to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

13:12 | 18.04.2013

πηγή: https://left.gr/94

Πολιτισμός

Οι ταινίες της εβδομάδας

Του Στράτου Κερσανίδη


Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας

Comme des lions de pierre à l'entrée de la nuit

Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Ζισουά

Από το 1947 ως το 1951 πάνω από 80 χιλιάδες άνθρωποι μαρτύρησαν πάνω στον ανεμοδαρμάνο βράχο της Μακρονήσου. Εκεί τους εκτόπισε το κράτος της Δεξιάς για να τους «αναμορφώσει», να τους «θεραπεύσει» από το μικρόβιο του κομουνισμού και να τους επαναφέρει «υγιείς» στην αγκαλιά της φιλεύσπλαχνης πατρίδας. Η θεραπευτική μέθοδος περιλάμβανε βασανιστήρια, πείνα, δίψα, θάνατο. Έπρεπε να κατασταλούν με κάθε τρόπο «βρόμικες» ιδέες όπως ελευθερία, δικαιοσύνη, ειρήνη.

Στη Μακρόνησο εστάλησαν για να «αναμορφωθούν» και ποιητές όπως ο Γιάννης Ρίτσος, ο Τάσος Λειβαδίτης, ο Μενέλαος Λουντέμης. Κι επειδή η Ποίηση δε νικιέται, παρά τα βασανιστήρια και τις στερήσεις, αυτοί έγραφαν και περιέγραφαν καταστάσεις και συναισθήματα. Κάποια από τα ποιήματα εκείνα θάφτηκαν και βρέθηκαν αργότερα. Η Ποίηση είχε νικήσει τον τρόμο.

Ο ελβετός σκηνοθέτης Ολιβιέ Ζισουά, μέσα από στίχους αυτών των ποιητών δημιουργεί ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ με τίτλο «Σαν τα πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας», στίχος από του ποίημα του Ρίτσου «Οι γερόντοι».

Στην ταινία το τοπίο της Μακρονήσου βρίσκεται μέσα σε κάθε κάδρο. Είτε επί τόπου, είτε απέναντι από το Λαύριο, είτε μέσα από τα φιλμ και τις φωτογραφίες αρχείου. Κι αυτές οι εικόνες της τραγικής μνήμης είναι διανθισμένες από την ποίηση των μεγίστων Ρίτσου, Λειβαδίτη και Λουντέμη. Οι στίχοι των ποιητών εισχωρούν ανάμεσα στους βράχους και τα ερείπια, μπλέκονται με τον ήχο της θάλασσας και του ανέμου. Η σκηνοθεσία είναι λιτή, τα πλάνα αργά, η πρόθεση ξεκάθαρη: Να μην ξεχάσουμε! Η μνήμη είναι όπλο κι ο εχθρός είναι παρών. Γι’ αυτό υπάρχει η ανάγκη του στοχασμού και της εγρήγορσης. Και η ταινία επιμένει σε αυτό, ακόμη κι αν δεν το κραυγάζει αλλά με σαφήνεια το υπονοεί.

Η κάμερα καταγράφει, αναζητά τις σκιές των ανθρώπων που μαρτύρησαν, αφουγκράζεται τα βογκητά του πόνου. Οι στίχοι των ποιητών, σπαρακτικά αήττητοι, δίνουν την ευκαιρία αναστοχασμού επάνω στην Ιστορία της χώρας. Στην Ιστορία που το μύθευμα της «εθνικής συμφιλίωσης» επεδίωξε τη λήθη, για να επανέλθουν σήμερα οι απόγονοι των βασανιστών της Μακρονήσου και να ζητούν τα ρέστα, οι άθλιοι.

Η ταινία δε θρηνεί γιατί διαθέτει το πλεονέκτημα της αλήθειας. Η ταινία συγκινεί επειδή ακριβώς είναι αληθινή, όπως αληθινοί είναι και οι ποιητές.

Υ.Γ. Σε παραγωγή Θάνου Λαμπρόπουλου και σκηνοθεσία Στέλιου Χαραλαμπόπουλου, θα προβληθεί το Νοέμβριο στις αίθουσες ντοκιμαντέρ για το Γρηγόρη Λαμπράκη.

