to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Οι διανομείς στους δρόμους για δουλειά με δικαιώματα (βίντεο - φωτογραφίες)

Απεργιακές κινητοποιήσεις την Πέμπτη 11 Απρίλη - Νομοθετική παρέμβαση για τα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο των ντελίβερι στην εστίαση, προανήγγειλε ο Ανδ. Νεφελούδης


(φωτογραφία από τη μοτοπορεία στην Αθήνα: Yannis Kemmos)

Για το «μενού» της εργοδοτικής ασυδοσίας σε βάρος των διανομέων (ντελίβερι, κούριερ) έχουμε γράψει πολλές φορές (εδώ τα σχετικά δημοσιεύματα του Left.gr).  Τα χρόνια της κρίσης και εν μέσω της συνολικής απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων, οι συνθήκες εργασίας των περίπου 20.000 διανομέων της χώρας έγιναν ακόμη χειρότερες, με αποτέλεσμα την πρόκληση όλο και περισσότερων εργατικών ατυχημάτων (πολλά από τα οποία δεν δηλώνονται καν ως τέτοια) που κοστίζουν ανθρώπινες ζωές. 

Ζωές νέων ανθρώπων αλλά και μεγαλύτερων, οι οποίοι λόγω της κρίσης χρησιμοποιούν το μηχανάκι τους για να συμπληρώσουν το εισόδημά τους, τα ένσημα που λείπουν για τη σύνταξη ή για να ξεφύγουν από την ανεργία. Από το «μενού» δεν λείπουν και τα περιστατικά εργοδοτικής τρομοκρατίας, με πιο χαρακτηριστικό αυτό της επίθεσης στον Μοχάμεντ Κ.Σ., στο Περιστέρι, η οποία έχει πάρει, εκτός από δημοσιότητα, τη δικαστική οδό. 

Παράλληλα, το τελευταίο διάστημα πύκνωσαν οι συλλογικές δράσεις και η προσπάθεια οργάνωσης σε σωματεία, για την υπεράσπιση και διεύρυνση των δικαιωμάτων των διανομέων.

Σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση αυτή, δύο περίπου χρόνια μετά την αντίστοιχη κινητοποίηση, αποτελεί η απεργία που έχει εξαγγείλει για την Πέμπτη 11 Απρίλη, στην Αττική, η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου (ΣΒΕΟΔ). Στο πλαίσιο της απεργίας, πραγματοποιείται μοτοπορεία με αφετηρία το Πεδίον του Άρεως:

[Φωτογραφίες: Μάριος Λώλος]

Στη μοτοπορεία συμμετείχαν και οι Reworkers:

Μεταξύ των βασικών αιτημάτων της ΣΒΕΟΔ: είναι τα εξής:

 - Η καθιέρωση της υποχρέωσης του εργοδότη να παρέχει τα μέσα ατομικής προστασίας (κράνος, μπουφάν, κλπ) στους διανομείς.

- Η κατοχύρωση της ευθύνης του εργοδότη να συντηρεί το μεταφορικό όχημα.

- Η θεσμοθέτηση του δικαιώματος αποζημίωσης των διανομέων από τον εργοδότη σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος.

- Η δημιουργία περισσότερων δικλείδων ασφαλείας για τους διανομείς, ώστε να μην εργάζονται σε ακραίες καιρικές συνθήκες (παγετός, καύσωνας, κλπ).

- Η ένταξη των διανομέων στη νομοθεσία για τα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα.

- Υποχρεωτική κλαδική σύμβαση εργασίας στον επισιτισμό.

- Ενιαία ειδικότητα.

(φωτογραφία από την έναρξη της μοτοπορείας στην Αθήνα, το μεσημέρι της Πέμπτης)

Κινητοποίηση και από το κλαδικό σωματείο των κούριερ

Παράλληλα, το κλαδικό σωματείο των ταχυμεταφορέων (κούριερ) σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, το Σ.Ε.Τ.Τ.Ε.Α, προχώρησε στάση εργασίας (08:00 με 13:00) διεκδικώντας «την υπογραφή ενιαίας κλαδικής σύμβασης που θα καλύπτει όλους τους εργαζόμενους του κλάδου μας: ταχυδρόμους οδηγούς δικύκλου, ταχυδρόμους οδηγούς αυτοκινήτου, διαλογείς-συσκευαστές, υπαλλήλους υποστηρικτικών τμημάτων ταχυδρόμησης» (διαβάστε αναλυτικά). 

