to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

O Γ. Σταθάκης μιλάει στο left.gr: Επιστροφή της οικονομίας σε αναπτυξιακή τροχιά

Συνέντευξη με τον υπουργό οικονομίας Γιώργο Σταθάκη: «Νομίζω ότι το πρώτο βήμα για το χρέος ήταν πολύ θετικό»


Με τον υπουργό οικονομίας Γιώργο Σταθάκη το Left.gr είχε μια συζήτηση περίπου 35 λεπτών, στη διάρκεια της οποίας θίχθηκαν οι κύριες πλευρές  της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης.

Ειδικότερα για το νέο αναπτυξιακό νόμο και τη φιλοσοφία που τον διέπει, ο Γιώργος Σταθάκης περιέγραψε τις διαφορές του με προηγούμενους νόμους:

«Οι δυο προηγούμενοι νόμοι έδιναν τα ίδια κίνητρα σε όλες τις κατηγορίες επενδύσεων ανεξαρτήτως κλάδου και ανεξαρτήτως μεγέθους. Η διαφορά με τον παρόντα νόμο είναι ότι πρώτον, αφορά μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δεν αφορά τις μεγάλες επιχειρήσεις. Οι επιδοτήσεις είναι 5 εκατομμύρια ευρώ ανά επενδυτικό σχέδιο, 10 εκ. για μια επιχείρηση και 20 εκ. για ένα όμιλο επιχειρήσεων. Συγκριτικά, με τον προηγούμενο νόμο οι πρώτες 10 επιχειρήσεις είχαν πάρει από 130-200 εκατομμύρια ευρώ επιδότηση η κάθε μία. Επομένως, εδώ έχουμε ένα νόμο που είναι δομημένος γύρω από τη μικρομεσαία επιχείρηση. Η δεύτερη διαφορά, είναι ότι δίνουμε έμφαση στις αγροτοδιατροφικές επιχειρήσεις και ο τομέας που ο νόμος δίνει τα μέγιστα κίνητρα είναι το ευρύ φάσμα καινοτομίας-τεχνολογίας».

Στην ερώτηση πόσα χρήματα θα εισρεύσουν με τον καινούριο νόμο στην πραγματική οικονομία και πόσοι εργαζόμενοι αναμένεται ότι θα βρουν εργασία, ο υπουργός απάντησε:

«Έχουμε δεσμεύσει πόρους, για τη χρηματοδότηση του αναπτυξιακού νόμου, ύψους 3,6 δισεκατομμυρίων, τα 2,5 δισεκατομμύρια, δυστυχώς, θα πάνε για να κλείσουν οι παλιοί αναπτυξιακοί νόμοι [ΣΣ: το κράτος οφείλει χρήματα σε επενδυτές στο πλαίσιο των προηγούμενων νόμων]. Οι άμεσες θέσεις απασχόλησης που θα δημιουργηθούν είναι 16.000 σε σχέση με τις προηγούμενες επιδοτήσεις και άλλες 16.000 ως συνέπεια της εφαρμογής του νέου νόμου. Από κει και πέρα, υπάρχει μια αποτίμηση, ότι κάθε νέα θέση παράγει έμμεσα 2-3 θέσεις εργασίας».

