to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Ο νέος πτωχευτικός κώδικας της ΝΔ: Πρώτα ρευστοποίηση περιουσίας, μετά ρύθμιση χρεών

Υπάρχουν φόβοι σε παράγοντες της αγοράς ότι οι πλειστηριασμοί για το 2020 ενδέχεται να φτάσουν ακόμη και τις 25.000, κάτι το οποίο θα ευνοηθεί από την άρση προστασίας της πρώτης κατοικίας


Πρώτα ρευστοποίηση της περιουσίας και μετά ρύθμιση χρεών! Αυτό φαίνεται ότι θα είναι το «μότο» του νέου πτωχευτικού κώδικα που αναμένεται να θέσει σε ισχύ η κυβέρνηση μέσα στην άνοιξη με την ταυτόχρονη απελευθέρωση των πλειστηριασμών.

Η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει μέσω του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη ότι δεν θα υπάρξει παράταση του ισχύοντος πλαισίου. Μάλιστα, τόσο ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας όσο και ο υπουργός Ανάπτυξης έχουν προαναγγείλει ειδική μέριμνα για τα πλέον ευάλωτα νοικοκυριά χωρίς να καταγράψουν οτιδήποτε συγκεκριμένο, με αποτέλεσμα να δημιουργείται έντονη ανησυχία σε χιλιάδες πολίτες. Άλλωστε, υπάρχουν φόβοι σε παράγοντες της αγοράς ότι οι πλειστηριασμοί για το 2020 ενδέχεται να φτάσουν ακόμη και τις 25.000, κάτι το οποίο θα ευνοηθεί από την άρση προστασίας της πρώτης κατοικίας.

Καμία προστασία
Οι θεσμοί φαίνεται πως έχουν ξεκαθαρίσει ότι το νέο πλαίσιο που θα καλύπτει και τους ιδιώτες και τις επιχειρήσεις δεν θα πρέπει να περιλαμβάνει κανενός είδους προστασία, ούτε καν πρώτης κατοικίας, κάτι το οποίο φαίνεται ότι έχει αποδεχθεί η ελληνική κυβέρνηση. Παράλληλα, θα πρέπει να προβλέπει τη ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη πριν ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για τη ρύθμιση των χρεών του σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο νέος πτωχευτικός θα βασίζεται στην κοινοτική Οδηγία «για την προληπτική αναδιάρθρωση, την απαλλαγή από τα χρέη και τις ανικανότητες ή την έκπτωση οφειλετών» που ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2019.

Η σχετική Οδηγία υποτίθεται ότι δίνει δεύτερη ευκαιρία στα φυσικά πρόσωπα που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις δανειακές υποχρεώσεις τους, δηλαδή επιτρέπει τη ρύθμιση των οφειλών τους ή την απαλλαγή τους από τα χρέη, αφού όμως προηγουμένως ρευστοποιηθεί το σύνολο της περιουσίας τους!

Κατάργηση κάθε περιορισμού
Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, η κατάργηση κάθε περιορισμού στους πλειστηριασμούς ακινήτων θα ισχύει καθολικά για όλους τους οφειλέτες, ακόμη κι αν πρόκειται για την πρώτη κατοικία του οφειλέτη, ανεξαρτήτως εμβαδού, εισοδήματος και καταθέσεων. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι πρώτες συζητήσεις για το νέο πτωχευτικό δίκαιο που θα πρέπει να είναι λειτουργικό το αργότερα από την 1η Μαΐου του 2020.

Οι κυνικές δηλώσεις του υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη ότι η απόλυτη προστασία της πρώτης κατοικίας είναι επιζήμια για την ελληνική οικονομία έχουν προκαλέσει ισχυρές αντιδράσεις, όταν αντίστοιχο πλαίσιο ισχύει και σε άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα στη Νορβηγία ή στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, με ορισμένους οικονομικούς αναλυτές, αλλά και νομικούς κύκλους να εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους στο απευκταίο ενδεχόμενο να μετατραπεί η Ελλάδα σε Ισπανία των προηγούμενων ετών! Ήδη έχουν προγραμματιστεί περίπου 5.000 πλειστηριασμοί για το 2020, ενώ παράγοντες της τραπεζικής αγοράς κάνουν λόγο για ενδεχόμενο να φτάσουν τους 25.000 συνολικά μέχρι το τέλος της τρέχουσας χρονιάς. Εν τω μεταξύ, ορισμένοι κύκλοι φοβούνται ότι μέσα στα επόμενα λίγα χρόνια το φαινόμενο των πλειστηριασμών ενδέχεται να αυξηθεί και συνολικά να ξεπεράσουν τις 180.000.

