to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

13:56 | 28.12.2016

Οικονομία

«Ημερομηνία-ορόσημο» η 26η Ιανουαρίου για το κλείσιμο της αξιολόγησης - Θετικές αντιδράσεις σε ΕΕ για επιστολή Τσακαλώτου

Αφού είχε αίσιο τέλος το «θρίλερ» το οποίο κατέληξε στο «ξεπάγωμα» των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το ελληνικό χρέος, στόχος της κυβέρνησης είναι πλέον η ολοκλήρωση της αξιολόγησης μέχρι το τέλος Ιανουαρίου ενώ ερωτηματικό παραμένει ο ρόλος του ΔΝΤ και, σε άμεση σχέση με αυτόν, τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018. Θετικές η αντιδράσεις στην επιστολή που απέστειλε ο Ευ. Τσακαλώτος


Θετικά αποτιμούν πηγές της Ευρωζώνης το περιεχόμενο της επιστολής που απέστειλε ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, στον πρόεδρο του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ και στον πρόεδρο του ESM, Κλάους Ρένγκλινγκ.

 

Οι ίδιες πηγές υπενθύμισαν ότι αυτό που απομένει είναι εντός του Ιανουαρίου να συνεδριάσουν τα Διοικητικά Συμβούλια και τα Συμβούλια Διευθυντών του EFSF και του ESM, προκειμένου να λάβουν τις απαραίτητες αποφάσεις για την εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το ελληνικό χρέος.

Ο Ιανουάριος είναι ο μήνας με τους τρεις καθοριστικούς σταθμούς – την συνεδρίαση του EuroWorkingGroup στις 12 Ιανουαρίου όπου αναμένεται να εγκριθεί και επισήμως το ξεπάγωμα των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος όπως προανήγγειλε ο Γερούν Ντάισελμπλουμ (σ.σ: αναλυτικά παρακάτω), την  δημοσιοποίηση της έκθεσης βιωσιμότητας (ή μη) του χρέους από το ΔΝΤ, και την συνεδρίαση του Eurogroup στις 26 Ιανουαρίου όπου, με βάση το θετικό σενάριο, μπορεί να ληφθεί η πολιτική τουλάχιστον απόφαση για το κλείσιμο της αξιολόγησης

Τα σενάρια για τον ρόλο του ΔΝΤ

Η πρόσφατη ένταση σχετικά με την έκτακτη ενίσχυση στους χαμηλοσυνταξιούχους αλλά και το πάγωμα του ΦΠΑ στα ελληνικά νησιά που δέχονται το μεγαλύτερο βάρος των προσφυγικών ροών, ήταν, όπως εκτιμάει η ελληνική πλευρά,  ένα πρόσχημα για να καθυστερήσει η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος, λόγω της θέσης του ΔΝΤ.  Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αναβάλλει διαρκώς την απόφασή του σχετικά με το αν θα συμμετέχει ή όχι στο πρόγραμμα. Σύμφωνα με τα τελευταία νέα, θα πάρει αυτή την απόφαση τον Απρίλιο, όταν θα έχει ξεκινήσει η προεδρία του Τραμπ. Όπως υποστήριξε ο Π. Σκουρλέτης σε συνέντευξή του στην Αυγή της Κυριακής, το ΔΝΤ «είναι το όχημα μέσα από το οποίο ο Σόιμπλε μπορεί να επιβάλλει τις απόψεις του», ενώ εκτιμά ότι το αν παραμείνει το ΔΝΤ, μέσω της Ελλάδας, στην Ευρώπη θα εξαρτηθεί και από τους δικούς του σχεδιασμούς και πιθανότατα από τη στάση του νέου προέδρου των ΗΠΑ.

Το θετικότερο σενάριο για τη χώρα μας θα ήταν ίσως η υποθάθμιση του ΔΝΤ σε ρόλο τεχνικού συμβούλου. Είναι χαρακτηριστική η φράση ανώτατου στελέχους του κυβερνητικού επιτελείου ότι «αν δεν υπήρχε το ΔΝΤ, θα είχαμε κλείσει εδώ και ένα μήνα τη διαπραγμάτευση», περιλαμβανομένων και των εργασιακών.

