to top
  • βρείτε μας στο Twitter
  • βρείτε μας στο Facebook
  • βρείτε μας στο YouTube
  • στείλτε μας email
  • εγγραφείτε στο RSS feed
  • international version

18:56 | 28.07.2021

Πολιτική

Ν. Σαντορινιός: Η Κυβέρνηση υποβαθμίζει την πράσινη μετάβαση της ελληνικής ναυτιλίας και ακτοπλοΐας

Κρίσιμα ζητήματα έθεσε ο βουλευτής Δωδεκανήσου και Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νεκτάριου Σαντορινιού, στην Υποεπιτροπή Υδατικών Πόρων για την βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, την βιώσιμη ναυτιλία και το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση πλοίων


Η ανανέωση της ναυτιλίας με «πράσινες» τεχνολογίες, απαραίτητο βήμα για μια χώρα σαν την Ελλάδα που έχει εκτεταμένο ακτοπλοϊκό δίκτυο και κρατά τα παγκόσμια πρωτεία στην ναυτιλία

«Η χώρα μας έχει δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά: Είμαστε η πρώτη παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη καθώς και η μόνη ευρωπαϊκή χώρα με τόσο μεγάλο αριθμό κατοικημένων νησιών και ένα αρκετά εκτεταμένο ακτοπλοϊκό δίκτυο. Επομένως η συζήτηση για την απανθρακοποίηση και την ενεργειακή αναβάθμιση σε όλες τις κατηγορίες της ελληνικής Ναυτιλίας (ποντοπόρος ναυτιλία, ακτοπλοΐα, μικρά και αλιευτικά σκάφη, σκάφη αναψυχής κ.α.), είναι ιδιαίτερα σημαντική».

«Ιδιαίτερα όσον αφορά την ακτοπλοΐα, ο ακτοπλοϊκός μας στόλος, ενώ είναι πάρα πολύ καλός και αξιόπλοος, δυστυχώς πλέον γερνά. Το γεγονός ότι μέχρι το 2027, 40 σχεδόν πλοία του ακτοπλοϊκού δικτύου, θα είναι άνω των 40 ετών, γεννά, κατά προτεραιότητα, την ανάγκη για ανανέωση του στόλου και για την άμεση ανάπτυξη μιας στρατηγικής εισαγωγής στην Ακτοπλοΐα πράσινων τεχνολογιών, όπως υβριδικής, βιοκαυσίμων, ηλεκτρικής ενέργειας, πράσινου υδρογόνου, κα».

Οι ουσιαστικές πολιτικές της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για το πέρασμα της Ναυτιλίας και της Ακτοπλοΐας στην νέα πράσινη εποχή

«Η αναβάθμιση της ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας, σύμφωνα και με τις νέες πράσινες τεχνολογίες αποτέλεσε κύρια στόχευση της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.  Σε συνεργασία με την Μάλτα και την Κύπρο, μάλιστα, διεκδικήσαμε, όλες οι αποφάσεις που λαμβάνονται για την ποντοπόρο ναυτιλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να είναι αποφάσεις που να συνάδουν με το πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ. Η τότε Ελληνική Κυβέρνηση επέμεινε ιδιαίτερα προς αυτή την κατεύθυνση και το 2018, πάντα με σκοπό την υπεράσπιση και διασφάλιση των συμφερόντων της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας».

«Ακόμη πιο σημαντικά όμως, ως Κυβέρνηση και ως Υπουργείο Ναυτιλίας, από την πρώτη στιγμή, συνεργαστήκαμε στενά με την τότε Ευρωπαία Επίτροπο Συνοχής και Περιφερειακής Πολιτικής, κα. Κορίνα Κρέτσου, την D– G MOVE και D–G REGIO, το Ναυτικό Επιμελητήριο και το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ώστε να υλοποιηθεί μια ολοκληρωμένη μελέτη με στόχο την σταδιακή αντικατάσταση και ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας. Εμείς χρηματοδοτήσαμε την πρώτη φάση της μελέτης, η οποία προέβλεπε τις πιθανές δυνατότητες χρηματοδότησης της ανανέωσης των πλοίων, χρησιμοποιώντας εργαλεία και ευρωπαϊκά προγράμματα όπως το Connecting Europe Facility ή και φτηνή δανειοδότηση μέσω του IMF και του Green Shipping.