Ο νέος νόμος δέχθηκε την κριτική της ΝΔ. Στη βουλή ο κύριος Χατζηδάκης υποστήριξε ότι τα κεφάλαια δεν επαρκούν (σύμφωνα με τους υπολογισμούς του χρειάζονται 100-120 δισεκατομμύρια για την επανεκκίνηση της οικονομίας), ότι υπάρχουν γραφειοκρατικά εμπόδια στην επιχειρηματικότητα και ότι η απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ είναι χαμηλή. Σε αυτή την κριτική ο υπουργός απαντά:
«Οι παλιοί αναπτυξιακοί νόμοι έδιναν χρήματα, και μάλιστα προκαταβολές. Το 50-100% της επένδυσης το έπαιρνες από την πρώτη μέρα. Ο νέος νόμος δεν δίνει προκαταβολές. Αντί να είναι 95% χρηματοδότηση και 5% φορολογικά κίνητρα, ο νέος νόμος επιδιώκει να είναι 50%  η χρηματοδότηση και 50% η φοροαπαλλαγή για τον επιδοτούμενο επιχειρηματία. Δίνουμε έμφαση στην φορολογία, διότι η φοροαπαλλαγή στο μέλλον είναι πιο αξιόπιστος μηχανισμός για να ενισχυθούν οι πραγματικά βιώσιμες επιχειρήσεις. Θέλουμε να αποφύγουμε το συχνό φαινόμενο που υπήρχε στους προηγούμενους νόμους, όπου κάποιος έπαιρνε τα χρήματα, φτιαχνόταν μια επιχείρηση, σε τρία χρόνια έκλεινε, και έμενε το κουφάρι ενώ είχαν δαπανηθεί μεγάλα χρηματικά ποσά».

Όσον αφορά τα χρήματα που χρειάζονται για την επιστροφή της οικονομίας στην ανάπτυξη ο Γιώργος Σταθάκης τονίζει:

«Το επενδυτικό κενό είναι 80 δισεκατομμύρια και όχι 120, ένα μέρος του οποίου καλύπτει ο αναπτυξιακός νόμος. Η αξιοπιστία του νόμου είναι το βασικό ζητούμενο. Οι προηγούμενοι επενδυτικοί νόμοι υπόσχονταν χρήματα που δεν υπήρχαν, επομένως δημιουργούσαν ανασφάλεια στους επενδυτές και ταυτόχρονα δημιουργούσαν τις πολιτικές διαμεσολαβήσεις για όσους έπαιρναν χρήματα. Τώρα είναι καθαροί και γνωστοί οι κανόνες. Επιπλέον, απλοποιούμε την γραφειοκρατία. Παλιότερα, μια επιχείρηση μπορεί να πραγματοποιούσε μια επένδυση και μεσολαβούσαν ακόμα και δυο χρόνια για να αξιολογηθεί. Σήμερα προσλαμβάνουμε περίπου 200 εξωτερικούς συνεργάτες, μηχανικούς και οικονομολόγους, έτσι θα διαμορφωθεί η δυνατότητα σε τρεις μήνες να αξιολογούνται όλα τα επενδυτικά σχέδια».

Για το κρίσιμο θέμα των capital controls ο υπουργός περιέγραψε τη διαδικασία για να αρθούν:

«Τα capital controls, από τη στιγμή που μπήκαν, ένα μεγάλο μέρος τους έπρεπε να αρθεί τις επόμενες βδομάδες. Για να αρθούν τα capitalcontrols  μια κυβέρνηση πρέπει να κάνει 85 συγκεκριμένα πράγματα. Τις τρεις πρώτες βδομάδες μετά την επιβολή πραγματοποιήσαμε τα 60 απ’ αυτά. Καταρχήν δεν έπρεπε να επηρεαστεί καθόλου ο τουρισμός, που ήταν στην αιχμή του δόρατος και αφορά συνάλλαγμα που μπαίνει στη χώρα, όπως επίσης να μην επηρεαστούν η ναυτιλία, οι εισαγωγές που στηρίζουν ένα μεγάλο μέρος της εγχώριας παραγωγής και φυσικά οι εξαγωγές. Για τα επόμενα 25 μέτρα προβλέπεται μια διαδικασία που συναρτάται από το πόσο γρήγορα το τραπεζικό σύστημα θα έχει πρόσβαση σε φθηνούς πόρους από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα. Θεωρούμε ότι αυτό θα γίνει άμεσα. Εξαρτάται ακόμα, από την επιστροφή καταθέσεων, και κυρίως, από την επιστροφή της οικονομίας σε αναπτυξιακή τροχιά».

