to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

11:19 | 10.07.2014

πηγή: alterthess.gr

Πολιτισμός

Οι ταινίες της εβδομάδας 10-17 Ιουλίου

Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess.gr τις νέες ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες


38 ΜΑΡΤΥΡΕΣ
38 TÉMOINS
Σκηνοθεσία:
 Λούκας Μπελβό
Πρωταγωνιστούν: Ιβάν Νατάλ, Σοφί Κιντόν, Νικόλ Γκαρσία, Νατάσα Ρενιέ, Πατρίκ Ντεσάμ, Φρανσουά Φερολέτο

Το 1964, η 28χρονη Κίτι Γκενοβέζε δολοφονήθηκε έξω από το σπίτι της, στη Νέα Υόρκη. Δύο εβδομάδες μετά τη δολοφονία ένα άρθρο σε εφημερίδα, αποκάλυψε την αδιαφορία που επέδειξαν οι γείτονες της άτυχης γυναίκας, οι οποίοι δεν αντέδρασαν στις φωνές της. Οι περισσότεροι, μάλιστα, υποστήριξαν πως δεν είδαν ούτε άκουσαν τίποτε. Η κοινωνική ψυχολογία ονόμασε το φαινόμενο «Σύνδρομο Γκενοβέζε» και σχετίζεται με αυτό που ονομάζεται «διάχυση της ευθύνης».

Βασισμένο στο παραπάνω περιστατικό, είναι το μυθιστόρημα του Ντιντιέ Ντεκουάν, «Πως πεθαίνουν οι γυναίκες;» (Est-ce ainsi que les femmes meurent?). Με τη σειρά του ο σκηνοθέτης Λουκάς Μπελβό, μετέφερε την ιστορία στον κινηματογράφο και τη δράση από τη Νέα Υόρκη στη Χάβρη. Βέβαια η γεωγραφία δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, όσο το ίδιο το γεγονός, το οποίο θα μπορούσε να είχε συμβεί –και έχει συμβεί- σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.

Η ταινία ξεκινά με τη Λουίζ να επιστρέφει στο σπίτι της από ταξίδι. Μόλις φθάσει διαπιστώνει πως ακριβώς απέναντι από το παράθυρό του σπιτιού της, έγινε την προηγούμενη νύχτα ένας φόνος. Μια 20χρονη φοιτήτρια δολοφονήθηκε. Οι έρευνες της αστυνομίας δεν οδηγούν πουθενά καθώς οι 38 γείτονες που ερωτώνται λένε πως δεν είδαν ούτε άκουσαν τίποτε. Ανάμεσά τους και ο Πιέρ, μνηστήρας της Λουίζ, ο οποίος εργάζεται ως καπετάνιος στο λιμάνι και υποστηρίζει πως κοιμόταν βαθιά. Στο μεταξύ μια δημοσιογράφος από τοπική εφημερίδα, η Σιλβί Λοριό, ερευνά την υπόθεση. Όμως ο Πιέρ βασανίζεται από τύψεις επειδή ξύπνησε από τις κραυγές της κοπέλας και δεν έκανε τίποτε για να τη βοηθήσει και αποφασίζει να πει την αλήθεια στην αστυνομία. Όμως όλοι οι γείτονες και οι γειτόνισσες στρέφονται εναντίον του, του γυρίζουν την πλάτη όταν τον συναντούν, πετάνε πέτρες στα τζάμια, τον απειλούν. Κι αυτό επειδή ΟΛΟΙ άκουσαν, και κανείς δεν αντέδρασε. Αλλά προτιμούν να κάνουν πως δεν ξέρουν, δεν είδαν και δεν άκουσαν. Επειδή νιώθουν ένοχοι, επειδή η ευθύνη τους είναι συλλογική, επειδή αποκρύπτουν το γεγονός της αδιαφορίας τους, επειδή υποκρίνονται μαζικά. Κι έτσι στρέφονται εναντίον εκείνου ο οποίος αποκαλύπτει την αλήθεια, ο οποίος ξεσκεπάζει τη συλλογική απόκρυψη.