Σε αυτό το σημείο, όπως σημειώνει το ρεπορτάζ της Αυγής της Κυριακής, υπάρχουν εκτιμήσεις από καλούς γνώστες των διαπραγματεύσεων οι οποίες αναφέρουν ότι θα ήταν πολύ πιο εύκολο για τον Σόιμπλε να πει στο εσωτερικό της χώρας του ότι το ΔΝΤ παραμένει ως σύμβουλος παρά να πρέπει να περιγράψει μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος. Και αυτό διότι το ΔΝΤ έχει πει σε όλους τους τόνους ότι δεν θα μπει σε ένα πρόγραμμα που δεν θεωρεί βιώσιμο, πρώτον ως προς το χρέος και δεύτερον ως προς την παραμονή υψηλών στόχων για πλεόνασμα μετά το 2018 και για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Αν το παραπάνω συνδυαστεί με το ότι η ελληνική πλευρά διαρρηγνύει τα ιμάτιά της ότι δεν θα προχωρήσει σε λήψη προληπτικών μέτρων μετά το 2018 (όπως ζητάει το ΔΝΤ), παρά μόνο σε επέκταση του «κόφτη», είναι εμφανές ότι ακόμα δεν έχει βρεθεί το πολυπόθητο σημείο ισορροπίας. Αξίζει, πάντως, να επισημανθεί η αναφορά κυβερνητικού στελέχους μέσα στην εβδομάδα ότι το ζήτημα της αξιολόγησης δεν είναι τεχνικό, αλλά καθαρά πολιτικό, και μάλιστα έχει “πλανητικό χαρακτήρα”, διότι πρόκειται ουσιαστικά για τον τρόπο εμπλοκής του ΔΝΤ στην Ε.Ε.

«Θεωρώ ότι μέσα στο επόμενο διάστημα θα έχουμε καταφέρει να βρούμε ένα σημείο ισορροπίας για να φτάσουμε σε μια θετική απόφαση που δεν θα περιλαμβάνει φυσικά τη λήψη μέτρων μετά το 2018. Όλοι πρέπει να κατανοήσουν, και νομίζω το κατανοούν, ότι αυτή τη στιγμή δεν βοηθά κανέναν η περαιτέρω καθυστέρηση και μια τεχνητή αναζωπύρωση της ελληνικής κρίσης, με δεδομένη και την γενικευμένη αβεβαιότητα που επικρατεί στην Ευρώπη των πολλαπλών κρίσεων. Η Ελλάδα τηρεί τη συμφωνία που υπέγραψε και το ίδιο οφείλουν να πράξουν και οι δανειστές της» επαναλαμβάνει σε όλους τους τόνους ο Δημ. Τζανακόπουλος

Εάν δεν αποδειχθεί εφικτή η παραμονή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα σε θέση συμβούλου, εξετάζεται, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η αποσύνδεση του ρόλου του Ταμείου από το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης και, παράλληλα, η χρονική μετάθεση της κατάρτισης του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος που θα περιλαμβάνει και τους στόχους των πλεονασμάτων για μετά το 2018.

Πάντως, σε κάθε περίπτωση, η χώρα μας θα πρέπει να παρουσιάσει το επόμενο διάστημα το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα που να εμπεριέχει και τους στόχους των πλεονασμάτων για το 2019 και το 2020. Το καλό σενάριο για την Ελλάδα, όπως προαναφέραμε, θα ήταν αυτό να γίνει μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, ώστε στο ενδιάμεσο να φύγει η πίεση που ασκείται στην Ελλάδα. Παραμένει δε ενεργός η ελληνική πρόταση για πλεονάσματα 2,5% + 1%, όπου το 1% θα επιστρέφεται για αναπτυξιακούς σκοπούς σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις μέσω φοροελαφρύνσεων.

Θεωρείται ούτως ή άλλως δεδομένο ότι η ελληνική πλευρά δεν μπορεί να κάνει πίσω από τη νέα «κόκκινη γραμμή» που έχει ορίσει. Ότι, δηλαδή, δεν θα προχωρήσει στη νομοθέτηση μέτρων για την περίοδο μετά το 2019 όπως ζητεί το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προκειμένου να συμμετέχει και στο 3ο ελληνικό πρόγραμμα.

Το «ξεπάγωμα», ο Σόιμπλε και οι συμμαχίες της Ελλάδας

Παραμονή Χριστουγέννων ο επικεφαλής του Eurogroup Γερούν Ντέισελμπλουμ ανακοίνωσε, μέσω twitter, ότι θα ξαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα για την ενεργοποίηση των βραχυπρόθεσμων πακέτων διευθέτησης του ελληνικού χρέους. Προηγήθηκαν πολυήμερες διαβουλεύσεις οι οποίες κατέληξαν στην «επιστολή Τσακαλώτου» (διαβάστε τη αναλυτικά εδώ).

