to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

10:45 | 27.03.2014

πηγή: alterthess.gr

Πολιτισμός

Οι ταινίες της εβδομάδας 27/3 - 3/4

Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.


ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΨΑΡΙ
STRATOS
Σκηνοθεσία:
 Γιάννη Οικονομίδη
Πρωταγωνιστούν: Βαγγέλη Μουρίκη, Βίκυ Παπαδοπούλου, Πέτρο Ζερβό, Γιάννη Τσορτέκη, Γιώργο Γιαννόπουλο, Γιάννη Αναστασάκη

Η τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη, συμπαραγωγή Ελλάδας, Γερμανίας και Κύπρου, η οποία έκανε πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα του 64ου Φεστιβάλ του Βερολίνου, προβάλλεται από σήμερα και στη χώρα μας.

Ο Στράτος, είναι ένας άνδρας που τη νύχτα εργάζεται σε ένα αρτοποιείο ενώ την ημέρα εκτελεί συμβόλαια θανάτου. Όλα αυτά μετά την αποφυλάκισή του, αφού ο Στράτος πέρασε τη μισή ζωή του στη φυλακή εξαιτίας ενός εγκλήματος πάθους που διέπραξε στα 19 του. Στη φυλακή έζησε κάτω από τη προστασία του Λεωνίδα, ενός αρχινονού του υποκόσμου, ο οποίος μάλιστα, του έσωσε και τη ζωή, σε μια συμπλοκή ανάμεσα σε αντίπαλες συμμορίες. Ο Στράτος αισθάνεται υποχρεωμένος απέναντι στο Λεωνίδα και έτσι δίνει τα χρήματα που κερδίζει, στο Γιώργο, αδελφό του σωτήρα και προστάτη του. Όταν ο Γιώργος καταστρώνει ένα παράτολμο σχέδιο απόδρασης του Λεωνίδα από τη φυλακή, ο Στράτος τον βοηθά αφού το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να εξοφλήσει το μεγάλο του χρέος. Και έρχεται η ώρα το σχέδιο να μπει σε εφαρμογή.  
Το σινεμά του Οικονομίδη έχει τις ιδιορρυθμίες του, καθώς ο σκηνοθέτης διαθέτει ένα δικό του, προσωπικό στιλ. Ένα στιλ οργισμένο, συχνά με έντονη λεκτική βία και μία υποβόσκουσα ένταση η οποία οδηγεί προς την τελική έκρηξη. Αυτόν τον τρόπο έχει επιλέξει ο σκηνοθέτης ώστε να μιλήσει για την καθημερινή κοινωνική βία, έναν τρόπο που καθ’ υπερβολήν, περιγράφει την πραγματικότητα.

«Το μικρό ψάρι», δίχασε τους κριτικούς στο Βερολίνο. Κάποιοι, κυρίως ξένοι, δυσκολεύτηκαν να προσεγγίσουν την κινηματογραφική γραφή του Γιάννη Οικονομίδη, ίσως και εξαιτίας της αδυναμίας κατανόησης της γλώσσας, σε αντίθεση με τους έλληνες που αντιμετώπισαν την ταινία πιο θετικά.

Μιλώντας γι’ αυτό ο σκηνοθέτης, είχε πει: «Όσο πιο καταρτισμένα κινηματογραφικά ήταν τα έντυπα που έγραφαν κάποιοι κριτικοί, τόσο πιο καλές έως ενθουσιώδεις ήταν οι κριτικές. Το αντίθετο συνέβη με τα πιο μέινστριμ, τα συστημικά έντυπα που οι κριτικές τους ήταν πιο μαζεμένες, αμήχανες, έως εχθρικές. Αλλά στις τρεις προβολές που έκανε η ταινία μπροστά σε κοινό, το κοινό την αποθέωσε. Δεν ξέρω τι να πω, άλλωστε όλες οι ταινίες που κάνω, ανοίγουν μια συζήτηση και αντιμετωπίζονται είτε με πολλή αγάπη είτε με πολλή εχθρότητα» (ΕΠΟΧΗ, 23 Φεβρουαρίου 2014).

Δεν φαίνεται να έχει άδικο ο Οικονομίδης στα όσα λέει, αρκεί να θυμηθούμε πως αντιμετωπίστηκε η πρώτη του ταινία, «Σπιρτόκουτο», το 2003. Και τότε το κοινό αλλά κυρίως οι κριτικοί είχαν διχαστεί.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην ερμηνεία του Βαγγέλη Μουρίκη. Ο ηθοποιός διεκπεραιώνει το ρόλο του με άψογο τρόπο και αποδεικνύει πως η μέχρι τώρα αθόρυβη αλλά σημαντική παρουσία του, δεν είναι τυχαία.

