to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

22:00 | 04.04.2023

Πολιτική

Προστασία, συλλογική ρύθμιση, κανόνες στα fund: Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για πρώτη κατοικία, επαγγελματική στέγη και αγροτική γη

Ολοκληρώθηκε η παρουσίαση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία για την προστασία της Πρώτης Κατοικίας, της Επαγγελματικής Στέγης και της Αγροτικής Γης - Tι τόνισε στην εισαγωγική του ομιλία ο Αλέξης Τσίπρας - Οι παρεμβάσεις Λούκας Κατσέλη, Έφης Αχτσιόγλου, Αλέξη Χαρίτση και των εκπροσώπων κοινωνικών φορέων - Παρακολουθήστε όλη την εκδήλωση


Ολοκληρώθηκε πριν λίγο η παρουσίαση του προγράμματος  του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ για την προστασία της Πρώτης Κατοικίας, της Επαγγελματικής Στέγης και της Αγροτικής Γης, που ξεκίνησε με ομιλία του Αλέξη Τσίπρα που παρουσίασε τους βασικούς άξονες της πρότασης της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ο Αλέξης Τσίπρας, στο ξεκίνημα της ομιλίας του, επισήμανε ότι στα τέσσερα χρόνια διακυβέρνησης της ΝΔ το ιδιωτικό χρέος έχει αυξηθεί κατά περίπου 40 δισ., τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στην ελληνική οικονομία ανέρχονται πλέον σε 111 δισ. ευρώ., συνολικά, 4.200.000 πολίτες έχουν μη εξυπηρετούμενες οφειλές σε τράπεζες, funds, εφορία και ΕΦΚΑ, ενώ 1 εκατ. τραπεζικοί λογαριασμοί είναι κατασχεμένοι, ότι δημιουργείται μια νέα γενιά κόκκινων δανείων και κατηγόρησε την κυβέρνηση της ΝΔ ότι αντί να επέμβει στο πρόβλημα, το κάνει ακόμη χειρότερο, «επειδή έχει επιλέξει συνειδητά να ευνοήσει τη μεγαλύτερη αναδιανομή περιουσίας στη πατρίδα μας από τον Β' Παγκόσμιο και μετά» και πως «με τις αποφάσεις της ρίχνει στο τζόγο των funds, τη διαθέσιμη περιουσία κάθε ελληνικού νοικοκυριού» - διαβάστε εδώ αναλυτικά και παρακάτω τους βασικούς άξονες της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Στην εκδήλωση συμμετέχουν η Τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Έφη Αχτσιόγλου, ο Τομεάρχης Οικονομίας, Αλέξης Χαρίτσης,, η Ομότιμη Καθηγήτρια του ΕΚΠΑ και πρώην Υπουργός Λούκα Κατσέλη και ο δικηγόρος και μέλος του ΔΣ του ΔΣΑ, Δημήτρης Λυρίτσης. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και συντονιστής οικονομικού κύκλου Ευκλείδης Τσακαλώτος απουσιάζει τελικά καθώς ασθενεί με κορωνοϊό. Στη συζήτηση που συντονίζει ο δημοσιογράφος Κώστας Λασκαράτος, θα παρέμβουν και εκπρόσωποι κοινωνικών φορέων.

Παρακολουθήστε τη σχετική συζήτηση:

Η πρόταση

Τα βασικά χαρακτηριστικά

Όπως είπε ο Αλ. Τσίπρας, η πρόταση βασίζεται στα εξής χαρακτηριστικά: Τη συλλογική ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών. Την προστασία από ρευστοποίηση πρώτης κατοικίας, επαγγελματικής στέγης και αγροτικής γης. Τη συμμετοχή του Δημοσίου, με την επιδότηση μέρους της ρυθμισμένης οφειλής μέσω του Ταμείου Αναδιαρθρώσεων. Την εποπτεία και το συντονισμό της όλης διαδικασίας από την Δημόσια Εποπτική Αρχή.