Στο πλαίσιο αυτό, το Σ.Ε.Τ.Τ.Ε.Α. πραγματοποίησε απεργιακή περιφρούρηση στην ΕΛΤΑ και ΕΛΤΑ Courier, όπου κυριαρχεί το καθεστώς της εργολαβίας και οι εργαζόμενοι στις τρίτες εταιρείες υπογράφουν συμβάσεις ακόμα και ενός μήνα...

Τη στήριξή τους στην απεργία των διανομέων έχουν εκφράσει μεταξύ άλλων η Πρωτοβουλία Πρωτοβάθμιων Σωματείων αλλά και ο Σύλλογος Υπαλλήλων Βιβλίου - Χάρτου - Ψηφιακών Μέσων Αττικής, ο οποίος μάλιστα τονίζει ότι καλύπτει τα μέλη του που εργάζονται με μηχανάκι και επιθυμούν να απεργήσουν (αναλυτικά εδώ). 

Mοτοπορεία στη Θεσσαλονίκη

Κάλεσμα για κινητοποίηση έχει απευθύνει για τη Θεσσαλονίκη και η «Επιτροπή Αγώνα Διανομέων», η οποία πραγματοπoίησε μοτοπορεία με κατάληξη στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, όπου οι συγκεντρωμένοι διανομείς ζήτησαν, σύμφωνα με το seleo.gr, να συναντηθούν με την Υπουργό Εργασίας.

(με κορναρίσματα και συνθήματα πραγματοποίησαν μοτοπορεία στους κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης διανομής που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της τοπικής Επιτροπής Αγώνα Διανομέων)

Παράλληλα, με την υποχρεωτική Κλαδική Σύμβαση Εργασίας στον Επισιτισμό, την οποία διεκδικούν, τιμούν -όπως επισημαίνουν- τη μνήμη 15 συναδέλφων τους, που έχασαν τη ζωή τους τα τελευταία δύο χρόνια ενώ εργάζονταν."Σήμερα κορυφώνουμε τις κινητοποιήσεις μας. Εμείς εδώ στη Θεσσαλονίκη δεν απεργούμε αλλά συντονιζόμαστε με τους συναδέλφους σε όλη τη χώρα και τιμούμε τη μνήμη δεκαπέντε συναδέλφων, που έχασαν τη ζωή τους σε εργατικά δυστυχήματα" ανέφερε στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο Βασίλης Κεφάλας, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδικάτου Επισιτισμού – Τουρισμού Θεσσαλονίκης, Πιερίας, Χαλκιδικής και μέλος της επιτροπής Αγώνα Διανομέων. "Δεν μπορούμε να αφήσουμε (να εξακολουθήσει να υπάρχει) ένα καθεστώς, (κατά το οποίο) για 3,5 ευρώ την ώρα να σκοτωνόμαστε. Θέλουμε υποχρεωτική Κλαδική Σύμβαση Εργασίας, η οποία εμποδίζεται από νόμους μνημονιακούς, για αυτό και ζητάμε αυτοί να καταργηθούν" σημείωσε.

(φωτογραφίες - βίντεο από Θεσσαλονίκη: seleo.gr) 

Επίσης, συγκέντρωση διαμαρτυρίας πραγματοποίησαν και μέλη του σωματείου σερβιτόρων, μαγειρων και λοιπων εργαζομένων Θεσσαλονίκης, στο άγαλμα Λαμπράκη:

Νομοθετική παρέμβαση προανήγγειλε ο Ανδ. Νεφελούδης

Μέλη της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων συναντήθηκαν με τον γ.γ. του υπουργείου Εργασίας τον περασμένο μήνα. Η «Επιτροπή Αγώνα Διανομεών» ζητά από την κυβέρνηση να προχωρήσει στην κατάρτιση και ψήφιση ενός αυστηρού νομοσχεδίου για τα θέματα του κλάδου τους, αλλά και να δημιουργηθεί ένας μηχανισμούς μόνιμου ελέγχου, ώστε - όπως είπε - να τηρείται η εργατική νομοθεσία και να μας εξασφαλιστούν ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, υγιεινής και ασφάλειας. «Θα πρέπει να κλείνει οριστικά όποιος πιάνεται να παρανομεί» είχε δηλώσει η Μαργαρίτα Κουταλάκη, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδικάτου Επισιτισμού - Τουρισμού, σημειώνοντας ότι «πρέπει επιτέλους να καταστεί σαφές ότι παίζουν με ανθρώπινες ζωές».

