to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

13:57 | 15.05.2014

Κοινωνία

«Nέος (αντι)σχολικός χάρτης»: Συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων και νηπιαγωγείων

Νέο κυβερνητικό χτύπημα στη δημόσια εκπαίδευση: Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα των «Νέων», στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ιδρύονται έξι νέα δημοτικά και έντεκα νηπιαγωγεία και συγχωνεύονται 128 δημοτικά και 74 νηπιαγωγεία, επίσης καταργούνται 15 δημοτικά σχολεία και 30 νηπιαγωγεία. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ιδρύονται ένα γυμνάσιο, δύο γενικά λύκεια και 14 ΕΠΑΛ καθώς και έξι λυκειακές τάξεις σε γυμνάσια. Παράλληλα συγχωνεύονται 16 γυμνάσια και λύκεια, 12 ΕΠΑΛ ενώ καταργούνται ένα γυμνάσιο και τρία ΕΠΑΛ


Ο Κ. Αρβανιτόπουλος συνεχίζει το έργο διάλυσης που ξεκίνησε η κυρία Διαμαντοπούλου με τις 2000 καταργήσεις σχολείων. Με στόχο της τις 1676 συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων - όπως μας έχει προειδοποιήσει από τον Νοέμβρη του 2013 με τον Κρατικό Προϋπολογισμό και πριν λίγες ημέρες με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2015-2018 – προχωρά άμεσα  συγχωνεύοντας  128 δημοτικά και 74 νηπιαγωγεία,  καταργώντας 15 δημοτικά σχολεία και 30 νηπιαγωγεία. Παράλληλα συγχωνεύει 16 γυμνάσια και λύκεια, 12 ΕΠΑΛ ενώ καταργεί ένα γυμνάσιο και τρία  ΕΠΑΛ. Οι αρνητικές εντυπώσεις αυτών των ενεργειών της, επιχειρείται να διασκεδαστούν με την ίδρυση έξι δημοτικών σχολείων και έντεκα νηπιαγωγείων, ενός γυμνασίου, δύο γενικών λυκείων  και 14 ΕΠΑΛ καθώς και έξι λυκειακών τάξεων σε γυμνάσια.

 

Αναλυτικά το δημοσίευμα:

Τον νέο σχολικό χάρτη που περιλαμβάνει - σχεδόν - όλα τα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα οποία επέρχονται αλλαγές από τον Σεπτέμβριο και βρίσκονται στο στάδιο της τελικής επεξεργασίας παρουσιάζουν «ΤΑ ΝΕΑ».

Οι αλλαγές στις οποίες περιλαμβάνονται και οι πρώτες ιδρύσεις σχολείων μετά το 2011 - που είχαν γίνει οι μαζικότερες συγχωνεύσεις στην εκπαίδευση - θα παρουσιαστούν τις επόμενες ημέρες από τον υπουργό Παιδείας Κων. Αρβανιτόπουλο και τον αρμόδιο εκ των υφυπουργών Συμεών Κεδίκογλου, αφού προηγουμένως οι σχετικές αποφάσεις υπογραφούν και από το υπουργείο Οικονομικών. Αυτό καθώς ειδικά οι ιδρύσεις περιλαμβάνουν δαπάνη επί του προϋπολογισμού για τις ανάγκες εξοπλισμού των σχολείων, το ύψος της οποίας θα αντιμετωπιστεί από τα αποθέματα της Κτιριακές Υποδομές ΑΕ. Είναι συνεπώς ενδεχόμενο να υπάρξουν μικρής έκτασης προσθαφαιρέσεις της τελευταίας στιγμής.

Από τις αλλαγές δεν παρουσιάζονται εδώ οι συγχωνεύσεις των 37 Νηπιαγωγείων καθώς και οι καταργήσεις της Πρωτοβάθμιας, που δεν είχαν ακόμα καθαρογραφεί. Πάντως για τα Νηπιαγωγεία, τα 5 από τα 37 για τα οποία διαθέτουμε αναφορές είναι τα εξής: Στη Δράμα το 18ο Νηπιαγωγείο συγχωνεύεται με το 14ο. Στο Σουφλί το 3ο με το 2ο. Στις Φέρες Εβρου το 4ο με το 1ο. Στη Νέα Σελεύκεια Θεσπρωτίας το 1ο με το 2ο. Και στην Πρέβεζα συγχωνεύεται το 3ο με το 9ο Νηπιαγωγείο.

