to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

21:58 | 15.11.2018

Πολιτισμός

Ο Κώστας Γαβράς αυτοβιογραφείται

"Πήγαινε εκεί όπου είναι αδύνατο να πας"


Αν αποφάσιζε να γυρίσει ταινία τη ζωή του, αναμφίβολα θα έδινε ένα πανόραμα των σημαντικών γεγονότων της πολιτικής και του πολιτισμού που διέτρεξαν το τελευταίο μισό του 20ού αιώνα. Γεγονότα και πρόσωπα θα εναλλάσσονταν στην οθόνη. Ηθοποιοί, σκηνοθέτες και συγγραφείς μύθοι, ηγέτες που έμειναν στην Ιστορία και ανάμεσά τους ο ίδιος, από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της εποχής μας. Ο Κώστας Γαβράς, όμως, επέλεξε να γράψει την ιστορία του. Συνοψίζοντας την κοσμοθεωρία του στον τίτλο «Πήγαινε εκεί όπου είναι αδύνατο να πας», η αυτοβιογραφία του από σήμερα βρίσκεται στα ράφια των βιβλιοπωλείων (εκδ. Γκούτενμπεργκ, μτφ. Ωρίων Αρκομάνης) και καταγράφει όλα όσα έζησε τα τελευταία 60 χρόνια. Το βιβλίο μάλιστα θα φέρει για μια ακόμα φορά τον διάσημο σκηνοθέτη στην Αθήνα τη Δευτέρα 26 Νοεμβρίου, οπότε θα το παρουσιάσει στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (7 μ.μ.).

Στὴν πραγματικότητα, ἡ ἀληθινή μου ζωὴ στὴ Γαλλία ξεκίνησε στὶς 5 ᾽Οκτωβρίου τοῦ 1955 . Μετὰ ἀπὸ ἕνα ταξίδι δεκαοχτὼ ὡρῶν μὲ πλοῖο ἀπὸ τὸν Πειραιὰ στὸ Πρίντεζι καὶ τριάντα ὡρῶν μὲ τρένο μέχρι τὸ Παρίσι, ἔϕτασα στὸ σταθμὸ Λυὸν στὶς 9.30 τὸ πρωί. Στὰ 22 σου χρόνια οἱ χαμένες ὧρες δὲν μετρᾶνε. Τὶς γεμίζουνε οἱ ἐλπίδες καὶ τὰ ὄνειρα. ᾽Εκείνη τὴν ἐποχή, γιὰ μένα ἢ γιὰ κάποιον τοῦ περιβάλλοντός μου, τὸ νὰ ἐγκαταλείψεις τὴν ῾Ελλάδα δὲν σήμαινε «ἕναν μικρὸ θάνατο», ὅπως λέει ὁ ποιητής, ἀλλὰ τὸ νὰ ξαναγεννηθεῖς. Σήμαινε νὰ ξεϕύγεις ἀπὸ τὴ μιζέρια, ὄχι τὴν οἰκονομικὴ μιζέρια ποὺ τὸ πολὺ πολὺ νὰ τὴ συνηθίσεις, ἀλλὰ τὴν ἄλλη, αὐτὴ στὴν ὁποία κάθε ἐλπίδα ἢ μελλοντικὰ σχέδια εἶναι ἀδιανόητα καὶ ὅπου ἡ μόνη ἐπιτρεπόμενη προοπτικὴ εἶναι ἡ καθημερινὴ ἐπιβίωση. Τὸ νὰ ϕύγεις ἦταν νὰ πᾶς πρὸς τὸ ϕῶς, πρὸς τὴν ἐκπλήρωση ἑνὸς ὀνείρου, ἀκόμα κι ἂν αὐτὸ τὸ ὄνειρο παρέμενε ἀπροσδιόριστο. Στὴν πραγματικότητα, τὸ ὄνειρο ἦταν νὰ ϕύγεις. Τὸ νὰ ἀνακαλύψεις, νὰ μάθεις, ἦταν τὸ ὄνειρο μέσα στὸ ὄνειρο".

Έτσι ξεκινάει την αφήγησή του ο Γαβράς. Από το 1955, όταν με ελάχιστα χρήματα κι ακόμα λιγότερα γαλλικά φτάνει στο Παρίσι, αφού στην Ελλάδα η ένταξη του πατέρα του στην Αριστερά εμποδίζει κάθε δυνατότητα για σταδιοδρομία. Περιγράφει τη μαγεία που του ασκεί ο κινηματογράφος και τη διέξοδο που προσφέρει η παρισινή ταινιοθήκη. Μετά τις σπουδές του αρχίζει να δουλεύει ως βοηθός σε διάφορες γαλλικές παραγωγές και γνωρίζεται με μεγάλα ονόματα του κινηματογράφου όπως τον Ρενέ Κλερ, τον Ζαν Γκαμπέν, τον Μπελμοντό, τον Ντελόν, την Κατρίν Ντενέβ, την Τζέιν Φόντα αλλά και τη Σιμόν Σινιορέ και τον Υβ Μοντάν, με τους οποίους θα παραμείνει πολύ στενός φίλος μέχρι τον θάνατό τους. Με τη βοήθειά τους θα γυρίσει την πρώτη δική του ταινία, το Διαμέρισμα Δολοφόνων.

Η μεγάλη επιτυχία θα έρθει με το «Ζ», που θα τον κάνει γνωστό διεθνώς και θα του χαρίσει το πρώτο Όσκαρ. Στο βιβλίο διαβάζουμε ότι μετά την επιτυχία της ταινίας θα λάβει το σενάριο ενός ανθρώπου στον οποίο δεν πάει ο νους. Ο Μουαμάρ Καντάφι επιθυμούσε να συνεργαστεί μαζί του. Ο ίδιος ήταν επίσης ο πρώτος αποδέκτης του σεναρίου του «Νονού». Αρνήθηκε να το γυρίσει, όμως η ταινία του Κόπολα του άρεσε πολύ.

Η Ομολογία, η Κατάσταση Πολιορκίας, Ο Αγνοούμενοςεκτοξεύουν τη φήμη του. Σταρ όπως ο Ντάστιν Χόφμαν ή ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ ζητούν συνεργασία μαζί του και τον οδηγούν σε κάθε γωνιά του πλανήτη, συχνά μαζί με ηγέτες όπως ο Αλιέντε ή ο Αραφάτ και συγγραφείς όπως ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες. Με τον Ρέντφορντ επρόκειτο να γυρίσουν μια ταινία με φόντο το Παλαιστινιακό. Το εγχείρημα δεν ευοδώθηκε αφού οι δυο τους δεν μπόρεσαν να συμφωνήσουν για το φινάλε της. Ο Ρέντφορντ το ήθελε πιο παρηγορητικό για τον θεατή, ο Γαβράς όμως θεωρούσε ότι έτσι θα αποδυνάμωνε την ταινία, την ήθελε πιο πολιτική. Στο βιβλίο ξεδιπλώνεται καρέ-καρέ όλη η ζωή του σκηνοθέτη. Σαν μυθιστόρημα. Γνωστά περιστατικά και άγνωστες ιστορίες διαδέχονται η μία την άλλη και μαζί τα σημαντικότερα παγκόσμια γεγονότα. Αυτά διηγείται καθώς ετοιμάζεται τώρα να γυρίσει τη νέα του ταινία.

ΑΥΓΗ - Πόλυ Κρημνιώτη

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)