Ο Ανδ. Νεφελούδης, από την πλευρά του, είχε προανγγείλει εντατικούς ελέγχους προκειμένου να διαπιστωθεί εάν οι εργοδότες τηρούν τα προβλεπόμενα της εγκυκλίου που εξέδωσε το υπουργείο Εργασίας (αναλυτικά εδώ οι προβλέψεις της εγκυκλίου). To επόμενο διάστημα αναμένεται να πραγματοποιηθεί νέα νομοθετική παρέμβαση από πλευρά της κυβέρνησης με στόχο την μεγαλύτερη προσταστία της Υγείας και της Ασφάλειας αλλά και την κατοχύρωση των απολαβών των διανομέων.  Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο γ.γ. του υπουργείου, έχει ήδη εκδοθεί μία εγκύκλιος, αποσαφηνίζοντας ότι δεν πρόκειται για νομοθετική ρύθμιση. «Αυτό που έχει γίνει, μέχρι στιγμής, είναι ότι έχουμε κωδικοποιήσει τι ισχύει νομικά, ώστε να ενημερωθούν οι επιθεωρητές του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και να προχωρούν σε διαδικασίες ελέγχου πιο συστηματικά. Από τότε που εκδόθηκε η εγκύκλιος, έχει ξεκινήσει μία διαδικασία διαλόγου με όλους τους φορείς που σχετίζονται με το αντικείμενο, δηλαδή με όλες τις συλλογικότητες των εργαζομένων στο χώρο της διανομής στην εστίαση, αλλά και με τους μεταφορείς (ταχυμεταφορές, κτλ) και με εργοδότες του κλάδου είτε είναι συλλογικά όργανα, όπως η ΓΣΕΒΕΕ (Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων, Ελλάδας) είτε είναι εταιρείες του χώρου. Η διαδικασία της συζήτησης ολοκληρώθηκε στο τέλος του Μαρτίου» σημείωσε ο κ. Νεφελούδης, επισημαίνοντας ότι, το αμέσως επόμενο διάστημα, «θα νομοθετήσουμε μία σειρά από θέματα, που έχουν να κάνουν με την προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων στο χώρο της εστίασης όσον αφορά τη διανομή». Σύμφωνα με τον κ. Νεφελούδη, στόχος είναι να μην επιβαρύνονται οι ίδιοι οι εργαζόμενοι το κόστος της συντήρησης της μηχανής που είναι το εργαλείο της δουλειάς τους, αλλά και να προστατευθούν τα εργασιακά δικαιώματά τους.

"Έχουν ξεκινήσει έλεγχοι σύμφωνα με την Εγκύκλιο που έχει φέρει η κυβέρνηση, αλλά πρέπει να ενταθούν. Πάνω από το 95% των συναδέλφων δεν παίρνουν υπερωρίες, αργίες και νυχτερινά, αντιμετωπιζόμαστε από τους εργοδότες σαν περαστικοί, που μπήκαμε τυχαία στο κατάστημα και τους είπαμε ότι μας χρωστάνε" επισήμανε την Πέμπτη 11/4 ο διανομέας Μηνάς Κουρίλας, μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ.

Όπως υπενθυμίζουν στο δικό τους κάλεσμα οι «Reworkers», βασικές αιχμές διεκδίκησης των διανομέων είναι:

  • • Η καθιέρωση της υποχρέωσης του εργοδότη να παρέχει τα μέσα ατομικής προστασίας (κράνος, μπουφάν κ.λπ.) στους διανομείς (σ.σ.: ήδη προβλέπεται στην προαναφερθείσα εγκύκλιο αλλά πιθανότατα θα χρειαστούν βελτιώσεις)

  • • Η κατοχύρωση της ευθύνης του εργοδότη να συντηρεί το μεταφορικό όχημα

  • • Η θεσμοθέτηση του δικαιώματος αποζημίωσης των διανομέων από τον εργοδότη, σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος

  • • Η δημιουργία περισσότερων δικλείδων ασφαλείας για τους διανομείς, ώστε να μην εργάζονται σε ακραίες καιρικές συνθήκες (παγετός, καύσωνας κ.λπ.)

  • • Η ένταξη των διανομέων στη νομοθεσία για τα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα

Η αφίσα της ΣΒΕΟΔ:

Η μακαρονάδα της απεργίας

Παράλληλα, στα social media κυκλοφορεί η παρότρυνση προς όλους μας να σκεφτούμε ως εργαζόμενοι και όχι ως καταναλωτές. Η... συνταγή είναι απλή:

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)