Διαβάστε εδώ τους αναλυτικούς πίνακες όπως δημοσιεύονται στα «ΝΕΑ» 

Οσον αφορά τις συγχωνεύσεις, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, τα περισσότερα Δημοτικά Σχολεία που συγχωνεύονται βρίσκονται στην Αττική και εξ αυτών τα περισσότερα στην Α' Αθήνας, πέριξ του Κέντρου και σε συνοικίες όπως ο Βύρωνας, το Γαλάτσι, του Ζωγράφου. Ακολουθεί η Β' Αθήνας (Ηράκλειο, Μελίσσια, Χολαργός, Αγ. Παρασκευή) και η Γ' Αθήνας (Περιστέρι, Αιγάλεω, Πετρούπολη), ενώ λίγα είναι τα Δημοτικά που συγχωνεύονται σε Δ' Αθήνας (Καλλιθέα, Γλυφάδα). Επίσης, στον Πειραιά έχουμε 10 σχολεία που συγχωνεύονται σε 5 νέες μονάδες σε Νίκαια, Κερατσίνι και Κορυδαλλό. Τα υπόλοιπα συγχωνευόμενα Δημοτικά βρίσκονται σε Καβάλα, Αχαΐα, Καρδίτσα, Λάρισα, Τρίκαλα, Δ. Θεσσαλονίκη, Ημαθία, Λασίθι, Αργολίδα, Μεσσηνία, Βοιωτία και Φωκίδα. Αρκετά από τα σχολεία αυτά συστεγάζονται.
Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η έμφαση εντοπίζεται στις ιδρύσεις νέων Επαγγελματικών Λυκείων με πλήθος ειδικοτήτων, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι Εσπερινά, συνεπώς πρόκειται για σημαντική συνδρομή στην ειδικευμένη τεχνική εκπαίδευση των νέων εργαζομένων. Ιδρύονται νέα ΕΠΑΛ σε Μαρούσι, Αχαρνές, Ραφήνα, Σαλαμίνα, Πειραιά, Χίο, Αγρίνιο, Λευκάδα, Νέα Μουδανιά, Ρέθυμνο, Πλατανιά, Σαντορίνη, Καλαμάτα και Λιβαδειά.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα είχε αρχίσει να διακινείται έντονα στο Ιντερνετ η πληροφορία ότι επίκεινται 1.670 συγχωνεύσεις σχολείων, κάτι που τελικά δεν αποδεικνύεται. 

Το μεγαλύτερο κύμα συγχωνεύσεων - που ισοδυναμούσε με εκπαιδευτικό «Καλλικράτη» - είχε γίνει το 2011 επί υπουργίας της Αννας Διαμαντοπούλου, όταν ο Σεπτέμβριος ξεκίνησε με 1.056 σχολεία λιγότερα. Ο αριθμός των συγχωνεύσεων - καταργήσεων ήταν ιλιγγιώδης, καθώς συγχωνεύτηκαν συνολικά 1.933 σχολεία και προέκυψαν 877 νέα. Στην Πρωτοβάθμια είχαν συνενωθεί 1.523 σχολεία, από τα οποία δημιουργήθηκαν 672 νέα, ενώ στη Δευτεροβάθμια από 410 συνενώσεις προέκυψαν 205 νέα συγκροτήματα.

Η ανακοίνωση της Επιτροπής Ελέγχου Κυβερνητικού Έργου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ:

Η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας συνεχίζει το έργο διάλυσης που ξεκίνησε η κυρία Διαμαντοπούλου με τις 2000 καταργήσεις σχολείων.

Με στόχο της τις 1676 συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων - όπως μας έχει προειδοποιήσει από τον Νοέμβρη του 2013 με τον Κρατικό Προϋπολογισμό και πριν λίγες ημέρες με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2015-2018 – προχωρά άμεσα  συγχωνεύοντας  128 δημοτικά και 74 νηπιαγωγεία,  καταργώντας 15 δημοτικά σχολεία και 30 νηπιαγωγεία. Παράλληλα συγχωνεύει 16 γυμνάσια και λύκεια, 12 ΕΠΑΛ ενώ καταργεί ένα γυμνάσιο και τρία  ΕΠΑΛ.

Οι αρνητικές εντυπώσεις αυτών των ενεργειών της, επιχειρείται να διασκεδαστούν με την ίδρυση έξι δημοτικών σχολείων και έντεκα νηπιαγωγείων, ενός γυμνασίου, δύο γενικών λυκείων  και 14 ΕΠΑΛ καθώς και έξι λυκειακών τάξεων σε γυμνάσια.

Από τα στοιχεία που προκύπτουν από το σημερινό έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, με τις συγχωνεύσεις δημιουργούνται μέχρι και 20θέσια σχολεία, ενώ οι απώλειες σε οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών μόνο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από τις συγχωνεύσεις, είναι τουλάχιστον 125.  

