Αδικαιολόγητα απαρατήρητη, έξω από τον κύκλο των ειδικών, κινδύνεψε να περάσει η επέτειος των 120 χρόνων από τη γέννηση και 50 από τον θάνατο του Φώτη Κόντογλου. Έστω και λίγο πριν την εκπνοή του έτους, που θα μπορούσε να του έχει αφιερωθεί, η Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου-Γκίκα αφιερώνει μια μικρή αλλά σημαντική έκθεση στον πολυσχιδή καλλιτέχνη, που υπήρξε «ο βασικός πυλώνας σύνδεσης της Γενιάς του '30 με τη βυζαντινή παράδοση», όπως τόνισε ο επιμελητής της Πινακοθήκης Κ. Παπαχρήστου.

Στην έκθεση Κόντογλου: Από τον Λόγο στην Έκφρασι, που εγκαινιάστηκε προχθές και θα είναι ανοιχτή έως τις 20/2, παρουσιάζεται μια σημαντική αλλά συχνά παραμελημένη πτυχή του: αυτή του συγγραφέα και εικονογράφου, μέσα από υλικό που, στο μεγαλύτερο μέρος του, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κοινό. Πρόκειται για βιβλία, δικά του ή άλλων, που εικονογράφησε ή ζωγράφισε ο ίδιος, όπως ένας Ερωτόκριτος με τον ήρωα αποτυπωμένο πάνω στο δερματόδετο εξώφυλλο, που δώρισε στον Ιωάννη Μεταξά.

Όπως τόνισε ο επιμελητής της έκθεσης Χρ. Μαργαρίτης, η έκθεση επιδιώκει να φέρει τον Κόντογλου πιο κοντά στο σήμερα, να τον προσεγγίσει διεπιστημονικά, όπως γίνεται μέσα από τις μελέτες 20 ειδικών που δημοσιεύονται στον κατάλογο της έκθεσης.

Επιπλέον, ο επισκέπτης παρακολουθεί βήμα-βήμα τον τρόπο δουλειάς του, όπως φαίνεται στις μακέτες του για το βιβλίο Αστρολάβος: από τα πρώτα, χωρίς χρώμα, σχέδια της εικονογράφησης, στα τελικά έγχρωμα και στα ασπρόμαυρα τυπογραφικά δοκίμια.

Τέλος, εκτός των εκδοτικών, ιδιαίτερη σημασία έχουν μακέτες για τοιχογραφίες (του σπιτιού του στην Κυπριάδου) η τελική έγχρωμη μακέτα του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου που κοσμεί το δημαρχείο της Αθήνας, ένα ανθίβολο από το εργαστήρι του κ.ά.