Η ελληνική κυβέρνηση τόνισε ότι δεν ανέλαβε καμία καινούργια δέσμευση και ότι απλώς επαναβεβαίωσε τις υπάρχουσες.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η επιστολή Τσακαλώτου αναφέρει:

1. Ότι το έκτακτο βοήθημα που πιστώθηκε στους λογαριασμούς περίπου 1,6 εκατομμυρίων συνταξιούχων στις 22 Δεκεμβρίου, είναι εφάπαξ μέτρο και ότι δεν υπάρχει πρόθεση να αλλάξει η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού.

2. Ότι η αναστολή του ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου αφορά μεν στον προϋπολογισμό του 2017, αλλά η χρηματοδότηση του μέτρου είναι εξ ολοκλήρου εξασφαλισμένη από τον προϋπολογισμό του επόμενου έτους (σ.σ.: το κόστος από τη διατήρηση του ειδικού καθεστώτος στα Δωδεκάνησα έχει υπολογιστεί από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους περίπου στα 50 εκατ. ευρώ).

3. Ότι η ελληνική κυβέρνηση θα τηρήσει πλήρως τις δεσμεύσεις της για εμφάνιση πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξεως του 0,5% στον προϋπολογισμό του 2016, 1,75% στον προϋπολογισμό του 2017 και 3,5% στον προϋπολογισμό του 2018.

4. Ότι σε περίπτωση αποκλίσεων στο ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος, η ελληνική πλευρά έχει ήδη δεσμευτεί ότι θα ενεργοποιήσει τον δημοσιονομικό μηχανισμό (contingency fiscal mechanism), τον γνωστό «κόφτη». Σύμφωνα με την κυβερνητική ενημέρωση, «στην επιστολή διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση που το 2016 δεν υπάρξει το συμφωνηθέν πλεόνασμα (+0,5%), τότε οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να λάβουν αντισταθμιστικά μέτρα στο πεδίο των δαπανών για τις συντάξεις, για να καλύψουν τη διαφορά ανάμεσα στο αποτέλεσμα και τον δημοσιονομικό στόχο του 2016».

5. Ότι αν υπάρξει και στο μέλλον υπεραπόδοση στην εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού, αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί, σε συμφωνία με τους θεσμούς, σε στοχευμένα μέτρα για την ενδυνάμωση της κοινωνικής προστασίας, στη μείωση των φορολογικών βαρών, στη δημιουργία ενός «μαξιλαριού ρευστότητας» ή και για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του ελληνικού δημοσίου.

Κάπως έτσι έληξε το θρίλερ που αναδεικνύει, μεταξύ άλλων, και τη διαίρεση στο μπλοκ των δανειστών. Η βαθιά διαφωνία μεταξύ του ΔΝΤ και των δύο χωρών από τις οποίες κρίνεται σήμερα η τύχη της Ελλάδας, της Γερμανία και της Ολλανδίας, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στις εξελίξεις: Το ΔΝΤ πρεσβεύει την ουσιαστική μείωση του ελληνικού χρέους και τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων μετά το 2018. Από την πλευρά του, ο Σόιμπλε θέτει ένα κατηγορηματικό «όχι» σε αυτά τα δύο σημεία, αλλά την ίδια στιγμή θέλει, όπως αναλύσαμε παραπάνω, τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα...
 
Κορυφαία κυβερνητικά στελέχη υπογραμμίζουν ότι το ΔΝΤ παίζει ουσιαστικά το ρόλο του δούρειου ίππου του Σόιμπλε για την Ευρώπη. «Το ΔΝΤ πάει αγκαζέ με το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών», τόνισε χαρακτηριστικά το Σάββατο ο Ν. Παππάς μιλώντας στον ΣΚΑΪ. «Είμαστε ενώπιον μίας πολιτικής σύγκρουσης με τους δανειστές. Είναι η πρώτη φορά που ένα πρόγραμμα για την Ελλάδα λειτουργεί και αυτό συμβαίνει γιατί έχουν συμφωνηθεί χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα με προτεραιότητες προστασίας για τους πλέον αδύναμους», πρόσθεσε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής δίνοντας το στίγμα της συγκυρίας.

Σε αυτή τη σύγκρουση, η εκτίμηση του κυβερνητικού επιτελείου – μετά και τις τελευταίες επαφές του Αλ. Τσίπρα στην Ευρώπη – είναι πως η, παρασκηνιακή και δημόσια, πίεση από πλευράς Κομισιόν, Γαλλίας και ευρωπαίων σοσιαλδημοκρατών για πολιτική λύση στο ελληνικό ζήτημα θα ενταθεί όσο θα πλησιάζει η έναρξη της «εποχής Τραμπ» και των αμφίρροπων εκλογικών αναμετρήσεων στην Ευρώπη. 

