to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

12:19 | 25.02.2017

Πολιτική

Ν. Βούτσης: Ο πόλεμος θα κερδηθεί και η αποτίμηση για τη διακυβέρνηση της Αριστεράς θα είναι θετική

«Το 2017 είναι μια χρονιά στην οποία συμβαίνουν ήδη μεγάλες ανακατατάξεις με ιστορική σημασία στον διεθνή περίγυρο και στον συσχετισμό δυνάμεων. Η παρουσία της Αριστεράς στην Ελλάδα, με ευθύνες διακυβέρνησης προσδίδει μια επιπλέον εγγύηση, σ’ ένα ρόλο συμμετοχής στο γίγνεσθαι και την αποφυγή μιας μοίρας που οι αντίπαλοι θέλουν»


Εφ΄όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε ο Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης στην εφημερίδα Real News. Για την συνολική πορεία της διαπραγμάτευσης, τονίζει μεταξύ άλλων: «Είναι προφανές ότι η επίλυση με θετικό πρόσημο στις βασικές εκκρεμότητες τις προσεχείς δυο ή τρεις εβδομάδες θα διαμορφώσει το συνολικό πακέτο μέτρων και αντισταθμίσεων που εκτιμούμε ότι θα προσδιορίζει τη στροφή της ελληνικής οικονομίας σε αναπτυξιακή κατεύθυνση και ταυτόχρονα θα οριοθετεί την "μετα-λιτότητα" εποχή για την κοινωνία. Πιστεύω ότι ο πόλεμος θα κερδηθεί και ότι η αποτίμηση για τη διακυβέρνηση της Αριστεράς θα είναι θετική, ακριβώς γιατί η εντολή που δόθηκε πριν από ενάμιση χρόνο αφορά στην έξοδο από την κρίση με την κοινωνία όρθια».

Αναφορικά με το ενδεχόμενο οι δανειστές να «τρενάρουν» τη διαπραγμάτευση ως το καλοκαίρι, ο Ν. Βούτσης σημειώνει το εξής: «Πρέπει κάθε στιγμή να αναλογιζόμαστε όλοι, κυβέρνηση και κοινωνία, ποιες καταστροφικές εναλλακτικές μας παρουσιάζουν κατά καιρούς οι πιο ακραίες νεοφιλελεύθερες πλευρές από τους θεσμούς-δανειστές, αλλά και οι δεσμεύσεις ιδιαίτερα της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε μια διαχρονική αντικοινωνική πολιτική».

Αναφορικά με τις απαιτήσεις για υψηλά πλεονάσματα, υπογραμμίζει: «Προφανώς και δεν μπορεί να υπάρχει χώρα που μπορεί να έχει 3,5% πλεονάσματα επί δέκα χρόνια, όταν δηλαδή ετησίως θα υστερεί ο αντίστοιχος δείκτης της ανάπτυξης, ακόμα και αν θα είναι στο 1, στο 2, ή στο 3%» ενώ κατακεραυνώνει το ΔΝΤ «και ένα μέρος των πολιτικών που ακόμα επιμένουν στην Ευρώπη της σκληρής λιτότητας»  για την πίεση για «αντικοινωνικές μεταρρυθμίσεις» στη χώρα μας αλλά και ολόκληρο τον ευρωπαϊκό Νότο. 

Όσον αφορά το ζήτημα του «διαλόγου με τη σοσιαλδημοκρατία», ο Ν. Βούτσης επισημαίνει ότι  «δεν πρέπει να αφιστάμεθα από τη σοβαρή αλλαγή και μετατόπιση που επιχειρείται, με αντιφατικό τρόπο είναι αλήθεια, σε χώρες του Νότου ή και στην ίδια τη Γερμανία, για την αποκόλληση σοσιαλδημοκρατικών δυνάμεων από τον σφικτό προγραμματικό και κυβερνητικό εναγκαλισμό με τις παραδοσιακές δεξιές και νεοφιλελεύθερες δυνάμεις».

