to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

17:11 | 22.04.2021

Πολιτική

Ν. Βούτσης: Ο Μητσοτάκης είπε «όχι» σε ένα συνολικό σχέδιο επανεκκίνησης της οικονομίας (ηχητικό)

Σημεία συνέντευξης του τ. προέδρου της Βουλής & βουλευτή Α Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ–Προοδευτική Συμμαχία Νίκου Βούτση στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ και τον Θάνο Σιαφάκα


·     Να αποδοθεί δικαιοσύνη και να μην αφήνονται σκιές για συγκάλυψη στην κοινή γνώμη για το θάνατο του αγωνιστή του αντιδικτατορικού αγώνα, διαπρεπούς πολιτικού και συναδέλφου Σήφη ​Βαλυράκη.

·        Ο κ. Μητσοτάκης επιμένει στην ίδια στρατηγική που οδήγησε τη χώρα στην 3η θέση στην Ε.Ε. ως προς την ύφεση και στη συνεχώς μειούμενη προσδοκία για ανάπτυξη. Η Κυβέρνηση αρνήθηκε απολύτως και το συνολικό σχέδιο επανεκκίνησης της οικονομίας αλλά και τα επιμέρους μέτρα για την ενίσχυση της ρευστότητας. Αρνήθηκε επίσης τόσο τη διαγραφή και ρύθμιση των χρεών της πανδημίας όσο και ένα πάγιο πλαίσιο ρυθμίσεων για τα φυσικά πρόσωπα και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

·        Αρνείται η Κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη την αναγκαία ανάσα που θα δώσει ζωή στην επανεκκίνηση της οικονομίας. Μεροληπτικά επιλέγει τη βραχυπρόθεσμη μεγάλη συρρίκνωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων υπέρ των μεγάλων αλυσίδων στο εμπόριο. Ρισκάρει συνειδητά την πιθανότητα για πολύ μεγάλη ανεργία αμέσως μετά την παύση της στήριξης. Ακολουθεί στον τομέα της υγείας και παρά τα τραγικά αποτελέσματα που βιώνουμε στο 2ο και στο 3ο κύμα της πανδημίας μια πολιτική μη στήριξης του ΕΣΥ, μη επίταξης του ιδιωτικού τομέα, μη συνταγογράφησης μοριακών τεστ και κυρίως μη αντιμετώπισης της κατάστασης στις γνωστές εστίες υπερμετάδοσης της νόσου.

·        Μετά τη ψήφιση του πτωχευτικού δικαίου φαίνεται ότι το επόμενο γραμμάτιο προς τα εγχώρια μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και ενδεχομένως μια νεομνημονιακή δέσμευση ενόψει της αξιοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης αποτελεί τα ακραία αντικοινωνικό νομοθέτημα που στρέφεται ευθέως εναντίον των εργαζομένων. Με τη θέσμιση μέτρων απορρύθμισης της εργασίας, συρρίκνωσης των εγγυήσεων, υπονόμευσης των συμβάσεων και μείωσης του εισοδήματος.Το εργασιακό νομοσχέδιο Χατζηδάκη αποτελεί μία παρέμβαση «πολεμικού χαρακτήρα» που δείχνει το πραγματικό πρόσωπο της Κυβέρνησης και την ακραία αντικοινωνική αξιοποίηση, την οποία επιχειρεί μέσα στην πανδημία.

Αναλυτικά η συνέντευξη του Ν. Βούτση στο Πρώτο Πρόγραμμα και τον Θάνο Σιαφάκα.

           Θα ήθελα να κάνω μια πολιτική δήλωση για τον Σήφη Βαλυράκη με αφορμή την χθεσινή τραγική επέτειο της 21ης Απριλίου. Ο Σήφης Βαλυράκης ήταν ένας μεγάλος αγωνιστής της αντίστασης, πολιτικός διαπρεπής, φίλος, παρών και στη Βουλή των Ελλήνων μέχρι τελευταία, ανεξάρτητα αν δεν ήταν εκλεγμένος βουλευτής. Θα τον ονόμαζα σύντροφο. Δεν θέλω να σιωπήσω και ενώνω την φωνή μου και με την παρέμβαση που έκαναν οι βουλευτές του ΚΙΝΑΛ. Λέω ευθέως ότι πρέπει να αποδοθεί δικαιοσύνη διότι για την ώρα υπάρχουν καθυστερήσεις και αμέλειες. Το λέω με τον πιο απαλό τρόπο. Φτάνουν στα όρια την κοινή γνώμη να διαμορφώνει μια εντύπωση συγκάλυψης, για τα αίτια του πως χάθηκε.

