to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

14:14 | 20.07.2021

Πολιτική

Νομοσχέδιο για τη διαχείριση των αποβλήτων: «Εμμονή στις ιδιωτικοποιήσεις» και «εξυπηρέτηση συμφερόντων» βλέπει ο ΣΥΡΙΖΑ

Διακομματικές αντιδράσεις προκάλεσαν οι τροπολογίες που κατατέθηκαν στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας χθες Δευτέρα, προκειμένου να ψηφιστούν σήμερα από την Ολομέλεια.


Με την έναρξη της συζήτησης στις επιτροπές, ζήτημα κακής νομοθέτησης ήγειραν οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ, του Κινήματος Αλλαγής, του ΚΚΕ και της Ελληνικής Λύσης που κατήγγειλαν πληθώρα φωτογραφικών διατάξεων και ζήτησαν την απόσυρσή τους. Σε υψηλούς τόνους παραμένει και σήμερα η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ, με τους τομεάρχες Σ. Φάμελλο και Π. Πέρκα να ασκούν συνολική κριτική στη στάση της κυβέρνησης γύρω από την ενέργεια, τονίζοντας πρωτίστως τα θέματα προσβασιμότητας αλλά ακρίβειας που παρατηρούνται (δείτε τις σχετικές δηλώσεις λίγο παρακάτω).

Προστασία από το προεδρείο αναγκάστηκε να ζητήσει ο ΣΥΡΙΖΑ για τις καταφανώς φωτογραφικές διατάξεις

Όσον αφορά στην κοινοβουλευτική διαδικασία τώρα, «το προέχον είναι πως οι τροπολογίες επιλύουν επείγοντα ζητήματα που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες», απάντησε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας που επέμεινε στην συζήτηση και την ψήφισή τους.

Νωρίτερα, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Ευκλείδης Τσακαλώτος είχε ζητήσει προστασία από το προεδρείο, καταγγέλλοντας φωτογραφικές διατάξεις που καλείται να επικυρώσει η Βουλή σε μια διαδικασία που συνιστά χλευασμό για τον τρόπο λειτουργίας της Βουλής. Επισήμανε, δε, πως η χώρα δεν βρίσκεται πλέον σε μνημόνια ώστε η κυβέρνηση να επικαλείται επείγουσες διαδικασίες για τη θέσπιση διατάξεων που αφορούν ειδικά θέματα χωρίς να έχουν τεθεί σε συζήτηση και επεξεργασία προηγουμένως, στη διαβούλευση και στην κοινοβουλευτική επιτροπή, η οποία συζήτησε το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

"Δεν μπορεί να λειτουργεί άλλο έτσι η εθνική αντιπροσωπεία η οποία αισθάνεται αιφνιδιασμένη και προσβεβλημένη. Αδικείται το νομοσχέδιο και η πολιτική ηγεσία", ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης και ζήτησε την απόσυρση των τροπολογιών.

"Σε αυτή την αίθουσα υπάρχει προϊστορία. Το ζήτημα είναι εάν οι υπουργικές τροπολογίες επιλύουν επείγον ζήτημα που απασχολεί την κοινωνία. Και αυτό κάνουν λύνουν προβλήματα που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες", απάντησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Χρήστος Μπουκώρος.

"Εάν οι τροπολογίες επιλύουν ζητήματα, είναι κάτι που θα μπορούσαμε να το συζητήσουμε στην επιτροπή όπου συζητήθηκε το νομοσχέδιο", είπε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος και ζήτησε να αποσυρθούν οι τροπολογίες.

"Είναι απαράδεκτο αυτό με τις τροπολογίες, οι οποίες, από μόνες τους, είναι νομοσχέδια. Έχουμε έναν Αρμαγεδδώνα με φωτογραφικές διατάξεις. Όμως αυτή είναι μια πρακτική που ακολούθησε και ο ΣΥΡΙΖΑ και το Κίνημα Αλλαγής. Δηλαδή είναι επιτρεπτό με μνημόνια να νομοθετεί έτσι η Βουλή;", ανέφερε ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης.

"Με τις τροπολογίες δεν παραβιάζεται ο Κανονισμός. Μια απλή ανάγνωση να κάνετε, θα διαπιστώσετε ότι επιλύσουν σοβαρά και επείγοντα ζητήματα. Είναι θέματα που αφορούν τις τοπικές κοινωνίες", ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.

