ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Κύριε Υπουργέ, αναρτήσατε στις 19 Μαρτίου 2013, στις ιστοσελίδες του Υπουργείου, σας την τρίτη εκδοχή του σχεδίου «Αθηνά», με τη μορφή μηχανογραφικού για τις Πανελλήνιες εξετάσεις. Έτσι, απέκτησαν κωδικό για τις επόμενες Πανελλήνιες εξετάσεις Τμήματα τα οποία σήμερα δεν υφίστανται. Το περιεχόμενο σπουδών, τα πτυχία που θα απονέμουν και πολύ περισσότερο τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων τους, δεν έχουν συζητηθεί στα ΑΕΙ και στην ΑΔΙΠ, όπως ο δικός σας νόμος ορίζει, ο ν. 4076/2012, όπως και ο τροποποιημένος νόμος 3009/2011.
Διότι, κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε ότι δεν μπορείτε να προβείτε στην κατάτμηση, συγχώνευση, ίδρυση νέων τμημάτων, χωρίς τη γνώμη των ακαδημαϊκών αρχών, των ΑΕΙ και της ΑΔΙΠ. Της δική σας ΑΔΙΠ! Και αυτή τη γνώμη ούτε τη ζητήσατε, ούτε την έχετε. Δεν έχετε νομικό έρεισμα.
Καλείτε, όμως, τους τελειόφοιτους των Λυκείων να τα δηλώσουν, να δηλώσουν τμήματα κενά περιεχομένου, «πουκάμισα αδειανά».
Είναι παράνομο το μηχανογραφικό που αναρτήσατε. Η Κυβέρνησή σας διδάσκει για άλλη μια φορά μαθήματα ανομίας στη νέα γενιά. Διδάσκει, όμως, και κάτι εξίσου κακό. Διδάσκει ότι τα προγράμματα σπουδών και τα πτυχία είναι «κουρελόχαρτα» και ο κάθε Υπουργός μπορεί να τα καταργεί ή να ιδρύει νέα, όποτε θέλει, μόνος του ή με μυστικούς συμβούλους, τους οποίους δεν ανακοινώνει.
Ποια είναι τα προγράμματα σπουδών στα τμήματα που φτιάξατε δια της «κοπτοραπτικής», κύριε Υπουργέ; Δεν υπάρχουν. Είναι επιστημονικά έγκυρα; Σε ποια επαγγέλματα οδηγούν; Σε ποια ανάπτυξη της χώρας συμβάλλουν;
Σας έλεγαν όλα τα πανεπιστήμια, και τα είκοσι τέσσερα, της χώρας από το Δεκέμβριο του 2012 και συγκεκριμένα στη Σύνοδο Πρυτάνεων, ότι τα ακαδημαϊκά κριτήρια απαιτείται να τα προσδιορίσουν τα ίδια τα ΑΕΙ και ΑΔΙΠ, τα αναπτυξιακά κριτήρια να προσδιοριστούν από το ΣΑΠΕ και το ΣΑΤΕ, από Συμβούλια Ανώτατης Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης σε συνεργασία με κοινωνικούς εταίρους και τα εθνικά κριτήρια να προσδιορίζονται στο επίπεδο του ΕΣΥΠ, του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.
Το Υπουργείο είπε επί λέξει: «Δεν μπορεί εδώ και τώρα να προχωρήσει σε βεβιασμένη αλλαγή των μηχανογραφικών δελτίων». Δεν τους ακούσατε. Μέσα σε λιγότερο από δύο μήνες ακολουθήσατε μια πρωτοφανή διαδικασία, τμήματα εξαφανίζονταν και επανεμφανίζονταν, συγχωνεύονταν και μετά αποκτούσαν την πρότερή τους μορφή. Και κάτι ακόμη: Μετακινούνταν ως οχήματα ευκαιρίας και μετά επέστρεφαν στους τόπους καταγωγής τους. Για ποιο λόγο; Με πολιτικά, ρουσφετολογικά κριτήρια φτιάχτηκε ο χάρτης της Ανώτατης Εκπαίδευσης από τον δικομματισμό. Με τα ίδια ακριβώς υλικά και κριτήρια τον κατακρεουργείτε.