Ολόκληρη η συνέντευξη:

1. Δεν είναι σκληρά και άδικα τα μέτρα, κ. Πρόεδρε; Μπορεί το κόμμα που τα λαμβάνει να είναι κόμμα της Αριστεράς;

Έχουν διαμορφωθεί οι προϋποθέσεις έτσι ώστε να υπάρξει  συμφωνία στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης που αφενός να κρατάει  το πρόγραμμα και τον οδικό χάρτη εφαρμογής του μέχρι το 2018 «στις ράγες» και αφετέρου οι όποιες δεσμεύσεις αναληφθούν να οδηγούν μετά τη λήξη του προγράμματος στα μέσα του ’18 σε μια κοινωνικά βιώσιμη και πολιτικά υπερασπίσιμη προοπτική.  Είναι προφανές ότι η επίλυση με θετικό πρόσημο στις βασικές εκκρεμότητες τις προσεχείς δυο ή τρεις εβδομάδες θα διαμορφώσει το συνολικό πακέτο μέτρων και αντισταθμίσεων που εκτιμούμε ότι θα προσδιορίζει τη στροφή της ελληνικής οικονομίας σε αναπτυξιακή κατεύθυνση και ταυτόχρονα θα οριοθετεί την «μετα-λιτότητα» εποχή για την κοινωνία. Πιστεύω ότι ο πόλεμος θα κερδηθεί και ότι η αποτίμηση για τη διακυβέρνηση της Αριστεράς θα είναι θετική, ακριβώς γιατί η εντολή που δόθηκε πριν από ενάμιση χρόνο αφορά στην έξοδο από την κρίση με την κοινωνία όρθια. Το 2017 είναι μια χρονιά στην οποία συμβαίνουν ήδη μεγάλες ανακατατάξεις με ιστορική σημασία στον διεθνή περίγυρο και στον συσχετισμό δυνάμεων. Η παρουσία της Αριστεράς στην Ελλάδα, με ευθύνες διακυβέρνησης προσδίδει μια επιπλέον εγγύηση, σ’ ένα ρόλο συμμετοχής στο γίγνεσθαι και την αποφυγή μιας μοίρας που οι αντίπαλοι θέλουν, δηλαδή να γίνει η χώρα  αναλώσιμη, ασταθής και περιθωριακή. Αυτό είναι το «μεγάλο κάδρο» όπου όλοι κρινόμαστε.

2. Δεν ανησυχείτε μήπως διαρρήξετε εντελώς τις σχέσεις σας με κοινωνικές ομάδες  που σας στηρίζουν και τις οποίες θέλετε να εκφράσετε;

Αλλοίμονο εάν δεν ανησυχούσαμε και δεν προβληματιζόμασταν για τις συνέπειες από την εφαρμογή ενός προγράμματος που ορισμένες δεσμεύσεις του εμφανώς καθυστερούν και υπονομεύουν μια –επίσης εμφανώς– κοινωνικά μεροληπτική υπέρ των αδυνάτων συνολική πολιτική που προσπαθεί η σημερινή κυβέρνηση να εφαρμόσει. Χωρίς να αποτελεί άλλοθι ή να οδηγεί σε εφησυχασμό, πρέπει κάθε στιγμή να αναλογιζόμαστε όλοι, κυβέρνηση και κοινωνία, ποιες καταστροφικές εναλλακτικές μας παρουσιάζουν κατά καιρούς οι πιο ακραίες νεοφιλελεύθερες πλευρές από τους θεσμούς-δανειστές, αλλά και οι δεσμεύσεις ιδιαίτερα της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε μια διαχρονική αντικοινωνική πολιτική.