Ποιες οφειλές - ποιους αφορά - η διαδικασία

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ανέπτυξε ποιους αφορά, για ποιες οφειλές και πώς θα δουλεύει όλη η διαδικασία, κάνοντας λόγο για σχέδιο «σαφέστατο όσον αφορά τις οφειλές και ευρύτατο όσον αφορά τους δικαιούχους». Είπε ειδικότερα ότι μιλάμε για όλες τις οφειλές προς «θεσμικούς» πιστωτές: Τράπεζες, Εταιρείες Παροχής Πιστώσεων, Εταιρείες Απόκτησης και Διαχείρισης Απαιτήσεων, Δημόσιο και Ασφαλιστικά Ταμεία. «Στόχος είναι η συλλογική ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών».

Το πρόγραμμα αφορά κάθε φυσικό πρόσωπο με ή χωρίς πτωχευτική ικανότητα που έχει περιέλθει σε μόνιμη και γενική αδυναμία πληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών. Κάθε πολίτης που έχει περιέλθει σε μια τέτοια συνθήκη, δικαιούται να ζητήσει τη ρύθμιση των οφειλών του και έτσι να προστατεύσει την πρώτη κατοικία του, την επαγγελματική του στέγη και την αγροτική του γη, από την αναγκαστική ρευστοποίηση.

Τόνισε ότι οι προϋποθέσεις είναι απλές και αυτονόητες, «χωρίς παραθυράκια για αποκλεισμούς: Μόνιμη και γενική αδυναμία ικανοποίησης ληξιπρόθεσμων οφειλών. Απουσία καταδολιευτικής ή απατηλής συμπεριφοράς. Υποχρέωση ειλικρίνειας, που εξασφαλίζεται με την άρση του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου».

Ως προς τις επιμέρους προϋποθέσεις: Για την πρώτη κατοικία, το ακίνητο να χρησιμεύει ως κύρια κατοικία ή εν δυνάμει κύρια κατοικία. Για την επαγγελματική στέγη, το ακίνητο να χρησιμεύει ως φορολογική και πραγματική έδρα άσκησης κύριας επαγγελματικής δραστηριότητας. Για την αγροτική γη, το ακίνητο να ανήκει σε κατά κύριο επάγγελμα αγρότη.

Επιπλέον, το μηνιαίο διαθέσιμο εισόδημα του οφειλέτη να μην ξεπερνάει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης προσαυξημένες κατά 70% και η αντικειμενική αξία του ακινήτου για να ενταχθεί στη ρύθμιση να μην υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ για τετραμελή οικογένεια.

Εξωδικαστικό στάδιο

Η διαδικασία περιλαμβάνει δύο στάδια: το εξωδικαστικό, με δύο εναλλακτικές επιλογές και την προσφυγή στη δικαστική οδό.

Αναφορικά με το στάδιο της εξωδικαστικής ρύθμισης, κρίσιμο στοιχείο είναι η υποχρεωτικότητα της συμμετοχής του πιστωτή. Ο κ. Τσίπρας εξήγησε ότι «καμία τράπεζα και κανένα πιστωτικό ίδρυμα δεν θα μπορεί πια να κάνει bypass την υποχρέωση του να προτείνει μια βιώσιμη λύση στον οφειλέτη, αντί να προχωρά σε express αναγκαστικές εκτελέσεις και χιλιάδες πλειστηριασμούς».

Τα βήματα είναι τα εξής:

-Ο οφειλέτης υποβάλλει αίτημα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

-Η συμμετοχή των πιστωτών είναι υποχρεωτική όπως και το αποτέλεσμα της παραγόμενης ρύθμισης.

-Αν ο πιστωτής δεν συμμετάσχει, τότε ακυρώνεται κάθε πράξη αναγκαστικής εκτέλεσης.

-Η όλη διαδικασία διενεργείται μέσα από ηλεκτρονική πλατφόρμα. Με αντικειμενικότητα, γρήγορη, εύκολη και αξιόπιστη συλλογή δεδομένων και πραγματοποίηση διασταυρώσεων, με ταχύτητα στην έκδοση ρύθμισης, χωρίς κόστος για τον δανειολήπτη.

