to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

16:04 | 07.07.2022

Πολιτική

Ν. Βούτσης προς Μ. Βορίδη: Ενισχύετε και εμπεδώνετε το κομματικό κράτος με ωμό, ασφυκτικό έλεγχο στην αυτοδιοίκηση

Αντιπαράθεση με τον υπουργό Εσωτερικών Μάκη Βορίδη για την κομματικοποίηση του κράτους, την αποδυνάμωση των δημοτικών συμβουλίων και του πλουραλισμού καθώς και για τις ρυθμίσεις των δανείων των υπερχρεωμένων κομμάτων.


Στην παρέμβασή του στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπ. Εσωτερικών, ο τ. πρόεδρος της Βουλής και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Ν. Βούτσης, τόνισε συγκεκριμένα προς τον Μ. Βορίδη:

Σήμερα που είναι η επέτειος της νίκης του κόμματός σας προ τριετίας, συζητείται ένα νομοσχέδιο το οποίο πραγματικά δεν αφήνει καμία αμφιβολία για τις προθέσεις και τις πρακτικές αυτής της Κυβέρνησης. Θέλω να είμαι ευθύς με ορισμένες και συγκεκριμένες διατάξεις που ακούστηκαν και προηγουμένως. Θέλετε να ενισχύσετε και να εμπεδώσετε το κομματικό κράτος μ’ έναν ωμό, ασφυκτικό έλεγχο και επί των εκλεγμένων περιφερειακών και δημοτικών αρχών, μια αντίληψη η οποία προσιδιάζει ευθέως με καθεστώς.

Δεύτερον, θέλετε να αποδυναμώσετε έτι περαιτέρω τις εκλεγμένες αυτοδιοικήσεις και τον πολιτικό πλουραλισμό μέσα στα δημοτικά συμβούλια. Είναι μια διπλή ενέργεια, αποκαλυπτική απολύτως των πολιτικών προθέσεων της Κυβέρνησής σας. Θα αναφερθώ σ’ αυτά τα δύο ζητήματα.

Πριν απ’ αυτό θα αναφερθώ για ένα λεπτό σε κάτι με αφορμή τη συζήτηση που γίνεται για τα οικονομικά των κομμάτων, κύριε Υπουργέ. Αναφέρομαι και σε εσάς, κύριε Πέτσα, όχι μόνο στον κ. Βορίδη. Για το ζήτημα των ρυθμίσεων των δανείων απορρίψατε την τροπολογία η οποία είχε κατατεθεί για να είναι διαφανείς και δημόσιες οι ρυθμίσεις των δανείων των κομμάτων που είναι υπερχρεωμένα -τα δύο συγκεκριμένα κόμματα, η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ- και βεβαίως κάποιων πολύ ακραίων πολιτικών περιπτώσεων που επίσης είναι υπερχρεωμένοι χωρίς να είναι γνωστές οι ρυθμίσεις που έχουν γίνει με τις τράπεζες.

Είναι λάθος, είναι όνειδος το ότι απορρίφθηκε αυτή η τροπολογία. Γνωρίζετε πολύ καλά πως σε ό,τι αφορά τα κόμματα υπήρχε το καθεστώς των έναντι των προσεχών κρατικών επιχορηγήσεων που εδίνοντο τα δάνεια. Αυτό κατηργήθη ύστερα, άλλαξε –υπάρχει σχετική νομοθεσία- και άρα είναι σαφές ότι οι ρυθμίσεις οι οποίες έχουν γίνει για το εάν και πότε μπορεί να αποχρεωθούν αυτά τα τεράστια δάνεια που είναι ανοικτά στα δύο κόμματα, θα πρέπει σίγουρα να είναι σε γνώση του λαού, σε γνώση της κοινής γνώμης.

Έρχομαι στα άλλα δύο θέματα στα οποία αναφέρθηκα. Θέλω να σας πω ευθέως ότι είχα την τιμή να είμαι στο Υπουργείο Εσωτερικών το πρώτο εξάμηνο του 2015.

Επειδή πολλά ακούστηκαν χθες για το ’15, θα πω ότι είχαμε να αποκαταστήσουμε μεγάλες θεσμικές απρέπειες στις οποίες είχε πρωταγωνιστήσει μάλιστα ο νυν Πρωθυπουργός, ο οποίος ήταν προηγούμενα Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Είχαμε να αποκαταστήσουμε τους χιλιάδες ανθρώπους οι οποίοι είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα ενόψει απόλυσης σε διάφορους τομείς της δημόσιας διοίκησης. Είχαμε να αποκαταστήσουμε ένα καθεστώς και συμπορευτήκαμε μ’ αυτό το καθεστώς αναγκαστικά για καιρό, όπου μέσα σε μία μέρα, κύριε Βορίδη –και το γνωρίζετε πολύ καλά, ήσασταν κι εσείς Υπουργός τότε εκείνης της κυβέρνησης προηγούμενα- προϊστάμενοι, διευθυντές, γενικοί διευθυντές με απόφαση της κυβέρνησης και του κ. Μητσοτάκη εν προκειμένω, άλλαξαν και τοποθετήθηκαν κομματικά. Το λέω αυτό διότι η ρητορική περί θεσμικής προσήλωσης περισσεύει από πολιτικά κόμματα, από πολιτικές παρατάξεις και πολιτικά πρόσωπα εν προκειμένω που είναι ανοικτά ιστορικά σε τέτοιες ενέργειες πολύ πρόσφατα και δυστυχώς περισσεύει αυτό στις μέρες μας. Ήταν έργο με σφραγίδα Μητσοτάκη.

