to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Τα σύνορα της μισαλλοδοξίας

Μια καινούργια ζωή, μακριά από τον πόλεμο αναζητά ο Κάλεντ, ο ήρωας της ταινίας “Η άλλη όψη της ελπίδας”, του Άκι Καουρισμάκι. Για να σώσει τη ζωή του από τη βία του εχθρού, εγκαταλείπει το χωριό του, ο Μιχαϊλ, ο ήρωας της ταινίας “Η μεγάλη υπόσχεση”, του Τέρι Τζορτζ. Σε μια χώρα απομονωμένη από τον υπόλοιπο κόσμο διεισδύει το ντοκιμαντέρ “Κάτω από τον ήλιο”, του Βιτάλι Μάνσκι. Μια αδιόρατη κλωστή συνδέει αυτές τις τρεις ταινίες οι οποίες προβάλλονται την τρέχουσα κινηματογραφική εβδομάδα.


Όμως τους σινεφίλ σίγουρα θα γοητεύσει το εξαιρετικής τεχνικής φιλμ -συνδυασμός ηθοποιών και ζωγραφικής- “Ο αγαπημένος μου Βίνσεντ”, των Ντορότα Κομπιέλα και Χιου Γουέλσμαν. Ακόμη, όσοι αγαπούν τη σκανδιναβική αστυνομική λογοτεχνία και ιδιαίτερα τον Τζο Νέσμπο, θα γοητευθούν από το “Χιονάνθρωπο”, τουΤόμας Άλφρεντσον.

Ένας αγώνας τένις που διεξήχθη το 1973 και πυροδότησε πλήθος συζητήσεων σχετικά με την ισότητα των δύο φύλων, είναι το θέμα της άκρως ενδιαφέρουσας ταινίας “Η μάχη των φύλων”, των  Τζόναθαν Ντέιτον και Βαλερί Φαρίς. Η επτάδα συμπληρώνεται από την ταινία δράσης, “Ο εκδικητής”, του Μάρτιν Κάμπελ.

Η ΑΛΛΗ ΟΨΗ ΤΗΣ ΕΛΠΙΔΑΣ
TOIVON TUOLLA PUOLEN
Σκηνοθεσία: 
Άκι Καουρισμάκι
Πρωταγωνιστούν: Σερβάν Χαγί, Σακάρι Κουοσμάνεν, Γιάνε Χιτιαΐνεν, Ίλκα Κοϊβούλα, Νούπου Κόϊβου, Σιμον Χουσεΐν Αλ-Μπαζουν, Νιρόζ Χάτζι, Λιτζα Πακαρίνεν

Ο Κάλεντ, είναι ένας άνθρωπος, ο οποίος περπάτησε χιλιάδες χιλιόμετρα, πέρασε θάλασσες, κυνηγήθηκε, πείνασε και κρύωσε και τελικά από τη Συρία έφτασε στη Φιλανδία. Και ενώ ζητάει άσυλο αναζητά την αδελφή του την οποία έχασε όταν περνούσε τα ουγγρικά σύνορα. Όταν η αίτησή του απορρίπτεται το σκάει από το κέντρο φιλοξενίας. Ενώ περιφέρεται στους δρόμους συναντά τον Βίκστρομ, έναν άνδρα ο οποίος εγκατέλειψε την αλκοολική γυναίκα του, παράτησε τη δουλειά του και αφού κέρδισε ένα σημαντικό ποσό στα χαρτιά, αποφάσισε να αλλάξει ζωή αγοράζοντας ένα εστιατόριο. Η συνάντηση των δύο ανδρών δε γίνεται κάτω από τις καλύτερες συνθήκες, αλλά τελικά ο Βίκστρομ προσφέρει στον Κάλεντ δουλειά και στέγη και φροντίζει να του βγάλει φιλανδική ταυτότητα. Οι δύο αυτοί άνδρες, οι οποίοι για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, εγκατέλειψαν τα σπίτια τους, αρχίζουν από κοινού να αλλάζουν τις ζωές τους. Στο μεταξύ ο Κάλεντ, συνεχίζει να αναζητά την αδελφή του, μια ομάδα ρατσιστών τον έχει βάλει στο μάτι και ο Βίκστρομ αποφασίζει να αναβαθμίσει το εστιατόριό του.

