to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

11:10 | 25.01.2019

Πολιτική

Ο Γ. Μπασκόζος στην ημερίδα για τον μετασχηματισμό της ΗΔΙΚΑ

Η ομιλία του γ.γ. Δημόσιας Υγείας, Γ. Μπασκόζου, στην ημερίδα της ΗΔΙΚΑ:


Με ιδιαίτερη χαρά αποδέχθηκα την πρόσκληση της ΗΔΙΚΑ να παραστώ στην ημερίδα παρουσίασης του έργου της αναδιοργάνωσης της και αυτό γιατί και ως Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Υγείας αλλά και ως υπεύθυνος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης έχω  ένα διπλό ενδιαφέρον για τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσεται και ολοκληρώνεται σε έναν μοντέρνο, μηχανισμό ψηφιακής υποστήριξης και διακυβέρνησης, βασισμένο σε σύγχρονα λειτουργικά πρότυπα, για την ευρύτερη υποστήριξης του Δημοσίου Συστήματος αλλά και ιδιαίτερα της υγείας, στην προσπάθεια μετάβασής της στην νέα ψηφιακή εποχή. Η συνεργασία λοιπόν με το υπουργείο κοινωνικής ασφάλισης και η συνέργειες μας στο θέμα της ΗΔΙΚΑ θεωρούνται δεδομένες.

Και ως πολίτης όμως έχω ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον γιατί διαπιστώνω πως η συμβολή της ΗΔΙΚΑ είναι εξαιρετικά σημαντική στην αλλαγή της καθημερινότητάς μας και στη μείωση της γραφειοκρατίας που το κράτος μας επέβαλε όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Γνωρίζω πως η ΗΔΙΚΑ έχει να διανύσει ακόμα πολλά σημαντικά στάδια για να μετουσιωθεί σε αυτό που όλοι θα θέλαμε ή έχουμε στο μυαλό μας.

Και αυτό είναι ένα σοβαρό software house του Δημοσίου που ανεβάζει τον πήχη των απαιτήσεων και της ποιότητας και του ιδιωτικού τομέα στον χώρο της Πληροφορικής αλλά παράλληλα εφαρμόζει τη βάση απόδοσης σύγχρονων υπηρεσιών βασισμένων σε high end τεχνολογίες και λογικές υποστήριξης της διαλειτουργικότητας και της ενίσχυσης της έννοιας της επικοινωνίας εφαρμογών και συστημάτων.

Τώρα από την πλευρά του Υπουργείου Υγείας είναι σαφές πως η ΗΔΙΚΑ αποτελεί τον κύριο πυλώνα εφαρμογής της πολιτικής του στον τομέα της Ηλεκτρονικής Υγείας τόσο με τις εθνικές υπηρεσίες του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας και της σελίδας υγείας του πολίτη, του Μηχανισμού Υποστήριξης του νέου μοντέλου της  Πρωτοβάθμιας φροντίδας στη χώρα μας, της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης, των Ηλεκτρονικών Ραντεβού των πολιτών, των διασυνοριακών υπηρεσιών ηλεκτρονικής υγείας και πολλών άλλων .

Η ΗΔΙΚΑ με απόφασή μας αποτέλεσε τον δικαιούχο δύο πολύ σημαντικών επιπλέον έργων Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών στον χώρο της Υγείας

Α) το Ενιαίο Σύστημα RIS-PACS για όλες τις δημόσιες δομές υγείας

Β) Το Εθνικό Πλαίσιο Διαλειτουργικότητας για την Υγεία

Και η απόφαση αυτή δεν ήταν τυχαία.

Βασίζεται στην αξιοπιστία της ΗΔΙΚΑ και στην εμπιστοσύνη την οποία μπορεί και επιδεικνύει το Υπουργείο στο πρόσωπο της διοίκησής της και το έμψυχο υλικό της, για τη διαμόρφωση της πολιτικής του στον τομέα της Ηλεκτρονικής Υγείας.

Τι είναι αυτά τα δύο σημαντικά έργα και πως θα αλλάξουν το χάρτη των ψηφιακών υπηρεσιών στον τομέα της Υγείας.