•           Δεν θέλω να πω δολοφονία γιατί δεν ξέρουμε ακόμα. Είναι πολύ μεγάλη η καθυστέρηση, είναι πολλές οι μαρτυρίες που συντείνουν ότι δεν ήταν πρόβλημα του ίδιου όπως παρουσιάστηκε στην αρχή ο τρόπος με τον οποίο έχασε την ζωή του. Θα περίμενε κανείς και περιμένουν όλοι, έχει γίνει παρέμβαση και μέσα στη Βουλή από τους βουλευτές του ΚΙΝΑΛ, να κινηθούν με διαφορετικούς ρυθμούς και πολύ γρήγορα και με σωστές διαδικασίες όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες. Εξ’ όσων γνωρίζουμε ήδη έχει κινηθεί και η ανακρίτρια για κάποιους βασικούς νέους μάρτυρες που εμφανίστηκαν. Δεν θέλω να μπω σε περισσότερες λεπτομέρειες που δεν γνωρίζω, η εντύπωση όμως στην κοινή γνώμη επαναλαμβάνω είναι ότι υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση και αμέλεια που μπορεί να οδηγήσει τελικά σε μια ομολογημένη ή ανομολόγητη συγκάλυψη. Αυτό είναι απαράδεκτο. Χάθηκε ένας αγωνιστής του αντιδικτατορικού αγώνα, παρών στα πράγματα μέχρι τελευταία στιγμή και πρέπει να αποδοθεί δικαιοσύνη ακριβοδίκαια.

•           Οι επιμέρους ρυθμίσεις που ανακοινώθηκαν είναι μικρής εμβέλειας  για την οικονομία και είναι έξω από τον πυρήνα του προβλήματος. Τώρα αυτό που απαιτείται είναι ένα συνολικό, ολιστικό σχέδιο για την επανεκκίνηση της οικονομίας σε όλους τους τομείς και πάνω σε αυτό έχουμε κάνει πολύ συγκεκριμένες προτάσεις ως ΣΥΡΙΖΑ, τις οποίες απέρριψε η κυβέρνηση. Άρα θα αναπαραχθεί και αναπαράγεται μια πολιτική. Η ίδια στρατηγική που οδήγησε να έχουμε την τρίτη χειρότερη ύφεση στην Ευρωζώνη και οι προβλέψεις για την ανάπτυξη το 2021 μέρα με τη μέρα δεν είναι καλές. Ήδη μιλάνε για πρόβλεψη 3% οι διεθνείς οργανισμοί. 

•           Φοβάμαι ότι δεν είναι δυνατόν να ελπίσουμε χωρίς κοινωνική αλλαγή στρατηγικής στον τομέα της οικονομίας για την επανεκκίνησή της. Εμείς μιλήσαμε με σαφήνεια. Υπάρχουν οφειλές στο δημόσιο λόγω της πανδημίας και χρέος προς τις τράπεζες. Είπαμε οι προκαταβολές που δόθηκαν να είναι μη επιστρεπτέες διότι θα αρχίσουν να έρχονται, έστω για το ποσοστό τους, οι λογαριασμοί. Άμεση ενίσχυση ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η διαχείριση του ιδιωτικού χρέους συγκυριακά αλλά και με ένα σταθερό για το μέλλον πλαίσιο ρυθμίσεων σε σχέση με τον πτωχευτικό κώδικα που ίσχυε πριν. Να υπάρχει προστασία της πρώτης κατοικίας, ειδικά μέτρα για τον αγροτικό κόσμο.

•           Η ρητορική του Ταμείου Ανάκαμψης, η οποία επίσης εμπεριέχει πάρα πολλά προβλήματα σε σχέση με τις προτεραιότητες και τις προϋποθέσεις που θα έρθουν αυτά τα λεφτά, χρειάζεται μια διαφορετική στρατηγική αξιοποίησης όπως αναλυτικά έχουμε εκθέσει.

