to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

14:58 | 19.12.2013

Πολιτισμός

Οι ταινίες της εβδομάδας 19 - 26/12

Του Στράτου Κερσανίδη


Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess.gr τις νέες ταινίες που κάνουν  πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.

OH BOY

Σκηνοθεσία: Γιαν Όλε Γκέρστερ

Πρωταγωνιστούν: Τομ Σίλινγκ, Μαρκ Χόζεμαν, Φριντερίκε Κέμπτερ, Αντρέας Σρέντερς, Τζούστους Βον Ντόνανι, Αρντ Κλάβιτερ

Δεν είναι σπάνιο το γεγονός, σε κάποιες ταινίες ο χώρος να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο σκηνοθέτης επιλέγει να δώσει ιδιαίτερο βάρος σε αυτόν τοποθετώντας μέσα στα γεωγραφικά του όρια τους ήρωές του έτσι ώστε να μοιάζουν άμεσα εξαρτώμενοι από το χώρο.

Εν προκειμένω ο νεαρός Νίκο ζει στο Βερολίνο και ο σκηνοθέτης Γιαν Όλε Γκέρστερ τον έχει εντάξει εντός των ορίων της πόλης με τέτοιον τρόπο ώστε ο θεατής να μην μπορεί να τον φανταστεί σε διαφορετικό τόπο.

Η ταινία έχει τον τίτλο “Oh boy” και είναι το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Γκέρστερ ο οποίος κάνει ένα πολύ επιτυχημένο και ελπιδοφόρο ξεκίνημα.

Ο  Νίκο πλησιάζει τα 30 και έχει εγκαταλείψει τις σπουδές του. Βέβαια δεν ενημέρωσε γι΄' αυτό τον πατέρα του ο οποίος εξακολουθεί να του στέλνει χρήματα πιστεύοντας πως ο κανακάρης του πηγαίνει στο πανεπιστήμιο. Ο Νίκο ζει σε μία κατάσταση υπνωτική, τον ενδιαφέρει μόνο το σήμερα, δε μοιάζει να νοιάζεται για τίποτα. Περιφέρεται στους δρόμους του Βερολίνου παρατηρώντας την πόλη και τους ανθρώπους. Στην αρχική σεκάνς χωρίζει με την κοπέλα του αλλά δε φαίνεται να τον απασχολεί το γεγονός. Ο πατέρας του μαθαίνει πως εγκατέλειψε τις σπουδές του και του μειώνει το χαρτζιλίκι. Ένας γείτονάς του φαίνεται πως αποζητά την επικοινωνία μαζί του. Μια παλιά του συμμαθήτρια, που τώρα είναι ηθοποιός, τον καλεί στην παράστασή της. Ένας ηλικιωμένος άνδρας αφού τον κερνά ένα ποτό και του μιλά για τον εαυτό του, πεθαίνει μέσα στα χέρια του. Κι ο Νίκο παρατηρεί χωρίς να μπορεί να βρει τη θέση του στον κόσμο, χωρίς να ξέρει τι θέλει τι θέλει να κάνει στη ζωή του. Ένας ψυχίατρος τον οποίο επισκέπτεται επειδή του αφαιρέθηκε η άδεια οδήγησης λόγω αλκοόλ, συζητώντας μαζί του διαγιγνώσκει “συναισθηματική ανισορροπία” και κατά πως δείχνουν τα γεγονότα, η διάγνωσή του είναι απολύτως σωστή.

Κι όλα αυτά συμβαίνουν μέσα σε δρόμους και γειτονιές της γερμανικής πρωτεύουσας αναδεικνύοντας εκτός από το φωτεινό της πρόσωπο και τη σκοτεινή του όψη. Το Βερολίνο είναι παρόν παντού και συνεχώς, δεν υπάρχει στιγμή που ο Νίκο να βρίσκεται έξω από τα όρια της επιρροής του.

