to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

19:56 | 08.03.2021

Πολιτική

Ν. Συρμαλένιος: Ανάγκη για αλλαγή των κανόνων της Ε.Ε. σε ότι αφορά το Σύμφωνο Σταθερότητας και τις ρυθμίσεις για το δημόσιο χρέος

«Οι άνθρωποι του φιλελεύθερου χώρου, οι άνθρωποι της συντηρητικής παράταξης, έχετε ουσιαστικά μπει στην παγίδα του ακροδεξιού κομματιού και στο τέλος θα πάρει και εσάς η μπάλα», σημείωσε στην Βουλή ο Ν. Συρμαλένιος, βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, μιλώντας ως εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ στην Επιτροπή Οικονομικών


Με την κύρωση της Απόφασης του Συμβουλίου της Ευρώπης της 14/12/2020, αυξάνονται οριακά οι ίδιοι πόροι της Ε.Ε. με στόχο τη δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Στη χώρα μας, το ποσό που μας αντιστοιχεί είναι συνολικά 32 δισ. ευρώ, τα 19,4 δισ.  επιχορήγηση και τα 12,6 δάνειο. Και το ερώτημα που τίθεται, είναι, προς τα πού θα κατευθυνθεί και πώς θα κατανεμηθεί αυτό το κονδύλι, έτσι ώστε να φύγουμε από το φαύλο κύκλο της λιτότητας και της διεύρυνσης των ανισοτήτων και να μην οδηγηθούμε ντε φάκτο σε νέες μνημονιακές πολιτικές. Δυστυχώς, οι μέχρι τώρα εφαρμοζόμενες κυβερνητικές πολιτικές αλλά και οι εξαγγελλόμενοι στόχοι, όχι μόνο δεν μας πείθουν ότι βαδίζουμε στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αντιθέτως οδεύουμε ολοταχώς σε νέες υφεσιακές και στο βάθος μνημονιακές πολιτικές.

Τα παραπάνω τόνισε, μεταξύ άλλων, ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας ως εισηγητής εκ μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, κατά τη συζήτηση του πρόσφατου νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών με θέμα «Κύρωση της Απόφασης (ΕΕ, ΕΥΡΑΤΟΜ) 2020/2053 του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου 2020 για το σύστημα των ιδίων πόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για την κατάργηση της απόφασης 2014/335/ΕΕ, Ευρατόμ και άλλες διατάξεις».

Αναφορικά με τις διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ο Νίκος Συρμαλένιος επεσήμανε ότι δεν διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και δεν οδηγούν σε ουσιαστική παρέμβαση για τη βελτίωση της λειτουργίας του χρηματοπιστωτικού συστήματος, ώστε να ενισχύεται η πραγματική οικονομία, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση οι εργαζόμενοι, Επίσης, όπως τόνισε, το ΤΧΣ θα μπορεί να συμμετέχει σε μελλοντικές αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου των τραπεζών.

Τέλος, τόνισε ότι η Ε.Ε. είναι αδύνατο να πετύχει τους στόχους που η ίδια έχει θέσει με τον προϋπολογισμό ύψους μόλις  1% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Γι’ αυτό και υπάρχει η ανάγκη να αλλάξουν δραστικά οι κανόνες του σήμερα, σε αναστολή του Συμφώνου Σταθερότητας, προκειμένου να υπάρξουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο νέοι ρεαλιστικότεροι κανόνες και ρυθμίσεις για το δημόσιο χρέος.

Ακολουθεί η πλήρης ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:

«Σήμερα είναι η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, όπου οι γυναίκες όπου γης διεκδικούν παντού τα δικαιώματά τους, στο σπίτι, στην οικογένεια, στη δουλειά, στην εργασία και πρέπει να γνωρίζουμε ότι το κίνημα της γυναικείας χειραφέτησης έχει καθολικό χαρακτήρα και για την απελευθέρωση της κοινωνίας συνολικά.

