to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Ο εργασιακός μεσαίωνας είναι εδώ...

Με το άρθρο 35 του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η κυβέρνηση εξαπολύει σφοδρή επίθεση κατά των εργαζομένων και προσπαθεί να ισοπεδώσει κάθε έννοια εργασιακής σχέσης σε όλους τους κλάδους των μεταφορών και ειδικά στα ΚΤΕΛ. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, με το ίδιο νομοθέτημα διατίθενται στα ΚΤΕΛ 45 εκατ. ευρώ δώρο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, την ίδια στιγμή που η δημόσια συγκοινωνία Αθήνας και Θεσσαλονίκης στενάζει


Έξι μήνες κανονικότητας, έξι μήνες επιτελικού κράτους, έξι μήνες νόμος και τάξη, έξι μήνες διακυβέρνησης της Ν.Δ. και έχουμε αντιληφθεί σχεδόν όλοι τι σημαίνει ακραία νεοφιλελεύθερη πολιτική με τα προβλήματα να σωρεύονται και τα προεκλογικά ψέματα της Ν.Δ. να ξεσκεπάζονται.

Προσφυγικό, ελληνοτουρκικές σχέσεις, εξωτερική πολιτική, ταξίδι - φιάσκο στις ΗΠΑ, κλειστές εθνικές οδοί από ελαφρά χιονόπτωση, εκλογικός νόμος, απελευθέρωση των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας διά στόματος Άδωνι Γεωργιάδη, αναγνώριση πτυχίων κολεγίων του εξωτερικού, μη τήρηση της δέσμευσης για διπλάσια αύξηση του κατώτατου μισθού από τους τρέχοντες ρυθμούς ανάπτυξης είναι δείγματα της πολιτικής της Ν.Δ. και προάγγελοι όσων μας περιμένουν.

Δεν μπορεί εύκολα να προσπεράσει κανείς όσα κατατρύχουν την καθημερινότητά μας, αλλά εγώ θα ήθελα να σταθώ στον εργασιακό μεσαίωνα που οραματίζεται και υλοποιεί η κυβέρνηση Ν.Δ.

Από τις πρώτες μέρες διακυβέρνησης η Ν.Δ. φρόντισε να δείξει το αντεργατικό της πρόσωπο, καταργώντας καθ' υπόδειξη του ΣΕΒ τον βάσιμο λόγο απόλυσης (Ν. 4έξι11/19) καθώς και τη συνευθύνη εργολάβου - υπεργολάβου έναντι του εργαζόμενου και φυσικά υποβάθμισε το ΣΕΠΕ καταργώντας την Ειδική Γραμματεία. Ήταν ρυθμίσεις που έστω και για το μικρό διάστημα που εφαρμόστηκαν, υπήρξαν ευεργετικές για το σύνολο των εργαζομένων.

Ο ΣΕΒ είχε θέσει επανειλημμένα το ζήτημα της κατάργησης των ως άνω ρυθμίσεων και φυσικά με την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη Ν.Δ. το αίτημά της έγινε δεκτό. Η όρεξη όμως άνοιξε και, όπως φαίνεται, κορεσμό δεν έχει.

Αντεργατικά μέτρα

Με την ψήφιση του Ν. 4έξι35/20 («αναπτυξιακού νόμου») νομοθέτησε σειρά αντεργατικών μέτρων που σκοπό έχουν τον απόλυτο έλεγχο των συνδικάτων καθώς και την ουσιαστική απαγόρευση υπογραφής κλαδικών ΣΣΕ, αφού νομοθετήθηκαν τα εξής ενδεικτικά:

Ηλεκτρονικό μητρώο των συνδικαλιστικών οργανώσεων, δυνατότητα ηλεκτρονικής ψήφου των μελών ενός σωματείου χωρίς φυσική παρουσία, υπερίσχυση των επιχειρησιακών και ατομικών συμβάσεων έναντι των κλαδικών ΣΣΕ, απαγόρευση προσφυγής στη διαιτησία (ΟΜΕΔ). Ο απόλυτος άρχοντας υπουργός Εργασίας αποφασίζει για οτιδήποτε αφορά τους εργαζομένους.