Και εδώ τίθεται το θέμα, το οποίο θέτει κι ο σκηνοθέτης. Μπορεί η δικαιοσύνη να παρέμβει και να κατηγορήσει κάποιον επειδή δεν έκανε κάτι για να βοηθήσει σε μια κατάσταση ανάγκης; Η δημοσιογράφος προσπαθεί να κινήσει νομική διαδικασία αποκαλύπτοντας τη μαζική απόκρυψη. Ο εισαγγελέας, κυνικός και πραγματιστής, προσπαθεί να την πείσει πως δεν μπορεί να το κάνει, και πως η ανθρώπινη αδιαφορία δεν είναι κάτι που καινούργιο. Και ενώ η δημοσιογράφος είναι έτοιμη να μη δημοσιεύσει το άρθρο το οποίο ενοχοποιεί τους 38 μάρτυρες, ο Πιέρ την πιέζει να το κάνει επειδή θεωρεί πως αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος για να λυτρωθεί από τις τύψεις που τον κατατρώγουν.

Μια θαυμάσια ματιά στην κοινωνία της αποξένωσης και της αδιαφορίας η οποία όμως οδηγεί και στην αποσάθρωση των ανθρώπινων σχέσεων, κοινωνικών αλλά και ατομικών. Ο Μπελβό σκηνοθετεί με επιμέλεια, σαν να διενεργεί αστυνομική έρευνα. Είναι ρεαλιστής δεν πέφτει θύμα ενός μελό συναισθηματισμού, ούτε γίνεται διδακτικός. Παρατηρεί, διερευνά, προσπαθεί να εισχωρήσει στις ψυχές των ανθρώπων, να πάρει απαντήσεις κι όχι να εκμαιεύσει αυτές που επιθυμεί. Μια ταινία αληθινή που θα μας κάνει να κοιτάξουμε τους εαυτούς μας. Κάτι που το χρειαζόμαστε επειδή αν θέλουμε να δούμε αισιόδοξα το μέλλον, είμαστε υποχρεωμένοι να ανακαλύψουμε την αλληλεγγύη, την ανθρωπιά, το νοιάξιμο.

Εξαιρετικός ο Ιβάν Ατάλ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Η ΣΚΥΛΑ
LA CHIENNE
Σκηνοθεσία
: Ζαν Ρενουάρ
Πρωταγωνιστούν: Μισέλ Σιμόν, Ζανί Μαρές, Ζορζ Φλαμάντ, Μαγκντελέν Μπερουμπέ, Ροζέρ Γκαϊλάρντ, Ζαν Γκερέτ

Το αριστούργημα που γύρισε ο Ζαν Ρενουάρ, το 1931, είναι ένα φιλμ ανελέητο, ένα μελόδραμα κυνισμού και ανηθικότητας, με θύμα το Μορίς Λεγκράντ, έναν μεσήλικα υπάλληλο σε τράπεζα με χόμπι τη ζωγραφική, ο οποίος παντρεύτηκε μια πλούσια χήρα. Όμως λίγο μετά, θα γνωρίσει τον πραγματικό έρωτα στο πρόσωπο της νεαρής Λουλού. Όμως η Λουλού δεν τον αγαπά αλλά τον εμπαίζει, μαζί με τον εραστή της τον Ντεντέ. Επί πλέον τον εκμεταλλεύονται αφού πουλούν τους πίνακές του με σκοπό να πάρουν τα χρήματα. Και ενώ ο Μορίς ταλανίζεται εμφανίζεται ο νεκρόα σύζυγος της συζύγου του κι έτσι μένει ελεύθερος για να ζήσει τον έρωτά του με τη Λουλού. Όμως θα την πιάσει στο κρεβάτι με τον Ντεντυέ, θα αντιληφθεί το παιχνίδι που του παίζουν και θα φθάσει στο έγκλημα. Από κει και έπειτα, η ζωή του οδηγείται στην κατάπτωση.

