to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

Ο ΕΦΚΑ, «θερμοκήπιο» πελατειασμού και διαφθοράς

Να «εκσυγχρονίσει» τον ΕΦΚΑ αποφάσισε ο υπουργός Εργασίας Χατζηδάκης, αφού μεθόδευσε την απαξίωση του Οργανισμού όλο το προηγούμενο διάστημα. Πρόκειται για προσφιλή σε αυτόν μεθοδολογία, αφού τη χρησιμοποίησε σε Ολυμπιακή και ΔΕΗ τα καταστροφικά αποτελέσματα της οποίας βιώνουν σήμερα επιβάτες και καταναλωτές. Να υπενθυμίσουμε εδώ πως η συστηματική αποσύνθεση του Οργανισμού έχει οδηγήσει στον τετραπλασιασμό των εκκρεμών συντάξεων μέσα σε δυο χρόνια. Κατά τον υπουργό βέβαια, για όλα αυτά την ευθύνη έχουν οι εργαζόμενοι, εναντίον των οποίων εξαπέλυσε μια μεθοδικά οργανωμένη εκστρατεία συκοφάντησης, όλο το προηγούμενο διάστημα.


Ολα τα παραπάνω δεν αποτελούν παρά τη συστηματική προετοιμασία για τον επερχόμενο «εκσυγχρονισμό» του ΕΦΚΑ.

Το νομοσχέδιο που συζητείται στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής δεν έχει στόχο απλά την «άλωση» της κοινωνικής ασφάλισης από τα ιδιωτικά συμφέροντα. Είναι κάτι πολύ περισσότερο, καθώς φτιάχνει το πρόπλασμα ενός σχήματος ιδιωτικοποίησης, πελατειασμού και διαφθοράς που στόχος είναι να επεκταθεί στο σύνολο της δημόσιας διοίκησης.
Advertisement

Αλλά ας δούμε σε τι συνίσταται ο «εκσυγχρονισμός του ΕΦΚΑ» που επιχειρεί να νομοθετήσει η κυβέρνηση της Ν.Δ.

Δημιουργεί κατ’ αρχάς έναν στρατό ακριβοπληρωμένων στελεχών, που θα προέρχονται κυρίως από τον ιδιωτικό τομέα και θα εξαρτούν απόλυτα την τύχη τους από τον υπουργό και την κυβέρνηση που τους προσέλαβε, ξαναγυρίζοντας έτσι τη δημόσια διοίκηση στην εποχή της «Πλατείας Κλαυθμώνος». Να υπενθυμίσουμε εδώ πως η καθιέρωση της μονιμότητας, 121 χρόνια πριν, δεν είχε στόχο μόνο την εργασιακή εξασφάλιση των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά κυρίως την ανεξαρτησία των στελεχών της δημόσιας διοίκησης από την κυβερνητικής εναλλαγή.

Και ίσως εδώ να αναρωτηθεί κάποιος καλόπιστα: Γιατί να μη φέρουμε ανθρώπους με προσόντα και εμπειρία από τον ιδιωτικό τομέα στο Δημόσιο; Να θυμίσουμε πως αυτό θα μπορούσε να γίνει πολύ εύκολα αν η κυβέρνηση προσλάμβανε προσωπικό μέσα από τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ ή αν αξιοποιούσε το ανθρώπινο κεφάλαιο που παράγεται από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης. Εδώ πρόκειται για κάτι άλλο. Οι προσλαμβανόμενοι σύμφωνα με το νομοσχέδιο θα πρέπει απλά να είναι κάτοχοι πανεπιστημιακού πτυχίου και να έχουν καλή γνώση των αγγλικών (δηλαδή Lower), όταν η πλειονότητα των ήδη υπηρετούντων σε θέση ευθύνης στο Δημόσιο έχει μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους, γλωσσομάθεια, εξειδικεύσεις και πλήθος άλλων προσόντων.

Ετσι, θα έχουμε το φαινόμενο να διευθύνει μια υπηρεσία του ΕΦΚΑ ένα ημι-εγγράμματο, για τα σημερινά δεδομένα, ρουσφέτι της Ν.Δ., που θα αμείβεται με ποσά που θα ξεκινάνε από τα 4.000 ευρώ και θα φτάνουν τις 8.000, την ίδια ώρα που στο υπόλοιπο Δημόσιο, οι πραγματικά προσοντούχοι «συνάδελφοί» τους δεν ξεπερνούν τα 1.800 ευρώ με 25 και 30 χρόνια προϋπηρεσίας. Αλλά αυτός ο υποτιθέμενος εκσυγχρονισμός δεν πλήττει μόνο κάθε έννοια αξιοκρατίας, αλλά θέτει και σε διακινδύνευση τα συμφέροντα του Δημοσίου, των ασφαλισμένων εν προκειμένω, κι αυτό γιατί δεν υπάρχει καμιά διασφάλιση απέναντι σε πρακτικές «περιστρεφόμενων θυρών».

Απέναντι σε διευθυντικά στελέχη δηλαδή, που θα έρχονται στον ΕΦΚΑ για να εξυπηρετήσουν, σε βάρος των ασφαλισμένων, τα συμφέροντα εταιρειών από τις οποίες προέρχονται και στις οποίες θα ξαναπάνε μετά την παρέλευση της τριετούς θητείας τους. Αλλά αυτός είναι ακριβώς ο πυρήνας του χατζηδάκειου εκσυγχρονισμού που εξειδικεύεται με τα υπόλοιπα άρθρα του νομοσχεδίου. Η «χαλάρωση» στον τρόπο που θα υλοποιούνται οι δημόσιες συμβάσεις και η μεταφορά της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ και των ασφαλισμένων στα χέρια μιας ανώνυμης εταιρείας που θα τη διοικούν τα προαναφερόμενα ακριβοπληρωμένα ρουσφέτια.

Η αντι-μεταρρύθμιση Χατζηδάκη δημιουργεί ένα θερμοκήπιο διαφθοράς που παραβιάζει κάθε έννοια αξιοκρατίας και χρηστής διοίκησης. Αποσκοπεί να δημιουργήσει τους μηχανισμούς για ένα άνευ προηγουμένου πλιάτσικο στην περιουσία των ασφαλισμένων, βάζοντας σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα της κοινωνικής ασφάλισης.

Για όλους τους παραπάνω λόγους δεν πρέπει να ψηφιστεί, κι αν ψηφιστεί να γίνει προτεραιότητα από την επόμενη, προοδευτική-δημοκρατική κυβέρνηση η κατάργησή του.

*Mέλος Ε.Ε. της ΑΔΕΔΥ, αναπληρωματικό μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Public Services International

tags: άρθρα

2023 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)