Είναι προφανής η ιδεοληψία της Ν.Δ. ό,τι αφορά τις κλαδικές ΣΣΕ και σε ό,τι ευεργετικό επιφέρουν αυτές στο σύνολο των εργαζομένων. Το μεγάλο πλήγμα υπήρξε το 2012, αφού καταγγέλθηκε το σύνολο σχεδόν των ΣΣΕ ανά τη χώρα και σε όλους τους κλάδους, εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι οδηγήθηκαν στις ατομικές συμβάσεις εργασίας με αποτέλεσμα τις υπέρογκες μειώσεις αποδοχών και την υπερίσχυση των ελαστικών μορφών εργασίας.

Με την έξοδο της χώρας από τα Μνημόνια, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επανέφερε την υπογραφή των κλαδικών ΣΣΕ που έχουν ως βασικό στοιχείο την επεκτασιμότητα και την υποχρεωσιμότητα και αύξησε τον κατώτατο μισθό. Η ιδεοληψία της Ν.Δ. κατά των ΣΣΕ εκφράστηκε και όταν βρισκόταν στην αντιπολίτευση, καθώς άσκησε εντονότατη κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ διότι προχώρησε σε αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 11% και του υποκατώτατου κατά 27% με Υπουργική Απόφαση τονίζοντας σε υψηλούς τόνους ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης των κοινωνικών εταίρων.

Έτσι σήμερα στον κλάδο του επισιτισμού εργαζόμενοι και εργοδότες είχαν συμφωνήσει για την υπογραφή ΣΣΕ την οποία έχουν καταθέσει στο υπ. Εργασίας, αλλά δεν επικυρώνεται - υπογράφεται από τον υπ. Εργασίας Γ. Βρούτση.

Ο απόλυτος, όμως, εμπαιγμός φανερώνεται καθώς στην προεκλογική εκστρατεία της η Ν.Δ. δεσμευόταν για αύξηση του κατώτατου μισθού στο διπλάσιο από τους ρυθμούς ανάπτυξης κατ' έτος. Αλλά και σε αυτή την περίπτωση «άνθρακες ο θησαυρός». Διά στόματος του υπ. Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα αυτό δεν θα γίνει, διότι ο κατώτατος αυξήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατά 11%, γεγονός που κατά τη γνώμη του υπερκαλύπτει την αύξηση του κατώτατου μισθού για τα τρία επόμενα χρόνια.

Να του θυμίσουμε ότι ο κατώτατος και υποκατώτατος αυξήθηκαν στις αρχές του 2019 και οι προεκλογικές δεσμεύσεις τους δόθηκαν στις αρχές καλοκαιριού του ίδιου έτους.

Αλλά βέβαια είναι προφανής ο στόχος: να «ξεχάσουν», να βγουν από το DNA των εργαζομένων οι ΣΣΕ, να μην διεκδικούν, να μην αγωνίζονται, να αρκούνται σε ό,τι τους προσφέρει το αφεντικό. Ήδη οι νέοι εργαζόμενοι που δεν έχουν εργαστεί υπό καθεστώς ΣΣΕ αδιαφορούν εάν υπάρχει σε ισχύ ΣΣΕ και πόσο προστατεύει κάθε εργαζόμενο η ομπρέλα της.

Ακριβώς το ίδιο ισχύει και με την κοινωνική ασφάλιση. Υπάρχει σε εξέλιξη μια επικοινωνιακή προπαγάνδα της κυβέρνησης έτσι ώστε να στραφούμε στην ιδιωτική ασφάλιση και την ιδιωτική Υγεία απαξιώνοντας τον ΕΦΚΑ καθώς και τα δημόσια νοσοκομεία με σκοπό την παραχώρηση στους ιδιώτες. Δεν το κρύβουν άλλωστε, το δηλώνουν όπου σταθούν και όπου βρεθούν ότι αυτό σκοπεύουν, να παραχωρήσουν τη δημόσια Υγεία στους μεγαλοκαρχαρίες του κλάδου.