Επισήμανε ότι από το πρώτο εξωδικαστικό στάδιο, προκύπτουν δύο εναλλακτικές διαδρομές από τη στιγμή που μπαίνουμε στο πλαίσιο της ρύθμισης.

Πρώτη εναλλακτική: Η ρύθμιση της οφειλής με μεγάλη διαγραφή μέρους της, αλλά σύντομη διάρκεια αποπληρωμής. Αυτή η κατηγορία, αφορά ήδη μεταβιβασθέντα στεγαστικά δάνεια που τα διαχειρίζονται εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων. Περιλαμβάνει:

-Διαγραφή οφειλής, της τρέχουσας ονομαστικής αξίας του δανείου, μεταξύ 40-60%.

-Πρόβλεψη για κρατική επιδότηση ως και 50% για την εξυπηρέτηση της εναπομείνασας οφειλής, με βάση εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια.

-Σύντομη διάρκεια αποπληρωμής από 5 έως 10 έτη, με βάση την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη.

Σημείωσε ότι σε περίπτωση που ο οφειλέτης δε δύναται να ακολουθήσει αυτή τη βραχυχρόνια ρύθμιση, παρέχεται η δεύτερη εναλλακτική: Ρύθμιση της οφειλής με μακρόχρονη διάρκεια αποπληρωμής και χαμηλές δόσεις. Σε αυτή την περίπτωση:

-Καταβάλλεται το εκατό τοις εκατό (100%) της αντικειμενικής αξίας του προστατευόμενου ακινήτου, σε μηνιαίες ισόποσες δόσεις. Η αξία προσδιορίζεται από την εκκαθαριστική δήλωση ΕΝΦΙΑ και όπου αυτή δεν υπάρχει, από την εκτίμηση συμβολαιογράφου.

Σε περίπτωση που η αντικειμενική αξία είναι μεγαλύτερη από το οφειλόμενο ποσό, καταβάλλεται το οφειλόμενο ποσό σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις.

-Η διάρκεια της ρύθμισης κυμαίνεται από 10 έως 35 έτη, κάτι που εξαρτάται από την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη.

-Εξασφαλίζεται σταθερό χαμηλό επιτόκιο (ίσο με 2%).

-Και όσον αφορά τις δόσεις, τόνισε, υπάρχει η δικλείδα ώστε η μηνιαία δόση υπολογισμένη με βάση το διαθέσιμο εισόδημα του νοικοκυριού, να μην ξεπερνά τα 3/10 του εισοδήματος.

Για τις πιο ευάλωτες κατηγορίες οφειλετών, η χορήγηση ρύθμισης συνοδεύεται από πρόγραμμα επιδότησης της αποπληρωμής των δόσεων, για να μη χαθεί η ρύθμιση.

Σημείωσε δε ότι τα όρια ευαλωτότητας που ισχύουν σύμφωνα με το σχετικό νόμο 4472 που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2017, διευρύνονται κατά 50% προκειμένου η επιδότηση αυτή να αφορά ακόμα περισσότερους συμπολίτες, δεδομένης και της αύξησης του κόστους διαβίωσης.

Προσφυγή στη δικαστική οδό

Το δεύτερο στάδιο, η δικαστική προσφυγή, είναι η καταφυγή που προβλέπεται στις ακόλουθες περιπτώσεις: Αφενός για τον οφειλέτη, εάν παρά την υποχρεωτικότητα, τελικά οι δανειστές για οποιοδήποτε λόγο δεν συμμετάσχουν στο εξωδικαστικό στάδιο, ή εάν θεωρεί ότι εσφαλμένως απορρίφθηκε η αίτηση ρύθμισης στον εξωδικαστικό, ή εάν κρίνει αιτιολογημένα την ρύθμιση ως μη βιώσιμη ή εσφαλμένη και επιθυμεί εξατομικευμένη κρίση από τον δικαστή, υποβάλλοντας σχετική πρόταση. Αφετέρου, για τον πιστωτή, αν διαφωνεί με την απόφαση υπαγωγής του οφειλέτη στον εξωδικαστικό, θεωρώντας ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου.