Για τη «χαμηλή απορροφητικότητα» του ΕΠΑ ο υπουργός δηλώνει ότι αυτό δεν είναι αληθές: «Πέρυσι (2015) η Ελλάδα είχε ρεκόρ απορρόφησης» και «φέτος προβλέπεται  να συνεχιστεί η ίδια επιτυχία»:

«Μάλιστα πετύχαμε αντί να παίρνει η Ελλάδα 7% προκαταβολή που παίρνουν όλες οι χώρες, να παίρνουμε, κατ’ εξαίρεση 15%. Άρα θα έχουμε μεγαλύτερη ροή πόρων εμπροσθοβαρώς».

Στην κριτική του ΚΚΕ ότι ο αναπτυξιακός νόμος «ευνοεί σκανδαλωδώς το μεγάλο κεφάλαιο», ο Γιώργος Σταθάκης επαναλαμβάνει ότι ο νέος αναπτυξιακός αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις:

«Στις μεγάλες επιχειρήσεις προσφέρουμε σταθερό φορολογικό περιβάλλον για 12 χρόνια ή διαζευκτικά, αν θέλουν να πάρουν επιδότηση, θα πάρουν μέχρι 10% της επένδυσης, επομένως μειωμένη επιδότηση σε σχέση με τον κύριο όγκο των επενδύσεων. Ταυτόχρονα, προσφέρουμε στις μεγάλες επενδύσεις γρηγορότερη αδειοδότηση μέσω του Μηχανισμού των Στρατηγικών Επενδύσεων. Επιθυμητές είναι οι μεγάλες επενδύσεις, απλώς, δεν εντάσσονται στο πλαίσιο των κινήτρων που προβλέπουμε για την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα».

Όσον αφορά την κριτική που έχει υποστεί ο νόμος ότι, σε αντίθεση με το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, δεν προάγεται η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία ο Γιώργος Σταθάκης υποστήριξε:

«Ο αναπτυξιακός νόμος έχει ένα ρητό πυλώνα που είναι η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία. Επιπλέον, μειώσαμε το ελάχιστο ύψος της επιδοτούμενης επένδυσης στις 50.000 ευρώ. Νομίζω ότι φτάσαμε σ’ ένα όριο απόλυτα λογικό. Υπενθυμίζω ότι επίκειται άμεση νομοθετική πρωτοβουλία για την Κοινωνική Οικονομία με ένα μεγάλο νομοσχέδιο το οποίο το ετοιμάζει η κυρία Ράνια Αντωνοπούλου [ΣΣ: Αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας, αρμόδια για την καταπολέμηση ανεργίας]».

Συνολικά, κατά τον υπουργό, το κέντρο της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης είναι:

«Η κεντρική ιδέα μας είναι η “δίκαιη ανάπτυξη”. Η ανάπτυξη που θα βγάλει την ελληνική οικονομία από την κρίση θα στηρίζεται στο ανθρώπινο δυναμικό της και στους νέους, θα είναι μια παραγωγική μεταστροφή της οικονομίας, θα είναι μια ανάπτυξη η οποία θα επιμερίζει τα οφέλη με δίκαιο τρόπο. Τα διάφορα κομμάτια αυτής της στρατηγικής είναι στη θέση τους αυτή τη στιγμή και δείχνουν τον δρόμο για το πώς, βήμα-βήμα, αυτή η χώρα μπορεί να κοιτάξει το μέλλον με πολύ μεγαλύτερη αισιοδοξία».

Στον Γιώργο Σταθάκη κάναμε και κάποιες γενικότερες ερωτήσεις. Αρχικά, ως έναν από τους βασικούς διαπραγματευτές με τους θεσμούς, τον ρωτήσαμε για τη στάση των θεσμών σε σχέση με τη βιωσιμότητα του χρέους και τα πρωτογενή πλεονάσματα που είναι υποχρεωμένη να επιτύχει η χώρα από το 2018 (ύψους 3,5% του ΑΕΠ):

«Υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις. Το ΔΝΤ θέλει πιο θαρραλέα μέτρα στην απομείωση του χρέους και μικρότερα πλεονάσματα. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θεωρούν ότι είναι βιώσιμοι οι στόχοι που έχουν θέσει, περί πλεονάσματος 3,5%, και το επίμαχο θέμα είναι πως φθάνουμε εκεί. Το ΔΝΤ θεωρεί ότι το 3,5% είναι στην πραγματικότητα 2%. Το ζήτημα είναι πόσο πλεόνασμα επιτυγχάνεις και για πόσο. Το τελικό ποσοστό θα είναι πιο αντιπροσωπευτικό. Το 3,5% για πολύ μεγάλη διάρκεια είναι προφανώς ανέφικτο, το 1-2% είναι προφανώς περισσότερο εφικτό».

