to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Οι σχέσεις τοπικής αυτοδιοίκησης- κυβέρνησης στη μεταμνημονιακή περίοδο

Θα έλεγε κανείς ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έβαλε και βάζει πλάτη στη δύσκολη εθνική προσπάθεια, καθώς βρίσκεται ανάμεσα στους μεγάλους χαμένους της μνημονιακής περιόδου. Δήμοι και Περιφέρειες “έχασαν” πάνω από το 60% των πόρων τους εξαιτίας των επίπονων δημοσιονομικών μέτρων, αλλά και μεγάλο ποσοστό του προσωπικού τους.


Θα έλεγε κανείς ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έβαλε και βάζει πλάτη στη δύσκολη εθνική προσπάθεια, καθώς βρίσκεται ανάμεσα στους μεγάλους χαμένους της μνημονιακής περιόδου. Δήμοι και Περιφέρειες “έχασαν” πάνω από το 60% των πόρων τους εξαιτίας των επίπονων δημοσιονομικών μέτρων, αλλά και μεγάλο ποσοστό του προσωπικού τους.

Για παράδειγμα, το 2019 τα πλεονάσματα δήμων και περιφερειών αναμένονται να φτάσουν τα 244 εκατ. ευρώ αντί για 258 που είχαν προβλεφθεί στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα. Επίσης σε σύνολο 1,1 δις € των προστιθέμενων δημοσιονομικών παρεμβάσεων της κυβέρνησης, τα 951 εκατ. Ευρώ έχουν εξοικονομηθεί από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Το γεγονός αυτό προκαλεί τριβές στη σχέση της κυβέρνησης με την ΚΕΔΕ και την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος, με τις τελευταίες να εγκαλούν την κυβέρνηση ότι χρησιμοποιεί τον Καλλικράτη - και ειδικότερα τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους - ως κύρια πηγή εσόδου της κεντρικής κυβέρνησης. Η κριτική αυτή, όμως, αγνοεί τη συνολική εικόνα και το σύνολο των θετικών ρυθμίσεων που εισάγει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την ενίσχυση των εισοδημάτων των μεσαίων και κατώτερων εισοδηματικά στρωμάτων.

Πάνω από τρία εκατομμύρια δικαιούχοι θα εισπράξουν φέτος το κοινωνικό μέρισμα για τρίτη συνεχόμενη χρονιά με βάση οικογενειακά και εισοδηματικά κριτήρια. Δεύτερον, ο μνημονιακά εμβληματικός ΕΝΦΙΑ μειώνεται. Από τα 5,8 εκατομμύρια φορολογουμένων που διαθέτουν περιουσία, τα 5,1 εκατομμύρια πολίτες, δηλαδή το 88% θα δει μείωσή του. Στα λαϊκά νοικοκυριά, η μείωση της επιβάρυνσης από τον ΕΝΦΙΑ θα φτάσει το 2020, στο 50%. Και εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι η μεταβίβαση του ΕΝΦΙΑ στην Αυτοδιοίκηση, όπως εξαγγέλουν κάποιοι, αγνοώντας κυρίως το Σύνταγμα αλλά επίσης και τους μικρότερους Δήμους που οι πολίτες έχουν άμεση επαφή με τις δημοτικές αρχές, θα σήμαινε μεγαλύτερη επιβάρυνση, ιδιαίτερα στους φτωχότερους δήμους - και ιδιαίτερα στη Στερεά Ελλάδα και την Εύβοια. Τρίτον, η τοπική οικονομία θα τονωθεί και από τη μείωση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις στο 28%, με στόχο να φτάσει σταδιακά στο 25% το 2022, που είναι κοντά στο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τέλος, μπορεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση να στηρίζει τα δημόσια έσοδα, όμως ας μην ξεχνάμε ότι το πλεόνασμα ανακατευθύνεται στις τοπικές μας κοινωνίες με τις επιχορηγήσεις του Υπουργείου Εσωτερικών για τα ληξιπρόθεσμα των Δήμων καθώς και με προγράμματα όπως το “Φιλόδημος”, που το 2018 διοχέτευσε πάνω από 1,8 δις ευρώ για την υλοποίηση βασικών υποδομών στην ύδρευση, στην αποχέτευση, την αντιπλημμυρική προστασία, τα σχολικά κτίρια, έργα κρίσιμα για την ασφάλεια, την υγεία και την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.

Συμπερασματικά, η επανεκκίνηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν είναι μια θολή υπόσχεση. Παρά το βαρύ τίμημα που εξακολουθεί να πληρώνει, η γενικότερη τόνωση του εισοδήματος και της επιχειρηματικής δραστηριότητας θα επουλώσει γρήγορα τις μνημονιακές πληγές. Αρκεί, βέβαια, κεντρική και αποκεντρωμένη εξουσία να συνεργαζόμαστε στενά και να μην μεταθέτουμε τις ευθύνες μας η μία στην άλλη. Αυτό εξάλλου είναι το πνεύμα με το οποίο ο συνδυασμός μας πολιτεύτηκε και άσκησε διοίκηση στη Σκύρο, φέρνοντας επισκέπτες και έξτρα εισόδημα για την τοπική κοινωνία μας, αλλά και για την Εύβοια και τη Στερεά Ελλάδα ευρύτερα.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)