to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

«Οι μετρήσεις ανοιχτά στον Σαρωνικό μετά τη διαδικασία απορρύπανσης δείχνουν χαμηλότερη συγκέντρωση πετρελαϊκών ρύπων από πριν»

Τι είπαν οι συναρμόδιοι υπουργοί Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος για τις διαδικασίες ολοκλήρωσης της απορρύπανσης του Σαρωνικού και της ναυαγιαίρεσης του δεξαμενόπλοιου "Αγία Ζώνη ΙΙ"


Ποσό 51 εκατ. ευρώ, έχει ήδη προεγκριθεί από το Διεθνές Ταμείο για τις Αποζημιώσεις από τις Απορρυπάνσεις (IOPC funds), ενημέρωσε την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής και κάλεσε τους πληγέντες από το ναυάγιο του Σαρωνικού να υποβάλλουν τα δικαιολογητικά ώστε να διεκδικήσουν αποζημίωση. 

Εξάλλου, όπως τόνισαν οι συναρμόδιοι υπουργοί Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος για τις διαδικασίες ολοκλήρωσης της απορρύπανσης του Σαρωνικού και της ναυαγιαίρεσης του δεξαμενόπλοιου "Αγία Ζώνη ΙΙ", οι μετρήσεις που διεξήχθησαν μετά τη διαδικασία απορρύπανσης δείχνουν χαμηλότερη συγκέντρωση πετρελαϊκών υδρογονανθράκων και άλλων ρύπων στα ανοιχτά του Σαρωνικού σε σχέση με πέρυσι. 

Ενημερώνοντας την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός, ανέφερε ότι οι μετρήσεις που έγιναν στην ανοικτή θάλασσα έδειξαν 6,8 μικρογραμμάρια/μέτρο πετρελαϊκών ρύπων, έναντι 9,8 μικρογραμμαρίων που είχαν δείξει οι δειγματοληψίες που έγιναν στα ίδια σημεία του Σαρωνικού, το διάστημα από τον Σεπτέμβριο του 2015 έως τον Σεπτέμβριου του 2016.

 

Ο Παναγιώτης Κουρουμπλής 

Όπως είπε ο κ. Κουρουμπλής «το Διεθνές Ταμείο για τις Αποζημιώσεις από τις Απορρυπάνσεις, μετά από συνεχή συνεργασία και αφού διαπίστωσε ότι εδώ κάναμε μια δουλειά εξαιρετικά ποιοτική και αποτελεσματική, δημιούργησε Ταμείο στον Πειραιά και όλοι όσοι έχουν υποστεί ζημιές, είτε είναι το Δημόσιο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και ιδιώτες επαγγελματίες, μπορούν να υποβάλουν τα δικαιολογητικά τους και χωρίς δικαστική διαμάχη να διεκδικήσουν τις αποζημιώσεις που δικαιούνται». Προσέθεσε δε ότι είναι η πρώτη φορά που έχουμε την παρουσία αυτού του Ταμείου στην Ελλάδα και είναι η πρώτη φορά που προεγκρίνονται αυτά τα χρήματα προκειμένου να αποδοθούν αποζημιώσεις.

Και ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός, ανέφερε ότι εφαρμόστηκε η αρχή "ο ρυπαίνων πληρώνει" με αποτέλεσμα να μην πληρώσει ούτε ένα ευρώ το Δημόσιο, παρά μόνον οι ασφαλιστικές εταιρείες. Ήδη, όπως ενημέρωσε ο κ. Σαντορινιός, από την έναρξη λειτουργίας του Ταμείου, καταφεύγουν στο γραφείο του Πειραιά, οι ψαράδες και οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στις πληγείσες περιοχές ώστε να καταθέσουν τα δικαιολογητικά τους για να διεκδικήσουν αποζημιώσεις.

 

Ο Νεκτάριος Σαντορινιός 

Σχετικώς με τις μετρήσεις που έχει δημοσιεύσει το ΕΛΚΕΘΕ (Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών), ο κ. Σαντορινιός υπογράμμισε ότι σε σύγκριση με τις μετρήσεις πριν το ναυάγιο, φαίνεται ότι η μέση τιμή ανοιχτά στον Σαρωνικό ήταν 9,8 mg/l σε πετρελαιοειδή, ενώ η μέγιστη τιμή που βρίσκουμε σήμερα στην ανοιχτή θάλασσα στον Σαρωνικό, στα ίδια σημεία παρατήρησης, είναι 6,8mg/l. 