Σ’ αυτό το πλαίσιο θεωρείται κομβική και η συγκυρία της παράλληλης εξέλιξης των διαπραγματεύσεων για αξιολόγηση, κυπριακό και προσφυγικό – τρία ζητήματα που, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά κυβερνητική πηγή στο tvxs.gr, «κάνουν την Ελλάδα σταθμό όλων των μεγάλων αποφάσεων που θα κληθεί να πάρει η Ευρώπη το επόμενο διάστημα και, είτε το θέλει είτε όχι ο Σόιμπλε, αναβαθμίζουν τον ρόλο της χώρας μας σε ένα ιδιαίτερα ασταθές γεωπολιτικό σκηνικό».

Η ντε φάκτο σύνδεση, δε, κυπριακού, αποσταθεροποίησης στην Τουρκία και προσφυγικού  εκτιμάται ότι ενισχύουν τον ρόλο της Ελλάδας και την ανάγκη πολιτικής σταθερότητας στη χώρα μας, ενισχύοντας παράλληλα και την πολιτική βούληση στην Ευρώπη για ομαλό κλείσιμο της αξιολόγησης.

«Πρέπει όσοι ιδίως ετούτες τις ημέρες μας κουνάνε και το δάχτυλο, στο όνομα των συμφωνιών, και απευθύνονται με ιταμό τρόπο στον ελληνικό λαό, να ξέρουν ότι πρέπει πρώτα να τηρούν αυτοί πρώτοι τις δεσμεύσεις τους και μετά να απευθύνονται σε εμάς» ήταν το σαφές μήνυμα του Αλ. Τσίπρα την παραμονή των Χριστουγέννων

Η επανέναρξη των διαπραγματεύσεων για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης αναμένεται μετά τις αργίες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, με την επάνοδο των επικεφαλής του «κουαρτέτου» -για 4η φορά σε αυτό τον γύρο διαβουλεύσεων- να μην έχει αποκλειστεί. Μετά και την έκδοση της απόφασης από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τις ομαδικές απολύσεις, θεωρείται ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να επιτευχθεί συμφωνία στο κρίσιμο μέτωπο των εργασιακών, ενώ σημείο τριβής, όπως προείπαμε, παραμένει και το δημοσιονομικό κενό του 2018.

Η επιστολή του υπουργού Οικονομικών (ανεπίσημη μετάφραση)

Σε απάντηση της προκαταρκτικής έκθεσης των θεσμών σχετικά με τα μέτρα για τις συντάξεις και τον ΦΠΑ, τις οποίες πρόσφατα νομοθέτησαν και εφάρμοσαν οι ελληνικές αρχές, καθώς και τις απόψεις που εκφράστηκαν στην έκτακτη τηλεδιάσκεψη του Euroworking Group της 20ης Δεκεμβρίου, θα ήθελα να αποσαφηνίσω τα παρακάτω.

Αναφορικά με το μέτρο για τις συντάξεις, αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο ο πρωθυπουργός όσο και εγώ έχουμε ξεκαθαρίσει δημόσια, και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, ότι αυτή είναι μια εφάπαξ πληρωμή και δεν υπάρχει πρόθεση να αποτελέσει μόνιμο κομμάτι της μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού, που τέθηκε πρόσφατα σε εφαρμογή. Αναφορικά με την προσωρινή αναστολή του ΦΠΑ για επιλεγμένα νησιά του Αιγαίου, το μέτρο περιορίζεται μόνο στο 2017 και χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου στον προϋπολογισμό του 2017.

Οι ελληνικές αρχές παραμένουν απολύτως δεσμευμένες στην εκτέλεση της συμφωνημένης δημοσιονομικής πορείας η οποία βασίζεται σε στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 0,5%, 1,75% και 3,5% του ΑΕΠ για το 2016, 2017 και 2018 αντίστοιχα. Οι ελληνικές αρχές θα ενεργοποιήσουν τον έκτακτο δημοσιονομικό μηχανισμό (contingency fiscal mechanism), ο οποίος περιλαμβάνεται στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης, όπως περιγράφεται στο Νόμο 4389/16, σε περίπτωση που τα στοιχεία τα οποία θα επικυρώσει η Eurostat δείχνουν ότι οι παραπάνω δημοσιονομικοί στόχοι δεν έχουν επιτευχθεί. Συγκεκριμένα, στην περίπτωση που τα αποτελέσματα του προϋπολογισμού για το 2016 δεν επιτυγχάνουν τον συμφωνημένο στόχο, γεγονός που θεωρούμε εξαιρετικά απίθανο, οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να λάβουν αντισταθμιστικά μέτρα στο πεδίο των δαπανών για τις συντάξεις, για να καλύψουν τη διαφορά ανάμεσα στο αποτέλεσμα και τον δημοσιονομικό στόχο του 2016.