Αυτό είναι το στόρι της ταινίας «Η σκύλα» (Le chienne), της δεύτερης ομιλούσας ταινίας του Ρενουάρ η οποία ξέφευγε από την μέχρι τότε αντίληψη του κινηματογραφημένου θεάτρου. Ο κορυφαίος γάλλος σκηνοθέτης παραδίδει μαθήματα κινηματογράφου με μια ταινία πολύ τολμηρή για την εποχή της, σκληρή και ρεαλιστική με θέμα τα ανθρώπινα πάθη. Ένα εξπρεσιονιστικό φιλμ νουάρ, εκλεπτυσμένο και κεντημένο με κυνική ειρωνεία. Και ένα έγκλημα εκδίκησης που δεν τιμωρείται και μοιάζει δικαιωμένο.

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα το οποίο στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο θέατρο των Ζορζ νε Λα Φουσαρντιέρ και Αντυρέ Μουεζί-Όν. 

Ο Ζαν Ρενουάρ είναι ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς του κινηματογράφου ο οποίος διέσχισε σαν ογκόλιθος σχεδόν πενήντα χρόνια του γαλλικού (και του αμερικανικού) κινηματογράφου και υπήρξε πρωτοπόρος. Γιος του ιμπρεσιονιστή ζωγράφου Πιερ Ογκίστ Ρενουάρ, πέρασε στην αθανασία για την προσφορά του ως σκηνοθέτη της 7ης Τέχνης, χωρίς να συνθλιβεί κάτω από το μεγάλο όνομα του πατέρα του.

Με ένα απόλυτα προσωπικό στιλ ανάμεσα στο λυρικό και το ρεαλιστικό, ήταν ο πρώτος που παρουσίασε συστηματικά το ύφος που οι ιστορικοί ονομάζουν "ποιητικό ρεαλισμό". Τιμήθηκε με το Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας για την ταινία του "Οι σκλάβοι της γης".

Με 40 ταινίες στο ενεργητικό του, απέσπασε μερικά από τα μεγαλύτερα βραβεία παγκοσμίως, ειδικά στα Ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Ένας πραγματικός θρύλος του σινεμά.

ΤΟ 24ΩΡΟ ΜΙΑΣ ΞΑΝΘΙΑΣ
WALK OF SHAME
Σκηνοθεσία:
 Στίβεν Μπριλ
Πρωταγωνιστούν: Ελίζαμπεθ Μπανκς, Τζέιμς Μάρσντεν, Ίθαν Σάπλι

Η Μέγκαν, μια φιλόδοξη δημοσιογράφος λαμβάνει τηλεφωνικό μήνυμα από τον ατζέντη της ο οποίος της ανακοινώνει πως κατάφερε να πάρει τη δουλειά των ονείρων της υπό έναν όρο: θα πρέπει να συναντήσει το νέο της αφεντικό μέχρι τις 5 το ίδιο απόγευμα. Ανιαρή κωμωδία.

3 ΜΕΡΕΣ ΔΙΟΡΙΑ
3 DAYS TO KILL
Σκηνοθεσία: 
Εμ Σι Τζι
Πρωταγωνιστούν: Κέβιν Κόστνερ, Άμπερ Χερντ, Χάιλι Στάινφελντ, Κόνι Νίλσεν

Ο μυστικός πράκτορας Ίθαν πάσχει από μια ανίατη ασθένεια και ότι έχει λιγότερο από έναν χρόνο ζωής. Και ενώ σχεδιάζει να αποσυρθεί αναλαμβάνει μια πολύ επικίνδυνη αποστολή στο Παρίσι, με αντάλλαγμα μια θεραπεία η οποία βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο. Παράλληλα με όλα αυτά, ο Ίθαν θέλει να αποκαταστήσει τη σχέση του με την κόρη του από την οποία έχει αποξενωθεί εδώ και χρόνια.