«Άρα λοιπόν φαίνεται ότι η κατάσταση στην ανοιχτή θάλασσα στον Σαρωνικό έχει βελτιωθεί, και σε έναν μεγάλο βαθμό σε όλες τις παραλίες που επλήγησαν δεν έχουμε υπέρβαση του διεθνούς ορίου των 20 mg/l», είπε για να καταλογίσει στην αντιπολίτευση, ότι πριν από δυόμισι μήνες είχε «στήσει στον τοίχο την κυβέρνηση» για το θέμα του ναυαγίου. 

Από την πλευρά του, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, μίλησε για μικρό χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο ολοκληρώθηκε η απορρύπανση ενώ σημείωσε ότι η ανέλκυση του Αγία Ζώνη ΙΙ έγινε χωρίς να επιβαρυνθεί το ελληνικό Δημόσιο ούτε ένα ευρώ.

 

Ο Σωκράτης Φάμελλος 

Την ολοκλήρωση της απορρύπανσης των ακτών του Σαρωνικού Κόλπου με την τήρηση όλων των κανόνων του περιβάλλοντος, επιβεβαίωσε νωρίτερα στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής ο Αν. ΥΠΕΝ, Σωκράτης Φάμελλος, σημειώνοντας ότι σήμερα, υλοποιείται πλέον ένα εκτεταμένο πρόγραμμα παρακολούθησης στο Σαρωνικό, ώστε να εξασφαλιστεί η πρόληψη και η ταχεία αντιμετώπιση δευτερογενών περιστατικών ρύπανσης, διαψεύδοντας όσους μιλούσαν για οικολογική καταστροφή και μη αναστρέψιμες επιπτώσεις στο οικοσύστημα του Σαρωνικού.

"Ταυτόχρονα, οι τελευταίοι τρεις μήνες επιβεβαίωσαν την ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ναυαγίου, που ολοκληρώθηκε με την – για πρώτη φορά- ανέλκυση πλοίου από ναυάγιο μέσα σε 2,5 μήνες, με βάση την περιβαλλοντική νομοθεσία. Αυτό συνέβη με αυτή την κυβέρνηση, με αυτές τις δυνάμεις, με αυτόν τον δημόσιο τομέα, που οι προηγούμενες κυβερνήσεις φρόντισαν να τον «αφυδατώσουν», να τον περιορίσουν, να του κόψουν μισθούς και να απολύσουν αρκετούς", είπε χαρακτηριστικά και συνεχάρη όλους όσοι δούλεψαν συστηματικά και αποτελεσματικά γι' αυτό.

Στη συνέχεια, ο Αν. ΥΠΕΝ συνόψισε τις σχετικές ενέργειες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όπως ο άμεσος χαρακτηρισμός του ναυαγίου ως ιδιάζον περιστατικό και ο συνακόλουθος έλεγχος των διαδικασιών απορρύπανσης της περιοχής, σε καθημερινή βάση, από την Ειδική Υπηρεσία Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών ΥΠΕΝ. Αποτέλεσμα της συστηματικής παρακολούθησης και οργάνωσης  είναι να "γνωρίζουμε πού έχουν πάει όλα τα υγρά πετρελαιοειδή, τα ρυπασμένα εδάφη και τα στερεά απόβλητα που συλλέχθηκαν κατά τη διαδικασία απορρύπανσης. Διότι και έλεγχος των επιθεωρητών έγινε στις εταιρείες που διαχειρίστηκαν τα απόβλητα, αλλά και παρακολουθούνται και καταγράφονται οι ροές των αποβλήτων και των υλικών καθημερινά, όπως και όλες οι εργασίες αντιρρύπανσης", επεσήμανε ο Σωκράτης Φάμελλος.

Επιπλέον, υπήρξε άμεση εφαρμογή της αρχής "ο ρυπαίνων πληρώνει" με την αντίστοιχη εντολή του ΣΥΓΑΠΕΖ προς την πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Αγία Ζώνη ΙΙ», καθώς και η ομόφωνη γνωμοδότηση της Επιτροπής Αντιμετώπισης Περιβαλλοντικής Ζημίας σχετικά με την πρόληψη και αντιμετώπιση της δευτερογενούς ρύπανσης από τις βυθισμένες ποσότητες  πετρελαιοειδών, αλλά και την τήρηση των υποχρεώσεων του υπεύθυνου φορέα, δηλαδή της πλοιοκτήτριας εταιρίας, με προτεραιότητα, βέβαια, την υποβολή μελέτης πλήρους αποκατάστασης και απορρύπανσης. Το σύνολο του κόστους απορρύπανσης αλλά και η παρακολούθηση και η αποκατάσταση και οι έρευνες του ΕΛΚΕΘΕ δεν θα επιβαρύνουν τον Έλληνα πολίτη, αλλά την πλοιοκτήτρια εταιρεία.

