to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Οι «περιστρεφόμενες πόρτες» Ν.Δ.-δανειστών

Η ευθεία σύνδεση μεταξύ δανειστών, κεφαλαιοκρατών και Ν.Δ. δεν φαίνεται να αμφισβητείται από την κοινή γνώμη. Πρόκειται, όμως, για πολιτική συναντίληψη ή για άκριτη υιοθέτηση απόψεων και αναπαραγωγή τους με τη μέθοδο του... copy paste;


Μάλλον το δεύτερο προκύπτει στην περίπτωση που εξετάζει σήμερα η «Εφ.Συν.».

Τα όσα θα περιγράψουμε αφορούν την κριτική που δέχτηκε το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης. Η σύστασή του προβλέπεται στο πρώτο σκέλος του προς ψήφιση σχετικού νομοσχεδίου.

Ως γνωστόν, το Μητρώο αναφέρεται στη στελέχωση θέσεων υψηλής ευθύνης του κρατικού μηχανισμού, έως και γενικών γραμματέων υπουργείων, στο πλαίσιο μιας πρωτοβουλίας που στοχεύει στην αποκομματικοποίηση του Δημοσίου και στη διατήρηση της λεγόμενης «θεσμικής μνήμης».

Το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στις 2 Δεκεμβρίου 2015.

Οι γνωστές «ενστάσεις»

Λίγες ημέρες μετά, στις 9 Δεκεμβρίου οι δανειστές -όπως άλλωστε συνηθίζουν- καταθέτουν κάποιες ενστάσεις:

«Ο πλήρης αποκλεισμός των εμπειρογνωμόνων του ιδιωτικού τομέα από τον πρώτο γύρο της διαδικασίας επιλογής, για όλες τις θέσεις, παραμένει -κατά τη γνώμη μας- ένας περιορισμός για την πρόσληψη των πιο κατάλληλων υποψηφίων. Ταυτόχρονα, κάθε μέλος της ακαδημαϊκής κοινότητας και το ερευνητικό προσωπικό κρίνεται κατάλληλο για το Mητρώο. Θα χρειαζόταν μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση, όπου οι άνθρωποι από τον ιδιωτικό τομέα με τα απαιτούμενα προσόντα μπορούν να συμμετέχουν εξαρχής», είναι μια από τις απόψεις που διατυπώνουν εγγράφως στην κυβέρνηση.

Στις 10 Δεκεμβρίου, είναι ο ΣΕΒ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχάνων) που συντάσσει παρατηρήσεις.

Εντοπίζοντας «ως αδυναμία του σχεδίου αυτού την απουσία μιας πιο ενεργητικής αξιοποίησης της εμπειρίας του ιδιωτικού τομέα», κάνει και ο ίδιος λόγο για «αποκλεισμό της πρόσβασης σε έμπειρο και καταξιωμένο ανθρώπινο δυναμικό από τον ιδιωτικό τομέα, όπως στελέχη επιχειρήσεων, εμπειρογνώμονες, επαγγελματίες επιστήμονες και ερευνητές...».

Ζητά ενίσχυση της πρόβλεψης πλήρωσης επιτελικών θέσεων από τον ιδιωτικό τομέα, επικαλούμενος τις αρχές της ίσης πρόσβασης και της ίσης μεταχείρισης.

Με ευλάβεια

Οι «έχοντες το αλάθητο» δανειστές και βιομήχανοι θα δουν σύντομα τις ενστάσεις τους να αναπαράγονται με... ευλαβική ακρίβεια στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Το πρώτο ζήτημα που θέτει επί του νομοσχεδίου ο εισηγητής της Ν.Δ., Γ. Γεωργαντάς, «είναι σε σχέση με τον αποκλεισμό, τουλάχιστον κατά ένα μεγάλο βαθμό, των στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα. Των εμπειρογνωμόνων, των επιστημόνων, όποιων μπορούν με βάση το βιογραφικό τους, με βάση τις γνώσεις τους, να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε μια θέση δημόσιας διοίκησης, όταν το προφίλ της προκηρυσσόμενης θέσης ταιριάζει ακριβώς στα προσόντα τους», αναφέρει, απηχώντας τις απόψεις που διατύπωσαν εγγράφως οι δανειστές.