Με το πρώτο ελπίζω πως από το τέλος του χρόνο και μετά όλες οι απεικονιστικές εξετάσεις θα μπορούν να αρχειοθετούνται στο μεγάλο κέντρο δεδομένων για την υγεία στην Κνωσό. Τέρμα λοιπόν οι εκτυπώσεις και τα cd για τους πολίτες. Η πληροφορία της εξέτασης (μαγνητικής, αξονικής, ηλεκτροεγκεφαλογραφήμα, υπέρηχος κτλ) θα ανεβαίνει αυτόματα με την παραγωγή της και θα είναι διαθέσιμη σε πρώτο χρόνο στους απεικονιστές γιατρούς  του νοσοκομείου ή σε οποιοδήποτε άλλο διαθέσιμο γιατρό στο σύνολο της επικράτειας στη λογική ενός εθνικού συνεργατικού δικτύου. Θα αποδοθούν υπηρεσίες δεύτερης ιατρικής γνώμης στη λογική δημιουργίας ενός εθνικού συνεργατικού δικτύου απεικονιστών γιατρών.

Το πόρισμα και η διάγνωση της εξέτασης θα αποθηκεύονται συνολικά και θα διατηρούνται στο κέντρο δεδομένων για την υγεία.

Όλες οι εξετάσεις θα εμφανίζονται στον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο του Ασθενή στον οποίο θα έχει τη δυνατότητα πρόσβασης και ανάκτησης κάθε θεράπων ιατρός τον οποίο δύναται ο πολίτης να επισκεφθεί σε κάθε επαφή του με το εθνικό σύστημα υγείας (δημόσιος ή ιδιώτης).

Επίσης η ενιαία διαχείριση της διαθεσιμότητας των απεικονιστικών εργαστηρίων των δημόσιων δομών της χώρας θα επιτρέψει για πρώτη φορά και με τη βοήθεια της εφαρμογής του συστήματος των ηλεκτρονικών ραντεβού της απόδοση στον πολίτη της δυνατότητας επιλογής του κοντινότερου και γρηγορότερου σε επίπεδο εκτέλεσης εργαστηρίου. Θέλουμε ο δείκτης των ανεκτέλεστων παραπεμπτικών για απεικονιστικές εξετάσεις λόγω εκπνοής της χρονικής προθεσμίας να μηδενιστεί.

Δε θα κάνω λοιπόν αναφορά σε πόρους που διασφαλίζει το σύστημα υγείας αλλά θα αναφερθώ στην μείωση της ταλαιπωρίας και της αβεβαιότητας του ασθενή, σε διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης και σε μείωση των out of pocket δαπανών του με τη μέγιστη αξιοποίηση των πόρων του δημοσίου συστήματος υγείας.

Το δεύτερο έργο είναι ίσως ο ακρογωνιαίος λίθος της υποστήριξης των εφαρμογών ηλεκτρονικής υγείας στη χώρα μας και νομίζω πως δεν θα μπορούσε να υπάρξει καταλληλότερος εφαρμοστής της υλοποίησης του από την ΗΔΙΚΑ, που εδώ οφείλω να το αναφέρω προτάσσει την αρχή της διαλειτουργικότητας στην απόδοση των υπηρεσιών της. Ήδη το 23% των εφαρμογών ιατρείου είναι λογισμικό τρίτων κατασκευαστών και συνεργάζεται με τον κεντρικό πυρήνα υπηρεσιών της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης.

Μέσα από αυτό το έργο επιχειρούμε να δημιουργήσουμε τρία βασικά στοιχεία η απουσία των οποίων ταλαιπώρησε και ταλαιπωρεί τους κατασκευαστές εφαρμογών, περιόρισε τη δυναμική εξάπλωσης του ψηφιακού περιβάλλοντος στον τομέα της υγείας, επέτρεψε να δαπανώνται άσκοπα χρήματα για την εξεύρεση αποσπασματικών λύσεων και δεν επέτρεψε την αξιοποίηση της συγκέντρωσης μεγάλων δεδομένων υγείας που όλοι ξέρουμε το τι αυτό σημαίνει.