Αγνοεί άραγε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ότι το σχολείο οφείλει να είναι οργανικά ενταγμένο στην τοπική κοινωνία; Ότι επιτελεί όχι μόνο παιδαγωγικούς στόχους αλλά και στόχους κοινωνικοποίησης; Και ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει με σχολεία-μεγαθήρια  που θα προκύψουν από τις συγχωνεύσεις που δρομολογεί,  όπου οι μαθητές θα αναγκαστούν να κινηθούν έξω από τη γειτονιά τους;  

Όλες οι επιστημονικές εκτιμήσεις τείνουν στο συμπέρασμα ότι οι συγχωνεύσεις των σχολείων, τα «σχολεία - μαμούθ», οι περισσότεροι μαθητές ανά τάξη, οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, η απουσία εξειδικευμένων επιστημόνων, η ελλιπής επιμόρφωση, η ανυπαρξία ενταξιακών διαδικασιών των αλλοδαπών μαθητών ή μαθητών με ειδικά χαρακτηριστικά, συμβάλουν ενισχυτικά στη διόγκωση των φαινομένων βίας, εκφοβισμού και επιθετικότητας μέσα στο σχολείο.

Αγνοεί ακόμη η ηγεσία του Υπουργείου ότι οι γονείς, πρέπει να διαδραματίζουν ένα σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του σχολείου; Ότι η τακτική ενημέρωσή τους και η ενεργή  συμμετοχή τους στη σχολική ζωή, ιδίως στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, είναι ζωτικής σημασίας προϋποθέσεις καλής λειτουργίας του σχολείου. Όμως η συμμετοχή τους αυτή αδυνατίζει όταν το σχολείο βρίσκεται σε απόσταση από την τοπική κοινωνία. Το σχολείο αποξενώνεται από τους γονείς με αποτέλεσμα να ενισχύονται στο παιδί συναισθήματα ανασφάλειας και άγχους, τα οποία εκφράζονται με αρνητική στάση απέναντι στο σχολείο. 

Με τις συνενώσεις προστίθενται και άλλα πολυπληθή σχολεία στα ήδη υπάρχοντα. Σε τέτοια σχολεία, οι έρευνες δείχνουν διεθνώς ότι ενισχύονται εκτός των αρνητικών συναισθημάτων, τα περιστατικά μαθητικής παραβατικότητας και βίας. Η πολιτική των συνενώσεων δημιουργεί την υποχρέωση στα παιδιά να μετακινούνται καθημερινά σε μικρές ή μεγάλες αποστάσεις συχνά κάτω από δύσκολες συνθήκες. Τα προβλήματα αυξάνονται στην περίπτωση παιδιών με αναπηρίες, ή ειδικές ανάγκες. Γι΄αυτό το λόγο κάθε προγραμματισμός συγχωνεύσεων ή καταργήσεων σχολείων επιβάλλεται  σήμερα να αποτραπεί. Οι επιπτώσεις των καταργήσεων και των συγχωνεύσεων σχολείων είναι τεράστιες και στο εκπαιδευτικό προσωπικό. Σημαίνουν καταργήσεις μόνιμων θέσεων εργασίας με συνέπεια τον ακόμη πιο ασφυκτικό συνωστισμό και των αδιόριστων εκπαιδευτικών σε αδιέξοδες και ανέλπιδες λίστες αναμονής. 

Δυστυχώς τα κενά και τα πλεονάσματα υπολογίζονται από το Υπουργείο με τη ψυχρή λογιστική της διαίρεσης του συνολικού αριθμού των ωρών διδασκαλίας των αντίστοιχων μαθημάτων δια του συνολικού αριθμού ωρών υποχρεωτικού ωραρίου των «οργανικά ανηκόντων εκπαιδευτικών» σε κάθε περιοχή μετάθεσης.

Με αυτόν τον τρόπο δεν λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες των σχολείων και των ομάδων σχολείων σε κάθε περιοχή (μικρά νησιά, απομακρυσμένες περιοχές κλπ) και η πάγια πρακτική της συμπλήρωσης ωραρίου στην Α΄θμια εκπαίδευση για πολλές ειδικότητες. 

Ο ΣΥΡΙΖΑ απαιτεί σήμερα από τον Υπουργό να σταματήσει το νέο κύμα των καταστροφικών συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολικών μονάδων. Γιατί δεν μπορούμε να δούμε την βαθιά αντιπαιδαγωγική αυτή πρωτοβουλία παρά μόνο ως  ένα ακόμη χτύπημα στη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση, ως ένα ακόμη χτύπημα στα βαριά πλητόμενα νοικοκυριά που αδυνατούν να πληρώσουν για την εκπαιδευτική υποστήριξη των παιδιών τους. 

 
 
 
 
 
 

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)