•           Η κυβέρνηση κινείται ακριβώς στον ίδιο άξονα που κινήθηκε μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας. Δηλαδή με μικροβελτιώσεις σε δείκτες και ρυθμίσεις πολύ μικρής εμβέλειας. Μεθαύριο γίνεται επανεκκίνηση στην εστίαση και τον τουρισμό χωρίς να υπάρχουν στον τομέα τον υγειονομικό, ενώ υπήρχε χρόνος, μέτρα μόνιμα που θα μας έδιναν μια σιγουριά. Για τις εστίες υπερμετάδοδης δεν λαμβάνεται κανένα μέτρο. Επίσης δεν υπάρχει κεντρική επιδημιολογική επιτήρηση. Όλη αυτή η ιστορία με τα selftest, δηλαδή της ατομικής ευθύνης, είναι αμφιβόλου αποτελεσματικότητας. Δεν υπήρξε συνταγογράφηση για την μοριακή εξέταση ώστε να ξέρουν οι επιστήμονες την επιδημιολογική κατάσταση.

•           Αυτές οι ανακοινώσεις προφανώς δεν ανταποκρίνονται και δεν εναρμονίζονται με το ότι τα πήγαμε καλύτερα στο δεύτερο ή το τρίτο κύμα. Η κοινωνία ασφυκτιά. Πρέπει να ανοίξουν κάποιοι χώροι και να βρεθούν διέξοδοι. Είναι σαφές πλην όμως στη βάση μια λαθεμένης στρατηγικής.

•           Λεφτά για τα μέτρα τα οποία είπα πριν υπάρχουν στο πλαίσιο μιας διαφορετικής στρατηγικής. Τα νέα χρέη που δημιουργήθηκαν μέσα στην πανδημία είναι 17 δις ευρώ, 10 δις προς τις τράπεζες και 7 δις προς το δημόσιο. Για την επανεκκίνηση της πραγματικής  οικονομίας παραδείγματος χάριν της εστίασης που ανοίγει τώρα αν δεν υπάρχει ένα πλαίσιο εξασφάλισης  για τη μη επιστρεπτέα προκαταβολή, την ανακούφιση της ρευστότητας και την διευθέτηση των χρεών προφανώς δεν μπορούν να ανοίξουν. Επισωρεύονται χρέη τα οποία δεν αντιμετωπίζονται με τις μικρής εμβέλειας ρυθμίσεις. Η κυβέρνηση, αν δει κάποιος και την έκθεση Πισσαρίδη και τις προτεραιότητες που βάζει το Ταμείο Ανάκαμψης, μάλλον θέλγεται από την ιδέα ότι μέσα στην κρίση θα υπάρξουν εκατοντάδες χιλιάδες λουκέτα στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις υπέρ των μεγάλων αλυσίδων στο εμπόριο. Αυτές είναι στρατηγικές επιλογές. Το να αφήνεις κάποιο τομέα να φυτοζωεί χωρίς να μπορεί να επανεκκινήσει, οδηγεί στο κλείσιμο πάρα πολλών επιχειρήσεων.

•           Είμαστε πρώτη χώρα δυστυχώς εδώ και βδομάδες ανά εκατομμύριο κατοίκων σε θανάτους. Φεύγουν συμπολίτες μας. Οι διασωληνωμένοι στο τέλος του δευτέρου κύματος, ήταν 610, τώρα είναι 870 και οι ΜΕΘ βεβαίως δεν είναι όσες λέει ο κ. Κικίλιας, διότι προσθέτουν τις ΜΕΘ του ιδιωτικού τομέα, τον οποίο δεν έχουν επιτάξει, προσθέτουν τις ΜΕΘ των στρατιωτικών νοσοκομείων που είτε έτσι είτε αλλιώς υπήρχαν και που προφανώς υπάρχουν και άλλα νοσήματα τα οποία χρήζουν τέτοιας περίθαλψης.