Είναι γεγονός ότι το θέμα των κόκκινων δανείων ταλαιπωρεί χιλιάδες πολίτες (εξαιρουμένων των στρατηγικών κακοπληρωτών). Η Ελλάδα κρατά τα πρωτεία στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ανάμεσα στις δεκαεννέα χώρες της Ευρωζώνης σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για το τρίτο τρίμηνο του 2019, στο πλαίσιο της εποπτείας του χρηματοπιστωτικού συστήματος της νομισματικής ένωσης. Το ποσοστό κόκκινων δανείων που βρίσκονται στα χαρτοφυλάκια των ελληνικών τραπεζών είναι 37,4%, έναντι 3,41% του μέσου όρου της Ευρωζώνης, και ελαφρά μειωμένο σε σχέση με το 39,24% του δεύτερου τριμήνου.

Οι αδυναμίες του σχεδίου "Ηρακλής"
Ως φαίνεται, η απελευθέρωση των πλειστηριασμών θα...συνδράμει τις τράπεζες για τη μείωση των κόκκινων δανείων που έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους. Βέβαια, η κυβέρνηση έχει ψηφίσει ήδη γι’ αυτόν τον λόγο το σχέδιο «Ηρακλής». Και ενώ το Δημόσιο συμμετέχει στο σχέδιο αυτό με εγγυήσεις 12 δισ. ευρώ, δεν υφίσταται κανένα πλαίσιο διαφάνειας στη λειτουργία των εξυπηρετητών, την αναδιάρθρωση των δανείων στα κριτήρια πώλησης, ρύθμισης ή ρευστοποίησης δανείων. Είναι σαφές ότι σε περίπτωση κατάπτωσης εγγυήσεων θα δοθούν από το Δημόσιο χρήματα.

Παράλληλα, φαίνεται πως υπάρχει πλήρης απουσία αναπτυξιακής στρατηγικής. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν έχει συγκροτήσει έναν απαραίτητο τέτοιο μηχανισμό στην περίπτωση της διαχείρισης των κόκκινων δανείων. Ως φαίνεται, τράπεζες και εξυπηρετητές θα ορίζουν ποιες επιχειρήσεις θα... λειτουργούν και ποιες όχι χωρίς τη δημιουργία προϋποθέσεων από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου. Το μόνο που κάνει η Ν.Δ. είναι η δρομολόγηση της άρσης προστασίας της πρώτης κατοικίας, η οποία για προφανείς λόγους έρχεται παράλληλα με την υλοποίηση του σχεδίου “Ηρακλής”. Στην αξιωματική αντιπολίτευση εκτιμούν πως θα καταστεί όχημα καταιγίδας πτωχεύσεων, εξώσεων και πλειστηριασμών.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι στο συγκεκριμένο πλαίσιο υπάρχει έλλειψη υποχρέωσης των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν την ελληνική οικονομία. Βασική αιτιολογία για τη θέσπιση και υλοποίηση του σχεδίου “Ηρακλής” είναι η εξυγίανση των τραπεζών ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να χρηματοδοτήσουν την οικονομία. Στο σχέδιο της Ν.Δ. δεν υπάρχει καμία σχετική δέσμευση, σε αντίθεση με αντίστοιχες πρακτικές σε άλλες χώρες (π.χ. Ιρλανδία).

Τέλος, είναι εμφανής η έλλειψη ελέγχου των πράξεων των τραπεζικών διοικήσεων. Ακόμα και στην περίπτωση κατάπτωσης εγγυήσεων, δεν τίθεται κανένα θέμα ελέγχου ή επιπτώσεων επί των διοικήσεων των τραπεζών.

Πηγή: Avgi.gr

2020 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)