Παράλληλα,συζητάμε σήμερα το νομοσχέδιο που αφορά την κύρωση της απόφασης του Συμβουλίου της Ευρώπης της 14ης Δεκεμβρίου 2020. Κατά την προσφιλή τακτική της κυβέρνησης και συνεχίζοντας ένα νομοθετικό μαραθώνιο μέσα στην πανδημία μαζί με την κύρωση αυτής της απόφασης προσκολλάτε και σοβαρές διατάξεις αλλαγών στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Θέλω να πω ότι δεν υπήρξε ούτε καν διαβούλευση, ενώ μας είπατε ότι έχει υπάρξει, για αυτό το νομοσχέδιο και υποτίθεται ότι αφορά τους ίδιους πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όμως βάζετε το ουσιαστικό θέμα, που επείγεστε να περάσετε για συγκεκριμένους λόγους, το θέμα του Τ.Χ.Σ.

Μέσα, λοιπόν, σε ένα κλίμα αυξανόμενης έντασης της πανδημίας, αλλά και αυξανόμενης έντασης της αστυνομοκρατίας, αυτά που έγιναν χθες στη Νέα Σμύρνη ή προχθές στο Χαλάνδρι, που μπήκαν στη λαϊκή, που μπήκαν στην πλατεία της Νέας Σμύρνης, που μπήκαν σε μια σειρά πλατείες και χτυπούσε η Αστυνομία αδιακρίτως οικογένειες, παιδιά, εφήβους, είναι πρωτάκουστα πράγματα για το 2021 σε καιρό κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. Δεν αναφέρεται προσωπικά σε εσάς κύριοι Υπουργοί, αλλά στην Κυβέρνηση, συνολικά στην αντίληψη. Πού μας πάτε μας, μας γυρνάτε στη δεκαετία μετά από τον εμφύλιο πόλεμο; Τι χτίζετε αυτή τη στιγμή, τι κράτος χτίζετε, χτίζετε ένα ακροδεξιό, χουντοδεξιό κράτος;

Αυτά τα πράγματα, τα οποία γίνονται, είναι απίστευτα, καταλύεται κάθε δημοκρατικό δικαίωμα των Ελλήνων πολιτών και της ελληνικής νεολαίας και έχει γίνει πλέον πρακτική κάθε μέρα η αστυνομία να δρα ανεξέλεγκτα και με αυτόν τον τρόπο οδηγείτε και ένα μεγάλο κομμάτι του ελληνικού λαού να βλέπει εχθρικά το σύνολο της αστυνομίας, κάτι το οποίο δεν αξίζει ούτε στην ίδια την αστυνομία να γίνεται στόχος, διότι δεν είναι όλοι αστυνομικοί αυτοί οι πραιτοριανοί, οι  οποίοι χτυπάνε με τα ρόπαλα αδιακρίτως αθώους ανθρώπους.

Οι άνθρωποι του φιλελεύθερου χώρου, οι άνθρωποι της συντηρητικής παράταξης, έχετε ουσιαστικά μπει στην παγίδα του ακροδεξιού κομματιού και στο τέλος θα πάρει και εσάς η μπάλα. Αντιδράστε όσο γίνεται πιο γρήγορα, διότι διαφορετικά τα πράγματα δεν θα πάνε καθόλου καλά.

Συζητάμε το παρόν νομοσχέδιο για τους ιδίους πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλες διατάξεις με προφανή στόχο την αναπροσαρμογή των πόρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας και τη δρομολόγηση του Ταμείου Ανάκαμψης, ένα Ταμείο που βγάζει από τη ρότα των αυστηρών δημοσιονομικών κανόνων την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όλοι τώρα γνωρίζουμε ότι ο «στενός κορσές» του Συμφώνου Δημοσιονομικής Σταθερότητας, που ίσχυε για τις χώρες που υπερέβαιναν το χρέος πάνω από 60% του ΑΕΠ, αλλά και το έλλειμμα πάνω από 3% του ΑΕΠ, καταργήθηκε για το 2020, καταργήθηκε για το 2021 και απ’ ότι φαίνεται και για το 2022, εξαιτίας βεβαίως των αναγκών αντιμετώπισης της πανδημίας.