Ποια είναι, όμως, τα πραγματικά αίτια αυτού του ευτελισμού που κόστισε και κοστίζει την απελπισία και την αγωνία χιλιάδων φοιτητών και των οικογενειών τους; Τα αίτια είναι οικονομικά, οικονομικά, οικονομικά, μνμημονιακά! Δηλαδή, να βγάλουμε χρήματα από την Ανώτατη Παιδεία και να την ιδιωτικοποιήσουμε με τρεις τρόπους:
Πρώτον, ξεπουλώντας τη μεγάλη ακίνητη περιουσία των ΑΕΙ. Γι’ αυτό το λόγο μετακινούνται μεγάλα ΤΕΙ για να αδειάσουν κτήρια και οικόπεδα πολλών εκατομμυρίων ευρώ για να πάνε στη μαύρη τρύπα του χρέους ή για να πουληθούν σε ιδιωτικά κολέγια και πανεπιστήμια που καιροφυλαχτούν.
Βέβαια, οι κινητοποιήσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας και της τοπικής κοινωνίας απέτρεψαν πολλά από αυτά.
Δεύτερον, παράλληλα εξαφανίζονται ή συγχωνεύονται τμήματα δημοφιλή, με μεγάλη ζήτηση, υψηλές βάσεις, μεγάλο αριθμό διδασκόντων και απορροφητικότητα στην αγορά εργασίας. Γιατί; Γιατί, υπάρχουν αντίστοιχα τμήματα στα ιδιωτικά ΙΕΚ και κολέγια. Καταργούμε, λοιπόν, τα δημόσια δωρεάν τμήματα, μειώνουμε τους εισακτέους τους για να δημιουργήσουμε πελατεία στα ιδιωτικά ΙΕΚ, στους ομίλους των οποίων ο Υπουργός ανέθεσε έναντι 137 χιλιάδων αργυρίων, με συγχωρείτε, ευρώ, την χαρτογράφηση των πανεπιστημίων και ΤΕΙ της χώρας.
Κορυφαίο παράδειγμα αποτελούν τα Τμήματα Εμπορίας και Διαφήμισης, Διοίκησης Επιχειρήσεων, Διοίκησης Μονάδων Υγείας και Πρόνοιας τα οποία συγχωνεύονται στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων. Αυτά τα τρία τμήματα υποδέχονταν εκατόν ενενήντα εισακτέους κι έχουν σαράντα εννέα διδάσκοντες, ενώ το νέο τμήμα θα υποδεχτεί μόνο εκατό. Πρόκειται για τα πλέον περιζήτητα τμήματα, με τις υψηλότερες βάσεις. Υπάρχουν αντίστοιχα τμήματα στα ιδιωτικά ΙΕΚ και το ξέρουμε. Είναι δώρο, λοιπόν.
Τρίτον, με την επιβολή διδάκτρων, την κατάργηση της δωρεάν Ανώτατης Εκπαίδευσης -αυτή είναι η κρυφή ανομολόγητη ατζέντα του «Αθηνά», το είπαμε εκατό φορές- δημιουργούνται δύο κύκλοι σπουδών. Ο πρώτος είναι 2ετής και ο δεύτερος 3ετής. Ο πρώτος δωρεάν, ο δεύτερος με δίδακτρα. Δηλαδή, ο λαός σε συνθήκες κρίσης θα πληρώνει την εκπαίδευση των παιδιών του. Δεν πληρώνει; Δεν θα σπουδάζουν τα παιδιά του.
Συγχρόνως, διαλύονται τα πανίσχυρα ελληνικά πτυχία, τα οποία είναι η μόνη του ελπίδα σήμερα και για την Ελλάδα και για το εξωτερικό, όπου δυστυχώς φεύγουν οι καλύτεροι από τους αποφοίτους μας.
Κύριε Υπουργέ, οι δύο κύκλοι σπουδών επιβάλλονται στο σχέδιο «Αθηνά», γιατί εσείς χρησιμοποιείτε και επιβάλλετε δύο ακαδημαϊκά εργαλεία ως μη οφείλατε, που είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας των ΑΕΙ και της ΑΔΙΠ. Ποια είναι αυτά τα εργαλεία; Το ένα είναι οι σχολές και το άλλο είναι οι κατευθύνσεις.