Ο κ. Τσίπρας είπε ότι για όλες τις περιπτώσεις που θα πάνε στη δικαστική οδό, θα υπάρχει ειδική σύντομη προθεσμία εκδίκασης των σχετικών υποθέσεων στο πλαίσιο της εκούσιας δικαιοδοσίας.

ΠΝΠ για αναστολή πλειστηριασμών α' κατοικίας

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ προανήγγειλε ότι προκειμένου να μη μείνει κανένας στο κενό, έως την έναρξη εφαρμογής της λύσης, «η πρώτη ενέργεια θα είναι να προχωρήσουμε αμέσως με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, στην αναστολή των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας, επαγγελματικής στέγης και αγροτικής γης, με βάση τα παραπάνω εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, για διάστημα τριών μηνών τουλάχιστον, έως ότου δηλαδή τεθεί σε πλήρη εφαρμογή το νέο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών».

Για τους 70.000 δανειολήπτες με στεγαστικό σε ελβετικό φράγκο

Ο κ. Τσίπρας αναφέρθηκε και στις περιπτώσεις πάνω από 70.000 δανειοληπτών που έλαβαν στεγαστικά δάνεια σε Ελβετικό φράγκο και, όπως, είπε, βρέθηκαν με υπέρογκες επιβαρύνσεις μετά το ξεκλείδωμα της ισοτιμίας. Είπε ότι για εκείνους δικαιοσύνη σημαίνει νομοθετική ρύθμιση ώστε προστατευτεί η πρώτη κατοικία τους και να ρυθμιστεί η οφειλή τους με βιώσιμο τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη την ισοτιμία την περίοδο που έλαβαν το δάνειο, αλλά και το ποσό που έχουν ήδη αποπληρώσει.

Λούκα Κατσέλη: Εθνική ανάγκη η ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους

«Η ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους είναι εθνική ανάγκη» ανέφερε στην τοποθέτησή της στην εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ η Λούκα Κατσέλη, η οποία, όπως ανέφερε, «συνέδεσε το όνομά της με ένα νόμο και με την δυνατότητα του οφειλέτη να επανεκτιμήσει την επαγγελματική του δραστηριότητα και να ρυθμίσει το χρέος του».

Στην τοποθέτησή της ανέφερε η κ. Κατσέλη: «Αυτή την στιγμή η ρύθμιση των χρεών είναι εθνική ανάγκη. Το δημόσιο και ιδιωτικό χρέος ανατροφοδοτούνται και έχουν ξεπεράσει αθροιστικά τα 700 δις. Όταν ξέσπασε η κρίση ήταν κρίση δημοσίου χρέους και αντανακλούσε την αδυναμία της παραγωγικής βάσης. Από το δημόσιο χρέος πήγαμε στο ιδιωτικό χρέος. Σήμερα γίνεται το αντίθετο, η αύξηση του ιδιωτικού χρέους οδηγεί στασιμότητα στην οικονομική δραστηριότητα που με την σειρά του διευρύνει το δημόσιο χρέος.

Το ζήτημα της υπερχρέωσης και η αντιμετώπισή του είναι βαθύτατα πολιτικό δεν είναι τεχνοκρατικό. Αν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα θα πρέπει να δούμε το θέμα της παραγωγικής ανάπτυξης της χώρας. Η προσέγγιση πρέπει να είναι ολιστική: ανάπτυξη και διαχείριση του δημόσιου και ιδιωτικού χρέους. Αν θέλουμε η χώρα να μην βρεθεί ξανά ευάλωτη στις ορέξεις των αγορών, αν δεν θέλουμε να ζήσουμε ξανά συνθήκες ακραίας λιτότητας, είναι ζωτική ανάγκη να ρυθμιστεί το ιδιωτικό χρέος. Πιστεύω ότι το κόμμα από το οποίο προέρχομαι το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ θα είναι σε θέση να στηρίξει μία τέτοια πρόταση.