Κρατήστε τρία κύρια στοιχεία:

  1. Εθνικό Σύνολο Δεδομένων για την Υγεία και αναφέρομαι σε μητρώα, κωδικοποιήσεις, ταξινομήσεις της απαραίτητης για τη λειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων υγείας, πληροφορίας. Ενδεικτικά θα αναφέρω πως η διαχείριση ενός μητρώου και μάλιστα ευαίσθητου και συνεχώς μεταβαλλόμενου όπως το Φάρμακο, το Υγειονομικό Υλικό, οι Ιατρικές Πράξεις, οι Εξετάσεις, οι Χειρουργικές Πράξεις, οι Διαγνώσεις κ.α. είναι το ιερό δισκοπότηρο για να βασιστείς και να αναπτύξεις σοβαρές και λειτουργικές εφαρμογές. Η ύπαρξη μητρώων είναι εξαιρετικά σοβαρή υπόθεση και ο μηχανισμός δημιουργίας, διατήρησης, διάχυσης, οργανωτικής και νομοθετικής διασφάλισης δεν είναι απλή υπόθεση. Εμείς όμως θα το καταφέρουμε και ο λόγος είναι η αφοσίωσή μας στο εγχείρημα και απόδειξη αυτού είναι η ολοκληρωμένη μελέτη του Υπουργείου με τη βοήθεια του ΕΟΦ, του ΙΦΕΤ, του ΕΟΠΥΥ, της ΗΔΙΚΑ του Υπουργείου για το μητρώο φαρμάκου.
  2. Καθορισμός 10 μηχανισμών διαλειτουργικότητας των πιο αναγκαίων και απαραίτητων όπως για την ενσωμάτωση της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης στο Νοσοκομειακό περιβάλλον, ανταλλαγή των αποτελεσμάτων εργαστηριακών εξετάσεων από τα διαγνωστικά εργαστήρια προς τους Ιατρονοσηλευτικού Φακέλους των Νοσοκομείων και προς τον ΑΗΦΥ, για τη διαχείριση του ΑΗΦΥ από τρίτες εφαρμογές, αποστολή Ηλεκτρονικών Εξιτηρίων για τους Πολίτες, Ανταλλαγή εμβολιαστικής πληροφορίας κτλ. Εδώ πρέπει να αναφέρω πως η υποστήριξη των επιλεγμένων μηχανισμών δεν αρχίζει και τελειώνει στο τεχνικό επίπεδο για την διασφάλιση της επικοινωνίας των συστημάτων. Το δυσκολότερο και ουσιαστικότερο μέρος  είναι η διασφάλιση των επιπέδων σημασιολογίας, οργάνωσης και της νομοθετικής βάσης πάνω στην οποία θα βασιστεί η δημιουργία ενός τέτοιου μηχανισμού και ο ρόλος της ΗΔΙΚΑ εξαπλώνεται και στα τρία αυτά επίπεδα.
  3. Αξιολόγηση των προδιαγραφών λειτουργίας κέντρου πιστοποιήσεων των παρόχων

Αυτός ο μηχανισμός μπορεί να ακούγεται ως μια υπεραισιόδοξη προσέγγιση αλλά είναι μια απόλυτη προϋπόθεση διασφάλισης της ποιότητας των υπηρεσιών που εμφανίζονται στους καταλόγους προϊόντων των παρόχων και κατασκευαστών ηλεκτρονικών εφαρμογών.

Επίσης στον τομέα των διασυνοριακών υπηρεσιών οφείλω να αναφέρω πως η ΗΔΙΚΑ θα αποτελέσει το Εθνικό Σημείο Επαφής της Χώρας μας για τις υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Υγείας (ηλεκτρονική συνταγογράφηση και συνοπτικό ιστορικό υγείας) και θα επιτρέψει την απόδοση υπηρεσιών σε διακρατικό επίπεδο όλων των ΚΜ για την ενίσχυση της φροντίδας υγείας των Ευρωπαίων Πολιτών.

Σε μια προσπάθεια να αναφερθώ συνολικά στον τομέα της ηλεκτρονικής υγείας και στο ρόλο της ΗΔΙΚΑ σε αυτήν, δε θα μπορούσα να μην αναφερθώ στην ΠΦΥ και στον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας που επιτέλους μετά από τόση προσπάθεια και προετοιμασία είμαστε σε θέση να αποδώσουμε στους επαγγελματίες υγείας και τους πολίτες.