Προσέξτε, όμως, κύριοι συνάδελφοι της Συμπολίτευσης. Ο νόμος Διαμαντοπούλου καταργούσε τα τμήματα και προέβλεπε σχολές και κατευθύνσεις και τους δύο κύκλους της Μπολόνια.
Αυτό το τροποποίησε ο κύριος Υπουργός, για να επιβάλει το δικό του νόμο. Επανέφερε τα τμήματα. Όμως δεν το εννοούσε.
Αποδεικνύεται σήμερα, ότι τα τμήματα αυτά είναι αδειανά. Αυτά θα καταργήσει στο δεύτερο κύκλο. Κι αυτό αποκαλύπτεται με συνεχείς τραγέλαφους, όπως γίνεται με το ΤΕΙ Πειραιά.
Το τμήμα, λοιπόν, Πολιτικών Δομικών Έργων μένει ανέπαφο. Μετονομάζεται σε τμήμα Πολιτικών Μηχανικών με μία κατεύθυνση. Που ακούστηκε αυτή η διεθνής πρωτοτυπία;
Έχουμε τη συγχώνευση του ΤΕΙ «Σχεδιασμός Τεχνολογίας Ξύλου» Καρδίτσας με το Τμήμα Δασικού Περιβάλλοντος. Έχουμε νέο ΤΕΙ «Τεχνολογίας Ξύλου και Δασικού Περιβάλλοντος». Προσέξτε, εδώ το κοινό είναι το ξύλο, αλλά αν θα σχεδιάζεις έπιπλα ή θα γίνεις γεωπόνος, θα το μαθαίνεις στην κατεύθυνση.
Φοιτητές, πανεπιστημιακοί και ο ελληνικός λαός, πρέπει να καταλάβουν σήμερα ότι το σχέδιο «Αθηνά» είναι η αρχή -έπονται και άλλα- για τη συρρίκνωση και ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης. Αν περάσει, ανοίγουν οι ασκοί του Αιόλου για την ανώτατη εκπαίδευση. Κανείς πια δεν θα γνωρίζει πού εισάγεται το παιδί του και τι πτυχίο αποκτά.
Κύριε Υπουργέ, αποσύρετε εδώ και τώρα το σχέδιο «Αθηνά». Εκθέτει το Υπουργείο, εκθέτει τη χώρα, πιο πολύ, όμως, προσβάλλει τη νέα γενιά και τα όνειρά της.
Σας ευχαριστώ.
Δευτερολογία
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, για την κατανόηση που δείξατε.
Κύριε Υπουργέ, δεν πήρα καμία απάντηση για το πού έχετε νομικό έρεισμα, δηλαδή για το ποιος νόμος σάς δίνει το δικαίωμα να ορίζετε κατευθύνσεις. Και δεν πήρα βεβαίως απάντηση, αγαπητοί συνάδελφοι, διότι έξω από το επιστημολογικό, ακαδημαϊκό και επιστημονικό πεδίο που είναι παράλογο να ορίζετε εσείς κατευθύνσεις, δεν υπάρχει νόμος. Εξ ου και η περιβόητη τροπολογία που περνάει από νομοσχέδιο σε νομοσχέδιο: από το Υπουργείο Περιβάλλοντος κατατίθεται την 1η Μαρτίου, την αποσύρετε, μετά την ξαναφέρνει το Υπουργείο Οικονομικών, στις 14 Μαρτίου, την ξανααποσύρετε μετά από φασαρία και φωνές. Φαντάζομαι ότι θα τη φέρετε στο επόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που έχετε να καταθέσετε.
Τι λέει αυτή η τροπολογία; Λέει ότι «Με Προεδρικά Διατάγματα που προβλέπονται στην παράγραφο 6 κλπ, μπορούν να ιδρύονται, συγχωνεύονται, κατατέμνονται, μετονομάζονται και καταργούνται κατευθύνσεις σε τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ». Δηλαδή δεν έχετε νομικό εργαλείο για να κάνετε κατευθύνσεις. Θα το βάλετε τελευταία στιγμή, εκ των υστέρων, για να νομιμοποιήσετε τις κατευθύνσεις. Έλεος!
Καταθέτω, λοιπόν, κατά την προσφιλή σας μέθοδο, και εγώ την τροπολογία που πηγαίνετε από Υπουργείο σε Υπουργείο.