Πως μπορεί ένας κινηματογραφιστής να σκηνοθετεί με τέτοιον ανάλαφρο τρόπο τόσο δυνατά και σκοτεινά θέματα, μόνον ο ίδιος ο Καουρισμάκι ίσως να μπορεί να απαντήσει. Γιατί αυτήν η βαθιά ανθρωπιστική ταινία κυλάει σα γάργαρο νερό, ακόμη κι όταν περιγράφει καταστάσεις δύσκολες. Με ζηλευτή οικονομία, αποφεύγοντας οτιδήποτε περιττό, ανοίγει μια σειρά από θέματα  όπως οι οικογενειακές σχέσεις, η προσφυγιά, ο ρατσισμός, η αλληλεγγύη. Σκηνοθετεί ένα δράμα γεμάτο χιούμορ! Αυτό κι αν δεν είναι επίτευγμα! Και για μια ακόμη φορά οι ήρωές του παραμένουν ανέκφραστοι, ζουν μέσα στα γεγονότα αλλά συμπεριφέρονται θαρρείς και συμβαίνουν σε άλλους, αποστασιοποιημένοι.

Κάπως έτσι μας οδηγεί σε ένα ανοιχτό φινάλε που μπορεί να ερμηνευτεί τόσο ως αισιόδοξο όσο και ως απαισιόδοξο. Η σκηνοθεσία ρέει, αγκαλιάζεται από μουσική η οποία αποφορτίζει και «Η άλλη όψη της ελπίδας», μια ταινία ρεαλιστική αλλά και φευγάτη, καταλήγει σε ένα ξεκάθαρο πολιτικό μήνυμα: «Μην υψώνετε σύνορα ανάμεσα στους ανθρώπους».

Ο σκηνοθέτης σημειώνει: «Με αυτήν την ταινία προσπαθώ να καταβάλλω κάθε δυνατή προσπάθεια για να αποδομήσω τον ευρωπαϊκό τρόπο που βλέπουν τους πρόσφυγες: είτε ως θλιβερά θύματα είτε ως αλαζονικούς οικονομικούς μετανάστες που εισβάλλουν στις κοινωνίες μας, απλώς για να κλέψουν τις δουλειές μας, τις συζύγους μας, τα σπίτια μας και τα αυτοκίνητά μας. Στην ευρωπαϊκή ιστορία, η δημιουργία και η επιβολή στερεότυπων προκαταλήψεων δημιουργεί μια απειλητική ηχώ. Παραδέχομαι ότι η ‘Άλλη πλευρά της ελπίδας’ είναι, σε κάποιο βαθμό, μια ταινία που προσπαθεί χωρίς επιμονή να επηρεάσει τις απόψεις και τις θέσεις των θεατών της, προσπαθώντας παράλληλα να χειραγωγήσει τα συναισθήματά τους για να επιτύχει τον στόχο της. Επειδή τέτοιες προσπάθειες συνήθως αποτυγχάνουν, αυτό που θα παραμείνει είναι, ελπίζω, μια σωστή και ελαφρώς μελαγχολική ιστορία που περιβάλλεται από το χιούμορ, όμως με μια άλλη ματιά είναι μια σχεδόν ρεαλιστική ταινία για ορισμένες ανθρώπινες μοίρες τώρα, σε αυτόν τον κόσμο, σήμερα».

Η ΜΕΓΑΛΗ ΥΠΟΣΧΕΣΗ
THE PROMISE
Σκηνοθεσία:
 Τέρι Τζορτζ
Πρωταγωνιστούν: Όσκαρ Άιζακ, Κρίστιαν Μπέιλ, Σαρλότ Λε Μπον, Ζαν Ρενό

Στη μνήμη αυτών των θυμάτων της γενοκτονίας των Αρμενίων είναι αφιερωμένη αυτήν η ταινία. Τον Απρίλιο του 1915 ξεκίνησε ένα από τα μεγαλύτερα μαζικά εγκλήματα του 20ου αιώνα. Ήταν η γενοκτονία των Αρμενίων από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, η οποία, αν και πέρασαν 102 χρόνια, μέχρι σήμερα δεν αναγνωρίζεται ως τέτοια από την Τουρκία. Σύμφωνα με αρμενικές και δυτικές πηγές σφαγιάστηκαν τότε περίπου 1. 500.000 άνθρωποι.