Τι έγινε, όμως, όπου εφαρμόστηκαν αυτοί οι αυστηροί κανόνες του Συμφώνου Δημοσιονομικής Σταθερότητας, όπως βεβαίως και στη χώρα μας; Το αποτέλεσμα αυτών των πολιτικών βαριάς λιτότητας ήταν μεγάλη ύφεση, διεύρυνση των ανισοτήτων, διόγκωση του χρέους, αντί για μείωση που υποτίθεται ότι επιδίωκε.

Το παράδειγμα της Ελλάδας είναι χαρακτηριστικό. Το 2010 είχαμε χρέος 146,2% του ΑΕΠ, το 2018 χρέος 181,1% του ΑΕΠ. Σήμερα πάλι, εξαιτίας και των πολιτικών των δικών σας, φυσικά και του COVID, φτάνουμε περίπου στο 208% - 209%.

Έπρεπε, λοιπόν, να βρεθεί ο πλανήτης, αλλά και ολόκληρη η Ευρωπαϊκή Ένωση στη δίνη

της πανδημίας για να σκεφτούν ότι η κρίση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με τις ίδιες παλιές συνταγές. Ο κοινός δανεισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ένας τύπος ευρωομολόγου, για τον οποίο επί χρόνια μιλούσε η Αριστερά, έγινε επιτέλους κατορθωτός.

Έτσι φτάσαμε στο Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκατομμυρίων, ένα μέρος με δάνειο και ένα μέρος επιδότησης, που κατανέμει αυτό το ποσό στις χώρες μέλη με επιδότηση και δανεισμό. Στη χώρα μας, το ποσό που μας αντιστοιχεί είναι συνολικά 32 δις, τα 19,4δις  επιχορήγηση και τα 12,6 δάνειο. Και το ερώτημα που τίθεται, είναι, Προς τα πού θα κατευθυνθεί και πώς θα κατανεμηθεί αυτό το κονδύλι, έτσι ώστε να φύγουμε από το φαύλο κύκλο της λιτότητας και της διεύρυνσης των ανισοτήτων και να μην οδηγηθούμε ντε φάκτο σε νέες μνημονιακές πολιτικές.

Δυστυχώς, οι μέχρι τώρα εφαρμοζόμενες κυβερνητικές πολιτικές αλλά και οι εξαγγελλόμενοι στόχοι, όχι μόνο δεν μας πείθουν ότι βαδίζουμε στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αντιθέτως οδεύουμε ολοταχώς σε νέες υφεσιακές και στο βάθος μνημονιακές πολιτικές.

Η άρνηση στήριξης του Εθνικού Συστήματος Υγείας αλλά και η ανεπαρκής και καθυστερημένη στήριξη της οικονομίας, είναι χαρακτηριστική για τις επιδιώξεις σας. Το ίδιο, όμως, συμβαίνει και στο σχεδιασμό της απορρόφησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, όπου βασίζεται σε τέσσερις άξονες, δηλαδή, την πράσινη μετάβαση, την ψηφιακή μετάβαση, την απασχόληση και κοινωνική συνοχή και τις ιδιωτικές επενδύσεις.

Κάτω, όμως, από αυτούς τους ουδέτερους τίτλους, κρύβονται, βεβαίως, οι πολιτικές, κρύβεται η πραγματική κοινωνική στόχευση. Και δεν ήταν δύσκολο να επιβεβαιώσει κανείς, ότι με το νομοθετικό πλαίσιο το οποίο έχετε ψηφίσει αλλά και αυτό που καθημερινά φέρνετε προς ψήφιση στη Βουλή, αυτός που αναδεικνύεται ως ο κυρίαρχος μοχλός ανάπτυξης για εσάς, είναι ο ισχυρός ιδιωτικός επιχειρηματικός τομέας. Το ιδιοποιείται, εξάλλου και τα οφέλη αυτής της ανάπτυξης, εάν υπάρξει ανάπτυξη.

Και σε αυτό το στόχο υποτάσσονται τα πάντα, το περιβάλλον, οι εργασιακές σχέσεις, το κοινωνικό κράτος και τα λοιπά και όλα αυτά με ιδεολογικό οδηγό, την Έκθεση Πισσαρίδη.