Ταξισυνειδησία: η άγνωστη ιστορία του ελληνοαμερικανικού ριζοσπαστισμού

Greek American Radicals - the untold story

Σκηνοθεσία: Κώστας Βάκκας

Το ιστορικό αυτό ντοκιμαντέρ  φέρνει στο προσκήνιο μία ξεχασμένη σελίδα  της  ελληνικής  μεταναστευτικής  εμπειρίας  στην  Αμερική:  την  παρουσία των μεταναστών στο ριζοσπαστικό εργατικό κίνημα των Ηνωμένων Πολιτειών και  τη διαδρομή της ελληνοαμερικανικής αριστεράς από τις αρχές του 20ου  αιώνα έως τα χρόνια  των Μακαρθικών διώξεων.

Κείμενα,  γράμματα,  τραγούδια,  εφημερίδες,  φωτογραφίες,  αλλά  και  μοναδικό  αρχειακό υλικό από κινηματογραφικές καταγραφές του αμερικάνικου εργατικού κινήματος  ανασυνθέτουν τη διαδρομή των μεταναστών εργατών στα μονοπάτια της «ταξισυνειδησίας»,  της  ταξικής  συνείδησης,  στη  γλώσσα  των  ελληνοαμερικανών.  Προσωπικές  αφηγήσεις και  συνεντεύξεις  μεταφέρουν  την  ατμόσφαιρα  της  Μεγάλης  Ύφεσης  του  1929,  τη  δράση  των  εργατικών   ενώσεων,   την   παρουσία   των   μεταναστών   στα   χαρακώματα   του   Ισπανικού  Εμφυλίου, τις πολιτικές διώξεις του Μακαρθισμού και τις απελάσεις των πρωταγωνιστών. Η άγνωστη ιστορία του ελληνοαμερικανικού ριζοσπαστισμού διαπλέκεται με τις πολιτικές και  κοινωνικές εξελίξεις στις Ηνωμένες Πολιτείες και αναδεικνύει την ιστορία των μεταναστών  που έζησαν στον αντίποδα του «Αμερικανικού Ονείρου» της επιχειρηματικής επιτυχίας και  του πολιτικού συντηρητισμού.             

Η   επιστημονική   τεκμηρίωση  του   ντοκιμαντέρ   στηρίχτηκε   στις  ερευνητικές  δραστηριότητες του Κωστή Καρπόζηλου, ιστορικού στο Columbia University, ο οποίος έχει  ασχοληθεί    συστηματικά     με  ζητήματα     μεταναστευτικού    ριζοσπαστισμού     και   τους κοινωνικούς  και  πολιτικούς  μετασχηματισμούς  στα  χρόνια  της      Ύφεσης.   Η   έμπειρη ματιά  του  σκηνοθέτη Κώστα Βάκκα και η δημιουργική ευρηματικότητα του μοντέρ Νώντα Σκαρπέλη,  εξασφάλισαν  έναν γοητευτικό  ρυθμό  κινηματογραφικής  αφήγησης  που  κρατάει  αμείωτο  το  ενδιαφέρον  του  θεατή.  Παραγωγός  του ντοκιμαντέρ   είναι  η  μη  κερδοσκοπική  εταιρία  ‘Αποστόλης Μπερδεμπές’, που βασικό σκοπό της έχει την μελέτη της ιστορίας των Ελλήνων της Αμερικής.

Οι Γυναίκες του Λεωφορείου 678

Cairo 678

Σκηνοθεσία: Μοχάμεντ Ντιάμπ

Πρωταγωνιστούν: Νέλι Καρίμ, Μπούσρα, Ναχέντ Ελ Σεμπάι

Αιγυπτιακή ταινία η οποία διαπραγματεύεται ένα καθημερινό πρόβλημα των γυναικών στην Αίγυπτο. Εκείνο της σεξουαλικής παρενόχλησης. Τρεις γυναίκες από τρεις διαφορετικές τάξεις. Θύματα και οι τρεις σεξουαλικής παρενόχλησης.

