to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

11:52 | 10.05.2018

πηγή: Στο Κόκκινο

Πολιτισμός

Ο Μάης του 1968 ήταν και πολιτιστική επανάσταση που ξύπνησε τους Γάλλους απ’ τον λήθαργο

Στο Κόκκινο για τον Μάη του 1968 μίλησαν τόσο ο Ροβήρος Μανθούλης όσο και ο Κώστας Φέρρης που αναφέρθηκαν μεταξύ άλλων μιλώντας στη Τζούλη Τσίγκα και στον Χρυσόστομο Λουκά και στην πολιτιστική επανάσταση εκείνης της περιόδου.


Ρ. Μανθούλης: Ο Μάης ξύπνησε τους Γάλλους απ' τον λήθαργο

Ο σκηνοθέτης Ροβήρος Μανθούλης μετράει 122 ταινίες στο ενεργητικό του, όλες στη Γαλλία. Μια ταινία του όμως, που «προφήτευε» μια δικτατορία στην Ελλάδα,  η «Πρόσωπο με Πρόσωπο», παίχτηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ Νέου Κινηματογράφου στην Υερ κατά διαβολική σύμπτωση την ημέρα που εκδηλώθηκε το πραξικόπημα στην Ελλάδα.

Μετά από αυτό ο Ροβήρος Μανθούλης εκτοξεύεται στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος για τις εξελίξεις στην Ελλάδα. Ο δημοφιλής σκηνοθέτης θυμάται πως «έπεσε» πάνω στον γαλλικό Μάη επιστρέφοντας από το Λονδίνο το 1967.

Στο Κόκκινο διηγήθηκε πως οι Γάλλοι «ξύπνησαν από έναν λήθαργο» μέσα σε ένα εξαιρετικά συντηρητικό αστικό κράτος. Σε ένα κράτος όπου μια γυναίκα δεν μπορούσε να ανοίξει λογαριασμό στην τράπεζα χωρίς την συναίνεση πρώτα του άντρα της, κάτι που εξηγεί και γιατί έτυχε τόσο μεγάλης κοινωνικής αποδοχής ο Μάης του ‘68.

Αναφέρθηκε στους εργάτες που κατέβηκαν να διεκδικήσουν και εκείνοι - και ενώ ήδη οι φοιτητές ήταν στους δρόμους, στον διάχυτο επαναστατικό για την εποχή  ερωτισμό, σε όλα αυτά που βοήθησαν στο να φέρουν οι εξεγερμένοι του Μάη το κράτος σε πλήρη παράλυση και την κυβέρνηση στα πρόθυρα οργάνωσης στρατιωτικού πραξικοπήματος.

Ο Ροβήρος Μανθούλης εξήγησε και πως  ο γαλλικός Μάης μεταμόρφωσε την Τέχνη. «Δεν είναι τυχαίο ότι μου ζητήθηκε να κάνω αφιέρωμα στην Pop generation» που ως τότε δεν είχε θέση στην τηλεόραση λόγω του «καθωσπρεπισμού» του καθεστώτος και της γαλλικής κοινωνίας ως τότε». Μέσα στο τόσο στενό τηλεοπτικό τοπίο - μόλις δυο τηλεοπτικά κανάλια της δημόσιας τηλεόρασης, η σειριά εκπομπών του συγκέντρωνε το 50% της τηλεθέασης…

Κ. Φέρρης: Ο Μάης του '68 ήταν πολιτιστική επανάσταση

«Ο Μάης του '68 άλλαξε τον εαυτό μας. Δεν είναι κατά βάση πολιτικό κίνημα, αλλά πολιτιστική επανάσταση» είπε Στο Κόκκινο ο σκηνοθέτης Κώστας Φέρρης, καταθέτοντας τη δική του εμπειρία από τον Παρισινό Μάη, αλλά και το αποτύπωμα της εξέγερσης σε όσους συμμετείχαν σε αυτήν. «Οι πεσιμιστές, μετά την εξέγερση πέρασαν στην απελπισία, οι αισιόδοξοι σαν εμένα το χωνέψαμε και ζήσαμε με τη χαρά αυτών που βιώσαμε». 

Όσο για τους μήνες που προηγήθηκαν, ο Κώστας Φέρρης δηλώνει με βεβαιότητα πως «υπήρχαν υπόγεια ρεύματα» που έδιναν σημάδια της εξέγερσης που θα ερχόταν. «Δεν είναι τυχαίο», λέει, πως ο Λουί Μαλ, αστός και αριστοκράτης, έστηνε οδοφράγματα, πετούσε πέτρες και άνοιξε το σπίτι του στους εξεγερμένους.

«'Η κοινωνία του θεάματος' του Γκυ Ντεμπόρ ήταν προφητική γι’ αυτό που ακολούθησε τα επόμενα χρόνια. Ο Μάης του '68 εκμεταλλεύτηκε αυτήν την κοινωνία για να την ανατρέψει. Δε μπορεί να υπάρξει παρόμοια εξέγερση, ένας νέος Μάης του '68. Το σύστημα έχει πλέον ισχυροποιηθεί. Πρέπει να αλλάξει η συνείδηση του ανθρώπου από την οικονομίστικη ιδεολογία για να το ανατρέψει».

«Τον Μάη τον έκαναν οι Γάλλοι κινηματογραφιστές και οι Έλληνες εξόριστοι». Αυτό έλεγαν πολλοί στη Γαλλία μετά την εξέγερση, θυμάται ο Κώστας Φέρρης, μιλώντας για την ενεργό δράση των ελλήνων κινηματογραφιστών και συνολικά των ελλήνων αριστερών στο Παρίσι. Ενδεικτική η συμμετοχή τους στην κατάληψη του Ελληνικού Σπιτιού στην Πανεπιστημιούπολη του Παρισιού. «Στις 21 Μαΐου του '68 οι έλληνες εξόριστοι και φοιτητές κάναμε συνέλευση στην κατειλημμένη Σορβόνη. Παρότι υπήρχαν διαφορετικές τάσεις και γκρουπούσκουλα μεταξύ μας, όλοι πιστεύαμε πως πρέπει να κάνουμε κάτι. 

Ο Νίκος Παπατάκης πρότεινε να καταλάβουμε τον ναό του Αγίου Στεφάνου. Εκεί όμως έπεσε η πρόταση για κατάληψη στο Ελληνικό Περίπτερο. Το βράδυ μας φιλοξένησαν οι ισπανοί φοιτητές που είχαν ήδη καταλάβει το δικό τους περίπτερο και τα ξημερώματα 142 Έλληνες, σε μια ευθεία γραμμή κατά μέτωπο με τον Κούνδουρο να κρατά την κόκκινη σημαία κι εμένα να κρατώ τη μαύρη, ως αναρχικός, καταλάβαμε το δικό μας. Είχαμε περιφρούρηση 24ώρες το 24ωρο γιατί φοβόμασταν επίθεση από χουντικούς. Κάναμε διαρκώς εκδηλώσεις, προβολές ταινιών, συζητήσεις, αφιερώματα στο ρεμπέτικο κλπ.  
 
 

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)