Επίσης, εκείνη την περίοδο κληθήκαμε -αυτό παρεμπιπτόντως το αναφέρω- στη διεξαγωγή του δημοψηφίσματος, για το οποίο επίσης πολλή συζήτηση έγινε χθες εδώ. Για όσους δεν το γνωρίζουν λέω ότι δεν υπήρξε ούτε μία ένσταση πανελλαδικά για τη διεξαγωγή και για τα αποτελέσματα αυτού του δημοψηφίσματος, που έγινε μάλιστα σε πολύ πυκνό πολιτικό χρόνο. Αυτά για όσους λένε για το ποιοι έχουν Ερινύες ή για το ποιοι είναι υπερήφανοι για το πρώτο εξάμηνο της κυβέρνησής μας το 2015.

Θα αρχίσω αντίστροφα. Έρχομαι στο θέμα της υπονόμευσης της λειτουργίας των δημοτικών συμβουλίων, κύριε Βορίδη, η οποία έγινε σε δύο φάσεις. Την πρώτη φάση τη γνωρίζετε πολύ καλά εδώ μέσα στην Αίθουσα. Έχουν αναλυθεί αυτά από τους έγκριτους πρώην Υπουργούς συναδέλφους συντρόφους εδώ, καθώς και από τους εισηγητές μας. Ήταν για να υπονομευθούν τα αποτελέσματα της απλής αναλογικής, όπου δόθηκαν οι αρμοδιότητες για όλες τις κρίσιμες αποφάσεις στην οικονομική Επιτροπή, σε άλλες Επιτροπές, περιβαλλοντική Επιτροπή κ.λπ., ακόμα και σε αθλητικούς οργανισμούς ή νομικά πρόσωπα για αντικείμενα που αφορούν στις αρμοδιότητές τους. Αποψιλώθηκε πλήρως από κρίσιμες αποφάσεις το δημοτικό συμβούλιο. Οι δημοτικοί σύμβουλοι, οι άλλες παρατάξεις πέραν της διοίκησης μάθαιναν εν τάχει τις αποφάσεις που παίρνουν τα υπόλοιπα όργανα, σε μερικά από τα οποία πρέπει να γνωρίζετε ότι είναι και ιδιώτες. Δηλαδή στους αθλητικούς οργανισμούς είναι και εκπρόσωποι ή στις κοινωνικές Επιτροπές είναι και εκπρόσωποι παρατάξεων, δηλαδή δεν είναι εκλεγμένοι δημοτικοί σύμβουλοι και παίρνουν κρίσιμες αποφάσεις.

Έρχεστε τώρα και τι λέτε; Θα μιλήσω «στο κόκκαλο», εν τοις πράγμασι. Σ’ αυτές τις Επιτροπές που όλη την εβδομάδα διαπραγματεύονται, συζητάνε, ψηφίζουν και παίρνουν αποφάσεις για κρίσιμα ζητήματα που έχουν προκύψει με βάση τις πλειοψηφίες, τις μειοψηφίες σ’ αυτά τα όργανα ή τις Επιτροπές ή κατεπείγοντα και επείγοντα ζητήματα που προέκυψαν στην πορεία, δεν έχουν δικαίωμα οι παρατάξεις της Αντιπολίτευσης να τα θέσουν χωρίς προηγούμενο «φίλτρο» ή έλεγχο ή προθεσμία στη συζήτηση του δημοτικού συμβουλίου. Απίστευτο. Είναι πλήρης κατάργηση του πλουραλιστικού κανόνα είτε του συστήματος που έγινε τώρα της απλής αναλογικής και βγήκαν τα δημοτικά συμβούλια, είτε του οποιουδήποτε συστήματος που στο παρελθόν λειτούργησε η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Θα σας αναφέρω μόνο ένα παράδειγμα. Χθες ο κ. Ζαχαριάδης εδώ σε μια επίκαιρη ερώτηση που είχε το ανέπτυξε και δεν υπήρξε απάντηση βέβαια, γιατί δεν ήταν εδώ ο αρμόδιος Υπουργός. Ήταν ο κ. Αυγενάκης. Θα έπρεπε να ήσασταν εσείς. Στον Δήμο Κηφισιάς υπάρχει ο «Βικέλας», ο ιστορικός «Βικέλας», που είναι ένα νομικό πρόσωπο που είναι μέσα και ιδιώτες. Είχε παραπεμφθεί στον «Βικέλα» να κάνει μια σύμβαση η οποία τι έκανε; «Ξήλωνε» το κουλουάρ του «Ζηρινείου», δηλαδή το ταρτάν. Ξέρετε πολύ καλά πόσο ιστορικό είναι αυτό το στάδιο και τι πρωταθλητές έχει βγάλει, τον Τεντόγλου κ.λπ., τους ολυμπιονίκες μας. «Ξήλωνε» το ταρτάν για να γίνει επέκταση για να υπάρξει επαγγελματική ομάδα εκεί πέρα, η οποία είχε ορισμένα όρια στο γήπεδο ποδοσφαίρου. Αυτό δημιούργησε σάλο σ’ όλη την τοπική κοινωνία, στα αθλητικά σωματεία και παντού. Εν κρυπτώ και παραβύστω, κύριε Υπουργέ.