"Είμαστε στο ίδιο έργο θεατές εδώ και δεκαετίες. Δεν το χρησιμοποιώ όμως ως άλλοθι. Δεν είναι ο σωστός τρόπος. Θα πρέπει το θέμα αυτό να συζητηθεί στη Διάσκεψη των Προέδρων", είπε ο προεδρεύων Νικήτας Κακλαμάνης.

Σ. Φάμελλος: Η κυβέρνηση ΝΔ και το ΥΠΕΝ ανάγουν το ρουσφέτι σε επιστήμη

Κατά τη χθεσινή διαδικασία, ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, τόνισε, κατά τη β’ ανάγνωση του νομοσχεδίου για τη διαχείριση αποβλήτων πως, η κυβέρνηση έχει προσθέσει «δεκάδες άλλα θέματα» εντός του νομοσχεδίου, γιατί απλά δεν έχει στρατηγική ανακύκλωσης.

Έτσι, στις διατάξεις για τη δασική νομοθεσία εισάγετε ρύθμιση που ανοίγει «παραθυράκι» για εξαιρέσεις από την υποχρέωση έγκρισης παρέμβασης για έργα σε δασικές περιοχές, υποβαθμίζοντας τις δασικές υπηρεσίες. Δε διαφωνούμε με τα αναγκαία έργα δικτύου, όπως έργα υπογειοποίησης, αλλά  διαφωνούμε με το να γίνονται χωρίς έγκριση παρέμβασης.

Στο ίδιο νομοσχέδιο συνεχίζετε το σχέδιο κατάργησης των διοικήσεων όλων των φορέων προστατευόμενων περιοχών (ΦΔΠΠ) για να μεταφέρετε την αρμοδιότητα γνωμοδοτήσεων στον αθηνοκεντρικό Φορέα. Παράλληλα εισάγετε ρυθμίσεις για τη χειραγώγηση και μεθόδευση των γνωμοδοτήσεων και των αδειοδοτήσεων έργων σε περιοχές Natura 2000, κάτι που καταγγέλλουν και οι περιβαλλοντικές μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Από την άλλη δίνετε τη δυνατότητα στον ΟΦΥΠΕΚΑ, έναν φορέα ιδιωτικού δικαίου να κάνει σύμβαση με το ΥΠΕΝ για να αναλάβει αρμοδιότητες και διαγωνισμούς του ΥΠΕΝ, ένα περίεργο bypass που πάλι κάτι κρύβει.

Η κυβέρνηση ΝΔ και το ΥΠΕΝ ανάγουν το ρουσφέτι σε επιστήμη και καταργούν όλο το χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό. Είναι τόσες στον αριθμό οι αποσπασματικές διατάξεις για να τακτοποιηθούν διάφορα συμφέροντα, που τροποποιούν διατάξεις της ΝΔ μέσα σε λίγους μήνες, ενώ ακόμα και τα κυβερνητικά στελέχη δε βγάζουν άκρη, αφού αναιρούν τις προ λίγων μηνών δικές τους ρυθμίσεις. Διαβάστε περισσότερα σημεία από την τοποθέτηση του Σ. Φάμελλου...

Π. Πέρκα: «Το μόνο που φαίνεται από το νομοσχέδιο είναι η εμμονή στις ιδιωτικοποιήσεις και στην εξυπηρέτηση συμφερόντων»

Κατά την ομιλία της στην Επιτροπή της Βουλής για το Σ/Ν του ΥΠΕΝ η αν. τομεάρχησ Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, Πέτη Πέρκα, ανέφερε πως το νομοσχέδιο κινείται «ολοταχώς πίσω».

