to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

10:57 | 09.09.2020

Πολιτική

Π. Πέρκα: Με τις ΠΝΠ καταπατάται κάθε έννοια δικαίου, διαδικασιών διενέργειας διαγωνισμών και θεσμικών αντίβαρων της εξουσίας (βίντεο)

Η Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα τοποθετήθηκε στην Κοινή συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων και της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, στις 08.09.2020, επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας «κύρωση της από 10.8.2020 και της από 22.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) και άλλες διατάξεις για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας covid19 και άλλων επειγόντων ζητημάτων».


«Καταρχήν μετά την τοποθέτηση του Υπουργού νομίζω ότι προκληθήκαμε να πούμε δυο λόγια για τα γενικότερα πολιτικά θέματα. Δεν μπορεί ένας Υπουργός αυτής της κυβέρνησης να μιλάει για την οικονομία και να ξεχνάει να πει ότι είναι μια κυβέρνηση που παρέλαβε από την προηγούμενη κυβέρνηση 37 δις ως απόθεμα, έναντι κινδύνου, όπως ήταν αυτό της πανδημίας. Δεν μπορεί να λέει ο Υπουργός ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. είπε «δώστε τα όλα», και ταυτόχρονα να αγνοεί τα βασικά της οικονομικής επιστήμης. Διότι, όταν μία κρίση εξελίσσεται, γίνεται χιονοστιβάδα και θέλει περισσότερη προσπάθεια και χρήμα στην συνέχεια ώστε να την ανακόψεις.Η κυβέρνηση προσπαθεί να ερμηνεύσει αυτή την πραγματική καταστροφή της οικονομίας, με έλλειψη πολιτικής, όπως είπε και η κυρία Αχτσιόγλου, παρά μόνο ως ένα φυσικό φαινόμενο. Άλλωστε και η οικονομική κρίση, στην οποία βρέθηκε η χώρα τα προηγούμενα χρόνια, έτσι εξηγήθηκε, ως ένα φυσικό φαινόμενο, καμία ευθύνη των πολιτικών.

Αναφορικά με το νομοσχέδιο με τις ΠΝΠ, επανερχόμαστε δυστυχώς στο μοντέλο εκείνο, που έφερε τη χώρα στην κρίση σε όλα τα επίπεδα. Προσδιοριστικοί παράγοντες της οικονομικής κρίσης ήταν αφενός η διαφθορά και αφετέρου το παραγωγικό μοντέλο και οι επιλογές, διαχρονικά των κυβερνήσεων, να μην εκμεταλλεύονται τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας αλλά και τομείς κρίσιμους, να τους χρησιμοποιούν για άλλους σκοπούς με μικροκομματικά συμφέροντα. Θα μιλήσω κυρίως για τα θέματα των μεταφορών – υποδομών.

Ακούσαμε και τον κ. Οικονόμου να δίνει συγχαρητήρια στην κυβέρνηση και να λέει ότι πραγματικά ο ΟΑΣΑ μπορεί να συνάψει συμβάσεις παροχής συγκοινωνιακού έργου, μίσθωση λεωφορείων με τα ΚΤΕΛ κλπ. Η ερώτηση που θέλω να θέσω είναι η εξής: έχει ακούσει κανένας στην κυβέρνηση για τους διαγωνισμούς ανάθεσης μεταφορικού έργου και πως γίνονται αυτοί οι διαγωνισμοί; Δεν δίνεις με απευθείας ανάθεση μεταφορικό έργο!! Δεν απεμπολείς από τον ΟΑΣΑ το δικαίωμα της δημόσιας συγκοινωνίας και το δίνεις σε εταιρία ιδιωτικής εκμετάλλευσης χωρίς διαγωνισμό!!

Αυτό όμως το μοντέλο χρησιμοποιήθηκε και στη Θεσσαλονίκη, όπου με αντίστοιχη τροπολογία το Μάρτιο 2020, δόθηκε με απευθείας ανάθεση περίπου το 1/3 του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ (31 γραμμές – 125 λεωφορεία + 25 εφεδρικά) και βέβαια το βλέπουμε τώρα να μεταφέρεται και στην Αθήνα. Αντίστοιχα, προβλέπεται διαγωνισμός μίσθωσης 300 μεταχειρισμένων λεωφορείων στην Αθήνα, κατά το πρότυπο της Θεσσαλονίκης. Να πούμε ότι για το διαγωνισμό του ΟΑΣΘ για μίσθωση 180 μεταχειρισμένων (15ετίας) λεωφορείων, τα οποία είναι «χρυσά» από ότι φαίνεται, γιατί στοιχίζουν περίπου 130χιλ ευρώ το ένα, με «φωτογραφικές» διατάξεις, και που μετά τη λήξη της σύμβασης μίσθωσης, ο ΟΑΣΘ έχει δικαίωμα εξαγοράς των λεωφορείων  αλλά με ελάχιστο αντίτιμο 15 χιλ. ευρώ. Πρόκειται επομένως για ένα μεγάλο κόλπο. Αντί λοιπόν να προχωρήσουν το διαγωνισμό του ΣΥΡΙΖΑ για την προμήθεια, επισκευή και συντήρηση 750 καινούριων λεωφορείων, τον ακύρωσαν και προχωράνε σε αυτές τις μεθοδεύσεις. Αυτό ήταν το πρώτο άρθρο.

