασπατάληση δημόσιων πόρων. Τόσο η αύξηση του ορίου των απευθείας αναθέσεων όσο και η περίπτωση της δημοσιότητας των συμβάσεων, χαρακτηρίστηκαν από τη Διεθνή Διαφάνεια Hellas ως «δυνητικά προβληματικές ρυθμίσεις», από άποψη διαφάνειας και είναι καλό αυτό ο κ. Υπουργός να το λάβει υπόψη του.

Βεβαίως - κι εδώ είναι η αποθέωση, είναι τα ιδιαίτερα προβληματικά Άρθρα 57 και 89, που στην πραγματικότητα αναφέρονται στην ιδιωτικοποίηση μέρους των δημοσίων έργων στη χώρα μέσω της μεταφοράς της επίβλεψης σε ιδιώτες, με τον έλεγχο πλέον να καθορίζεται από ιδιώτες, τους οποίους θα επιλέγει μάλιστα ο Ανάδοχος και τελικά όλοι αυτοί θα αλλάζουν ρόλους. Γιατί ξέρετε, είναι λίγες οι εταιρίες, στη μία θα είναι ο ένας κατασκευαστής κι ο άλλος επιβλέπων και στο άλλο έργο θα γίνεται ανάποδα, είναι η περιστρεφόμενη πόρτα. Τι να πρωτοσχολιάσουμε πραγματικά, τα θέματα διαφάνειας που τίθενται –κι εδώ η Διεθνής Διαφάνεια Hellas το σχολίασε - τη σύγκρουση συμφερόντων ή την αδυναμία άσκησης οποιουδήποτε ελέγχου από το Δημόσιο.

Αντί να στελεχωθούν οι Υπηρεσίες – θυμίζουμε την ακύρωση της προκήρυξης μηχανικών στους ΟΤΑ – και χωρίς να υπάρχει η παραμικρή μέριμνα από την Κυβέρνηση για την ενίσχυση του δημοσίου, η ΝΔ δίνει έργο σε ιδιώτες, με αποτέλεσμα μακροπρόθεσμα να χαθεί η όποια τεχνογνωσία των δημοσίων υπαλλήλων. Χάνεται  δηλαδή η θεσμική μνήμη. Επίσης εάν όπως ανέφερε ο κ. Μπουκώρος η Διευθύνουσα Υπηρεσία έχει ακόμα ρόλο, εγώ το μόνο ρόλο που μπορώ να βρω είναι ότι κρατά την ευθύνη. Είναι απαράδεκτο το Άρθρο αυτό, σε προηγούμενο ν/σ είχα πει ότι βάζετε τους μελετητές και δεν τους λέτε επιβλέποντες, γιατί ευτυχώς η επίβλεψη ακόμα παραμένει στο δημόσιο. Πολύ σύντομα όμως διαψεύστηκε και αυτό. Άρα το δημόσιο έχει μόνο την ευθύνη – δε γίνονται έτσι τα έργα, να είστε σίγουροι γι’ αυτό.

Με το Άρθρο 70 το σύστημα επιμετρήσεων μετατρέπεται από ελεγκτικό σε δηλωτικό, γεγονός που σχολιάστηκε επίσης αρνητικά. Αυτό, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες ρυθμίσεις του ν/σ που αναφέρονται στην παρακολούθηση και παραλαβή των έργων, όπως η κατάργηση του πρωτοκόλλου παραλαβής αφανών εργασιών και προσωρινής παραλαβής, θα δημιουργήσουν επιπλέον καθυστερήσεις και ουσιαστικά αδυναμία ελέγχου της ποιότητας των έργων. Και αυτό είναι πάρα πολύ σοβαρό.

