to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

14:26 | 08.12.2022

Πολιτική

Νομοσχέδιο για ΕΥΠ: Η στήριξη της ένστασης αντισυνταγματικότητας από τον Δημ. Τζανακόπουλο

«Με αυτό το νομοσχέδιο μετατρέπεται σε κανόνα η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών σε μεγάλο εύρος περιπτώσεων, αν όχι στην πράξη, τουλάχιστον ως δυνατότητα από πλευράς κρατικών υπηρεσιών»: Η αιτιολόγηση της ένστασης αντισυνταγματικότητας από τον ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ στο νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην ΕΥΠ, όπως την ανέλυσε στη Βουλή ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Δημήτρης Τζανακόπουλος


(φωτ. Τ. Μπόλαρη/Eurokinissi)

Ο Δημ. Τζανακόπουλος τόνισε συγκεκριμένα κατά τη συζήτηση στη Βουλή:

Στην ένσταση αντισυνταγματικότητας που καταθέσαμε υπάρχει ολόκληρη η νομική μας ανάλυση. Αισθανόμαστε την πολιτική υποχρέωση να υπερασπιστούμε το Σύνταγμα απέναντι σε αυτό το νομοσχέδιο.

Όπως γνωρίζετε, το απόρρητο των επιστολών και της ελεύθερης ανταπόκρισης και της επικοινωνίας με οποιοδήποτε μέσο προστατεύεται απόλυτα, σύμφωνα με το άρθρο 19 του ισχύοντος Συντάγματος. Αυτό σημαίνει πως η άρση του απορρήτου είναι η εξαίρεση. Με αυτό το νομοσχέδιο μετατρέπεται σε κανόνα η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών σε μεγάλο εύρος περιπτώσεων, αν όχι στην πράξη, τουλάχιστον ως δυνατότητα από πλευράς κρατικών υπηρεσιών.

Οι προϋποθέσεις του μέτρου της άρσης του απορρήτου είναι είτε να απειλείται η εθνική ασφάλεια, ή να υπάρχει ανάγκη για τη διακρίβωση ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων. Θυμίζω ότι στον νόμο 3649/2018 ορίζονται οι αρμοδιότητες της ΕΥΠ και υπάρχει ένας κατ’ αρχήν ορισμός για το πότε μπορεί να αίρει το απόρρητο των επικοινωνιών. Στο πλαίσιο αυτό η προστασία της εθνικής ασφάλειας νοείται με τη στενή έννοια ως εξωτερική απειλή για τα συμφέροντα της χώρας (στρατιωτική, κατασκοπευτική). Ο ορισμός της στο νομοσχέδιο σας είναι τόσο ευρύς που δίνει τη δυνατότητα στην ΕΥΠ να αίρει το απόρρητο κατά τη διακριτική ευχέρεια της σε οποιαδήποτε δράση θα μπορούσε να θεωρεί ότι απειλεί την εθνική ασφάλεια.

Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής σας το λέει εύσχημα. Σας λέει δηλαδή ότι στην παρούσα περίπτωση ο ορισμός ο οποίος σήμερα ισχύει είναι πολύ πιο στενός από τον ορισμό που δίνετε εσείς στο νομοσχέδιο σας.

Ως προς την περίπτωση εξακρίβωσης ιδιαιτέρως σοβαρών εγκλημάτων τα πράγματα γίνονται κωμικά. Έχετε προβλέψει περί αυτού τον μισό ποινικό κώδικα, πάνω από 150-200, στην πραγματικότητα η άρση απορρήτου καθίσταται κανόνας.

Υπάρχει ένα αδίκημα όμως που έχει αφαιρεθεί. Το 292Α σύμφωνα με το οποίο σήμερα όσοι αξιοποιήσαν το predator για να παρακολουθήσουν πολιτικούς, επιχειρηματίες κ.ο.κ. θα μπορούσαν να τιμωρηθούν με κάθειρξη και προβλέπεται η άρση του απορρήτου για τέτοιες πράξεις. Με τις δικές σας παρεμβάσεις αφαιρείται αυτό το αδίκημα. Περιμένω τις απαντήσεις σας.