Ο Γιαν Όλε Γκέρστερ, λοιπόν, κινηματογραφεί τον ήρωά του από κοντά κατά τη διάρκεια μιας ημέρας. Με έξοχα πλάνα, που δείχνουν έναν ταλαντούχο κινηματογραφιστή, όχι βιαστικά αλλά αργά ώστε να τονίζουν την εσωτερική σύγχυση του Νίκο, αλλά και τον εσωτερικό βρυχηθμό της πόλης και των κατοίκων της. Ο σκηνοθέτης σκιαγραφεί έναν νέο που δεν έχει κοπιάσει, που δεν έχει αντιμετωπίσει την “άλλη” όψη της ζωής. Είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα νεαρού αστού ο οποίος δυσκολεύεται να μάθει τι εστί πραγματική ζωή. Εντελώς απροβλημάτιστου, ανέμελου και απαθούς. Σαφής κριτική ματιά στη γερμανική αστική τάξη από τη μεριά του σκηνοθέτη.

Η επιλογή της ασπρόμαυρης φωτογραφίας αποδεικνύεται πέρα για πέρα επιτυχημένη. Φωτογραφία καθαρή, καλοδουλεμένη, προσεγμένη, με σωστούς φωτισμούς που έκανε ο Φιλίπ Κιρσάμερ. Η ταινία – οδοιπορικό μιας μέρας, διαθέτει αρκετά δραματικά στοιχεία, όπως η μοναξιά των ανθρώπων, που εμπλουτίζεται με λεπτό χιούμορ, σαρκασμό και ειρωνική διάθεση. Χρησιμοποιώντας ελάχιστα μέσα ο Γιαν Όλε Γκέρστερ, επιτυγχάνει ένα υψηλό αισθητικό αποτέλεσμα. Η ταινία είναι ένα κομψοτέχνημα λεπτής τέχνης, ένα δυναμικό βήμα προς τα εμπρός για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο που φαίνεται να αξιοποιεί τα διδάγματα των μεγάλων σκηνοθετών της Γηραιάς Ηπείρου. Επί πλέον η ταινία διαθέτει έναν ιδανικό πρωταγωνιστή ονόματι Τομ Σίλινγκ, στο ρόλο του Νίκο. Ιδιαίτερα όμως θα πρέπει να προσεχθούν και οι εξαιρετικοί δεύτεροι ρόλοι.

Πολύ έξυπνο το εύρημα του σκηνοθέτη με τον καφέ που ο Νίκο προσπαθεί να πιει από το πρωί αλλά δεν τα καταφέρνει.

Λέει ο σκηνοθετης για την ταινία: «Η πρώτη φορά είναι πάντα μαγική και αυτό συμβαίνει και με τις ταινίες. Από μικρή ηλικία ήθελα να ασχοληθώ με την δημιουργία ταινιών. Τότε, δεν είχα καταλάβει ότι το να παρακολουθείς ταινίες είναι τελείως διαφορετικό από το να τις φτιάχνεις. Για μένα το να βλέπω ταινίες ήταν πάντα και παραμένει μια απόδραση από την πραγματικότητα, ενώ αντίθετα το να τις σκηνοθετώ με υποχρεώνει να αντιμετωπίσω την πραγματικότητα.  Η πρώτη ταινία πρέπει να είναι προσωπική, αλλά ποτέ ιδιωτική. Ατομική και την ίδια στιγμή καθολική. Ενώ δούλευα την πρώτη μου αυτή ταινία, πήρα διάφορες συμβουλές – καλές και κακές, τις οποίες έλαβα υπόψη μόνο και μόνο για να τις ξεχάσω. Όταν τελικά κατάφερα να βρω την απαραίτητη ισορροπία μεταξύ δέους και αφέλειας, γύρισα την ταινία. Ήταν μια μαγική εμπειρία».