Eπί της διαδικασίας, αναγνωρίζω ότι μέτρα με δημοσιονομικές επιπτώσεις πρέπει να συζητούνται και να συμφωνούνται με τους θεσμούς, στο πλαίσιο των δεσμεύσεών μας από το Μνημόνιο. Συγκεκριμένα, στην περίπτωση μίας μόνιμης δημοσιονομικής υπεραπόδοσης σε σχέση με τους στόχους του προγράμματος, όπως αυτή διαπιστώνεται από τα ετήσια αποτελέσματα του προϋπολογισμού που επικυρώνει η Eurostat, οι ελληνικές αρχές θα συμφωνήσουν με τους θεσμούς, στο πλαίσιο των αξιολογήσεων, σχετικά με τη χρήση του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου. Αναγνωρίζουμε ότι ο διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε στοχευμένα μέτρα για την ενδυνάμωση της κοινωνικής προστασίας (ειδικά στο Πρόγραμμα για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης) και/ή για τη μείωση των φορολογικών βαρών που προκύπτουν από τις μνημονιακές δεσμεύσεις. Ειδάλλως, θα χρησιμοποιήσουμε την υπεραπόδοση για τη δημιουργία ενός «μαξιλαριού ρευστότητας» (cash buffer) ή/και για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Οι ελληνικές αρχές αναγνωρίζουν πλήρως ότι τα ανακοινωθέντα του Eurogroup στις 25 Μαΐου και στις 5 Δεκεμβρίου βασίζονται στη διαρκή αφοσίωση στις δεσμεύσεις του Μνημονίου.

Ελπίζω ότι αυτές οι διευκρινίσεις επανεπιβεβαιώνουν στο Eurogroup την απόλυτη δέσμευση μας να παραμείνουμε συμμορφωμένοι με τις υποχρεώσεις μας που απορρέουν από το Μνημόνιο, τόσο επί της ουσίας όσο και επί της διαδικασίας της συνεργασίας με τους εταίρους μας.

Η επιστολή (το πρωτότυπο κείμενο)

Dear Mr. President,

Dear Managing Director,

In response to the institutions' preliminary assessment of the measures on pensions and VAT which were recently legislated and implemented by the Greek authorities and the views expressed at the extraordinary EWG teleconference on 20 December, I would like to clarify the following.

As regards the pension measure, please note that both the Prime Minister and myself have made it publicly clear, and will continue to do so, that this is a one-off payment that is not intended to become a permanent feature of the recently enacted pension reform. As regards the temporary suspension of the VAT for selected Aegean islands, the measure is limited to 2017 only and is fully funded in the 2017 budget.The Greek authorities remain fully committed to pursue the agreed fiscal path that is based on primary surplus targets of 0.5, 1.75 and 3.5 percent of GDP in 2016, 2017 and 2018 respectively. The Greek authorities will activate the contingency fiscal mechanism, put in place in the context of the first review, as foreseen in Law 4389/16, in case outturn data validated by Eurostat shows that those agreed targets were not met. In particular, in the event that the budgetary outturn for 2016 does not meet the agreed target, which we consider extremely unlikely, the Greek authorities commit to undertake compensatory measures in the area of pension expenditures, to make up the difference between the outcome and the fiscal target for 2016.

On process, I recognize that measures with fiscal implications need to be discussed and agreed with the institutions in line with our MoU commitments. In particular, in case of permanent fiscal over-performance vis-à-vis the programme targets as confirmed by the annual budgetary outturns validated by Eurostat, the Greek authorities will agree with the institutions, in the context of the reviews, on the use of the available fiscal space. We recognize that the available fiscal space may be used on targeted measures to strengthen social protection (especially the Social Solidarity Income Programme) and/or to reduce tax burdens subject to MoU commitments. Otherwise, we will use the over-performance to build cash buffers and/or clear arrears.

The Greek authorities fully recognize that the Eurogroup statements of 25 May and 5 December are premised on continuous adherence to the MoU commitments.

I hope that these clarifications reassure the Eurogroup on our full commitment to remain compliant with our obligations under the MoU, both as regards the substance as well as the process of cooperation with our partners.

Yours faithfully

 

Euclid Tsakalotos

Minister of Finance

2019 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)