Μην περιμένετε διαφοροποιήσεις εντός της συντηρητικής παράταξης.

Ζητώντας τη σύσταση δεύτερου Μητρώου, για στελέχη του ιδιωτικού τομέα, «ώστε να μην πλήττεται η καθολικότητα δικαιωμάτων και ευκαιριών των Ελλήνων πολιτών», ο Χρ. Μπουκώρος από τη Ν.Δ. διαμαρτύρεται:

«Δεν υπάρχουν άξια στελέχη στον ιδιωτικό τομέα; Πώς μπορούμε να τα αποκλείουμε;», τονίζει σε μια συνεδρίαση της Επιτροπής, κάνοντάς μας να αναρωτιόμαστε πώς η σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση διαμορφώνει την επιχειρηματολογία της, πριν προσέλθει σε κοινοβουλευτικές διαδικασίες;

Μήπως η αφομοίωση των κελευσμάτων των δανειστών αποτελεί μια συνήθεια που γεννήθηκε κατά την άσκηση κυβερνητικής εξουσίας;

«Κερκόπορτα»

Τα περί «αποκλεισμού» των ιδιωτών αντιμετωπίζονται ως αστήρικτες υπερβολές, έπειτα από την προσέγγιση των διατάξεων της νομοθετικής πρωτοβουλίας υπό διαφορετική οπτική γωνία.

Η εισαγωγή του συστήματος «καριέρας» στο Δημόσιο γίνεται με ένα παράλληλο πρώτο «άνοιγμα» προς τους managers του ιδιωτικού τομέα.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, σε περίπτωση που κριθεί (με αιτιολογημένη εισήγηση του αρμόδιου Ειδικού Συμβουλίου Επιλογής Διοικήσεων) ότι καμία από τις υποβληθείσες υποψηφιότητες στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης δεν πληροί τις προδιαγραφές της προκηρυχθείσης θέσης, στη συνέχεια δημοσιεύεται πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πλήρωσή της από υποψηφίους που δεν υπηρετούν στο Δημόσιο (άρθρο 7, παρ. 2).

Ενα ακόμη «ταμπού» στο Δημόσιο φαίνεται να σπάει. Δεν είναι λίγοι όσοι προβλέπουν ότι αυτό το «άνοιγμα» θα διευρυνθεί μελλοντικά σε «κερκόπορτα», σε περίπτωση που λάβει (έστω και σε μικρογραφία) χαρακτηριστικά «περιστρεφόμενης πόρτας»: τίτλος του γνωστού φαινομένου της εισαγωγής στον κρατικό μηχανισμό προσώπων φίλα προσκείμενων σε επιχειρηματικά συμφέροντα και, αντιστρόφως, της «μεταγραφής» κρατικών αξιωματούχων σε κερδοσκοπικά λόμπι.

Ισως σε μια επόμενη περίοδο διακυβέρνησης να αρθεί πλήρως ο εν λόγω «αποκλεισμός», με το επιχείρημα ότι «αποστερεί από τη διοίκηση τη δυνατότητα αξιοποίησης καταρτισμένου και έμπειρου ανθρώπινου δυναμικού και τεχνογνωσίας, περιορίζει τις δυνατότητες εισροών νέας γνώσης και σύγχρονων πρακτικών διοίκησης και εν τέλει απομειώνει την προσδοκώμενη αποτελεσματικότητά του».

Πρόκειται για 32 λέξεις που καταγράφονται με πανομοιότυπο τρόπο, τόσο στις παρατηρήσεις του ΣΕΒ όσο και στη γνωμοδότηση της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ). Προς το παρόν, πάντως, η αναδιάταξη της Δημόσιας Διοίκησης επιχειρείται να βασιστεί στους ίδιους τους λειτουργούς και τα στελέχη της...

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)