Για τα δάση και το φυσικό περιβάλλον ο ΣΥΡΙΖΑ «αγωνιά» ιδιαιτέρως, όπως τονίζει η Π. Πέρκα, διότι σχηματίζονται φόβοι για έργα που θα παρακάμπτουν τη δασική υπηρεσία. Ακόμα, το «πληρώνω όσο πετάω (ΠΟΠ)», ένα δύσκολο εγχείρημα που απαιτεί σχεδιασμό σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ και την αναπληρώτρια τομεάρχη της ΚΟ, ενώ η κυβέρνηση αντιμετωπίζει πρόχειρα το σχετικό πρόβλημα. «Επαναφέρετε το τέλος ταφής, ενισχύοντας την καύση, στη θέση της εισφοράς ενίσχυσης δράσεων κυκλικής οικονομίας, με την οποία συμφωνούσε η ΚΕΔΕ και η Επιτροπή Περιβάλλοντος. Οι δήμοι δεν παίρνουν εξοπλισμό, ακούσαμε και στην ακρόαση των φορέων το Δήμαρχο Βάρης/Βούλας/Βουλιαγμένης να λέει ότι τα απορρίμματα είναι τοπικό θέμα και οι δήμοι αφού έχουν την ευθύνη, πρέπει να έχουν και ρόλο στο σχεδιασμό, όχι μόνο να επιβαρύνονται με το κόστος, δε φαίνεται βέβαια να το συμμερίζεστε αυτό. Η χωριστή συλλογή επίσης δεν προχωράει», είπε εισαγωγικά η Π. Πέρκα.

Δείτε αναλυτικότερα την ομιλία της Π. Πέρκα και τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ για το νομοσχέδιο:

          «Στο ξεκίνημα της ομιλίας μου θέλω να πω ότι η πολιτική της κυβέρνησης είναι μεσαίωνας στα εργασιακά, πίσω ολοταχώς στην Παιδεία και πίσω ολοταχώς και στο Περιβάλλον. Αφού οι βόρειες χώρες της Ευρώπης, οι προηγμένες, έκαναν πρώτα ανακύκλωση, έκαναν και εργοστάσια καύσης και στην Κοπεγχάγη και στη Βιέννη, σήμερα έρχεται η ίδια η Ευρώπη, απαγορεύει στο ΕΣΠΑ χρηματοδότηση εργοστασίων καύσης, όπως και σύμμεικτα. Και η Ελλαδίτσα που τότε έθαβε και έτρωγε τα πρόστιμα επί σειρά ετών – μόνο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε ανακυκλώσεις κτλ και τώρα τα ξηλώνετε – έρχεται σήμερα και προχωράει την καύση. Κι αυτό φαίνεται και στο ΕΣΔΑ και γενικότερα στην πολιτική σας. Και πώς θα γίνει η ανακύκλωση, όταν πριμοδοτείται η καύση; Ενεργειακή αξιοποίηση παντού, ναρκοθετώντας την ανακύκλωση – κι έχουμε και σκάνδαλα εκατομμυρίων.

          Αυτοί οι υψηλοί στόχοι λοιπόν κ. Υπουργέ που ευαγγελίζεστε, απλώς δε θα πιαστούν ποτέ, το ξέρετε πολύ καλά.

          Το ‘πληρώνω όσο πετάω (ΠΟΠ)’, ένα δύσκολο εγχείρημα που απαιτεί σχεδιασμό, εσείς το αντιμετωπίζετε πρόχειρα. Επαναφέρετε το τέλος ταφής, ενισχύοντας την καύση, στη θέση της εισφοράς ενίσχυσης δράσεων κυκλικής οικονομίας, με την οποία συμφωνούσε η ΚΕΔΕ και η Επιτροπή Περιβάλλοντος. Οι δήμοι δεν παίρνουν εξοπλισμό, ακούσαμε και στην ακρόαση των φορέων το Δήμαρχο Βάρης/Βούλας/Βουλιαγμένης να λέει ότι τα απορρίμματα είναι τοπικό θέμα και οι δήμοι αφού έχουν την ευθύνη, πρέπει να έχουν και ρόλο στο σχεδιασμό, όχι μόνο να επιβαρύνονται με το κόστος, δε φαίνεται βέβαια να το συμμερίζεστε αυτό. Η χωριστή συλλογή επίσης δεν προχωράει.

          Και πάμε ολοταχώς πίσω. Δεν μπορεί αυτό να μη σχολιαστεί, αλλά με μια διαβούλευση όπως έγινε, αγχωτικά και βεβιασμένα, σε ένα νομοσχέδιο που στην πραγματικότητα είναι τρία όπως είπαμε, δε γίναμε σοφότεροι, το μόνο που φάνηκε είναι η εμμονή στις ιδιωτικοποιήσεις και στην εξυπηρέτηση συμφερόντων.