"Θέλουμε να είμαστε απόλυτα σίγουροι ως προς τη δευτερογενή ρύπανση", υπογράμμισε ο Σωκράτης Φάμελλος "γι' αυτό θεωρούμε σημαντικό το γεγονός ότι  με τη χρηματοδότηση του IOPC, υπάρχει ένα πρόγραμμα παρακολούθησης του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε., σχετικά με την παρακολούθηση του οικοσυστήματος του Σαρωνικού, μετά την ανέλκυση του ναυαγίου". Μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος θα  καταγραφούν και θα χαρτογραφηθούν οι περιοχές που έχουν επηρεαστεί από την πετρελαιοκηλίδα και  θα υπάρξει αναγνώριση, αξιολόγηση και ανάλυση της χημικής ρύπανσης, αλλά και της οικολογικής και περιβαλλοντικής κατάστασης. Συνεπώς, "θα γίνεται οικοσυστηματική ανάλυση στις περιοχές αυτές και ταυτόχρονα θα εξετάζουμε και την ενδεχόμενη βιοσυσσώρευση", είπε ο Αν. ΥΠΕΝ.

Και συνέχισε: "Σήμερα, οι περιβαλλοντικοί, οι χημικοί και οι βιολογικοί δείκτες στην περιοχή του ατυχήματος και στην ευρύτερη περιοχή του Αργοσαρωνικού είναι καλύτεροι σε σχέση με πριν. Τηρήθηκε το θεσμικό πλαίσιο και για την αντιμετώπιση του ατυχήματος αλλά και για την προστασία και τον έλεγχο του περιβάλλοντος, αξιοποιήθηκαν για πρώτη φορά στη χώρα διεθνή επιστημονικά και διοικητικά εργαλεία, τα οποία μπορούν να βελτιώσουν και το  ελληνικό θεσμικό πλαίσιο και τη διεθνή συζήτηση και αξιοποιήσαμε και τον οργανισμό REMPEC του UNEP-MAP (Ηνωμένα Έθνη) και το ταμείο IOPC. Η χώρα μας απέδειξε ότι έχει τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει δύσκολα περιβαλλοντικά ατυχήματα στα οποία δεν είχε έως τώρα εμπειρία".  

Ωστόσο, ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο Αν. ΥΠΕΝ δεν παρέλειψε να επισημάνει την πολύ μεγάλη ευθύνη που δημιουργεί το νέο περιβάλλον των υδρογονανθράκων στην ανατολική Μεσόγειο. Σε αυτή την κατεύθυνση "είναι σημαντικό να ολοκληρωθεί και να υπογραφεί, στο τέλος Ιανουαρίου 2018,  το σχέδιο αντιμετώπισης περιστατικών ρύπανσης από υδρογονάνθρακες σε ανώτατο επίπεδο μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ και να ενσωματωθεί στη διοίκηση της χώρας μας και στα τεχνικά εργαλεία του Λιμενικού, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής".

Και κατέληξε: "Προφανώς και θα πάρουμε περισσότερα προληπτικά μέτρα για το περιβάλλον. Και το περιστατικό του Αγία Ζώνη ΙΙ δεν διέψευσε απλά όσους θέλανε να κάνουν απλά αντιπολίτευση, καθώς και τους ψεύτικους ξύλινους τίτλους των εφημερίδων, αλλά μας έκανε και πιο ώριμους και πιο ικανούς όσον αφορά τα τεχνικά και διοικητικά εργαλεία της χώρας μας. Το περιβάλλον είναι ταυτότητα και, ταυτόχρονα, αναπτυξιακός πόρος της χώρας. Αυτή η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να το κάνει και εργασία και ποιότητα ζωής. Η υποτίμηση και η κατασπατάληση του περιβάλλοντος που συνέβαινε κατά το παρελθόν δεν ανήκει στη νέα σελίδα της χώρας μας. Πρόκειται για μια νέα συμφωνία που αφορά στην κοινωνία και στην αξιοποίηση και προστασία του περιβάλλοντος, στοιχεία που οι προηγούμενες πολιτικές αγνοούσαν".