Ακολούθως έθεσε το ερώτημα για το αν υπάρχουν οι προϋποθέσεις να υλοποιηθεί μία βιώσιμη πρόταση για την ρύθμιση του χρέους για να απαντήσει ότι «αν και οι δυσκολίες είναι πολλές εντούτοις, αν υπάρξουν αποφασισμένοι άνθρωποι, αν γίνουν παρεμβάσεις με διαφάνεια, οι προυποθέσεις υπάρχουν».

Κλείνοντας εξέφρασε την ελπίδα η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ να αποτελέσει, όπως είπε ο Αλέξης Τσίπρας στην τοποθέτησή του, το πρώτο νομοθέτημα μίας προοδευτικής διακυβέρνησης με στόχο «την επανεκκίνηση της οικονομίας, την βιώσιμη ανάπτυξη, την στήριξη της κοινωνικής συνοχής, αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του πολίτη».

Αλέξης Χαρίτσης: Τεράστια απειλή για την κοινωνική συνοχή το ιδιωτικό χρέος

«Το ιδιωτικό χρέος αποτελεί βόμβα στα θεμέλια της κοινωνικής συνοχής», σημείωσε ο τομεάρχης Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Χαρίτσης και πρόσθεσε ότι «αν δεν υλοποιηθούν προτάσεις όπως αυτές που παρουσιάζουμε για την βιώσιμη ρύθμιση, απειλούμαστε με κοινωνική καταστροφή».

Ο κ. Χαρίτσης έδωσε την ευρύτερη διάσταση του θέματος: «Κατά την γνώμη μου αυτή τη στιγμή η ελληνική οικονομία αντιμετωπίζει τεράστιο ζήτημα παραγωγικότητας που αποτυπώνεται για παράδειγμα στο εμπορικό έλλειμμα που παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις και συντελεί στην συρρίκνωση της παραγωγικής βάσης. Σε αυτή τη συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγικής βάσης συντελεί όμως αποφασιστικά και το ζήτημα του υπέρογκου ιδιωτικού χρέους. Μια νέα γενιά χρέους που συσσωρεύεται την περίοδο της πανδημίας και εκτοξεύεται την περίοδο του πληθωρισμού και το οποίο ακριβώς επειδή δεν βρίσκει βιώσιμη επίλυση οδηγεί σε μια βαθιά αναδιάρθρωση της οικονομίας. Για να το πω διαφορετικά: αυτή η αναδιάρθρωση ισοδυναμεί με μια βίαιη συγκεντροποίηση μέσω της εξαγοράς μικρών εμπορικών επιχειρήσεων, αλλά και μεσαίων μεταποιητικών μονάδων, τουριστικών επιχειρήσεων, κατασκευαστικών εταιρειών από μεγάλους ομίλους, στις περισσότερες περιπτώσεις πολυεθνικούς».

Σημείωσε ότι «η αδυναμία να ανταποκριθούν οι επιχειρήσεις στις υπέρογκες υποχρεώσεις που έχουν συσσωρεύσει, ο κίνδυνος να χάσουν την ακίνητη περιουσία τους που είναι προσημειωμένη, η αδυναμία πρόσβασης σε τραπεζικά ή άλλα χρηματοδοτικά κεφάλαια, οδηγεί σε βίαιες συγχωνεύσεις και εξαγορές που περιορίζουν και συρρικνώνουν την παραγωγική βάση» και ρώτησε: Είναι βιώσιμη αναπτυξιακά μια τέτοια διαδικασία αναγκαστικών εξαγορών; Είναι επ' ωφελεία της ελληνικής οικονομίας τέτοιες επενδύσεις βίαιης εξαγοράς και συγκεντροποίησης της παραγωγικής δραστηριότητας;».