KISMET: Η ΖΩΗ ΣΑΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΣΑΠΟΥΝΟΠΕΡΑ
Σκηνοθεσία:
 Νίνα Μαρία Πασχαλίδου

Ένα πολύ καλό ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στο 16ο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Η σκηνοθέτης καταπιάνεται με τα τουρκικά σίριαλ. Πολλά από αυτά προβάλλονται και στην ελληνική τηλεόραση και η επιτυχία τους, οπωσδήποτε, αποτελεί ένα φαινόμενο που χρήση κοινωνιολογικής προσέγγισης.
Πασχλίδου, βέβαια, δε μένει στην Ελλάδα, αλλά εξετάζει την επιτυχία, αλλά και τις επιπτώσεις των τουρκικών σειρών και σε άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής, των Βαλκανίων, της Βόρειας Αφρικής και της Ασίας. Έτσι, εκτός από την Αθήνα, ταξιδεύει στο Κάιρο, το Αμπού Ντάμπι, την Κωνσταντινούπολη, τη Σόφια, το Μόσταρ. Και αυτό που ανακαλύπτει –και είναι ιδιαίτερα σημαντικό- είναι το πώς αυτές οι σειρές σπάνε προκαταλήψεις αιώνων και ενθαρρύνουν τις γυναίκες της περιοχής –ιδίως στις μουσουλμανικές χώρες-  να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους και να αλλάξουν τις ζωές τους.

Η ταινία δίνει πολύ σημαντικές πληροφορίες, αφού η κάμερα της σκηνοθέτιδας συναντά παραγωγούς και ηθοποιούς αλλά καταδεικνύει και τη δύναμη επιρροής της εικόνας στους ανθρώπους που παρακολουθούν αυτές τις σειρές. Κι αν στη χώρα μας δεν επηρεάζει ιδιαίτερα, αφού δεν ανήκουμε στο λεγόμενο μουσουλμανικό τόξο, εν τούτοις αξίζει να διερευνηθούν οι λόγοι της επιτυχίας τους.

Πρόκειται για πολύ σημαντική δουλειά, για ένα ντοκιμαντέρ που αξίζει να το δει κανείς, να πληροφορηθεί από αυτό αλλά και να αναρωτηθεί. Κι αυτό επειδή τα πράγματα συνήθως έχουν δύο όψεις και η μονομέρεια δε βοηθά.

Η ταινία αποκαλύπτει πώς αυτές οι δραματικές σειρές ‘αιχμαλωτίζουν’ το μουσουλμανικό κοινό δείχνοντας ένα μοντέρνο και απελευθερωμένο τρόπο ζωής. Προβάλλοντας πρωτόγνωρες ελευθερίες -εξωσυζυγικές σχέσεις, διαζύγια, γυναίκες που εργάζονται-  σε μια περιοχή που επικρατεί η βία και η ανισότητα στις σχέσεις ανδρών και γυναικών, οι σειρές ενθαρρύνουν τις γυναίκες να μιλήσουν ανοιχτά για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους.

Όπως αναφέρει και η Σαμίρα, μια ακτιβίστρια από το Κάιρο, που συμμετείχε στην επανάσταση και υπέστη σεξουαλική παρενόχληση, “χρειαζόμαστε τουρκικές σειρές σαν τη ‘Φατμαγκιούλ’ οι οποίες προβάλλουν τα δικαιώματα των γυναικών, σπάνε ταμπού και παροτρύνουν τις γυναίκες να μιλούν ανοιχτά”.  Η Σαμίρα μήνυσε τον Αιγυπτιακό Στρατό και κατάφερε να σταματήσει τα τεστ παρθενίας.

ΝΩΕ
NOAH
Σκηνοθεσία: 
Ντάρεν Αρονόφσκι
Πρωταγωνιστούν: Ράσελ Κρόου, Τζένιφερ Κόνελι, Άντονι Χόπκινς, Ρέι Ουίνστον, Έμα Γουάτσον, Ντάγκλας Μπουθ, Λόγκαν Λέρμαν, Κέβιν Ντουράντ, Ντακότα Γκόγιο

Η γνωστή ιστορία από τη Γένεση της Παλαιάς Διαθήκης, μεταφερμένη στο σινεμά. Η ταινία του Αρονόφσκι αποτελεί την πρώτη πραγματική κινηματογραφική απεικόνιση της βιβλικής ιστορίας, εστιάζοντας σε θέματα όπως η αδυναμία και οι αποτυχίες των ανθρώπων καθώς και η απόλυτη συγχώρεση. Ζώα, κεραυνοί, βροχές, μάχες, εντυπωσιακά (και τρισδιάστατα) εφέ και φυσικά η τεράστια ξύλινη κιβωτός πρωταγωνιστούν στην επικών προδιαγραφών περιπέτεια.

Ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΓΙΑΤΡΟΣ
WAKOLDA / THE GERMAN DOCTOR
Σκηνοθεσία
: Λουσία Πουέντα:
Πρωταγωνιστούν: Άλεξ Μπρεντεμιούλ, Ναταλία Ορέιρο, Φλορένθια Μπάδο, Ντιέγκο Περέτι, Έλενα Ρόχερ

Ο διαβόητος δόκτωρ Μένγκελε, μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου καταφεύγει στην Παταγονία, σε μια πανσιόν. Η Εύα, ο Ένζο και τα τρία τους παιδιά, δε γνωρίζουν ποιος είναι ο άνθρωπος που φιλοξενούν και του συμπεριφέρονται φιλικά. Γοητευμένοι από την ευγένεια και τη μόρφωσή του, γίνονται ακουσίως πειραματόζωά του, μέχρις ότου ανακαλύψουν πως πίσω από το πρόσωπο του ευγενικού άνδρα κρύβεται ο επονομαζόμενος Άγγελος του θανάτου, του Άουσβιτς.  Μια θαυμάσια ταινία, πολυεπίπεδη και υπαινικτική, από την Αργεντινή, σκηνοθετημένη από την κόρη του σκηνοθέτη Λουίς Πουένσο, που ακολουθεί με επιτυχία τα βήματα του πατέρα της.

ΠΕΝΤΕ ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΑ ΣΤΟ ΚΕΝΟ
A LONG WAY DOWN
Σκηνοθεσία:
 Πασκάλ Σομείγ
Πρωταγωνιστούν: Άαρον Πολ, Ρόζαμουντ Πάικ, Ίμοτζεν Πουτς, Τόνι Κολέτ, Πιρς Μπρόσναν, Σαμ Νιλ

Παραμονή Πρωτοχρονιάς και ο άλλοτε αγαπητός τηλεοπτικός παρουσιαστής, σκέφτεται να πηδήξει από έναν ουρανοξύστη. Το ίδιο σκέφτονται και ο Τζες, ένας ατίθασος νέος, η Μορίν, μια ανύπαντρη μητέρα και ο Τζέι Τζέι, μουσικός που εργάζεται ως ντελιβεράς. Δεν πηδούν, όμως, και αποφασίζουν να μείνουν ζωντανοί ως τη μέρα του Αγίου Βαλεντίνου. Κωμωδία.

ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΡΦΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ
SHORT TERM 12
Σκηνοθεσία:
 Ντέστιν Ντάνιελ Κρετόν
Πρωταγωνιστούν: Μπρι Λάρσον, Τζον Γκάλαχερ, Τζ. Κέιτλιν Ντέβερ, Ρέιμι Μάλεκ, Κιθ Στάνφιλντ

Μια συγκινητική, και πολύ δυνατή ταινία, που συγκλονίζει. Η ενδοοιοογενειακή βία, οι έφηβοι που μεγαλώνουν σε προβληματικό περιβάλλον αποκτώντας και οι ίδιοι προβληματική συμπεριφορά.  
Η Γκρέις και ο Μέισον εργάζονται σε αν ίδρυμα όπου φιλοξενούνται παιδιά με αντικοινωνική συμπεριφορά. Όταν φθάνει εκεί η Τζέιντεν ένα ταλαιπωρημένο αλλά ιδιαίτερα προικισμένο κορίτσι, η Γκρέις νιώθει πολύ κοντά της και παράλληλα έρχεται στην επιφάνεια το δικό της σκοτεινό παρελθόν.

Εξαιρετικό ψυχολογικό δράμα, απολύτως ρεαλιστικό που θα σας συγκλονίσει.

Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΛΙΣΗΣ: ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ
DIVERGENT
Σκηνοθεσία
: Νιλ Μπέργκερ
Πρωταγωνιστούν: Σαϊλίν Γούντλεϊ, Κέιτ Γουίνσλετ, Τζέι Κόρτνεϊ, Άσλεϊ Τζαντ, Μάγκι Κιού, Ρέι Στίβενσον, Ζόι Κράβιτζ, Κρίστιαν Μάντσεν, Τεό Τζέιμς, Τόνι Γκόλντουιν, Μπεν Λόιντ Χιου, Μπεν Λάμπ

Μια ακόμη επιτυχημένη σειρά βιβλίων, μεταφέρεται στην οθόνη (μόδα είναι και δε φαίνεται να περνάει!). Περιπέτεια, δράση, έρωτες και όλα αυτά σε έναν κόσμο εκτός γνωστής  Ιστορίας και Γεωγραφίας.
 


ΤΑ ΜΑΠΕΤ ΚΑΤΑΖΗΤΟΥΝΤΑΙ
MUPPETS MOST WANTED
Σκηνοθεσία:
 Τζέιμς Μπόμπιν
Πρωταγωνιστούν: Ρίκι Τζερβέ, Τομ Χίντλεστον, Μτέμπι Ράιαν, Σάλμα Χάγιεκ, Κριστόφ Γουόλτζ, Ντάνι Τρέχο, Τίνα Φέι, Ρέι Λιότα, Τάι Μπαρέλ, Τιλ Σβάιγκερ, Φρανκ Λανγκέλα

Θεότρελη κωμωδία με τα αξιαγάπητα Μάπετ, που θα λατρέψουν οι φίλοι τους. Θαυμάσια σκηνοθεσία, συνεχές γέλιο, απόλαυση πραγματική.

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)