Αυτό το ζήτημα, λοιπόν, ως επείγον, προφανώς έπρεπε να τεθεί και τέθηκε στο δημοτικό συμβούλιο. Έγιναν ενέργειες, ασφαλιστικά μέτρα κ.λπ. Τι έγινε τελικά; Το λέω για να δείτε πώς και οι δύο αυτές ενέργειές σας οδηγούν σε πλήρη αποδυνάμωση των δημοτικών συμβουλίων. Το δημοτικό συμβούλιο κάτω από την πίεση όλης της κοινωνίας εκεί και ιδιαίτερα των αθλητικών σωματείων, των παιδιών, των παραγόντων κ.λπ., πήρε ομόφωνη απόφαση συμβουλευτική προς τον «Βικέλα», δηλαδή προς το νομικό πρόσωπο που είχαν αποφασίσει και ιδιώτες εκπρόσωποι παρατάξεων -επαναλαμβάνω- για να αρθεί αυτή η απόφαση προς τους ίδιους που είχαν βάλει οι παρατάξεις -το λέω αυτό για να δείτε και την υποκρισία γύρω απ’ αυτό το θέμα- για να χαθεί χρόνος.

Έχει χαθεί χρόνος και ήδη έχουν μπει μέσα οι μπουλντόζες και προχωράνε αυτό το έργο. Προφανώς έχει και σκιές, αλλά ιδιαίτερα έχει τη μεγάλη σκιά της κατακρήμνισης ενός έργου ιστορικού μέσα σε έναν αθλητικό χώρο. Σας το είπα, είναι ένα παράδειγμα μικρής εμβέλειας, μικρής σημασίας, τοπικής θα μπορούσε να πει κανείς μας. Εκεί οδηγείτε όμως με την πρότασή σας.

Και έρχομαι στο κεντρικό ζήτημα, κατά τη γνώμη μου, που αφορά στις αποκεντρωμένες διοικήσεις. Όταν είχε γίνει ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, κύριε Ραγκούση, είχε προβλεφθεί ότι μέχρι ωριμάνσεως των μεταρρυθμιστικών τομών που έκανα, δηλαδή των εκλεγμένων περιφερειακών διοικήσεων, θα λειτουργούσαν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις. Μεταβατικά θα έβλεπε ο νομοθέτης και μέσα από την εμπειρία η αυτοδιοίκηση τις αρμοδιότητες, τους πόρους, αλλά μέχρι ωριμάνσεως των νέων εκλεγμένων περιφερειακών οργανώσεων της χώρας, θα λειτουργούσαν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις. Και μέσα εκεί υπήρχε και επόπτης νομιμότητας και από εκεί υπήρχε μια σύγκρουση, μια αντιπαράθεση πάντοτε ανάμεσα στους δήμους και στις αποφάσεις νομιμότητας. Επί της ουσίας, επειδή ήταν κομματικοί προϊστάμενοι, αρκετές φορές τι κάνανε; Κάνανε και έλεγχο σκοπιμότητας και υπήρχαν παράπονα από δημάρχους, από παντού ότι «Τι γίνεται; Η αποκεντρωμένη διοίκηση είναι το μακρύ χέρι της κυβέρνησης; Εδώ έγινε μια μεγάλη μεταρρύθμιση.».