Ο Μιχαίλ, ο οποίος εργάζεται ως φαρμακοποιός στο φαρμακείο του πατέρα του σε ένα χωριό στην Ανατολία, φεύγει για την Κωνσταντινούπολη για να πραγματοποιήσει το όνειρό του: να σπουδάσει ιατρική. Πριν φύγει από το χωριό αρραβωνιάστηκε με μια συγχωριανή του, τη Μαράλ και χάρις στην προίκα του μπόρεσε να πάει στο πανεπιστήμιο. Στην Πόλη θα φιλοξενηθεί στο σπίτι του θείου του και εκεί θα γνωρίζει την Άννα, μια όμορφη σπουδαγμένη κοπέλα η οποία σχετίζεται με ένα αμερικανό δημοσιογράφο, τον Κρις. Σύντομα ο Μιχαίλ θα ερωτευτεί την Άννα, αλλά όταν αρχίσουν οι διωγμοί των Αρμενίων, θα επιστρέψει σο χωριό του. Εκεί θα παντρευτεί τη Μαράλ και θα χάσει τα ίχνη της Άννας. Όμως η μοίρα του είναι σκληρή. Οι Τούρκοι θα επιτεθούν στο χωριό και θα χάσει όλη την οικογένειά του. Ο ίδιος θα συλληφθεί, θα σταλεί σε καταναγκαστικά έργα αλλά θα δραπετεύσει και θα προσπαθήσει να σωθεί. Πάντοτε όμως σκέφτεται την Άννα.

Η ταινία παρουσιάζει με ρεαλισμό, ωμό πολλές φορές, τους διωγμούς που υπέστησαν οι Αρμένιοι. Η εποχή ζωντανεύει μπροστά στα μάτια του θεατή αποτυπώνοντας τα ιστορικά γεγονότα και εμπλουτίζεται από την ερωτική ιστορία του Μικαίλ και της Άννας στην οποία εμπλέκεται και ο Κρις ο οποίος είναι κι αυτός ερωτευμένος με την όμορφη Αρμένισσα.

Ακαδημαϊκή σκηνοθεσία για μια ταινία ενδιαφέρουσα με πλοκή, πλούσια δράση και αγωνία για την εξέλιξή της.  

ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ
UNDER THE SUN
Σκηνοθεσία: 
Βιτάλι Μάνσκι

Γυρισμένη στην πρωτεύουσα της Βόρειας Κορέας, Πιονγκ Γιάνγκ, η ταινία παρακολουθεί την καθημερινότητα μιας οικογένειας –γονείς και μία μικρή κόρη- με αποκορύφωμα την είσοδο του κοριτσιού στην Ένωση της Νεολαίας.
Τι βλέπουμε; Μια κοινωνία χαμογελαστών ανθρώπων, μια ιδανική οικογένεια, με ιδανικό σπίτι που ζει ευτυχισμένη και ασφαλής. Κι αυτά χάρις στο μεγάλο ηγέτη, Κιμ Γιονγ Ουν, γιο του μεγάλου ηγέτη Κιμ Γιονγκ Ιλ και εγγονό του μέγιστού ηγέτη Κιμ Ιλ Σουνγκ!!!