          Για τα δάση και το φυσικό περιβάλλον αγωνιούμε ιδιαιτέρως, γιατί ανοίγει ο ασκός του Αιόλου για έργα που θα παρακάμπτουν τη δασική υπηρεσία. Αποδυναμώνεται επίσης ο ρόλος του ΟΦΥΠΕΚΑ, αφού αλλάζουν οι σκοποί του, χαρακτηριστικά αφαιρείται η διατήρηση της βιοποικιλότητας, ενώ επίσης χάνει την ανεξαρτησία του.

          Εκεί όμως που φαίνεται καθαρά η διαρκής στόχευση για την εξυπηρέτηση συμφερόντων – και μικροσυμφερόντων και μεγάλων - είναι στο κεφάλαιο των πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων. Πρόχειρες, συχνά αντικρουόμενες ρυθμίσεις, οι οποίες έρχονται να ‘διορθώσουν’ πρόσφατα δικά σας νομοθετήματα.

          Να ξεκινήσω με την παράταση για την εκπόνηση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) στο Μάτι. Κύριε Ταγαρά είδα σήμερα ένα δημοσίευμα για το Μάτι που λέτε ότι θα βγουν και οικοδομικές άδειες. Aν είναι δυνατόν! Το ΕΠΣ είναι πολύ πίσω και παίρνει παράταση, πώς γίνεται αυτό; Μπορεί τα μέσα να χαϊδεύουν την κυβέρνηση, αλλά και η πραγματικότητα είναι πραγματικότητα και μετριέται. Και μάλιστα ο Πρόεδρος του ΤΕΕ είπε ότι παρέδωσε εγκαίρως τη μελέτη, άρα η καθυστέρηση είναι ευθύνη της κυβέρνησης.

          Πάμε όμως στη δεύτερη φάση και το ρόλο του ΤΕΕ. Tα είπα, θα τα ξαναπώ και θα επιμείνω. Εγείρονται πάρα πολλά ερωτήματα και για τη διαφάνεια και για τη δημοσιότητα αυτής της δεύτερης φάσης. Και δε μιλάμε για κάποιες χιλιάδες ευρώ, μιλάμε για 5-6 εκατομμύρια. Βεβαίως, συγχρόνως και επιμένω και σ’ αυτό, αλλάζει κι ο χαρακτήρας του ΤΕΕ. Δεν είναι αναθέτουσα αρχή, δεν κάνει δουλειές το ΤΕΕ, είναι τεχνικός σύμβουλος της Πολιτείας.

          Εκτός όμως από το Μάτι, παράταση δίνεται και για την εκπόνηση των ειδικών πολεοδομικών και περιφερειακών σχεδίων. Έχει χαθεί πλήρως η έννοια του σχεδιασμού, της τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων, οποιοσδήποτε κάνει οπουδήποτε, οτιδήποτε. Με κάθε νομοσχέδιο και ειδικά μ’ αυτό, δεν ξέρω τι χειρότερο μπορεί να γίνει, να καταργηθεί η πολεοδομία και η χωροταξία και από τα Πανεπιστήμια στο τέλος. Τα σχέδια αυτά μπορεί και να μην τελειώσουν ποτέ, δεν υπάρχει καν χρονοδιάγραμμα. Ακόμα δεν ξεκίνησε και η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου και έχουμε ήδη παράταση, γιατί; Τα έχετε κάνει όλα καλά με την ηλεκτρονική ταυτότητα; Η βεβαίωση του Μηχανικού σαφώς και πρέπει να είναι 2μηνη, γιατί έχουμε μετά μικροαυθαιρεσίες.

          Αυτό όμως που είναι το πιο επικίνδυνο άρθρο είναι το 119. Τα ΕΠΣ, σας το λέμε κάθε φορά, δεν μπορεί να κατισχύουν σε κάθε περίπτωση, ακόμα και του ΓΟΚ! Μιλάμε για ‘τρύπες στο σχεδιασμό’, δηλαδή δεν έχετε πάρει ένα μάθημα ότι αυτή η χώρα δεν μπορούσε να προχωρήσει αναπτυξιακά, επειδή δεν είχε εργαλεία σχεδιασμού. Πας να κάνεις το Κτηματολόγιο, το Ελληνικό, δεν υπήρχε τίποτα. Εκεί θα πάμε πάλι; Πού είναι αυτή η προγραμματική σύμβαση μεταξύ ΥΠΕΝ και ΔΕΗ κ. Υπουργέ; Έχουμε απολιγνιτοποίηση, έχουμε ανέργους, έχουμε καταστροφή. Μαζί σας στην απολιγνιτοποίηση, με ποιο σχεδιασμό όμως;

          Έχετε ένα Άρθρο θετικό, για χρηματοδότηση των λιγνιτικών περιοχών. Συνάδει με τα εδαφικά σχέδια; Έχουμε ζητήσει να συζητηθούν στη Βουλή τα εδαφικά σχέδια, το οποίο είναι ό,τι πιο αόριστο κείμενο έχει εμφανιστεί. Τίποτα δε γίνεται, τίποτα δεν προχωράει, ούτε οι αποκαταστάσεις, ούτε οι χρηματοδοτήσεις, ούτε προφανώς ο χωρικός σχεδιασμός.