Ο ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΟΣ ΚΟΣ ΣΠΙΒΕΤ (3D)
THE YOUNG AND PRODIGIOUS T.S. SPIVET
Σκηνοθεσία:
 Ζαν Πιέρ Ζενέ
Πρωταγωνιστούν: Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, Ρόμπερτ Μαγιέ, Κάλουμ Κιθ Ρένι, Τζούντι Ντέιβις, Τζούλιαν Ρίτσινγκς, Νίαμ Γουίλσον, Ντομινίκ Πίνον, Τζέικομπ Ντέιβις

Ο σκηνοθέτης που μας χάρισε μια από τις πιο τρυφερές, από τις πιο όμορφες ταινίες των τελευταίων χρόνων, την «Αμελί», επανέρχεται με τη νέα του ταινία η οποία μας οδηγεί πίσω στα νιάτα μας. Ήρωάς του είναι ο 10χρονος κύριος Τ. Σ. Σπίβετ, που ζει με την οικογένειά του σε ένα απομονωμένο ράντζο στη Μοντάνα. Είναι ένα παιδί-θαύμα, με έφεση στις επιστήμες και την έρευνα. Ένα παιδί γεμάτο πάθος που μεγαλώνει σε μια παράξενη οικογένεια.

Η μητέρα του, είναι κάθε άλλο παρά μια συμβατική νοικοκυρά της αμερικανικής επαρχίας. Η φοβερά αδέξια και αστεία στις καθημερινές της οικογενειακές υποχρεώσεις, νοικοκυρά, αφιερώνει τον χρόνο της εξερευνώντας την εκπληκτική μορφολογία των εντόμων. Ο μπαμπάς του κου Σπίβετ είναι ένας καουμπόι που η ιστορία τον ξέχασε κολλημένο περίπου εκατό χρόνια πίσω. Ο Λέιτον είναι ο δίδυμος αδελφός του Σπίβετ που ορίζει το είδος των αντιδιαμετρικά αντίθετων διδύμων! Τέλος, η 14χρονη αδερφής του είναι μια «τυπική» έφηβη Αμερικανίδα επαρχιοτοπούλα, αφοσιωμένη στην προετοιμασία για την κατάκτηση του τίτλου «Μις Αμερική».

Η “ήρεμη” συνύπαρξη των μελών της οικογένειας Σπίβετ, θα διαταραχθεί ξαφνικά, όταν ο Τ.Σ. λάβει ένα τηλεφώνημα με το πιο απίστευτο νέο της δεκάχρονης ζωής του: Το δημοφιλέστερο και πιο έγκυρο ίδρυμα τεχνολογίας στον πλανήτη, το περίφημο «Smithsonian» αποφάσισε να βραβεύσει μια από τις τελευταίες του σπουδαίες εφευρέσεις με το περιβόητο βραβείο «Baird»! Ποια είναι αυτή η εφεύρεση; Μα φυσικά η «Μηχανή Αέναης Κίνησης»! Δίχως λοιπόν αρχικά να το αναφέρει στους γονείς του και χωρίς δεύτερη σκέψη, ο μοναδικός κύριος Σπίβετ αποφασίζει να φτιάξει τη βαλίτσα του και να ξεκινήσει ένα απίστευτο ταξίδι ζωής με προορισμό το μουσείο Smithsonian. Εκεί, στα κεντρικά γραφεία του ιδρύματος, κανείς δεν έχει υποψιαστεί ποτέ, φυσικά, ότι ο μεγάλος εφευρέτης και λαμπρός επιστήμονας που αναμένεται να αλλάξει τη ροή της ιστορίας δεν είναι παρά ένας δεκάχρονος από την Αμερικάνικη επαρχία που κουβαλά μαζί του ένα σπουδαίο και σκοτεινό μυστικό.

Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΩΝ ΑΝΑΜΝΗΣΕΩΝ
THE RAILWAY MAN
Σκηνοθεσία:
 Τζόναθαν Τεπλίτζκι
Πρωταγωνιστούν: Κόλιν Φερθ, Νικόλ Κίντμαν, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Τζέρεμι Ίρβινγκ, Χιρογιούκι Σανάντα, Σαμ Ράιντ, Τάνρο Ίσιντα

Ο Έρικ Λόμαξ, βρετανός αξιωματικός συνελήφθη τυο 1942 από τους Ιάπωνες και μεταφέρθηκε σε  στρατόπεδο συγκέντρωσης. Ως αιχμάλωτος εργάστηκε για τη κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής που θα ένωνε την Ταϊλάνδη με τη Βιρμανία. Όμως οι τραγικές εμπειρίες που έζησε στα χρόνια της αιχμαλωσίας του τον τραυμάτισαν βαριά και ο Λόμαξ ζούσε αποκομμένος από τον υπόλοιπο κόσμο. Κάμποσα χρόνια μετά γνώρισε την Πάτι, μια όμορφη κοπέλα την οποία και ερωτεύτηκε. Η κοπέλα από την πλευρά της, θέλοντας να βοηθήσει τον αγαπημένο της απαλλαγεί από τους δαίμονές του, αποφάσισε να κάνει ό,τι περνούσε από το χέρι της. Όταν ανακάλυψε πως ένας Ιάπωνας ο οποίος ήταν ο εφιάλτης του ‘Ερικ από τα χρόνια της αιχμαλωσίας είναι ζωντανός, μπήκε στο δίλημμα: να του το αποκαλύψει ή όχι;   
Η ταινία είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα. Ο αληθινός Έρικ Λόμαξ πέθανε το 2012 σε ηλικία 93 ετών.

Ο ΘΥΡΩΡΟΣ
MIENTRAS DUERMES / SLEEP TIGHT
Σκηνοθεσία: 
Χαούμε Μπαλαγκουέρο
Πρωταγωνιστούν: Λουίς Τοσάρ, Μάρτα Ετούρα, Αλμπέρτο Σαν Χουάν

Ο Σέζαρ είναι θυρωρός σε μια πολυκατοικία στη Βαρκελόνη. Εξαιτίας της δουλειάς του γνωρίζει τα πάντα σχεδόν για τους ένοικους της πολυκατοικίας στην οποία εργάζεται. Όμως ο Σέζαρ μισεί τους ανθρώπους, μισει τους ενοίκους της πολυκατοικίας και θέλει το κακό τους. Περισσότερο όμως μισεί τη νεαρή και όμορφη, Κλάρα. Μια κοπέλα χαμογελαστή και αισιόδοξη, κάτι που κάνει έξω φρενών το Σέζαρ, Γι’ αυτό έχει βάλει σκοπό του να την κάνει να πάψει για πάντα να χαμογελά. Ο σατανικός νους του Σέζαρ έχει βρει το τέλειο θύμα του.

Ο σκηνοθέτης των ταινιών «REC» και «REC 2» επανέρχεται με μια ακόμη ταινία τρόμου στην οποία κυριαρχεί το απόλυτο κακό.

Στο σημείωμα του για την ταινία, ο σκηνοθέτης Χάιμε Μπαλαγκέρο, εξηγεί πως ήθελε να φτιάξει ένα θρίλερ με πιο «παραδοσιακά» υλικά: «Μετά το [REC] και [REC]2, και τα δύο αιρετικά και βίαια φιλμ, τόσο στη μορφή τους, όσο και στην αφήγηση τους, ήθελα να επιστρέψω στην εξερεύνηση ενός πιο πολύπλοκου μηχανισμού του θρίλερ και της αγωνίας. Τότε έπεσε στα χέρια μου ένα σενάριο που μου επέτρεπε να εμβαθύνω σε αυτά τα στοιχεία στο έπακρο. Ο ΘΥΡΩΡΟΣ εκπροσωπεί μια επιστροφή σε μια πιο συμβατική αφηγηματική δομή, που όμως είναι ικανή να εμπλέξει το θεατή στα νήματα της ιστορίας, στο γρήγορο, αλλά και ανατριχιαστικό παιχνίδι του Σέζαρ με το θύμα του, Κλάρα».

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)