3. To ενδεχόμενο οι δανειστές να τρενάρουν τη διαπραγμάτευση ως το καλοκαίρι σας απασχολεί; Με κίνδυνο να χάσουμε την ποσοτική χαλάρωση;

Η απόφαση για την ποσοτική χαλάρωση μπορεί να ληφθεί εφόσον υπάρξουν οι προϋποθέσεις που επικαλείται η ΕΚΤ μέσα στον Μάρτη ή και ύστερα σε ειδική ημερήσια διάταξη στις ανά δεκαπενθήμερο συνεδριάσεις. Εκτιμώ ότι όσοι θέλουν να οδηγήσουν τη χώρα σε ασφυξία το καλοκαίρι θα ηττηθούν γιατί οι συσχετισμοί πλέον δεν τους ευνοούν. Το όπλο της υπεραπόδοσης των εσόδων και της γενικής πορείας της ελληνικής οικονομίας είναι αρκούντος πειστικό. Ας αναλογιστούμε όμως για τους ίδιους τους κανόνες, για το συγκεκριμένο ζήτημα, δηλαδή μια χώρα που βρίσκεται εντός προγράμματος απολύτως τιμωρητικά να εξαιρείται από τη μόνη πραγματική ρευστότητα που δίνεται στις υπόλοιπες χώρες και που βοηθάει στο να παρουσιάζει έστω μια ασθενή τάση ανάπτυξης η ευρωπαϊκή οικονομία.

4. Αν κλείσει τελικά η αξιολόγηση, τι πρέπει να διορθώσει στη λειτουργία της η κυβέρνηση; Και πώς να αναδιατάξει τις προτεραιότητές της;

Η αξιολόγηση θα κλείσει. Η κυβέρνηση πρέπει να αξιοποιήσει προγραμματικά και νομοθετικά τις ρωγμές του προγράμματος και τις ευκαιρίες που δίνει η πορεία της ελληνικής οικονομίας έτσι ώστε να γίνονται εκ παραλλήλου μεταρρυθμίσεις που θα ενισχύουν το κοινωνικό κράτος και βεβαίως να αντιμετωπίσει τα πολλαπλά ζητήματα της καθημερινότητας. Προκαλεί εντύπωση το ότι πολλοί δημοσιολογούντες, όπως επίσης και η αξιωματική αντιπολίτευση, απαξιώνουν και μηδενίζουν σημαντικά βήματα σε μια τέτοια κατεύθυνση, όπως αυτό της εφαρμογής σε όλη τη χώρα του κοινωνικού εισοδήματος αλληλεγγύης, της δυνατότητας πρόσβασης των ανασφάλιστων στο Ε.Σ.Υ. ή επίσης η αποδειχθείσα κοινωνική χρησιμότητα και μεροληψία του μέτρου για την εισοδηματική ενίσχυση στο ύψος μιας 14ης σύνταξης των χαμηλοσυνταξιούχων.

5. Ήθελα να σας ρωτήσω αν είναι σωστό να δεσμεύσετε την επόμενη κυβέρνηση με προνομοθέτηση μέτρων που ξεπερνούν τη θητεία της σημερινής κυβέρνησης.

Ακόμα κι αν, ως υπόθεση εργασίας, δεχθούμε ότι η επόμενη κυβέρνηση μετά  το 2019 δεν θα είναι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι οι όποιες δεσμεύσεις που θα αφορούν την εποχή μετά το τέλος του προγράμματος θα εντάσσονται τόσο στις γενικές δεσμεύσεις που ισχύουν από το σύμφωνο σταθερότητας όσο και στην επιρροή που θα ασκούν και τις δυνατότητες που θα δίνουν οι γενικές οικονομικές συνθήκες μιας χώρας με θετικούς και σοβαρούς ρυθμούς ανάπτυξης. Όπως ήδη δρομολογήθηκε αυτή η νέα εποχή από το 2016, σε αντίθεση με τις συνήθως άστοχες προβλέψεις του Δ.Ν.Τ. Προτεραιότητα είναι να αντιμετωπιστεί το μείζον θέμα της ανεργίας και ιδιαίτερα της ανεργίας των νέων, όπως επίσης η αποκατάσταση της ισχύος των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και η εφαρμογή ενός γενναίου προγράμματος για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα προσμετρηθούν, θα αμβλυνθούν και θα εξισορροπηθούν οι όποιες «αρνητικές δεσμεύσεις» που υπαινίσσεστε.