Περιμένουμε από την Κυβέρνηση της ΝΔ να προχωρήσει στην εφαρμογή της σημαντικής αυτής μελέτης και αναμένουμε τι πρωτοβουλίες θα πάρει για να ανοίξει τον δρόμο για την εφαρμογή των πράσινων τεχνολογιών στην ακτοπλοΐα: Δεσμεύεται το Υπουργείο να εντάξει την πιλοτική εφαρμογή της μελέτης στο Ταμείο Ανάκαμψης, με μόλις 1εκ ευρώ, γιατί αυτή τη στιγμή απουσιάζει η χρηματοδότησή της από το σχέδιο της Κυβέρνησης; Δεσμεύεται το Υπουργείο Ναυτιλίας και η Κυβέρνηση να ακολουθήσει την πρότασή μας για 12ετείς συμβάσεις άγονων γραμμών, οι οποίες θα διευκολύνουν τα χρηματοδοτικά πλαίσια και τις εγγυήσεις, ώστε να εξευρεθεί δανειοδότηση και κεφάλαια για τις απαραίτητες αλλαγές;».

Κίνδυνος για μονοπώλια στην ηλεκτροδότηση πλοίων με το νέο θεσμικό πλαίσιο

«Αρχικά, οφείλουμε να πούμε ότι το Cold Ironing (ηλεκτροδότηση πλοίων από την ακτή) εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας, στην Κυλλήνη, επί δική μας Κυβέρνησης. Πραγματικά εύχομαι να προχωρήσουν και οι επόμενες χρηματοδοτικές προσπάθειες που σχεδιάζει το Υπουργείο γιατί πρώτα εμείς πιστέψαμε στις δυνατότητες της συγκεκριμένης τεχνολογίας και ευχόμαστε να προχωρήσουν και σε άλλα μέρη της χώρας».

«Σε ό,τι αφορά το γενικότερο θεσμικό πλαίσιο για την ηλεκτροφόρτιση και ηλεκτροδότηση πλοίων, θέλω να σχολιάσω ότι το σχέδιο προεδρικού διατάγματος για την ηλεκτροδότηση των πλοίων και των αντίστοιχων λιμενικών εγκαταστάσεων, δεν το έχει εμφανίσει ακόμη το Υπουργείο. Περιμένουμε με αγωνία να μας το δείξουν. Ακόμη, προκύπτουν τα εξής κρίσιμα ερωτήματα: ποιος θα παρέχει το ηλεκτρικό ρεύμα στα σκάφη, το λιμάνι ή ο φορέας ηλεκτροδότησης;  Εάν, το κάθε πλοίο επιλέγει το χώρο ηλεκτροδότησης, τότε θα έρχεται σε διαπραγμάτευση με το λιμάνι. Αν γίνει κεντρική, ουσιαστικά, προσπάθεια ηλεκτροδότησης του λιμανιού, τότε το λιμάνι θα λειτουργεί ως ενδιάμεσος και θα διαμορφωθεί μια μονοποωλιακή κατάσταση στα λιμάνια, όπως ακριβώς γίνεται τώρα στον τομέα των αποβλήτων».

«Τέλος, ακόμα ένα σημείο που θέλω να τονίσω είναι ότι από τη στιγμή που το ηλεκτρικό ρεύμα θα γίνει μέσο πρόωσης των πλοίων, θα πρέπει να έχει και τις αντίστοιχες φορολογικές απαλλαγές, όπως έχει το ναυτιλιακό καύσιμο, με στόχο να γίνει προσιτό και εφαρμόσιμο».

2021 © left.gr | στείλτε μας νεα, σχόλια ή παρατηρήσεις στο [email protected]
§ Όροι χρήσης για αναδημοσιεύσεις Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Μη εισαγόμενο (CC BY-NC 3.0)