Για το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου, σχετικά με τους ιδίους πόρους. Θέλουμε να πούμε ότι το νομοσχέδιο κατατίθεται με χρονικό περιορισμό λόγω της αναγκαιότητας να καταστεί δυνατός ο δανεισμός για χρηματοδότηση των δράσεων αντιμετώπισης της πανδημίας, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και το άρθρο 12 της Απόφασης.

Το πρώτο μέρος αφορά στην Κύρωση της Απόφασης του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου του 2020, αλλά και την κατάργηση της Απόφασης 2014/335/ΕΕ.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επί της ουσίας εξουσιοδότηση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για δανεισμό από τις αγορές, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν τα έργα και οι μεταρρυθμίσεις του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο αναφοράς 2021 - 2027 μαζί με την επιβολή ενός πρόσθετου περιβαλλοντικού πόρου.

Η κύρωση των ιδίων πόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί υποχρέωση όλων των κρατών-μελών που θα ευεργετηθούν με τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και από το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο αναφοράς 2021 - 2027.

Σε ότι αφορά το άρθρο 2: Θεσπίζεται η εφαρμογή ενιαίου συντελεστή 0,80/1.000gr στο βάρος των πλαστικών απορριμμάτων, τα οποία δεν ανακυκλώνονται, παράγονται από το κάθε κράτος-μέλος και δεν ανακυκλώνονται. Προβλέπεται ετήσια κατ’ αποκοπή μείωση των αντίστοιχων συνεισφορών τους, η οποία για την Ελλάδα ανέρχεται σε 33 εκατομμύρια κατ’ έτος. Στη συνέχεια επανακαθορίζεται το ύψος των ανώτατων ορίων των ιδίων πόρων που διατίθεται από τον Προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυξάνεται σε 1,40% από 1,23 επί του αθροίσματος του Ακαθάριστου Εγχώριου Εισοδήματος όλων των κρατών-μελών για την κάλυψη των ετήσιων πιστώσεων πληρωμών και 1,46 από 1,29 επί του αθροίσματος του Ακαθάριστου Εγχώριου Εισοδήματος για τις πιστώσεις αναλήψεις υποχρεώσεων που εγγράφονται στον Προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ προβλέπεται και προσωρινή αύξηση των προηγουμένων κατά 0,6 για την κάλυψη των υποχρεώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προκύπτουν από το δανεισμό για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Με τις ρυθμίσεις δίνεται εξουσιοδότηση της χώρας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση να δανειστεί σε ευρώ ποσό έως 750 δισ. σε τιμές του 2018, για να χρηματοδοτήσει το Ταμείο Ανάκαμψης και μέσω αυτού να αντιμετωπίσει και τις συνέπειες της Covid-19 στην ευρωπαϊκή οικονομία. Από τα χρήματα αυτά, τα 390 δισ. θα δοθούν σε επιχορηγήσεις και τα 360 δισ. σε δάνεια. Προβλέπεται επίσης ότι το χρέος που θα δημιουργηθεί για τις ανάγκες χρηματοδότησης του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας θα πρέπει να έχει αποπληρωθεί πλήρως μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2058. Επίσης, αυξάνεται από την 1η Μαρτίου του 2021 και μέχρι το τέλος του 2027 σε 25% από 20% το ποσοστό που παρακρατούν τα κράτη - μέλη ως έξοδα είσπραξης των παραδοσιακών ιδίων πόρων.

Σχετικά με το δεύτερο μέρος, με το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, οι διατάξεις του νομοσχεδίου, κατά τη γνώμη μας, δεν διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και δεν οδηγούν σε ουσιαστική παρέμβαση για τη βελτίωση της λειτουργίας του χρηματοπιστωτικού συστήματος, ώστε να ενισχύεται η πραγματική οικονομία, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση οι εργαζόμενοι. Επίσης, το ΤΧΣ θα μπορεί να συμμετέχει σε μελλοντικές αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου των τραπεζών.