Δεύτερον, μας λέτε: «Δεν έχετε, κύριοι, καθόλου θέσεις πάνω στο θέμα». Σε αυτό σπεκουλάρουν πολύ και το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ. Ακούστε και ακούστε καλά. Σχεδιάζουμε ως ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ έναν νέο οδικό χάρτη για την ανώτατη εκπαίδευση, για τον ενιαίο δημόσιο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης και της έρευνας, με τις εξής προϋποθέσεις: Πρώτον, θα καταργήσουμε όλους τους μνημονιακούς νόμους για την ανώτατη εκπαίδευση και την έρευνα, το Σχέδιο «Αθηνά» και την ιδιωτικοποίηση, που έχετε κάνει μέχρι σήμερα, του ερευνητικού ιστού.
Δεύτερον, θα καταθέσουμε μεταβατικό θεσμικό πλαίσιο για τη δημοκρατική λειτουργία όλων των βαθμίδων και του ερευνητικού ιστού.
Τρίτον, θα λειτουργήσουμε ενιαία, γιατί το πρόβλημα ακριβώς, σ’ αυτή τη φάση, είναι πρώτον, οι σχέσεις πανεπιστημίων, ΤΕΙ και ερευνητικού ιστού. Ξέρετε πολύ καλά ότι οι σχέσεις αυτές είναι ασαφείς και αλληλοεπικαλυπτόμενες, διέπονται από διαφορετικά νομικά καθεστώτα και εξακολουθούν να μην είναι ενιαίες.
Δεύτερο πρόβλημα είναι το περιεχόμενο σπουδών, στα τμήματα δηλαδή των πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Αυτά βιώνουν τον κατακερματισμό της γνώσης, την κυριαρχία της πληροφόρησης και της «κατάρτισης». Σπουδαστές και φοιτητές μαθαίνουν τα πάντα και τίποτα, με αβάσταχτο φόρτο μαθημάτων. Αυτό θα το αλλάξουμε, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς.
Τρίτο πρόβλημα αποτελούν οι σχέσεις των διπλωμάτων-πτυχίων με τις ανάγκες της κοινωνίας και της επιστήμης, με τα επαγγέλματα. Αυτό πρέπει να καθορισθεί.
Τέταρτο θέμα είναι η δημοκρατική οργάνωση και συμμετοχή και η αυτοδιαχείριση όλων των ακαδημαϊκών μονάδων.
Σ’ αυτή την προσπάθεια, που έχουμε κινήσει ήδη για το δημόσιο, δωρεάν πανεπιστήμιο, χρειαζόμαστε την κοινωνία συμμέτοχη. Η κοινωνία, παρά την πλύση εγκεφάλου που έχει υποστεί από τα ΜΜΕ, μέσα από την απελπισία και την ανέχειά της ακούει. Ενώ τα δημόσια αγαθά παιδεία, υγεία και πρόνοια καταρρέουν, ο ελληνικός λαός στρέφεται σ’ αυτά, συνειδητοποιώντας όχι μόνο την αδυναμία του να τα αντικαταστήσει με τα πολυδιαφημιζόμενα ιδιωτικά αλλά και επειδή τα αισθάνεται σαν μοναδικό του καταφύγιο και στήριγμα.
Αυτά είναι τα καλά νέα, κύριε Υπουργέ. Μες στην κρίση το δημόσιο σχολείο γίνεται και πάλι σημείο αναφοράς, προσδοκίας και ελπίδας. Θα συζητήσουμε, λοιπόν -όχι διάλογο κι όλα αυτά που λέτε, που έχουν πια καταρρακωθεί- εμείς, ως ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, για όσο χρόνο απαιτείται, με ειλικρίνεια και γνώση, για να προτείνουμε για τη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση και έρευνα, που έχει ανάγκη ο τόπος περισσότερο τώρα παρά ποτέ, να σπουδάζουν όσο το δυνατόν περισσότεροι. Αυτό απαιτεί η ελληνική κοινωνία. Αυτό είναι το αναπτυξιακό μας κεφάλαιο. Όσο το δυνατόν περισσότεροι να σπουδάζουν, όχι όσο το δυνατόν λιγότεροι, για να μαθαίνουν τα παιδιά σε συνθήκες κρίσης καλά γράμματα. Αυτός είναι ο ρόλος της Αριστεράς και του ΣΥΡΙΖΑ σήμερα.