"Καταιγίδα" στις μεταφορές

Από τη θέση του αντιπροέδρου της ΟΣΜΕ και του προέδρου του Συνδικάτου Εργαζομένων Μεταφορών Ηπείρου και Ν. Κέρκυρας, θα ήθελα να σταθώ στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επ' υδάτινων επιφανειών και άλλες διατάξεις». Με το άρθρο 35 η κυβέρνηση εξαπολύει σφοδρή επίθεση κατά των εργαζομένων και προσπαθεί να ισοπεδώσει κάθε έννοια εργασιακής σχέσης, σε όλους τους κλάδους των μεταφορών και ειδικά στα ΚΤΕΛ. Καταργείται στο σύνολό του ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού των ΚΤΕΛ, καταργείται ο Κανονισμός προσωπικού των ΚΤΕΛ, καταργείται ειδικά για τους οδηγούς φορτηγών αυτοκινήτων και τουριστικών λεωφορείων η υποχρέωση εκ των προτέρων καταχώρισης στην “Εργάνη” των αλλαγών στο ωράριο, καταργείται η υποχρέωση καταχώρισης στο πληροφοριακό σύστημα του υπουργείου Εργασίας των υπερωριών, του πίνακα εβδομαδιαίων αναπαύσεων του προσωπικού κίνησης και των ημερήσιων στοιχείων προσωπικού και δρομολογίων των ΚΤΕΛ, καταργούνται όλες οι κατακτήσεις των εργαζομένων και όλα επαφίενται στον πατριωτισμό των ΚΤΕΛατζήδων.

Παράλληλα, με το ίδιο νομοθέτημα διευρύνονται αλλά και προστίθενται καινούργια στα ήδη σκανδαλώδη προνόμια των επιχειρήσεων των ΚΤΕΛ και των διοικήσεών τους: Επιτρέπεται η τοποθέτηση δεξαμενών αποθήκευσης καυσίμου εντός των σταθμών των ΚΤΕΛ χωρίς την προβλεπόμενη άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας, επιτρέπεται η χρήση της εμπρόσθιας θέσης πληρώματος των λεωφορείων ΚΤΕΛ από επιβάτη άνευ προϋποθέσεων. Γίνονται αποδεκτές οι ιδεοληψίες και κατ’ αυτόν τον τρόπο αποδεκτά τα καπρίτσια των ΚΤΕΛ εις βάρος της ασφάλειας του προσωπικού και των επιβατών.

Επιτρέπεται η εκπροσώπηση των μετόχων με απλή εξουσιοδότηση στις Γενικές Συνελεύσεις των μετόχων των ΚΤΕΛ, επεκτείνεται η ισόβια χορηγία - σύνταξη που λαμβάνουν οι πρόεδροι των ΚΤΕΛ από τα χρήματα των επιβατών (προσαύξηση 5% επί του εισιτηρίου) και στους αντιπροέδρους των υπεραστικών ΚΤΕΛ Α.Ε. ειδικά και μόνον της νήσου Κρήτης! Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, με το ίδιο νομοθέτημα διατίθενται στα ΚΤΕΛ 45 εκατ. ευρώ δώρο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων την ίδια στιγμή που η δημόσια συγκοινωνία Αθήνας και Θεσσαλονίκης στενάζει.

Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη προσπάθεια για να καταλάβει κανείς ποιοι είναι οι εμπνευστές του νομοσχεδίου και ποιων τα συμφέροντα ξεκάθαρα και απροκάλυπτα εξυπηρετεί.

Αυτό το οποίο δεν έχουν καταλάβει όμως ούτε οι εμπνευστές του νομοσχεδίου ούτε ο υπουργός που το υπογράφει είναι ότι έχουν περιορισμούς από τη συνταγματική τάξη.

* Ο Αλέξανδρος Μπαλακέρας είναι πρόεδρος Συνδικάτου Εργαζομένων Μεταφορών Ηπείρου και Ν. Κέρκυρας, Β' Αντιπροέδρου ΟΣΜΕ (Ομοσπονδία Συνδικάτου Μεταφορών Ελλάδος), μέλος του Δ.Σ. του Εργατικού Κέντρου Ιωαννίνων

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)