ΠΩΣ ΔΕΝΟΤΑΝΕ Τ΄ΑΤΣΑΛΙ

Σκηνοθεσία: Μαρκ Ντονσκόι

Πρωταγωνιστούν: Ντιμίτρι Σαγκάλ, Β. Πέρεστ Πετρένκο, Ι. Φιντόνοβα

Η πρώτη κινηματογραφική απόδοση του ομώνυμου αυτοβιογραφικού μυθιστορήματος του βραβευμένου με το βραβείο «Λένιν» σοβιετικού συγγραφέα Νικολάι Οστρόφσκι υπογράφεται από τον εξίσου προβεβλημένο, έγκριτο και πολυβραβευμένο σκηνοθέτη, Μαρκ Ντονσκόι. Μέσα από την δράση του κεντρικού νεαρού κομσομόλου Πάβλου Κορτσάγκεν , ο οποίος υπερασπίστηκε στα πεδία των μαχών την επανάσταση , στη διάρκεια του αιματηρού εμφυλίου 1919-1921, παρακολουθεί κανείς το πάθος και την έξαρση ενός ολόκληρου λαού να απαλλαγεί από τα δεσμά της εκμετάλλευσης, την αποφασιστικότητα για την οργάνωση και εδραίωση της νέας κοινωνίας. Ο τύπος του ανθρώπου-αγωνιστή ,που ενσάρκωσε ο Κορτσάγκεν ,αποτέλεσε για πολλές γενιές ηθικό πρότυπο. Δεν είναι τυχαίο ότι το έργο γυρίστηκε και βγήκε στην οθόνη το 1942, στη διάρκεια του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου για το σοβιετικό λαό(1941-1945). Εξέχουσα θέση κατείχε το έργο και στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια της ανοικοδόμησης της σοβιετικής κοινωνίας. Η ιστορική αξία της ταινίας βρίσκεται και σε ένα ακόμη γεγονός, που της προσθέτει γοητεία, αλλά και τραγικότητα. Ο πρωταγωνιστής της Βλαδήμηρος Πέριστ-Πετρένκο αμέσως μετά τα γυρίσματα έφυγε για το μέτωπο, και την ίδια χρονιά σκοτώθηκε παίζοντας αυτή τη φορά αληθινά το ρόλο του ήρωά του!

Μια μεγάλη ταινία που γυρίστηκε το 1942.

Ο ΜΠΑΤΛΕΡ

Σκηνοθεσία: Λι Ντάνιελς

Πρωταγωνιστούν: Άλεξ Πετίφερ, Τζον Κιούζακ, Ρόμπιν Γουίλιαμς, Τέρενς Χάουαρντ, Τζέιμς Μάρσντεν, Άλαν Ρίκμαν, Λεβ Σράιμπερ, Φόρεστ Γουίτακερ, Μελίσα Λίο, Μίνκα Κέλι, Τζέιν Φόντα, Κούμπα Γκούντινγκ Τζούνιορ, Τζέσε Γουίλιαμς, Βανέσα Ρεντγκρέιβ, Μαράια Κάρει, Ντέιβιντ Ογιέλογιο, Λένι Κράβιτζ, Όπρα Γουίνφρεϊ, Νέλσαν Έλις

Στα 1926 ο Σεσίλ Γκέινς από τις νότιες ρατσιστικές αμερικανικές πολιτείες αναζητά μια καλύτερη τύχη. Αφού έχει αποκτήσει πολλά εφόδια στη ζωή του, η ευκαιρία του δίνεται και προσλαμβάνεται ως μπάτλερ στο Λευκό Οίκο όπου εργάστηκε από το 1957 ως το 1986, σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ άλλαξαν 7 προέδρους. Θα γνωρίσει από κοντά τα ιστορικά γεγονότα και θα εξασφαλίσει στην οικογένειά του μια άνετη ζωή. Η αφοσίωσή του στη δουλειά του θα του δημιουργήσει όμως προβλήματα καθώς θα αποξενωθεί από τη σύζυγό του, Γκλόρια και θα βρεθεί σε ένταση με τον αντισυμβατικό του γιο, Ντέιβιντ. Μέσα από τα μάτια και τα συναισθήματα της οικογένειας Γκέινς, η ταινία  ακολουθεί τις αλλαγές στην Αμερική, σε επίπεδο πολιτικών και φυλετικών αλλαγών. Από τις δολοφονίες των Τζον Κένεντι και Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, μέχρι τους Καβαλάρηδες της Ελευθερίας και τους Μαύρους Πάνθηρες, τον πόλεμο του Βιετνάμ και το σκάνδαλο του Γουότεργκέιτ, ο Σεσίλ βιώνει την επίδραση όλων αυτών των σημαντικών γεγονότων, τόσο σαν ένας απλός άνθρωπος όσο και σαν άνθρωπος εκ των έσω.