•           Δεν έχουν επιταχθεί οι ιδιωτικές ΜΕΘ και γι’ αυτό υπάρχουν πολλοί συμπολίτες μας, οι οποίοι περιμένουν από 3 έως και 7 ημέρες, με πρόχειρους αναπνευστήρες ή σε πρόχειρες ΜΕΘ και όχι στις κανονικές ΜΕΘ, διότι πλέον ΜΕΘ κάποιοι ονομάζουν και την ύπαρξη ενός αναπνευστήρα. Υπάρχουν 1600 λιγότεροι μόνιμοι στο νοσηλευτικό προσωπικό, απ’ ότι υπήρχαν πέρυσι τέτοιον καιρό. Δείτε τα νούμερα, ρωτήστε τον κ. Κικίλια και θα σας πει. Στο σύνολο, το μόνιμο προσωπικό του ΕΣΥ υπολείπεται σαφώς της προγενέστερης κατάστασης και αυτό είναι ντροπή, διότι θα έπρεπε το ΕΣΥ να ενισχυθεί και μεσομακροπρόθεσμα.

•           Δυστυχώς ανοίγουμε ξανά με δραματικά στοιχεία, όσον αφορά στην πανδημία. Κάποιοι μιλούν και για τέταρτο κύμα και όταν λέω κάποιοι εννοώ διαπρεπείς επιστήμονες, όπως για παράδειγμα ο κ. Παυλάκης. Άλλοι λένε αλληλοσυγκρουόμενα πράγματα. Εμείς όταν ζητούσαμε από τον Σεπτέμβριο, δηλαδή ο Αλέξης ο Τσίπρας, αλλά και όλοι μας μέσα στη Βουλή και στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, να έρθουν στην επιφάνεια τα πρακτικά της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων από το καλοκαίρι, η επιμονή του να μην δίνονται αυτά τα πρακτικά καταδείκνυε ακριβώς πως υπήρχε σαφέστατη προειδοποίηση για το δεύτερο κύμα, ενώ ταυτόχρονα υπήρχε εφησυχασμός από την κυβέρνηση. Όσον αφορά το τρίτο κύμα, σας θυμίζω ότι τον Δεκέμβρη, αρχές Γενάρη είχαν βγει και διεθνή ινστιτούτα, αλλά και καθηγητές από το ΑΠΘ, που είχαν πει ότι μπορεί να φτάσουμε έως το Πάσχα να θρηνούμε 10.000- 12.00 συμπολίτες μας. Φοβάμαι ότι σε αυτό φτάσαμε. Λοιπόν αυτά είναι πράγματα που δυστυχώς καταδεικνύουν μια εγκληματική αμέλεια, εφησυχασμό και σίγουρα μια λάθος στρατηγική αντιμετώπισης από πλευράς της κυβέρνησης.

•           Η κυβέρνηση κήρυξε τον πόλεμο στις δυνάμεις εργασίας διότι όταν πάμε σε ελαστικές σχέσεις εργασίας με δικαίωμα για δεκάωρη εργασία, ποιος εργαζόμενος θα διεκδικήσει τι από τον εργοδότη του, για τις ημέρες ή τις εβδομάδες που τάχατες μου δεν θα χρειάζεται να δουλεύει; Απλήρωτες υπερωρίες, αποδιάρθρωση ωραρίου, ατομικές συμβάσεις, δηλαδή υπονόμευση και των συλλογικών συμβάσεων, απορρύθμιση της εργασίας και των εγγυήσεων της εργασίας και φθηνή εργασία. Γιατί να γίνουν όλα αυτά τώρα κ. Σιαφάκα; Μήπως είναι προϋπόθεση νεομνημονιακού χαρακτήρα για το Ταμείο Ανάκαμψης; Διότι αν είδατε δεν ήρθε προς συζήτηση στη Βουλή. Έγινε απλώς μία ενημέρωση που έκανε ο κ. Σκυλακάκης στις αρμόδιες Επιτροπές. Επί της ουσίας θα έρθει αυτό το ζήτημα εφόσον εγκριθεί και υπάρξει η πρώτη εκταμίευση των 4 δις. το Καλοκαίρι. Μήπως λοιπόν και το εργασιακό και ο πτωχευτικός κώδικας που έσπευσαν μεσούντος του δεύτερου κύματος της πανδημίας να τον ψηφίσουν, είναι άτυπες συνεννοήσεις, οι οποίες έχουν γίνει αφενός με το ΣΕΒ και ελληνικά συμφέροντα που θέλουν να κερδοσκοπήσουν και από αυτήν την κρίση αλλά και από κάποιες ακραίες νεοφιλελεύθερες φωνές μέσα σε μία Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία απεδείχθη απολύτως ανίκανη στο θέμα της εμβολιαστικής στρατηγικής.