Τι επιχειρείται, όμως, με το προτεινόμενο νομοσχέδιο; Το νομοσχέδιο δίνει την ευχέρεια σε στελέχη του ΤΧΣ να λαμβάνουν αποφάσεις χωρίς να απειλούνται από προσφυγές που, ενδεχομένως, ασκηθούν εναντίον τους για πράξεις που αντιστρατεύονται το δημόσιο συμφέρον. Αυτό γίνεται σε μια χρονική περίοδο που τα μέλη του ΤΧΣ θα κληθούν να βάλουν την υπογραφή τους στην πώληση της Εθνικής Ασφαλιστικής και στην επαναϊδιωτικοποίηση της Τράπεζας Πειραιώς. Παρέχεται, επομένως, νομική ασυλία για όλους αυτούς που, με τις πράξεις τους ή τις παραλείψεις τους, θα προκαλέσουν ζημιά στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου.

Η ασυλία αυτή παρέχεται σύμφωνα με την τροποποίηση της παραγράφου 4 του άρθρου 8 του καταστατικού νόμου του ΤΧΣ, όπου αναφέρεται «η τιμή διάθεσης των μετοχών από το Ταμείο στις περιπτώσεις παραγράφου 2 και η ελάχιστη τιμή κάλυψης των μετοχών από τους ιδιώτες επενδυτές, στις περιπτώσεις της παραγράφου 3, ορίζονται από το γενικό συμβούλιο με βάση δύο εκθέσεις αποτίμησης που διενεργούνται από δύο ανεξάρτητους χρηματοοικονομικούς συμβούλους με κύρος και εμπειρία σε σχετικά θέματα και ειδικά στην αποτίμηση των πιστωτικών ιδρυμάτων και σύμφωνα με την έκθεση που αναφέρεται στην παράγραφο 1. Η τιμή διάθεσης ή η τιμή κτήσης, που καθορίζεται σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, μπορεί να είναι χαμηλότερη από την πιο πρόσφατη τιμή κτήσης των μετοχών από το Ταμείο ή την τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή, εφόσον είναι σύμφωνες με το σκοπό του Ταμείου και την έκθεση της παραγράφου 1 και εξ αυτού του λόγου συνιστούν επιμελή διαχείριση της περιουσίας του Ταμείου. Υπαγόμενο κατά τα λοιπά στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 405 του Ποινικού Κώδικα, ν.4619/2019».

Με άλλα λόγια, χαρακτηρίζεται επιμελής η διαχείριση της περιουσίας του Ταμείου και απαλλάσσονται από οποιεσδήποτε ποινικές ευθύνες τα μέλη του ΤΧΣ, αν αυτή συνάδει με το μεσοπρόθεσμο στόχο της αποεπένδυσης από το κεφάλαιο της τράπεζας, ανεξάρτητα αν αυτή αποδειχθεί επιζήμια για την περιουσία του Ταμείου και κατ’ επέκταση του Ελληνικού Δημοσίου.

Δεύτερον, ως αποτέλεσμα της παρεχόμενης ασυλίας στα μέλη του ΤΧΣ, προβλέπεται με την προσθήκη της παραγράφου 7 στο ίδιο άρθρο 8 και προκειμένου να διευκολυνθεί ως μοναδική επιλογή η είσοδος ιδιωτών σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, το γενικό συμβούλιο του ΤΧΣ με αποφάσεις που θα λαμβάνει μπορεί να μην συμμετέχει σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, ειδικότερα σύμφωνα με την παράγραφο 1.7 του προτεινόμενου νομοσχεδίου.

Αναφέρεται «σε κάθε περίπτωση το ταμείο δύναται, κατά την κρίση του, με απόφαση του γενικού συμβουλίου, να ασκεί τα ειδικά δικαιώματα αρνησικυρίας της παραγράφου 2, του άρθρου 10, προκειμένου να αποτραπεί η έκδοση μετοχών ή άλλων τίτλων ιδιοκτησίας από τα πιστωτικά ιδρύματα στα οποία διατηρεί συμμετοχή ή σε περίπτωση που αυτά έχουν πραγματοποιήσει εταιρικό μετασχηματισμό ή ομιλική αναδιάρθρωση, το πιστωτικό ίδρυμα που συνεχίζει τις τραπεζικές δραστηριότητες του ομίλου ή τις μητρικές εταιρείες πιστωτικών ιδρυμάτων, εφόσον η έκδοση πρόκειται να λάβει χώρα με περιορισμό ή αποκλεισμό των δικαιωμάτων προτιμήσεως των υφιστάμενων κατόχων μετοχών ή άλλων τίτλων ιδιοκτησίας».