Το δεύτερο άρθρο αναφέρεται στη στελέχωση του ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑ.ΣΥ. που έχουν αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες και σε αυτό δεν μπορούμε να είμαστε αντίθετοι. Ίσα ίσα και λόγω covid19, και έχουμε κάνει και κοινοβουλευτικό έλεγχο για αυτό και απορούμε γιατί τόσους μήνες δεν έχει γίνει αυτή η προσπάθεια να αυξηθεί το προσωπικό. Αλλά κοιτάξτε λίγο, υποτίθεται ότι είμαστε ένα σύγχρονο κράτος και έχουμε κάποιες θεσμικές λειτουργίες και θεσμικά αντίβαρα, υπάρχει και το ΑΣΕΠ. Για να καλυφθούν αυτές οι έκτακτες ανάγκες έρχεστε και προσπαθείτε να αποφύγετε τον έλεγχο του ΑΣΕΠ. Πως αυτή τη φορά; Βάζοντας ασφυκτικές προθεσμίες. Έτσι στην παρ.2 το ΑΣΕΠ θα πρέπει να εγκρίνει την προκήρυξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών μέσα σε 10 ημέρες, άλλως θεωρείται εγκριθείσα. Β) Στην παρ.3 το ΑΣΕΠ διενεργεί τον έλεγχο νομιμότητας και τον κατ’ ένσταση έλεγχο μέσα σε είκοσι μέρες. Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της προθεσμίας θεωρείται ότι το ΑΣΕΠ επικυρώνει ως οριστικό τον προσωρινό πίνακα.

Εδώ υπενθυμίζω ότι αυτό δεν έχει ασφάλεια δικαίου και για τους ανθρώπους που θα προσληφθούν. Παλιότερες αποφάσεις της Ολομέλειας του ΑΣΕΠ αναφέρουν ότι το Α.Σ.Ε.Π. δεν έχει δυνατότητα να απεμπολήσει την αρμοδιότητά του για την άσκηση του ελέγχου νομιμότητας των οριστικών πινάκων προσληπτέων ούτε η θέσπιση ασφυκτικών προθεσμιών, εντός των οποίων δεν είναι αντικειμενικώς δυνατόν να διενεργηθεί ο έλεγχος, να οδηγήσει στη μη άσκηση ελέγχου. Το Α.Σ.Ε.Π. οφείλει να διενεργήσει και ολοκληρώσει το σχετικό έλεγχό του και μετά την άπρακτη παρέλευση της οριζόμενης προθεσμίας. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί οι αρμόδιοι της κυβέρνησης αυτά τα θέματα τα προσπερνούν έτσι, με κίνδυνο ακόμα και αυτοί που θα προσληφθούν να χρειαστεί μετά με νομικές διαδικασίες να αποχωρήσουν, πιθανό να χάσουν και μια άλλη θέση εργασίας που θα μπορούσαν να έχουν.

Εκεί που γίνεται όμως το μεγάλο πάρτι είναι τα θέματα συμβάσεων πάλι του ΟΑΣΘ, του αμαρτωλού ΟΑΣΘ. Για 4 μήνες, ο ΟΑΣΘ δύναται να συνάπτει απευθείας συμβάσεις που σχετίζονται με τη συντήρηση και τη διασφάλιση επάρκειας του στόλου του. Δηλαδή πάλι με πρόσχημα την πανδημία η Κυβέρνηση δίνει στον ΟΑΣΘ το δικαίωμα  να προχωρά στην ανάθεση απευθείας συμβάσεων (απροσδιόριστης διάρκειας) χωρίς διαγωνισμό, χωρίς γνωμοδοτική επιτροπή, ύψους 418 χιλ. ευρώ (συν ΦΠΑ) για προμήθειες και 5.2 εκ. ευρώ (συν ΦΠΑ) για έργα. Αυτά τα πράγματα είναι απαράδεκτα.

Δεν μπορώ να καταλάβω με πόσο κυνισμό φέρνετε στην Βουλή τέτοιες ΠΝΠ που καταπατούν κάθε έννοια δικαίου και οποιαδήποτε νόμιμη διαδικασία. Δεν κρατάτε πλέον ούτε τα προσχήματα. Αυτά δεν μπορεί να περάσουν έτσι. Και μετά μας λέει ο κ. Βρούτσης, αυτές τις δυνατότητες είχαμε. Ναι.. είχαμε όμως δυνατότητες για σκόιλ ελικικού, για την λίστα Πέτσα, για τη δανειοδότηση της Aegean και της Fraport, των μεγάλων εταιριών δηλαδή, αλλά καμία μικρομεσαία επιχείρηση να μην μπορεί να πάρει δάνειο. Επομένως με τις επιλογές αυτής της κυβέρνησης δεν φτάνουν τα λεφτά ούτε για τους εργαζόμενους ούτε για να κάνουμε σωστούς διαγωνισμούς.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)