Μπροστά σε αυτό το ζήτημα τεθήκαμε το 2015. Τι είπαμε; Ότι είναι προφανές πως η όλη συνέχιση της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας θα ήταν σε μια κατεύθυνση, δηλαδή ενίσχυση της περιφερειακής και της δημοτικής αυτοδιοίκησης με αποκέντρωση και πως όποιες υπηρεσίες έχουν πολιτικές εθνικού περιεχομένου, οι οποίες θα έπρεπε κατά κάποιον τρόπο κατακόρυφα από το Υπουργείο να ασκούνται, να ελέγχονται κλπ, θα έπρεπε να βρεθούν οι τρόποι να ασκηθούν αυτές οι λειτουργίες καταρχήν μέσα στις αποκεντρωμένες διοικήσεις, διότι υπάρχουν και κάποια συνταγματικά κωλύματα και μελλοντικά και ίσως και με αυτόνομες διαδικασίες, κάνοντας όμως το εξής, αποδεσμεύοντας και φτιάχνοντας τον ελεγκτή νομιμότητας ως μια ιδιαίτερη αρχή, ως μια αυτοτελή υπηρεσία πέραν των αποκεντρωμένων διοικήσεων, έτσι ώστε αυτές οι αυτοτελείς υπηρεσίες που θα κρατιόντουσαν από το Υπουργείο να μην επιβαρύνουν τις αποκεντρωμένες διοικήσεις με αυτήν τη συνεχή κόντρα με τους δήμους και να μπορέσουν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις, συρρικνούμενες σε έναν βαθμό, να αποδώσουν το έργο που είχαν να αποδώσουν.

Σε αυτήν την κατεύθυνση, λοιπόν, τι κάναμε; Είπαμε ότι δεν είναι δυνατόν να είναι οι κομματικοί επικεφαλής των περιφερειών κάθε κόμματος που αναλάμβανε την εξουσία επικεφαλής αυτών των αποκεντρωμένων διοικήσεων. Ήρθαν την πρώτη εβδομάδα που είχα αναλάβει Υπουργός -κύριε Πρόεδρε, ένα λεπτό θέλω- οι περιφερειάρχες που μου έδωσαν τις παραιτήσεις τους. Κάναμε μια πολύ καλή συζήτηση. Μιλήσαμε και γι’ αυτά τα θέματα και προχωρήσαμε στο εξής. Μεταβατικά μεν, διότι αυτό λέει ο νόμος, θα αναλάμβαναν οι παλαιότεροι γενικοί διευθυντές μέχρις ότου αναλάβει το ΑΣΕΠ με ειδική νομοθεσία που κάναμε και μέσα από μία επιλογή ανώτατων δημοσίων υπαλλήλων και υπηρεσιακών με πολύ μεγάλη εμπειρία, διότι διαβάζω, έχει διοχετευθεί στον Τύπο ότι είναι κάποιοι υπηρεσιακοί τώρα που δεν έχουν το μέγεθος για να έρθουν σε επαφή με τους δήμους.

Δεν ξέρω πώς εξελίχθηκε αυτή η ιστορία. Πάντως έτσι ξεκίνησε και αυτό λέει  η νομοθεσία, μέσω του ΑΣΕΠ, όπου θυμάμαι ότι είχαν υποβληθεί προτάσεις και αιτήσεις από γενικούς διευθυντές καταξιωμένους Υπουργείων και από άλλους μεγάλους υπηρεσιακούς παράγοντες, θα γινόταν η επιλογή -αποκομματικοποιημένα, κύριε Βορίδη, όχι αποπολιτικοποιημένα, έτσι; Αλλά αποκομματικοποιημένα- αυτών των επικεφαλής συντονιστών των αποκεντρωμένων διοικήσεων. Και επαναλαμβάνω, με τη διπλή μεταρρύθμιση της αυτοτελούς ως προς τον νομικό έλεγχο υπηρεσίας, έτσι ώστε να μπορούν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις να κάνουν τη δουλειά τους.

Αυτό κάναμε στο πεντάμηνο για το οποίο -επιτρέψτε μου, μέσα σε πολλά εισαγωγικά- ωρύεστε περί θεσμικών και αντί θεσμικών παρεμβάσεων. Δυστυχώς αυτό το ζήτημα άκουσα και την συμπαθέστατη και εξαιρετική στην ομιλία της, διότι είναι άνθρωπος της αυτοδιοίκησης, συναδέλφισσα εκ μέρους της ομάδας του ΠΑΣΟΚ, που είχε την ίδια ρητορική τάχατες για αντιθεσμική λειτουργία του ΣΥΡΙΖΑ. Είμαστε υπερήφανοι λέξη προς λέξη και μέτρο προς μέτρο που πήραμε μέσα σε αυτούς του πέντε-έξι μήνες. Και επί του προκειμένου για αυτό το νομοσχέδιο ήμουν πολύ αναλυτικός. Αν έχετε να πείτε κάτι, να το πείτε, αλλιώς τα βέλη σας εκεί που πρέπει.

Να είστε καλά. Ευχαριστώ και πάλι περαστικά, κύριε Βορίδη.

2022 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)