 

Ο Γιάννης Πλακιωτάκης 

Από τη ΝΔ, ο αρμόδιος τομεάρχης, Γιάννης Πλακιωτάκης, καταλόγισε «ασόβαρους ισχυρισμούς» στην κυβέρνηση όταν λέει ότι «παραδίδει τις παραλίες πιο καθαρές από πριν», δεδομένου μάλιστα ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί οι τεχνικές μελέτες διευθέτησης του βυθού και μέτρησης των επιπτώσεων της θαλάσσιας ρύπανσης στους θαλάσσιους οργανισμούς. 

«Τι να περιμένει κανείς, από μια κυβέρνηση που αντί να έρθει σήμερα να απολογείται για τις τεράστιες διαστάσεις που πήρε το συγκεκριμένο ναυάγιο και σε ό,τι αφορά το θέμα της ρύπανσης, λέει ότι οι παραλίες είναι πιο καθαρές από πριν; Άρα, πρέπει να αφήνουμε εσάς να ρυπαίνετε τις παραλίες και να έρχεστε μετά να τις καθαρίζετε. Αυτά θέλετε να κάνετε; Είναι σοβαρά πράγματα, αυτά;», είπε ο κ. Πλακιωτάκης. 

Επίσης, υποστήριξε ότι ακούστηκαν από τους υπουργούς «πολλές ανακρίβειες και πολλά ψέματα» και έφερε ως παράδειγμα ότι αναφέρθηκε πως γίνονται για πρώτη φορά χωρίς επιβάρυνση του Δημοσίου ανελκύσεις ναυαγίου, ενώ έχουν γίνει και στο παρελθόν. «Μας είπατε ότι για πρώτη φορά ο IOPC βρίσκεται στην Ελλάδα, μα δεν είχαμε ποτέ σε τέτοια έκταση και μέγεθος ρύπανση», είπε ακόμη ο κ. Πλακιωτάκης. 

«Το ασφαλιστήριο δεν προβλέπει ανέλκυση παρά ταύτα δόθηκε εντολή για να μην επιβαρυνθεί το Δημόσιο, κάτι που δεν κάνατε ποτέ εσείς», αντέτεινε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας. 

Ο Γιώργος Αμυράς από το Ποτάμι, αναγνώρισε την ταχύτητα με την οποία ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες απορρύπανσης, ωστόσο ζήτησε να πληροφορηθεί εάν υπάρχουν έμμεσες και μακροπρόθεσμες συνέπειες από τη θαλάσσια ρύπανση. Η Διαμάντω Μανωλάκου, εκ μέρους του ΚΚΕ, ανέφερε ότι η αρχή ο "ρυπαίνων πληρώνει" δεν γίνεται δεκτή διότι στην ουσία, όποιος πληρώνει, μένει ατιμώρητος και επέρριψε ευθύνες για το ναυάγιο. 

Επανερχόμενος, με το πέρας της συνεδρίασης, ο κ. Κουρουμπλής καταφέρθηκε εναντίον όλων όσοι «αντί να αναγνωρίσουν τις πελώριες ευθύνες τους για τα όσα τόσα χρόνια συνέβαιναν», επιδόθηκαν σε «κραυγές φαρισαϊσμού και υποκρισίας», ενώ βρήκαν την ευκαιρία να "χτυπήσουν πρόσωπα" χωρίς να υπολογίσουν το ηθικό κόστος γι΄ αυτά και τις οικογένειές τους. Μίλησε δε για "ρετάλια" της πολιτικής που δεν είχαν το σθένος να αναγνωρίσουν το λάθος τους και να ζητήσουν συγγνώμη και ζήτησε να γίνεται κριτική, «διότι υπήρξαν και λάθη και παραλείψεις», αλλά όχι με "ανθρωποφαγικό τρόπο". 

Απαντώντας τέλος στην ανεξάρτητη βουλευτή, Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου, η οποία ζήτησε σαφή απάντηση για το αν επιτρέπεται τελικώς η κολύμβηση στις περιοχές που έπληξε η ρύπανση, ο κ. Κουρουμπλής, διαβεβαίωσε ότι οι παραλίες είναι καθαρότερες από πριν και την προσκάλεσε «να πάνε μαζί στα βράχια της Πειραϊκής και τη Σαλαμίνα» να το διαπιστώσει.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)