Τα γυρίσματα έγιναν κάτω από την αυστηρή παρακολούθηση των αρχών, οι οποίες, όπως αναγράφεται στην αρχή της ταινίας, βρισκόταν μαζί με το συνεργείο «για να μη χαθούν μέσα στην πόλη!». Μέσα από αυτό το προπαγανδιστικό υλικό που ήθελαν οι αρχές της χώρας να περάσει στο εξωτερικό, ο σκηνοθέτης καταφέρνει να δείξει πως έγιναν τα γυρίσματα. Ότι σχεδόν όλα είναι στημένα. Η ζωή της οικογένειας δεν είναι αυτή που δείχνουν, όλα έχουν γίνει βάσει εγκεκριμένου και κατευθυνόμενου σεναρίου. Οι αρχές επέλεξαν τα επαγγέλματα που υποτίθεται πως κάνουν οι πρωταγωνιστές, οι αρχές επέλεξαν το σπίτι μέσα στο οποίο υποτίθεται πως ζουν κλπ., κλπ. Κι αυτό φαίνεται, όταν βλέπουμε τις σκηνές να γυρίζονται και ξαναγυρίζονται ώστε ο ενθουσιασμός για την ευτυχισμένη ζωή τους, η προσήλωση στην εργασία και το κόμμα και η αγάπη για τα πατρίδα (την ομορφότερη χώρα του κόσμου) αλλά και η λατρεία για το μεγάλο ηγέτη να φαντάζουν σε εμάς, ως κωμικοτραγικά!

Βέβαια κάποιες σκηνές ξέφυγαν από το μάτι της κατευθυνόμενης προπαγάνδας αφού η κάμερα αποτύπωσε, έστω και για λίγα δευτερόλεπτα κάποια ουρά σε κατάστημα ή το στρίμωγμα στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Πολύ ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ το οποίο, έστω και έτσι, μας φέρνει σε επαφή με την κλειστή κοινωνία της χώρας των Κιμ. Για την οποία όσες πληροφορίες έχουμε προέρχονται είτε από τη Σεούλ είτε από τη Δύση. Άρα η εγκυρότητά τους ελέγχεται. 


Ο ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΣ ΜΟΥ ΒΙΝΣΕΝΤ
LOVING VINCENT
Σκηνοθεσία: 
Ντορότα Κομπιέλα, Χιου Γουέλσμαν
Πρωταγωνιστούν: Ντάγκλας Μπουθ, Ρόμπερτ Γκούλατσικ, Ελεανόρ Τόμλινσον, Ζερόμ Φλιν, Σίρσα Ρόναν, Κρις Ο΄Ντάουν, Τζον Σέσιονς, Άινταν Τέρνερ, Έλεν Μακρόρι,

Ο Αρμάν Ρουλέν, είναι γιος ταχυδρόμου και έχει στα χέρια του το τελευταίο γράμμα που έγραψε ο διάσημος ζωγράφος, Βίνσεντ Βαν Γκογκ, πριν αυτοκτονήσει. Αναζητά τον Τεό, τον αδελφό του ζωγράφου σε μια προσπάθεια να μάθει όσα περισσότερα μπορεί για τη γεμάτη πάθος ζωή και τον παράξενο θάνατο του Βίνσεντ.

Η θαυμάσια αυτή ταινία του Κινηματογραφικού Ινστιτούτου της Πολωνίας, προσπαθεί να εξερευνήσει τη ζωή του Βαν Γκογκ, μέσα από τους πίνακές του.

Οι σκηνοθέτες χρησιμοποίησαν ηθοποιούς αλλά και ζωγραφική στο χέρι. Όπως διαβάζουμε, καθένα από τα 62.450 πλάνα του είναι ζωγραφισμένα με ελαιοχρώματα, πάντα με την τεχνική του ίδιου του Βαν Γκογκ (και βασισμένα σε πάνω από 120 πίνακες του), κι από συνολικά 85 ζωγράφους. Το σενάριο είναι αποτέλεσμα οχτακοσίων επιστολών που είχε στείλει ο ίδιος ο ολλανδός καλλιτέχνης.