Ενώ η Φάιζα, μια συντηρητική μητέρα δύο παιδιών, προσπαθεί να βρει το δίκιο της, στην άλλη πλευρά της πόλης η Σέμπα, πλούσια σχεδιάστρια κοσμημάτων, η ίδια θύμα άγριας επίθεσης  ομάδας νέων ανδρών, δίνει διαλέξεις σε γυναίκες για το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης, προσπαθώντας να τις πείσει να μιλήσουν για το πρόβλημά τους.

Παράλληλα, η Νέλι  ερασιτέχνης κωμικός, είναι η πρώτη γυναίκα στην Αίγυπτο, που θα κινηθεί δικαστικά για την βίαιη σεξουαλική παρενόχληση που δέχτηκε.

Όταν η Φάιζα αποφασίζει να προστατευτεί τραυματίζοντας στα γεννητικά όργανα τους άνδρες που την παρενοχλούν με ένα μαχαίρι, θα βρεθούν μαζί για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ταινία αν και σκηνοθετικά παραμένει σε μέτριο επίπεδο.

Μπουτίκ για Αυτόχειρες

Le Magasin Des Suicides

Σκηνοθεσία: Πατρίς Λεκόντ

Ο γνωστός γάλλος σκηνοθέτης Πατρίς Λεκόντ («Ο εραστής της κομμώτριας»), σκηνοθετεί μια εξαιρετική ταινία κινουμένων σχεδίων.

Από το 1854, η οικογένεια Τουβάς διατηρεί μια ανθούσα επιχείρηση. Ένα μαγαζί που πουλά απαραίτητο εξοπλισμό για μια καλή αυτοκτονία! Η επιχείρηση του Μισιμά, της Λουκρητίας και των παιδιών τους, που για ολόκληρες γενιές πουλούσε δηλητήρια, σχοινιά για κρέμασμα και διάφορες παγίδες, πήγαινε θαυμάσια, ώσπου ξαφνικά γεννιέται ο μικρότερος γιος του ιδιοκτήτη, ο Αλάν. Από τη στιγμή εκείνη η επιχείρηση κινδυνεύει, επειδή είναι ένα γλυκό και πρόσχαρο παιδί που μόλις το βλέπουν οι πελάτες αισθάνονται καλύτερα.

Ο σκηνοθέτης λέει: «Ο Βανσέν, ο μεγαλύτερος γιος, σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα πάρκο ψυχαγωγίας με θέμα την αυτοκτονία. Η αδελφή του, η Μαρλίν, που σκέφτεται ότι είναι άσχημη και άχρηστη, θέλει να τερματίσει τη ζωή της, αλλά οι γονείς της συνεχώς της υπενθυμίζουν ότι: ‘κανένα μέλος της οικογένειας Τουβάς δεν μπορεί να αυτοκτονήσει, αλλιώς το μαγαζί θα μείνει χωρίς αφεντικά’. Ο Αλάν, ο μικρότερος γιος της οικογένειας θα γεννηθεί με ένα “φρικτό” ελάττωμα: αγαπά τη ζωή. Όπως αντιλαμβάνεστε είναι η ντροπή της οικογένειας, καθώς διασκεδάζει όλους τους πελάτες και τους κάνει να αλλάζουν στο τέλος γνώμη».

Μεγάλες Προσδοκίες

Great Expectations

Σκηνοθεσία: Μάικ Νιούελ

Πρωταγωνιστούν: Ρέιφ Φάινς, Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, Τζέρεμι Έρβιν, Σάλι Χόκινς, Τζέισον Φλέμινγκ, Ρόμπι Κολτρέιν, Χολιντέι Γκρέιντζερ, Γιούεν Μπρέμνερ

