to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

«Όλα τ’ αφήσαμε και φύγαμε»: Μια έκθεση για την καθημερινή ζωή στην Μικρά Ασία πριν το '22

Η Έλενα Ακύλα και η Μάγδα Ταμμάμ, ευαισθητοποιημένες από το προσφυγικό και μεταναστευτικό οικογενειακό τους ιστορικό, ανέδειξαν μέσα από τα έργα τους την καθημερινή ζωή στην Μικρά Ασία πριν από την Καταστροφή του 1922 και έφεραν κοντά στο κοινό τη γεφύρωση της τέχνης με την Ιστορία!


Το  Μουσείο Μικρασιατικού Πολιτισμού Αιγάλεω προχώρησε στην έκδοση καταλόγου της έκθεσης «Όλα τ’ αφήσαμε και φύγαμε», που πραγματοποιήθηκε πέρσι και αγκαλιάστηκε από το κοινό. Ο τίτλος της έκθεσης προήλθε από μια φράση γυναίκας - θύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής του 1922. Ολόκληρη η μαρτυρία της θα καταγραφεί στο ιστορικό οπτικοακουστικό λεύκωμα του Νational Geographic «1922: Ο μεγάλος ξεριζωμός».

Εικόνα: Θραύσματα καθημερινών αντικειμένων ως φορείς μνήμης. Η Έλενα Ακύλα δημιουργεί νοητή διαδρομή από / προς την προκυμαία της Σμύρνης!

Ο κατάλογος περιλαμβάνει σειρά από θεωρητικά κείμενα πλαισίωσης της έκθεσης καθώς και τα έργα των εικαστικών Έλενας Ακύλα και Μάγδας Ταμμάμ, τα οποία οδήγησαν τον επισκέπτη και θα οδηγήσουν τώρα τον αναγνώστη να αντιληφθεί όχι μόνο τη μικροϊστορία των κατόχων των αντικειμένων της συλλογής του μουσείου και των εικαστικών έργων, αλλά και τη γεφύρωση της τέχνης με την Ιστορία.

Εικόνα: Το εξώφυλλο του καταλόγου με θεωρητικά κείμενα και έργα της έκθεσης

Μια ξεχωριστή έκθεση, με μια απρόσμενη πρόκληση: Ο θεατής έπρεπε  να ανακαλύψει τα σύγχρονα έργα, τα οποία συνυπήρχαν με τα μουσειακά εκθέματα και δημιουργούσαν έναν εικαστικό διάλογο, μια οργανική σχέση.

Με κεραμικά θραύσματα καθημερινών αντικειμένων να δημιουργούν μία διαδρομή, η οποία νοητά οδηγεί από / προς την προκυμαία της Σμύρνης.  Τα θραύσματα, ως φορείς μνήμης!

Ένα ζευγάρι γυναικεία παπούτσια και ένα ζευγάρι ανδρικές μπότες, φτιαγμένα από γιαπωνέζικο χαρτί που παραπέμπει στην επιδερμίδα. Ένα σχόλιο για το εύθραυστο της ανθρώπινης ύπαρξης.

Το Μουσείο Μικρασιατικού Πολιτισμού Αιγάλεω ιδρύθηκε το 2010 και στη συλλογή του έχει εκθέματα από τους Έλληνες της Μικράς Ασίας, συγκεκριμένα  από τις περιοχές της Προποντίδας, του Πόντου, της Καππαδοκίας, της Ιωνίας και της Ανατολικής Θράκης.

Εικόνα: Σύγχρονα έργα συνυπάρχουν με μουσειακά εκθέματα δημιουργώντας έναν εικαστικό διάλογο.

«Το αντίθετο του αιώνιου είναι το λησμονημένο»

Παιδιά, εγγόνια και δισέγγονα μεταναστών και προσφύγων οι δύο εικαστικοί, αξιοποιούν μνήμες, ζωντανεύουν αφηγήσεις, ευαισθητοποιούνται και ευαισθητοποιούν.   

Με Μικρασιάτισσα μητέρα και Μαροκινό πατέρα η Μάγδα Ταμμάμ, καθώς και με προσφυγικό – μεταναστευτικό οικογενειακό ιστορικό, γεννήθηκε στη Γερμανία και δραστηριοποιείται καλλιτεχνικά στην Αθήνα.

Οι παππούδες των παππούδων της Έλενας Ακύλα έζησαν στην Οδυσσό, ο προπάππους της στην Κωνσταντινούπολη, η προγιαγιά της στη Σμύρνη, ο παππούς και η γιαγιά στην Αλεξάνδρεια. Εκείνη, η μόνη που παρέμεινε στη χώρα που γεννήθηκε, ζει, διδάσκει και εργάζεται στην Αθήνα.

Η κοινωνιολόγος Αθηνά Δασκαλάκη, στην τεκμηριωμένη και γλαφυρή παρουσίαση της έκθεσης, ανέτρεξε σε  φράση του βιβλίου «Από την Άιντα στον Χαβιέρ», του Τζον Μπέργκερ:  «Το εφήμερο δεν είναι το αντίθετο του αιώνιου. Το αντίθετο του αιώνιου είναι το λησμονημένο».

Η δίγλωσση έκδοση (σχήμα 16χ24, σελ. 46, σε ελληνικά και αγγλικά), σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, θα διατίθεται, όταν αρθούν τα περιοριστικά μέτρα, στο Μουσείο: Καραϊσκάκη 2-4, Αιγάλεω, τηλ. 210-5908767. Ηλεκτρονικές παραγγελίες γίνονται δεκτές από σήμερα μέσω της σελίδας του Μουσείου στο Facebook ή μέσω e-mail: [email protected].

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)