Πρόκειται για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που έγινε όλη με ζωγραφική στο χέρι. Στην αρχή έγιναν τα γυρίσματα ζωντανής δράσης με ηθοποιούς και μετά η ταινία ζωγραφίστηκε με το χέρι καρέ-καρέ. Συγκλονιστικό, δε νομίζετε;

Ο ΧΙΟΝΑΝΘΡΩΠΟΣ
THE SNOWMAN
Σκηνοθεσία: 
Τόμας Άλφρεντσον
Πρωταγωνιστούν: Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Μάικλ Φασμπέντερ, Βαλ Κίλμερ, Κλοέ Σεβινί, Τζ. Κ. Σίμονς, Τζέιμι Κλέιτον, Σαρλότ Γκένσμπουργκ, Τζέιμς Ντ΄Αρσί, Τόμπι Τζόουνς

Έχει πέσει το πρώτο χιόνι και ένα κορίτσι ξυπνά και αναζητά τη μητέρα του. Το σπίτι είναι άδειο και το μόνο που βρίσκει είναι το κασκόλ της μητέρας της τυλιγμένο στο λαιμό ενός χιονάνθρωπου στην αυλή. Ο ντεντέκτιβ, Χάρι Χόλε, με τη βοήθεια της νεαρής συναδέλφου του, Κατρίνε Μπρατ προσπαθούν να επιλύσουν το μυστήριο της εξαφάνισης. Ο Χόλε φοβάται πως έχουν να κάνουν με κάποιον κατά συρροή δολοφόνο, συνδέοντάς τον με άλλες παράξενες εξαφανίσεις γυναικών που έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια.

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο 7ο βιβλίο του Τζο Νέσμπο με ήρωα τον αστυνόμο Χάρι Χόλε.

ΕΚΔΙΚΗΤΗΣ
THE FOREIGNER
Σκηνοθεσία:
 Μάρτιν Κάμπελ
Πρωταγωνιστούν: Τζάκι Τσαν, Πιρς Μπρόσναν, Κέιτι Λέουνγκ, Ρούφους Τζόουνς, Μαρκ Τάντι, Τσάρλι Μέρφι    

Ένας παλιός μαχητής των Βιετκόνγκ, ο Κουάν, ζει πλέον ήρεμα στο Λονδίνο ως ιδιοκτήτης ενός κινέζικου εστιατορίου. Όταν η κόρη του σκοτώνεται σε τρομοκρατική επίθεση και ο Κουάν ζητά τη βοήθεια των αρχών για να ανακαλύψει τους ενόχους. Όμως τον αγνοούν και αφού ο Κουάν έρχεται σε σύγκρουση με ένα βρετανό αξιωματούχο, αποφασίζει να δράσει μόνος του. Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Στίβεν Λέδερ, «Εκδικητής», το οποίο κυκλοφόρησε το 1992.

Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ
BATTLE OF THE SEXES
Σκηνοθεσία:
 Τόμας Άλφρεντσον
Πρωταγωνιστούν: Έμα Στόουν, Στιβ Καρέλ, Ελίζαμπεθ Σου, Άντρια Ράιζμπορο, Σάρα Σίλβερμαν, Κρις Πάρνελ, Άλαν Κάμινγκ, Νάταλι Μοράλες

Το 1973 ένας αγώνας τένις απέκτησε τεράστια δημοσιότητα εξαιτίας της ιδιαιτερότητάς του. Αντίπαλοι ήταν η παγκόσμια πρωταθλήτρια Μπίλι Τζιν Κινγκ και ο πρώην πρωταθλητής, Μπόμπι Ρινγκς. Ο αγώνας πυροδότησε και μια μεγάλη δημόσια συζήτηση για την ισότητα των δύο φύλων και πυροδότησε το φεμινιστικό κίνημα. Μέσα στην παραζάλη της δημοσιότητας και των ΜΜΕ, η Μπίλι και ο Μπόμπι, βρέθηκαν στο επίκεντρο μια κοινωνικής αντιπαράθεσης. Η Μπίλι έδινε τη δική της μάχη με τη σεξουαλικότητά της ενώ ο σύζυγός της, βρέθηκε στο πλευρ΄’ο της και την πίεζε να διεκδικήσει ίση αμοιβή. Ο Μπομπ, γυναικά και χαρτοπαίκτης προσπαθεί να ζήσει το ένδοξο παρελθόν του.

Το ματς μεταξύ της Μπίλι Τζιν Κινγκ και του Μπόμπι Ρινγκς, ήταν κάτι περισσότερο από ένας αγώνας τένις.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)