Η κατά το δεύτερο εδάφιο άσκηση των ειδικών δικαιωμάτων αρνησικυρίας του ταμείου στην έκδοση μετοχών ή άλλων τίτλων ιδιοκτησίας χωρίς δικαίωμα προτίμησης των υφιστάμενων κατόχων μετοχών ή άλλων τίτλων ιδιοκτησίας, δεν συνεπάγεται υποχρέωση του ταμείου να ασκήσει εν λόγω ή εν μέρει το δικαίωμα προτίμησης σε περίπτωση που ακολούθως ληφθεί απόφαση για την πραγματοποίηση αύξησης κεφαλαίου, με άσκηση των δικαιωμάτων προτίμησης των υφιστάμενων μετόχων. Όσον αφορά τη διοίκηση του ταμείου, δεν περιλαμβάνονται διατάξεις που θα του επιτρέπουν έστω τη σταδιακή απεξάρτησή του από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και της αντιστροφής της αποικιοκρατικής αντίληψης που είχε ο προηγούμενος νόμος. Επίσης, καταργεί την προνομιακή κατάταξη του ΤΧΣ στις ειδικές εκκαθαρίσεις τραπεζών, γεγονός που ζημιώνει το δημόσιο και πρέπει να εξηγηθεί γιατί γίνεται.

Τέλος, με το προτεινόμενο νομοσχέδιο παρόλο που διαμορφώνεται ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο για τη λειτουργία του ΤΧΣ καθώς επίσης, αποσαφηνίζονται και θέματα εσωτερικής λειτουργίας και επαρκούς συνεννοήσεις μεταξύ του Γενικού Συμβουλίου και της Εκτελεστικής Επιτροπής, εντούτοις με βασικές διατάξεις του, φαίνεται να μην διασφαλίζονται στο βαθμό που επιβάλλεται για ένα κράτος δικαίου τα δικαιώματα του δημοσίου, ενώ από την άλλη πλευρά διατηρείται ο αντιφατικός χαρακτήρας του αφού παραμένει ως ένας οργανισμός που δεν ανήκει στον δημόσιο τομέα ούτε στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και ενώ οι ενέργειές του στοχεύουν στη διατήρηση της σταθερότητας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος προς χάριν του δημοσίου συμφέροντος. Η αντίφαση αυτή είναι προφανές ότι αδυνατίζει τη θέση του ελληνικού δημοσίου στο πλαίσιο χάραξης της οικονομικής πολιτικής και ειδικότερα ως μία από τις ηγετικές αρχές Υπουργείο Οικονομικών του τραπεζικού συστήματος.

Κλείνοντας θέλω να επανέλθω λίγο στο πρώτο θέμα στους ίδιους πόρους και να πω ότι, εμείς ζητάμε από χρόνια αυτό που η Ε.Ε. θεωρούμε ότι είναι αδύνατο να πετύχει τους στόχους που η ίδια έχει θέσει με τον προϋπολογισμό ύψους μόλις  1% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Γι’ αυτό και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ζητάμε και ιδιαίτερα όλες οι πολιτικές ομάδες Αριστερά, Σοσιαλιστές Πράσινοι, να προχωρήσουμε ταχύτερα στη θεσμοθέτηση του φόρου χρηματοπιστωτικών συναλλαγών ΦΤΤ, στη φορολόγηση των ψηφιακών γιγάντων που μπορούν να αποδώσουν πρόσθετους ίδιους πόρους πολλών δεκάδων δις ετησίως για τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό.

Και ένα δεύτερο θέμα και κλείνω με αυτό κύριε Πρόεδρε, θέτουμε επί τάπητος την ανάγκη να αλλάξουν δραστικά οι κανόνες του σήμερα, σε αναστολή Συμφώνου Σταθερότητας προκειμένου να υπάρξουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο νέοι ρεαλιστικότεροι κανόνες και ρυθμίσεις για το δημόσιο χρέος. Σας ευχαριστώ.

2024 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)