LAST VEGAS

Σκηνοθεσία: Τζον Τερτελτάουμπ

Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Ντενίρο, Μόργκαν Φρίμαν, Μάικλ Ντάγκλας, Κέβιν Κλάιν, Μέρι Στίνμπεργκεν

Ο Μπίλι, ο Άρτσι, ο Πάντι και ο Σαμ είναι φίλοι από παιδιά. Όλοι έχουν παντρευτεί εκτός από τον Μπίλι που είναι ιδεολόγος εργένης. Επειδή όμως όλα τα κάστρα κάποτε πέφτουν αποφασίζει να παντρευτεί την 30χρονη φίλη του, από την οποία έχει τουλάχιστον τη διπλάσια ηλικία! Το γεγονός πρέπει να γιορταστεί και η παρέα αποφασίζει να περάσει ένα Σαββατοκύριακο στο Λας Βέγκας. Η παρέα αποφασισμένη να ξαναθυμηθεί τα παλιά και έτσι αποφασίζουν να συμπεριφερθούν, όχι ως άνθρωποι που βρίσκονται στην τρίτη ηλικία, αλλά ως νέοι. Μόνο που τα χρόνια έχουν περάσει και το τρελλό Σαββατοκύριακο θα είναι καθοριστικό για όλους. Ρόμπερτ νετ Νίρο, Μάικλ Ντάγκλας, Μόργκαν Φρίμαν και Κέβιν Κλάιν σε μια τρελή κωμωδία.

ΨΥΧΡΑ ΚΙ ΑΝΑΠΟΔΑ

Σκηνοθεσία:  Κρις Μπακ, Τζένιφερ Λι

Με τις φωνές των: Κρίστεν Μπελ, Τζος Γκαντ, Ιντίνα Μένζελ, Τζόναθαν Γκροφ, Τομ Κέιν

Η θαρραλέα και υπεραισιόδοξη πριγκίπισσα Άννα πρέπει να συνεργαστεί με τον Κριστόφ, έναν απότομο, βουνίσιο τύπο, για να ξεκινήσουν μαζί ένα μεγάλο ταξίδι. Σκοπός τους είναι να βρουν την Παγωμένη Βασίλισσα Έλσα, που δεν είναι άλλη από την αδελφή της Άννα, και να λύσουν επιτέλους τα παγωμένα μάγια που ταλαιπωρούν ένα ολόκληρο βασίλειο. Κινούμενα σχέδια.

ΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ 

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν

Πρωταγωνιστούν: Εμίλ Χίρς, Πολ Ράντ, Τζόις Πέιν, Λανς ΛεΓκόλτ

Ο Άλβιν και ο  αδελφός της κοπέλας του, Λανς, περνούν ένα καλοκαίρι σε κάποιο δάσος εργαζόμενοι στην επισκευή ενός επαρχιακού δρόμου που καταστράφηκε από πυρκαγιά. Μια σχέση θα αρχίσει ανάμεσα στον αυστηρό Άλβιν και τον ανασφαλή Λανς. 

ΑΓΝΩΣΙΑ

Σκηνοθεσία: Εουχένιο Μίρα

Πρωταγωνιστούν: Εδουάρντο Νοριέγκα, Μπάρμπαρα Χουέναγκα, Φέλιξ Γκόμεθ, Μαρτίνα Γκέντεκ

Η Τζοάνα Πρατς πάσχει από αγνωσία, μια παράξενη νευροψυχολογική ασθένεια. Αν και οι αισθήσεις της λειτουργούν άψογα, το μυαλό της δεν μπορεί να ερμηνεύσει τα ερεθίσματα που λαμβάνει. Ως η μόνη που ξέρει το βιομηχανικό μυστικό που άφησε πίσω του, ο πατέρα της, η κοπέλα θα γίνει το θύμα ενός απειλητικού σχεδίου, που σκοπό έχει να αποσπαστούν πληροφορίες μέσα από τη συγχυσμένες της αισθήσεις.

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)