•           Όσα υποστηρίζει ο κ. Χατζηδάκης δεν έχουν καμία σχέση με το τι συμβαίνει στην αγορά εργασίας και μέσα στην πραγματική οικονομία. Εδώ βρισκόμαστε μπροστά στο φάσμα να ξαναπάμε σε 1 εκ. 300 χιλιάδες ανέργους αμέσως μόλις τελειώσει η στήριξη με τους μισθούς που δίνονται λόγω της στάσης της οικονομίας. Είναι σαφές ότι οδεύουμε σε αγριότητες μέσα στους χώρους δουλειάς.

•           Ο κ. Χατζηδάκης εμμονικά, ιδεοληπτικά ψεύδεται για να περάσει η στρατηγική της πλήρους απορρύθμισης εργασίας, θεωρώντας ότι μέσω αυτής κάποιοι επενδυτές θα δεήσουν από τα υπερκέρδη να επενδύσουν. Είναι μεροληπτική στρατηγική και πολιτική αυτής της Κυβέρνησης υπέρ του μεγάλου Κεφαλαίου και εναντίον της εργασίας. Έπρεπε μέσα σε τέτοιες κρίσεις και μάλιστα και της πανδημίας και μάλιστα μετά από δεκαετή οικονομική κρίση να πάρει το νήμα από εκεί που το είχαμε αφήσει εμείς. Είχαμε δώσει 11% αύξηση στον κατώτερο μισθό, είχαμε καταργήσει τον υποκατώτατο και είχαμε πετύχει να μην περάσουν αυτά τα εργασιακά. Αυτά τα οποία κάνει τώρα ο κ. Χατζηδάκης είναι αυτά, τα οποία ζητούσαν στην κα. Αχτσιόγλου και στην Ελληνική Κυβέρνηση οι θεσμοί το 2016, 2017 και 2018. Αυτά δεν είχαν περάσει.Άρα λοιπόν εκεί αφήσαμε εμείς τη σκυτάλη της εργασίας με τα προβλήματά της και με το πολύ μεγάλο κόστος που είχε υποστεί μέσα στην κρίση, κατεβάζοντας ωστόσο την ανεργία στο 16%. Τώρα μόλις τελειώσει η στρατηγική της αναγκαστικής στήριξης της εργασίας λόγω των λοκντάουν γνωρίζουμε πολύ καλά τι θα γίνει στον τομέα της ανεργίας και το γνωρίζει ακόμα καλύτερα ο κ. Χατζηδάκης. Άρα αυτή η μαγική εικόνα, την οποία δίνει δεν έχει σχέση στο ελάχιστο με την πραγματικότητα ενώ αποδιαρθρώνει και τις ζωές μας.       

•           Σε ότι αφορά τις δημοσκοπήσεις η αυξανόμενη δυσαρέσκεια σε όλους τους ποιοτικούς δείκτες σε σχέση με την Κυβέρνηση και ιδιαίτερα σε σχέση με την οικονομία και τη διαχείριση της πανδημίας χρεώνει την Κυβέρνηση συνεχώς με μικρότερα ποσοστά κατάφασης άσχετο εάν αυτό δεν γίνεται με τον ίδιο ρυθμό και ως προς τη θετική γνώμη για την αξιωματική αντιπολίτευση. Δεν γίνονται αυτόματα αυτές οι αλλαγές. Θυμηθείτε τα ποσοστά που είχε η Κυβέρνηση τον Ιούνιο και τι ποσοστά έχει τώρα σε όλες τις δημοσκοπήσεις, ιδιαίτερα στους ποιοτικούς δείκτες.          

ΤΟ ΗΧΗΤΙΚΟ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΟΥ Ν. ΒΟΥΤΣΗ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)