Με το Άρθρο 192 γίνεται εμφανής η διαφορά μας, ως προς το πώς βλέπουμε το θεσμικό ρόλο του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Διετέλεσα επί σειρά ετών μέλος της διοίκησης του ΤΕΕ. Ήταν ένας οργανισμός -και έτσι τον θέλουμε εμείς- ανεξάρτητος, τεχνικός σύμβουλος της Πολιτείας και στήριγμα στο ρόλο των μηχανικών. Εδώ πάει να μετατραπεί το ΤΕΕ στο δεξί χέρι, ένα παραμάγαζο της κάθε Κυβέρνησης και του Υπουργείου, το οποίο θα λειτουργεί ως πανελλαδική αναθέτουσα αρχή. Εκχωρείτε και πάλι σημαντικό έργο του δημοσίου σε ιδιώτες, ευνοείται η αδιαφάνεια και η Πολιτεία χάνει ένα φορέα που μέχρι πρότινος λειτουργούσε τεχνικά. Αλήθεια, πώς θα εξασφαλίζει το ΤΕΕ τα δικαιώματα των μελών του σε μια διαγωνιστική διαδικασία που ‘τρέχει’ το ίδιο; Να σημειώσουμε επίσης τον αιφνιδιαστικό χαρακτήρα της προωθούμενης ρύθμισης- κι αυτό ειπώθηκε πολύ κατά την ακρόαση των φορέων- αφού προστέθηκε στο ν/σ μετά από τη διαβούλευση, ενώ δεν προηγήθηκε συζήτηση με τα συλλογικά όργανα του ΤΕΕ. Υπήρξαν πάρα πολλές αντιδράσεις για το συγκεκριμένο Άρθρο, ενώ φορείς όπως ο Σύλλογος Μελετητών και το ΕΣΒΥΚ ζήτησαν να αφαιρεθεί το σύνολο των διατάξεων για το ΤΕΕ και βεβαίως έχουν πάρα πολύ δίκιο. Δεν μπορείτε να καταργείτε έτσι θεσμικούς ρόλους.

Με το Άρθρο 215, εδώ δε θα επεκταθώ, αλλά είναι σίγουρο ότι ‘ξεχάστηκε’ το Υπουργείο Εσωτερικών, αφού απουσιάζει από την ΚΥΑ της ανάθεσης, ενώ έχει ξεκάθαρη συναρμοδιότητα – μιλάμε για το έργο της ψηφιοποίησης οικοδομικών αδειών. Παρατηρούνται όμως και επικαλύψεις, αφού ψηφιοποίηση σε στάδια πραγματοποιείται και μέσω της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου, ενώ η ψηφιοποίηση αδειών έχει προταθεί και για το Ταμείο Ανάκαμψης.

Και ολοκληρώνω με το επίμαχο Άρθρο, το 219, με το οποίο ασχολήθηκαν όλοι και ήταν όλες εξαιρετικές οι τοποθετήσεις, εννοώ όσες διαφωνούν με το συγκεκριμένο Άρθρο. Και ξεκινώ λέγοντας, το Υπουργείο Ανάπτυξης είναι αυτό που θα καθορίζει  τους κανόνες προστασίας του δικτύου NATURA 2000; Είναι αντιευρωπαϊκό, αντιπεριβαλλοντικό,ενώ το αρμόδιο ‘πράσινο’ Υπουργείο Περιβάλλοντος, αυτοκαταργείται. Άλλη μια ρύθμιση του ΥΠΕΝ η οποία δημιουργεί ‘τρύπες’ στο σχεδιασμό, σε συνέχεια άλλων παρεμβάσεων που κάνουν τη χωροταξία ‘κόσκινο’. Άλλο ένα πολεοδομικό εργαλείο κατ’ εξαίρεση, σε αντίθεση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο και την ενωσιακή νομοθεσία, με τις περιοχές NATURA να θυσιάζονται στο βωμό των όποιων «επενδύσεων».

Είναι πρόσφατη η καταδίκη της χώρας μας, αναφέρθηκε και το WWF, είναι η απόφαση 849/19. Σήμερα ο κίνδυνος να καταδικαστεί η Ελλάδα δεύτερη φορά από το Ευρωπαϊκό δικαστήριο, με πρόστιμο που σύμφωνα με εκτιμήσεις μπορεί να ξεπερνά τα 400 εκ. ευρώ, είναι ορατός. Ζητάμε την άμεση απόσυρση του συγκεκριμένου Άρθρου, για το οποίο έχετε για άλλη μια φορά απέναντι όλες τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, το είπε και ο κ. Αρσένης και είναι περήφανος ο Υπουργός; Η WWF έστειλε ήδη κατεπείγουσα επιστολή σε όλους τους Βουλευτές, θα ακολουθήσει, όπως προέκυψε από την ακρόαση των φορέων και η αντίδραση 12 περιβαλλοντικών οργανώσεων, ενώ η δημόσια διαμαρτυρία που ξεκίνησε στο διαδίκτυο έχει ήδη 20.000 υπογραφές. Ομνύετε στις επενδύσεις, αλλά μάλλον τις ναρκοθετείτε και κυρίως τις επενδύσεις που είναι αποδοτικές και σύννομες. Πολύ φοβόμαστε ότι με αυτό το Άρθρο προσπαθείτε να τακτοποιήσετε με υποζώνες υπάρχοντα αυθαίρετα έργα και μάλιστα πολύ μεγάλα, αφού προβλέπονται Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες και ΣΜΠΕ.

Ευχαριστώ».

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)