Στο πλαίσιο αυτό κατέληξε ότι οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ είναι εξαιρετικά σημαντικές και εξαιρετικά κρίσιμο να υλοποιηθούν και με όρους παραγωγικούς, και με όρους αναπτυξιακούς προκειμένου «να αντιμετωπιστεί αυτός ο κίνδυνος ολιγοπωλιακής συγκέντρωσης σημαντικών κλάδων της οικονομίας και να αντιστραφεί η διαδικασία παραγωγικής συρρίκνωσης».

Έφη Αχτσιόγλου: «Το κράτος ανακτά την κοινωνική του λειτουργία»

«Το ιδιωτικό χρέος είναι ένα πρόβλημα διαρκείας για την ελληνική οικονομία και κοινωνία, αλλά τα τέσσερα τελευταία χρόνια έχει γιγαντωθεί. Όχι μόνο λόγω της αύξησής του ως μεγέθους -έχουν αυξηθεί τα κόκκινα δάνεια, τα χρέη στην εφορία και στα ασφαλιστικά ταμεία- αλλά κυρίως γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ έχει εγκαθιδρύσει την αντίληψη ότι σε αυτό το ζήτημα το κράτος έρχεται ως τιμωρός», τόνισε η Έφη Αχτσιόγλου στην εκδήλωση παρουσίασης του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. για την προστασία της Πρώτης Κατοικίας.

Και πρόσθεσε ότι «το κράτος έρχεται ως τιμωρός:

-          Με τον εξωδικαστικό μηχανισμό που δεν ρυθμίζει και στην πραγματικότητα ποτέ δεν νομοθετήθηκε για να ρυθμίσει τις οφειλές των πολιτών.

-          Με τον πτωχευτικό κώδικα που προσβλέπει στη ρευστοποίηση των περιουσιών των πολιτών και όχι στην προστασία τους.

-          Με την κατάργηση κάθε προστασίας της πρώτης κατοικίας.

-          Με τη μεταβίβαση των δανείων από τις Τράπεζες στα funds χωρίς καμία δεσμευτικότητα και χωρίς καμία δικλίδα ασφαλείας υπέρ των πολιτών. Χωρίς καν τη στοιχειώδη δικλίδα ασφαλείας να γίνεται μία προηγούμενη πρόταση ρύθμισης στον οφειλέτη.

Αυτή είναι η βασική αντίληψη της ΝΔ, η οποία γιγάντωσε το πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους στην ελληνική κοινωνία».

Επισήμανε, παράλληλα, ότι «την ίδια ώρα, υπάρχει μία ραγδαία συρρίκνωση του πραγματικού εισοδήματος της συντριπτικής πλειονότητας των πολιτών, των μισθωτών, των συνταξιούχων, των λαϊκών και μεσαίων στρωμάτων, λόγω του πληθωρισμού, αλλά και λόγω της πολιτικής που ασκεί η κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία δεν μειώνει τους έμμεσους φόρους, επιδοτεί την αισχροκέρδεια, στηρίζει τη σώρευση υπερκερδών σε ελάχιστους επιχειρηματικούς ομίλους».

Η κ. Αχτσιόγλου υπογράμμισε ότι «ο συνδυασμός αυτών των πολιτικών έχει δημιουργήσει μία συνθήκη στοχοποίησης του εισοδήματος των πολιτών, για να ενισχύσουν την κερδοφορία τους τα funds και τα ολιγοπώλια, να κερδοσκοπήσουν εν μέσω κρίσης».

Τόνισε, ακόμα, ότι «το κράτος δεν μπορεί να μένει ούτε αδιάφορο ούτε αμέριμνο, την ώρα που τα fundς φέρονται με ασυδοσία απέναντι στους πολίτες. Το κράτος δεν μπορεί να κρατάει απόσταση και να σφυρίζει αδιάφορα την ώρα που χάνονται περιουσίες, πρώτες κατοικίες, και άνθρωποι πετιούνται στον δρόμο, ενώ το εισόδημά τους καταρρακώνεται. Το κράτος δεν μπορεί να είναι μηχανισμός και εργαλείο κερδοσκοπίας των funds».