Για το σύστημα δικαιοκρατικών εγγυήσεων, για την αποφυγή καταχρήσεων και την αποτελεσματική προστασία των θιγομένων η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής σας επισημαίνει πως η ΑΔΑΕ πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ελέγχει το σύνολο του φακέλου, ενώ, την ίδια στιγμή, θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα αν και κατά πόσο η διάταξη του εισαγγελέα τηρεί την αρχή της αναλογικότητας και της αναγκαιότητας, δηλαδή πως τηρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου για την άρση του απορρήτου. Επομένως και εδώ έχουμε μια ακόμα καραμπινάτη περίπτωση αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου, δηλαδή την έλλειψη της αιτιολογίας στην απόφαση της εισαγγελέως.​

Σε ό,τι αφορά την ποινική τυποποίηση, το άρθρο 370ΣΤ, δηλαδή την περίφημη απαγόρευση της προμήθειας και εμπορίας κακόβουλών λογισμικών. Αυτά τα κακόβουλα λογισμικά θα προσδιοριστούν από τον διοικητή της ΕΥΠ μετά την ψήφιση του νόμου! Πρόκειται για πρωτοφανή ποινική διάταξη που εξαρτά την αντικειμενική υπόσταση ενός εγκλήματος από μεταγενέστερη απόφαση διοικητικής αρχής παραβιάζοντας τη βασική αρχή του Ποινικού Δικαίου, ότι δηλαδή δεν υπάρχει ποινή χωρίς νόμο ορισμένο. Εδώ έχουμε αόριστο ποινικό νόμο που μάλιστα τον έχετε πολυδιαφημίσει. Η ποινική αυτή διάταξη είναι σα να μην υπάρχει στο ποινικό σύμπαν.

Έπειτα λέτε πως το Δημόσιο θα μπορεί να προμηθεύεται τέτοιου τύπου λογισμικά με προϋποθέσεις που θα ορίζονται με Προεδρικό Διάταγμα. Δηλαδή καταρχήν είναι απαγορευμένη η εμπορία, η προμήθεια και πώληση κακόβουλων λογισμικών, αλλά το ελληνικό δημόσιο τηρώντας προϋποθέσεις Προεδρικού Διατάγματος θα μπορεί να τα προμηθεύεται!

Η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής σας επισημαίνει πως η πράξη αυτή θα εξακολουθεί να είναι παράνομη και θα πρέπει να προβλέψετε ότι αίρεται το αξιόποινο εκείνων οι οποίοι προμηθεύονται το εν λόγω λογισμικού από πλευράς ελληνικού κράτους. Σε τι αποσκοπεί αυτή η διάταξη; Έχω την εδραία πεποίθηση πως ο σκοπός της είναι να νομιμοποιήσει αναδρομικά συγκεκριμένες προμήθειες παράνομου λογισμικού που έχουν γίνει από την παρούσα κυβέρνηση.

Ως προς την ενημέρωση του θιγόμενου προβλέπετε ενημέρωση μόνο ως προς το γεγονός της παρακολούθησης κι όχι το λόγο της παρακολούθησης. Δηλαδή μετά από 3 χρόνια και έπειτα από αίτησή του θα μαθαίνει μόνο πως παρακολουθήθηκε και δε θα έχει τη δυνατότητα άσκησης ένδικων βοηθημάτων, δικαστική προστάσια, δηλαδή και πάλι τίθεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας.

Για πρώτη φορά αφαιρείται από την ΑΔΑΕ η αρμοδιότητα σε ότι αφορά την ενημέρωση των θιγομένων. Κατά το Σύνταγμα η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στην ΑΔΑΕ και εσείς την εκχωρείται σε μια τριμελή επιτροπή που θα αποτελείται και από τον εισαγγελέα που έχει υπογράψει τη διαταγή παρακολούθησης. Άρα ελέγχων και ελεγχόμενος ταυτίζονται παραβιάζοντας ούτε κι εγώ ξέρω πόσες αρχές του Συνταγματικού Δικαίου.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)