Ο Πιπ ένα ορφανό δεκάχρονο αγόρι, που ζει με τη μεγάλη του αδελφή και τον σιδερά άνδρα της, βοηθά κατάδικο δραπέτη. Ένα χρόνο μετά, θα πιάσει δουλειά στο σπίτι της εκκεντρικής κυρίας Χάβισαμ, μια γυναίκα της υψηλής κοινωνίας, η οποία ζει στην απομόνωση από τότε που την εγκατέλειψε ο μνηστήρας της, τη μέρα του γάμου, πριν από 30 χρόνια. Τις ελεύθερες του ώρες τις περνά παίζοντας με την όμορφη Εστέλα, με την οποία είναι κρυφά ερωτευμένος. Δέκα χρόνια αργότερα, ο Πίπ μαθαίνει ότι έχει κληρονομήσει μια τεράστια περιουσία, από έναν άγνωστο ευεργέτη, μετακομίζει στο Λονδίνο. Τα παιδικά του όνειρα αρχίζουν να εκπληρώνονται και ως τζέντλεμαν πλέον κινείται μέσα στη λονδρέζικη κοινωνία, χρησιμοποιώντας την πρωτόγνωρη θέση του για να πλησιάσει την εντυπωσιακή Εστέλα, η οποία αποπτελεί γι’ αυτόν ένα άπιαστο όνειρο.

Το μνημειώδες έργο του Καρόλου Ντίκενενς σε μια, όχι ιδιαίτερα επιτυχημένη μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη.

Με Λένε Ερνέστο

Infancia Clandestina

Σκηνοθεσία: Μπέντζαμιν Αβίλα

Πρωταγωνιστούν: Ναταλία Ορέιρο, Τεό Γκουτιέρες Ρομέρο, Ερνέστο Αλτέιρο, Μαγιάνα Νέιβα

Αργεντινή 1979.Ο νεαρός Χουάν αναγκάζεται να χρησιμοποιεί το ψεύτικο όνομα Ερνέστο, καθώς οι γονείς και ο θείος του είναι μέλη μιας οργάνωσης που μάχεται κατά της δικτατορίας. Για χρόνια ήταν εξόριστοι και τώρα επέστρεψαν στο Μπουένος Άιρες, με πλαστές ταυτότητες. Η γνωριμία του με τη συμμαθήτριά του, Μαρία, θα εξελιχθεί σε μια δυνατή σχέση μαζί της.

Μια δυνατή ταινία με θέμα για παιδική ιστορία αγάπης.

Οι Κρούντς

The Croods

Σκηνοθεσία: Κερκ Νε Μίκο, Κρις Σάντερς

Με τις φωνές των: Νίκολας Κέιτζ, Ράιαν Ρέινολντς, Έμα Στόουν, Κάθριν Κίνερ, Κλαρκ Ντιουκ, Κλόρις Λίτσμαν

Κωμική ταινία κινουμένων σχεδίων με μια οικογένεια που ζει στην… Κρουντάκιο Περίοδο! Παράξενα ζώα και φυτά σε μια εποχή που η φύση πειραματίζεται. Σ’ αυτόν τον κόσμο, καταστρέφεται η σπηλιά που ζούσαν και η οικογένεια Κρουντς, αναζητά καινούργια κατοικία.

Oblivion

Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Κοζίνσκι

Πρωταγωνιστούν: Τομ Κρουζ, Μόργκαν Φρίμαν, Άντρεα Ράιζμποροου, Νικολάι Κόστερ-Βαλντάου, Όλγα Κιριλένκο, Μελίσα Λίο

Στο 2077 μας μεταφέρει αυτή η άκρως ενδιαφέρουσα ταινία επιστημονικής φαντασίας. Ένας από τους τελευταίους κατοίκους της Γης, προσπαθεί να επισκευάσει τα σκάφη-ρομπότ που πετούν γύρω από τον πλανήτη για να τον προστατεύσουν από την εισβολή εχθρών από άλλους πλανήτες.

Όλα ανατρέπονται όταν ο άνδρας, ο Τζακ Χάρπερ, θα γνωρίζει μια γοητευτική και μυστηριώδη γυναίκα και ζει μαζί της μια μεταφυσική εμπειρία που θα αλλάξει και τους δύο. Το μέλλον της ανθρωπότητας εξαρτάται από αυτόν τον άνδρα.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)