Για το δημόσιο χρέος και τη διαδικασία ώστε αυτό να γίνει βιώσιμο, ο υπουργός υποστηρίζει ότι τα πρώτα βήματα έχουν ήδη πραγματοποιηθεί:

«Νομίζω ότι το πρώτο βήμα για το χρέος ήταν πολύ θετικό. Έχουμε συμφωνήσει δυο πράγματα: για το βραχυχρόνιο χρέος τα βήματα που μπορεί να κάνει ο ESM (European Stability Mechanism), που είναι ο βασικός χρηματοδότης της ελληνικής οικονομίας: αναδιαρθρώνοντας τα ελληνικά χρέη σε πολύ πιο μακροχρόνια βάση, δηλ. από δεκαετή και εικοσαετή ομόλογα να τα κάνει τριακονταετή κ.λπ. Για το μεσοπρόθεσμο χρέος υπάρχει ισχυρή δέσμευση πως θα εξετασθούν μέτρα. Το μακροπρόθεσμο, αφορά μετά το 2018. Αυτό που επιτεύχθηκε ήταν ότι μπήκε για πρώτη φορά ο ποσοτικός δείκτης του 15% του ΑΕΠ (ΣΣ: δηλ. ότι το ποσό που πρέπει να πληρώνει η χώρα για το χρέος κατ’ έτος δεν πρέπει να υπερβαίνει το 15% του ΑΕΠ). Ως πρώτο βήμα αυτό ήταν θετικό, έχει όμως πολλά περιθώρια βελτίωσης».

Στην κριτική που γίνεται ότι η Κύπρος και η Ιρλανδία έχουν κατορθώσει να βρίσκονται εκτός μνημονίων σε αντίθεση με την Ελλάδα, ο Γιώργος Σταθάκης περιγράφει τις διαφορές ανάμεσα στις χώρες:

«Τα αίτια της κρίσης ήταν διαφορετικά. Οι πιέσεις στην Κύπρο και την Ιρλανδία προέρχονταν από τον χρηματοπιστωτικό τομέα και δεν ήταν κρίση δημόσιου χρέους όπως στην Ελλάδα. Σε όλες τις χώρες υπήρξε δημοσιονομική προσαρμογή, αλλά στην Ελλάδα, είχαμε τη μεγαλύτερη δημοσιονομική προσαρμογή στην ιστορία! Αυτό προκάλεσε μια τρομακτική ύφεση, καμιά σχέση με Κύπρο ή Ιρλανδία. Η απότομη δημοσιονομική προσαρμογή καθιστά την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση πολύ πιο δύσκολη υπόθεση».

Τέλος, στο θέμα του δημοψηφίσματος στη Βρετανία και το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι εκτιμήσεις του υπουργού είναι:

«Δεν μπορώ να σκεφτώ την ΕΕ χωρίς τη Βρετανία. Παρόλο που δεν είναι στο ευρώ, είναι το μεγάλο χρηματοπιστωτικό κέντρο της Ευρώπης. Η Βρετανία συνιστά το 70% περίπου του ευρύτερου χρηματοπιστωτικού τομέα. Οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες δεν έχουν τέτοια κέντρα, το "City" του Λονδίνου αποτελεί την καθημερινή βάση χρηματοδότησης όλου του ευρωσυστήματος. Επομένως, η έξοδος θα δημιουργήσει τεράστιες συνέπειες και παρενέργειες. Το πρόβλημα είναι ότι η ΕΕ έχει φτάσει στα όριά της σχετικά με την ικανότητά της να πείθει ότι οι πολιτικές που ακολουθεί ωφελούν τους πολλούς».

 
 
 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)