          Μας κατήγγειλε ο Πρόεδρος της ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ, όπου επίσης είχα την τιμή πολλά χρόνια να είμαι μέλος στη διοίκηση, ότι από τις 332 Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ) που θα έπρεπε να λειτουργούν, αυτή τη στιγμή λειτουργούν μόλις 168, από τις οποίες οι 20 δεν έχουν Πολιτικό Μηχανικό! Κι οι περισσότερες έχουν μόνο τρεις μηχανικούς. Κι ο Πρόεδρος του ΤΕΕ είπε φυσικά ότι υπάρχουν άδειες που χρειάζονται ένα χρόνο για να ολοκληρωθούν!

          Ενώ λοιπόν υπάρχει αυτή η κατάσταση με τις οικοδομικές άδειες και τις ΥΔΟΜ, φέρνετε νέες τροποποιήσεις σχετικά με τον τρόπο έκδοσης των οικοδομικών αδειών, δεν έχουν περάσει 5 μήνες από το Ν4759/2020 που τροποποιούσε τα ίδια. Και παντού, έμμεση αύξηση του συντελεστή δόμησης, αυτό βεβαίως και δε βελτιώνει το δομημένο περιβάλλον.

Αυτό που επιχειρείτε με την προσθήκη δόμησης για ειδικά κτίρια στην κατηγορία 3, θα οδηγήσει σε μεγάλες αυθαιρεσίες, γεγονός που όμως δε φαίνεται να σας απασχολεί ιδιαίτερα.

          Να πω δυο λόγια για τις ενεργειακές ρυθμίσεις, η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ είναι έγκλημα. Ξεπουλάτε ένα μοναδικό περιουσιακό στοιχείο, ένα δίκτυο μονοπωλιακού χαρακτήρα, με ελάχιστο εγγυημένο έσοδο, με κέρδη, και με μεγάλη  προίκα (έξυπνοι μετρητές, 5g). Με ποιο δικαίωμα το ξεπουλάτε αυτό και με ποια δικαιολογία; Και μην πείτε την τεχνογνωσία της εταιρίας, γιατί από τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, είδαμε ποιοι συμμετείχαν, κερδοσκοπικά funds, χωρίς καμιά εμπειρία στη διαχείριση δικτύων ηλεκτρισμού. Κι ενώ όλη η Ευρώπη – πάλι πίσω εμείς – έχει τραβήξει πολλά, έχει δει πώς πάει στην πορεία, επαναδημοτικοποεί/επανακρατικοποεί τέτοιου είδους φορείς, εμείς ξεπουλάμε.

          Και βεβαίως ο Μηχανισμός Παρακολούθησης και Εποπτείας Αγορών από τη ΡΑΕ καθυστερημένα, ενώ πλέον οι υψηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας είναι μόνιμο φαινόμενο. Σιγά σιγά θ’ αρχίσουν και οι πολίτες να το αντιλαμβάνονται στην τσέπη τους κ. Υπουργέ και να διαμαρτήρονται δικαίως, γιατί εκεί γίνονται παιχνιδάκια, γιατί υπάρχει χειραγώγηση τιμών. Τα έχουμε πει και τα έχουμε ξαναπεί.

          Εν πάση περιπτώσει, παρακαλώ, ας κάνουμε μια συζήτηση και για τις λιγνιτικές περιοχές, έστω και στην Επιτροπή, το έχουμε ζητήσει επανειλημμένως. Είναι πολύ σοβαρό, είναι το πρώτο παράδειγμα πράσινης μετάβασης στη χώρα, πρέπει να πετύχει. Θέλουμε και να βοηθήσουμε, καθυστερείτε αδικαιολόγητα, δεν υπάρχει σχεδιασμός, δεν υπάρχει τίποτα.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)