6. Από τους δανειστές  τι κινήσεις περιμένετε; Για το χρέος π.χ. κ. Πρόεδρε;

Το Δ.Ν.Τ. και ένα μέρος των πολιτικών που ακόμα επιμένουν στην Ευρώπη της σκληρής λιτότητας, των κοινωνικών αποκλεισμών και της άρνησης των εργασιακών δικαιωμάτων, μηχανεύονται εναγωνίως επί μήνες μια «ισορροπία του τρόμου»  που εξωθεί τους μεταξύ τους συμβιβασμούς σε αντικοινωνικές μεταρρυθμίσεις στη χώρα μας. Το ότι ξανανοίγουν π.χ. συνεχώς το ζήτημα του ασφαλιστικού και των συντάξεων, αποτελεί ακραίο παράδειγμα κυνισμού και έλλειψης αλληλεγγύης. Αυτή η πολιτική που με άλλους τρόπους εφαρμόζεται και προς άλλες χώρες του Νότου, όπως η Πορτογαλία και η Ιταλία, πρέπει να ηττηθεί γιατί πέραν όλων των άλλων  μπορεί να  οδηγήσει σε διάλυση την Ε.Ε. και σε προφανή ενίσχυση των ακροδεξιών δυνάμεων και των πολιτικών της εθνικής αναδίπλωσης. Προφανώς και δεν μπορεί να υπάρχει χώρα που μπορεί να έχει 3,5% πλεονάσματα επί δέκα χρόνια, όταν δηλαδή ετησίως θα υστερεί ο αντίστοιχος δείκτης της ανάπτυξης, ακόμα και αν θα είναι στο 1, στο 2, ή στο 3%.

7-8. Αν κάποιος βουλευτής της πλειοψηφίας διαφωνήσει με τα μέτρα, παραδίδει την έδρα του; Ισχύει η παλαιότερη αυτή δέσμευσή σας; Τυχόν καταψήφιση των μέτρων θα σήμαινε πτώση της κυβέρνησης, κ. Πρόεδρε;

Όταν έρθει η συμφωνία στη Βουλή ελπίζω και εκτιμώ ότι ως πολιτικά υπερασπίσιμη θα υπερψηφιστεί. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ δεν ζητάει ούτε εκβιάζει υπερψήφιση της συμφωνίας από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, πλην όμως κάθε πολιτική δύναμη έχει υποχρέωση στους οπαδούς και τις κοινωνικές ομάδες που έχει αναφορά να πάρει την ευθύνη της αξιολογώντας με επιχειρήματα και θέτοντας σε προγραμματική βάση τις εναλλακτικές προτάσεις εξόδου από την κρίση. Η πρόβλεψη για «μηδενικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα» και η νέα χημεία πολιτικών που θα την επιβεβαιώνουν είναι η κυβερνητική επιλογή για να υπάρξει συμφωνία, ενώ κατερρίφθησαν οι προβλέψεις -για τρίτη φορά- για πολιτική παρένθεση, για διακινδύνευση του GREXIT ή και για μονομερή επιβολή αντικοινωνικών μέτρων. Καθείς λοιπόν εφ’ ω ετάχθη.

9. Υπό ποιες προϋποθέσεις θα συζητούσατε αναδιάρθρωση της κοινοβουλευτικής  πλειοψηφίας με τη Δημοκρατική Συμπαράταξη; Και πρέπει να ανοίξει ένας διάλογος για τη συνεργασία ΣΥΡΙΖΑ-σοσιαλδημοκρατίας στην Ελλάδα;