Σημείωσε, τέλος, ότι το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. «καλύπτει τα λαϊκά και τα μεσαία στρώματα, δίνει τη δυνατότητα πιο γρήγορων και εύκολων ρυθμίσεων μέσω ψηφιακής πλατφόρμας και εξωδικαστικού μηχανισμού, διατηρεί τη δυνατότητα προσφυγής στο δικαστήριο για τον πολίτη. Είναι ένα συνολικό σχέδιο προστασίας, δεν είναι εξυπηρέτηση ή χατίρι για κανέναν. Το κράτος πρέπει να παρέμβει κοινωνικά και αυτό θα κάνουμε όταν μας δοθεί η δυνατότητα να νομοθετήσουμε την πρότασή μας».​

Οι παρεμβάσεις εκπροσώπων κοινωνικών φορέων

Την απόλυτη συμφωνία του με τις προγραμματικές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τα κόκκινα δάνεια εξέφρασε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου. Ο κ. Χατζηθεοδοσίου τόνισε ότι η αδυναμία αποπληρωμής των δανείων των επιχειρήσεων συνδέεται άμεσα με τις απανωτές κρίσεις που έχουν χτυπήσει τη χώρα τα τελευταία χρόνια και που έχουν ως αποτέλεσμα τον τετραπλασιασμό του κόστους τους. Επίσης, συνέδεσε το θέμα και με το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς όπως είπε τα κεφάλαια αυτά δίδονται μόνο στο 3,8% των επιχειρήσεων και ουσιαστικά είναι αναγκαία για να επιβιώσουν όλες οι επιχειρήσεις. "Είναι μόνο θέμα πολιτικής", είπε χαρακτηριστικά.

Η Παναγιώτη Καλαποθαράκου, αντιπρόεδρος του ΕΚΠΟΙΖΩ υπογράμμισε ότι σε αυτήν την "δύσκολη συγκυρία" είναι "ανάγκη η προστασία της πρώτης κατοικίας", καθώς "ποτέ άλλοτε οι πολίτες δεν απειλούνταν από μαζικούς πλειστηριασμούς", μετά από την κατάργηση του νόμου Κατσέλη. Χαρακτήρισε τις θεσμικές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πολύ σημαντικές, ενώ έθεσε δύο ερωτηματικά σχετικά με τον εξωδικαστικό μηχανισμό που προτείνεται, όσον αφορά πρώτον τον έλεγχο των προτάσεων των πιστωτών, ως προς την καταλληλότητά τους και δεύτερον σχετικά με την ανάγκη αναδιάρθρωσης των δανείων.

Ο Ευάγγελος Κρητικός, πρόεδρος της Εθνικής Ομοσπονδίας Ενώσεων Προστασίας Δανειοληπτών έθεσε τρία σημεία που κατά τη γνώμη του λείπουν από την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Το πρώτο αφορά τους δικαστές που αναλαμβάνουν τις υποθέσεις δανείων και φέρονται όπως σημείωσε, ως "τραπεζοδικαστές" αφήνοντας ένα "αίσθημα ασυδοσίας" και ζήτησε "συνταγματική αναθεώρηση" σχετικά με την "απονομή της διακιοσύνης". Το δεύτερο αφορά την ανάγκη να ονομαστικοποίησης των μετοχών των funds προκειμένου να φανούν "ποιοι είναι οι πραγματικοί κάτοχοι και από που προέρχονται τα κεφάλαια". Τέλος, σχολίασε πως οι πλειστηριασμοί λειτουργούν ως ένα "τεράστιο πλυντήριο μαύρου χρήματος" και ζήτησε να καθιερωθεί για τους όσους λαμβάνουν μέρος σε πλειστηριασμούς να είναι υποχρεωμένοι να προσκομίζουν φορολογικά και τραπεζικά δεδομένα.

Ο αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών, 'Αγγελος Πιλάτης χαρακτήρισε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ "θετική" και τόνισε την ανάγκη, αφού επανέλθει ο νόμος Κατσέλη να επεκταθεί και στους εμπόρους. Όπως είπε, πρέπει να υπάρξει ευνοϊκή ρύθμιση για όλους όσους μειώθηκαν οι αποδοχές τους τα τελευταία χρόνια λόγων της πανδημίας, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί νέα γενιά κόκκινο δανείων και να διασφαλιστεί ότι οι πιστωτές όχι μόνο θα συμμετέχουν αλλά θα υποχρεούνται να δέχονται απόφαση της ρύθμισης.