Η Ημερίδα μου δίνει την ευκαιρία να αναφέρω και εσείς να ακούσετε για πρώτη φορά - πως το Υπουργείο έχει ήδη αποστείλει προς ψήφιση το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας, απόδοσης και χρήσης του ΑΗΦΥ. Η θέση μας είναι πως το Υπουργείο επιχειρεί δύο παράλληλες μεταρρυθμίσεις με τεράστια αξία για το Εθνικό Σύστημα Υγείας και τη Δημόσια Υγεία. Το νέο μοντέλο της ΠΦΥ και τον Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας. Όσοι είναι γνώστες γνωρίζουν πως η δεύτερη μεταρρύθμιση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της λειτουργίας ενός εθνικού συστήματος υγείας. Και έτσι το αντιμετωπίσαμε.

Η νομιμοποιητική βάση της πρόσβασης και επεξεργασίας του ΑΗΦΥ από όλους τους γιατρούς είναι η παροχή υπηρεσιών υγείας. Έχουμε λάβει υπόψη μας τις προϋποθέσεις άσκησης του ιατρικού λειτουργήματος και την ιατρική δεοντολογία αλλά έχουμε παράλληλα καταθέσει όλες τις απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας από την κακόπιστη χρήση του ΑΗΦΥ από τρίτους με σοβαρές διοικητικές και λοιπές κυρώσεις. Ο ΑΗΦΥ και αυτή είναι η εντολή προς την ΗΔΙΚΑ, αποτελεί ένα ουσιαστικό διαχειριστικό εργαλείο της ιατρικής φροντίδας αλλά  αποτελεί παράλληλα και τη βάση για την απόδοση σειράς υπηρεσιών που έχουμε σχεδιάσει (Βιβλιάριο Υγείας, Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή κτλ).

Πριν κλείσω την ομιλία μου θα ήθελα να αναφερθώ στο μέρος της δουλειάς που τόσο το Υπουργείο όσο και η ΗΔΙΚΑ έχουν από κοινού καταβάλει όλα αυτά τα χρόνια.

Πρέπει να γνωρίζουν όλοι πως η απόδοση μιας υπηρεσίας και να αναφερθώ στο κομμάτι της ηλεκτρονικής υγείας, πέρα από το σημαντικό τεχνικό μέρος κρύβει και άλλες πτυχές οι οποίες τις περισσότερες φορές είναι άγνωστες ή δεν είναι εύκολο να γίνουν αντιληπτές. Και αυτό το μέρος είναι το προπαρασκευαστικό, της ανάλυσης, της νομοθετικής στήριξης, της οργανωτικής προετοιμασίας, της εκπαίδευσης και ιδίως στον τομέα της υγείας της διασφάλισης των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων.

Οι σύγχρονες χώρες σχεδιάζουν 10 χρόνια και υλοποιούν μετά. Εμείς δυστυχώς δεν έχουμε αυτή την πολυτέλεια και πράγματι βιαζόμαστε. Μπορεί να κάνουμε και λάθη. Όμως κανείς δεν μπορεί να μας προσάψει ότι το Υπουργείο δεν έχει δημιουργήσει τους κατάλληλους μηχανισμούς συνεργασίας και παράλληλα προστασίας του δημόσιου συμφέροντος από κακοδιαχείριση και σπατάλες. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να αναφέρω πως εμείς αισθανόμαστε την ΗΔΙΚΑ ως συνεργάτη και όχι ως έναν απλό συνεργαζόμενο φορέα με αντικρουόμενα ενδιαφέροντα και συμφέροντα.

Είμαι σίγουρος πως με τέτοιους συνεργάτες θα καταφέρουμε να αλλάξουμε τον τρόπο λειτουργίας του κράτους, του εθνικού συστήματος υγείας, θα αλλάξουμε την καθημερινότητα των πολιτών προς το καλύτερο και το πιο σύγχρονο, πάντα με προτεραιότητα την καθολική πρόσβαση στο δημόσιο σύστημα υγείας και την προστασία των δημόσιων πόρων.

Ευχαριστώ από καρδιάς.

2023 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)