Μιλώντας για τον μικρόκοσμο της εγχώριας πολιτικής σκηνής και για τις βασικές ευθύνες που επιπλέον έχουν σωρεύσει στη διαδρομή τους τα κόμματα της λεγόμενης Κεντροαριστεράς στον τόπο μας, δεν πρέπει να αφιστάμεθα από τη σοβαρή αλλαγή και μετατόπιση που επιχειρείται, με αντιφατικό τρόπο είναι αλήθεια, σε χώρες του Νότου ή και στην ίδια τη Γερμανία, για την αποκόλληση σοσιαλδημοκρατικών δυνάμεων από τον σφικτό προγραμματικό και κυβερνητικό εναγκαλισμό με τις παραδοσιακές δεξιές και νεοφιλελεύθερες δυνάμεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ, εννοώ ο ΣΥΡΙΖΑ ως κορμός της κυβέρνησης επί διετία, έχει θετικά επιδράσει στην αργή και αντιφατική αυτή θετική μετατόπιση. Οι δυνάμεις της ριζοσπαστικής Αριστεράς και των προοδευτικών πράσινων κομμάτων εργάζονται επίσης με ανοικτούς ορίζοντες σε αυτό το θέμα των συμμαχιών. Αυτό είναι το ζήτημα, αυτή είναι η τάση των πραγμάτων και όλοι θα κριθούμε από τον τρόπο που θα διαμορφώσουμε τη σχέση μας με αυτή την εξέλιξη.

10. Θεωρείτε υγιή την πόλωση με την αξιωματική αντιπολίτευση; Ή μήπως στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε πρέπει να υπάρξουν δίαυλοι επικοινωνίας;

Δίαυλοι συζήτησης και επικοινωνίας υπήρχαν και υπάρχουν πάντοτε μέσα από τη διαφανή και συνεχή συζήτηση, ακόμα και οξεία αντιπαράθεση στη Βουλή. Προκαλεί εντύπωση, όμως, το ότι η αξιωματική αντιπολίτευση ακολουθεί γενικά μια πολιτική που προφέρει απλόχερα άλλοθι σε πιέσεις και εκβιασμούς που ασκούν ακραίοι κύκλοι των λεγόμενων εταίρων–δανειστών.  Ή, ακόμη, προκαλεί αρνητική εντύπωση η παρατεινόμενη και με νέα προσχήματα μάλιστα πολιτική υπονόμευσης μέσω της απάντησης που δόθηκε στο ΕΣΡ για τη διαδικασία να δοθεί επιτέλους θεσμική λύση στο ασύδοτο και διαπλεκόμενο τοπίο που διαμορφώθηκε επί δεκαετίες στο ζήτημα των τηλεοπτικών αδειών.

11. Ενόψει της  νομοθέτησης των μέτρων δεσμεύεσθε ως Πρόεδρος της Βουλής ότι δεν θα έχουμε κατεπείγοντα και θα υπάρχει άνεση χρόνου στους βουλευτές;

Γνωρίζετε ότι εργαζόμαστε με συνέπεια ώστε να γίνεται η νομοθέτηση κατά το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής, και ότι τα όρια αυτής της προσπάθειας πιέζονται μερικές φορές πάρα πολύ και έξω από τις κυβερνητικές προθέσεις όσο υπάρχει η ασφυκτική λειτουργία προθεσμιών από ενδιάμεσες αξιολογήσεις μνημονιακού χαρακτήρα.

12-13. Και ένα τελευταίο, κ. Πρόεδρε. Κάποιοι επιμένουν πως στον ΣΥΡΙΖΑ διαμορφώνεται παρασκηνιακά εσωκομματική αντιπολίτευση με φόντο τη διαδοχή…

Ο Υπουργός Οικονομικών ως επικεφαλής της διαπραγματευτικής ομάδας και ο Πρωθυπουργός με την ιδιαίτερη συνολική ευθύνη για το κυβερνητικό έργο και βεβαίως την πολιτική διαπραγμάτευση που εξελίσσεται, έχουν την αμέριστη υποστήριξη, εμπιστοσύνη και αλληλεγγύη, τόσο της κυβέρνησης όσο και του κόμματος.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)