Ο Γιώργος Μελισσάρης από την Ένωση Εργαζόμενων καταναλωτών ΓΣΕΕ τόνισε πως τα λεγόμενο funds, οι εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων έχουν καταλήξει να είναι "κράτος εν κράτει" και να προβαίνουν σε "απίστευτη κερδοσκοπία". Χαρακτήρισε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ "ρηξικέλευθη" και σημείωσε πως εάν εφαρμοστεί θα βοηθήσει σημαντικά τους δναιελολήπτες και κυρίως του ευάλωτους.

Ο δικηγόρος, μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθήνων, Δημήτρης Λυρίτσης σχολίασε πως η Ελλάδα "αποτελεί ένα μοναδικό φαινόμενο", καθώς "ταυτόχρονα επισυμβαίνουν τρία πράγματα: μεγάλα ποσοστά ιδιοκατοίκησης, μεγαλύτερα ιδιωτικά χρέη και ότι μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα υρρικνωθηκε το ΑΕΠ 25%" και γι' αυτό χρειάζεται "εξαιρετική και ειδική νομοθεσία για να προστατεύσουμε την πρώτη κατοικία και να ρυθμίσουμε αποτελεσματικά τα χρέη".

Έθεσε ως προϋποθέσεις τα εξής: ρεαλιστικές προτάσεις που λαμβάνουν υπόψη την οικονομική κατάσταση της χώρας, να δίνουν λύση και μην μεταθέτουν χρονικά το πρόβλημα και να είναι δίκαιη η κατανομή υποχρεώσεων και βαρών. Αυτά, όπως σημείωσε, έγινε προσπάθεια να συμπυκνωθούν στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Ο Χρήστος Γιαννακάκης αντιπρόεδρος της ΕΘΕΑΣ υπογράμμισε τη σημασία που έχει για τον αγροτικό κόσμο ότι στην πρόταση αυτή περιλαμβάνεται η προστασία της αγροτικής γης, καθώς όπως είπε πάνω από 38 χιλιάδες αγρότες αντιμετώπισαν προβλήματα με πλειστηριασμών τα τελευταία 10 χρόνια, καταγγέλλοντας πως όλο και περισσότερο η αγροτική γη πηγαίνει στα χέρια μη αγροτών, σε "νέους τσιφλικάδες". Ανέφερε επίσης πως είναι σημαντικό να προστατευτούν οι συνεταιρισμοί.

Ο Λευτέρης Ποταμιάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Αστικών Συμβάσεων Αθηνών επικεντρώθηκε σε τρία σημεία της πρότασης, τη δημιουργία υφυπουργείου στεγαστικής πολιτικής γιατί όπως είπε θα μας απασχολήσει την επόμενη δεκαετία, τον περιορισμό της "ασυδοσίας" των funds και τρίτον την ανάγκη να γίνουν γνωστές οι λεπτομέρειες των τιτλοποιήσεων των κόκκινων δανείων. Σημείωσε, δε, ότι ένα κομμάτι του προβλήματος με την αύξηση των ενοικίων είναι ότι πολλά ακίνητα παραμένουν "μπλοκαρισμένα" από funds και δεν βγαίνουν έξω στην αγορά.

Ο Γιώργος Καρανίκας της ΕΣΕΕ εστίασε στις εμπορικές επιχειρήσεις που έχουν χτυπηθεί από το συγκεκριμένο θέμα και οι αντοχές τους είναι "περιορισμένες". Γι' αυτό, όπως τόνισε είναι αναγκαίο όχι μόνο να δοθεί λύση, αλλά να δοθεί και γρήγορα, καθώς με αυτόν τον τρόπο θα βοηθηθεί και η κοινωνική συνοχή.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)